Hoitovapaalla töissä ja lapsi mukana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Kertokaahan nyt viisaammat.

Olen hoitovapaalla omasta työstäni. Jos menen päiväkotiin tuntityöläiseksi ja oma lapsi kulkee siinä mukana niin onko se mahdollista? Tai siis päiväkodin puolesta on mahdollista. Se on yksityinen päiväkoti, jonka johtaja ehdotti tämmöistä järjestelyä.

Saanko vielä kth-tuen?

Näettekö tässä jotain ongelmaa lakipykälien mukaan, että olisiko mahdollista näin toimia?

Saahan lapsesta kotihoidontukea jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ja olisko se sun lapsi siellä päiväkodissa yhdellä hoitopaikalla vai miten? Kaipa se laillista on jos pk-johtaja sitä ehdottaa :) Kuulostaa ihan kivalta ratkaisulta.

Saat kh-tuen niin kauan kun lapsellasi ei ole päiväkotipaikkaa, eli tuossa tilanteessa saat. Ihannnetilanne, anna mennä vaan. Tietysti palkka pitää ilmoittaa kelaan jos ´saat sitä tuloista riippuvaista lisäosaa.

[QUOTE="mii";23066696]Saahan lapsesta kotihoidontukea jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ja olisko se sun lapsi siellä päiväkodissa yhdellä hoitopaikalla vai miten? Kaipa se laillista on jos pk-johtaja sitä ehdottaa :) Kuulostaa ihan kivalta ratkaisulta.[/QUOTE]

No mä en tiedä miten se virallisesti pitää sitten ilmoittaa ja puhua. On vielä alustavaa, kun tänään heitti semmoisen mahdollisuuden kun olin sijaistamassa. Siis kai se veis yhden hoitopaikan, vai useammankin kun on alle 3-v. Mutta sitten taas ei voi viedä, jos se ei ole siellä virallisesti hoidossa. En mä tiedä =)

Mistähän mun tätä pitäs lähtee selvittämään, kelasta?

Alkuperäinen kirjoittaja keikkatyöläinen;23066717:
Saat kh-tuen niin kauan kun lapsellasi ei ole päiväkotipaikkaa, eli tuossa tilanteessa saat. Ihannnetilanne, anna mennä vaan. Tietysti palkka pitää ilmoittaa kelaan jos ´saat sitä tuloista riippuvaista lisäosaa.

Joo, me saadaan nyt sitä lisäosaa, mutta olen tässä tehnyt muutamia keikkoja niin mun täytyy niitä ilmoittaa ja ne perii takaisinkin jo.

Olis aika ihannetilanne joo, ainut että olin ajatellut olla kevään ihan kotosalla. Tämä olis ekaks 3 kk ja sitten ehkä jatkuu jos menis hyvin =)

No ei kai sun sitä kelaan tarvi ilmotella jos ei kerran ole siellä pk:ssa kirjoilla lapsi. Et siis jos epävirallisesti siellä sun kylkiäisenä niin ihan normisti sun pitäis ainaki se kotihoidontuen perusosa saada, lisäosahan on sidonnaien tuloihin kuten tossa jo joku mainitsi.
Mut toihan on tosi kiva vaihtoehto jos se kerta sille pk-johtajalle sopii :)

Palkka ei siinä päätä huimaa, mutta kun tulis se kth-tuki päälle ja me syötäs päivittäin tytön kanssa siellä niin olis jo ihan jees yhteensä näin ajateltuna.

Mulla on nyt viikonloppu aikaa harkita, mutta kai se on jo harkittu =)

Mitähän jos päiväkodissa jotain tytölle sattuu niin mitähän sitten? Päiväkodin vakuutuset ei varmaan korvaa mitään jos se ei ole siellä virallisesti.

En osaa lakipykälistä sanoa. Mutta aika ihmeelliseltä kuulostaisi, että voisit pitää lastasi mukana useamman kuukaudenkin ilman, että hän olisi siellä kirjoilla. Onkohan se ihan lain mukaista? Ryhmäkoko suurenisi pitkäksi aikaa lapsesi takia, eikä hänellä olisi vakuutusta päivien ajaksi jne., saati mitä muut vanhemmat ajattelisivat ylipaikkalaisesta?! Jos lapsesi taas olisi kirjoilla hoidossa, et tietenkään saisi kodinhoitotukea vaan yksityisenhoidon tukea. Olen itse pk.ssa töissä ja aina silloin tällöin jonkun työntekijän lapsi on yhden päivän töissä mukana (lapsen oma pk kiinni esim kehittämispvn takia), mutta en usko että meillä menisi kuukausien läsnäolo ilman kirjoilla oloa läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja höm;23066792:
En osaa lakipykälistä sanoa. Mutta aika ihmeelliseltä kuulostaisi, että voisit pitää lastasi mukana useamman kuukaudenkin ilman, että hän olisi siellä kirjoilla. Onkohan se ihan lain mukaista? Ryhmäkoko suurenisi pitkäksi aikaa lapsesi takia, eikä hänellä olisi vakuutusta päivien ajaksi jne., saati mitä muut vanhemmat ajattelisivat ylipaikkalaisesta?! Jos lapsesi taas olisi kirjoilla hoidossa, et tietenkään saisi kodinhoitotukea vaan yksityisenhoidon tukea. Olen itse pk.ssa töissä ja aina silloin tällöin jonkun työntekijän lapsi on yhden päivän töissä mukana (lapsen oma pk kiinni esim kehittämispvn takia), mutta en usko että meillä menisi kuukausien läsnäolo ilman kirjoilla oloa läpi.

Hyviä juttuja, näitä mietin aloitusta tehdessäni.

Ongelma on se, että lasta ei voida laittaa päiväkodin kirjoille siksi, että olen hoitovapaalla. Tai siis minähän olen hoitovapaalla omasta työstäni juuri sen takia, että hoitaisin lastani itse eikä olisi päiväkodissa. Ja jos lapsi menee päiväkotiin niin silloinhan minulla ei ole perustetta olla hoitovapaalla omasta työstäni. Ja voidaanko minun vaatia palaamaan omaan työhöni takaisin?

Jos lapsi ei mene ylipaikalle, niin eihän tuossa ole ongelmaa kenellekään. Ja luonnollisestikaan lapsi ei ole vakuutettu päiväkodin puolesta, jos jotain sattuu. Ihan kiva tilanne, anna mennä :)

[QUOTE="mie";23067116]Jos lapsi ei mene ylipaikalle, niin eihän tuossa ole ongelmaa kenellekään. Ja luonnollisestikaan lapsi ei ole vakuutettu päiväkodin puolesta, jos jotain sattuu. Ihan kiva tilanne, anna mennä :)[/QUOTE]

Mutta mkä päiväkoti voi ottaa lapsen siten, ettei lapsi ole ylipaikalla muttei myöskään kirjoilla? Silloinhan pk pitää tavallaan yhtä ryhmän paikkaa vapaana (hoitajan lapsi siinä, vaikka ei kirjoilla) eikä päiväkoti myöskään saa siitä ph maksuja? Ei kovin kannattavaa päiväkodille. Ja jos ryhmän paikat ovat täynnä maksavia lapsia/perheitä, silloinhan ap.n lapsi on ylipaikalla tai hänen täytyy olla kirjoilla maksaakseen hoidosta.

Mutta mkä päiväkoti voi ottaa lapsen siten, ettei lapsi ole ylipaikalla muttei myöskään kirjoilla? Silloinhan pk pitää tavallaan yhtä ryhmän paikkaa vapaana (hoitajan lapsi siinä, vaikka ei kirjoilla) eikä päiväkoti myöskään saa siitä ph maksuja? Ei kovin kannattavaa päiväkodille. Ja jos ryhmän paikat ovat täynnä maksavia lapsia/perheitä, silloinhan ap.n lapsi on ylipaikalla tai hänen täytyy olla kirjoilla maksaakseen hoidosta.

Tarkoitin ylipaikalla sitä, että jos esim. lain mukaan alle 3v lapsia saa olla 4 yhtä aikuista kohden, niin jos päiväkodissa on vaikkapa alle 3v lapsia 11 ja kolme aikuista, niin silloin ap:n lapsi ei ole ns. ylimääräinen.

Kyllä se lapsi saa olla siellä päiväkodissa ihan virallisesti. Kotihoidontuki menee vain jos lapsi on KUNNALLISESSA päivähoidossa. Tuohan oli yksityinen päiväkoti?

Maksat sitten hoitomaksua työlläsi...?

Kelan sivu: Kela - Kotihoidon tuki

Se sun oma hoitovapaa on siinä vähän ongelmallinen. Sun pitäis ehkä ottaa virkavapaata. Muuten voi olla, että työnantaja tykkää kyttyrää. En tiedä, olisiko tuo syy vaikka irtisanoa. Kun hoitovapaata on pakko antaa, niin sitä ei saisi käyttää väärin.

Viimeksi muokattu:
Kyllä se lapsi saa olla siellä päiväkodissa ihan virallisesti. Kotihoidontuki menee vain jos lapsi on KUNNALLISESSA päivähoidossa. Tuohan oli yksityinen päiväkoti?

Maksat sitten hoitomaksua työlläsi...?

Kelan sivu: Kela - Kotihoidon tuki

Se sun oma hoitovapaa on siinä vähän ongelmallinen. Sun pitäis ehkä ottaa virkavapaata. Muuten voi olla, että työnantaja tykkää kyttyrää. En tiedä, olisiko tuo syy vaikka irtisanoa. Kun hoitovapaata on pakko antaa, niin sitä ei saisi käyttää väärin.

Aivan, en ole tullut ajatelleeksi, että se onkin vain kunnallinen, mikä on kth-tuen peruste. Mutta jos saa yksityisen hoidon tukea, niin ei varmaan saa kth-tukea. Eli ne lasketaan varmaan jotenkin vähentävästi, vai?

Jos haen virkavapaata, niin sitten en saa kth-tukea. Tää on kyllä tosi kinkkinen juttu. Mulla on kyllä niin p... pomo, että se ei kyllä anna mun varmaan mennä muualle. Tosin tiedän, että mun sijaiselle on soppari kirjoitettu kyllä koko hoitovapaan ajaksi, että ei se varmaan halua muakaan takaisin kesken hoitovapaan =)

Yhteistyössä