hoitovapaa/työttömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kaipaava

Vieras
hei, kuinka te äidit jotka olette jääneet/jäämässä hoitovapaalle äitiysloman jälkeen niin rahat/tulothan puolittuvat lähes eikö, ja sitten kannataisiko ennemminilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, saisiko rahaa enempi kuin mitä olisi hoitovapaalla?
Miten se menee, näidtä tuiísta kun ei tämäkään ""erkki"" ota selvää... Lääh... :(
Auttakaa

No ei se kotihoidontuki mikään suuri ole, todellakaan. Jotta saat tietää mikä tukesi suuruus olisi, niin voit lasketuttaa sen kelassa. Harva sen jaksaa ja osaa itse laskea. Minimissään käteen jää noin 250 (on verollista) ja maksimissaankin kai jotain 450 e. En nyt jaksa mennä tarkistelemaan, korjatkoon joku jos meni ihan poskelleen.

Puolison ja omat tulot sekä muut kotona hoidettavat perheen lapset (alle kouluikäiset) vaikuttavat kotihoidontukeen. ja perheen koko on maksimissaan 4 henkeä (ja tätä mä EN tajua, niin VÄÄRIN. On se nyt ihan eri asia elättää samalla rahalla viittä kuin kolmea ihmistä!).

Työttömänä taas saat työttömyyspäivärahan. siihen saa muutaman euron huoltajakorotuksen lasta koti, muuten olisi sama raha kuin ennenkin.

Voit myös nostaa sekä kotihoidontukea että työttömyyspäivärahaa, mutta euroja jää lopulta käteen vain sen verran kuin muutenkin työttömänä.

Kotihoidintuen suuruuteen vaikuttaa myös mahdillinen kuntalisä. Mä en saa hoitolissä kun 30e miehen tulojen vuoksi, mutta kuntalisä nostaa summaa niin että verojen jälkeen jää vielä 440e/kk. Tytömänä sain vajaa 400e/kk. Mun kohdalla on ainakin kannatavampaa olla hoitovapaalla kuin työttämänä.

Helsingin kuntalisä on 218e/kk alle 2v lapsesta.

Joo, minä jäin työttömäksi äitiysloman jälkeen, liitosta olisin saanut hyvät rahat, mutta.... Sitä iloa kesti kolme viikkoa kunnes soittivat töihin, ja eipä auta kieltäytyä jos ei karenssia halua!!! Että jos työttömäksi jäät, niin valmistaudu siihen, että kutsu töihin saattaapi tulla. Harmittaa pieni viedä hoitoon, mutta ei auta itku markkinoilla, raha ei kasva puussa ja asunto lainaakin on....

tämä äiti ei ainakaan aio irtisanoutua työpaikastaan paremmat tuet saadakseen.

ja tosiaan kannattaa ottaa huomioon, että työkkäri saattaa jopa tarjota töitä!!!

Minulle ei ainakaan työkkäri pysty töitä tarjoamaan, se riippuu niin omasta alasta. Aina on pitänyt itse pätkäduunit etsiä. Olisin jopa iloinen, jos työkkärin kautta jotain työtä löytyisi joten työttömäksi ilmoittaudun.

Itsellä lapsen hankinta mielessä ensi kesänä. Toivottavasti tärppää sitten.

Mun mielestä on aika kamalaa kun kotiäitiyttä/-isyyttä ei arvosteta tarpeeksi. Mun mielestä tukea pitäisi saada enemmän jos sen hienon päätöksen elämässään tekee että hoitaa lapsia kotona. Se ei ole varmastikaan helppoa.

Itse olen päättänyt että 1- tai edes 2-vuotiasta en hoitoon vie jos ja kun mulle lapsia siunaantuu (toivottavasti!). Rahat revin sitten vaikka väkisin jostain, käyn osa-aikatöissä ja pyydän jotain tuttua teinityttöä silloin tällöin lapsenpiiaksi kun ole töissä (tietenkin palkkaa vastaan). Mutta yleiseen päivähoitoon en vie. Mulla on kuitenkin tutuilla/ystävillä lapsia niin paljon että oma lapsi tulee tapaamaan vapaa-ajalla ihan tarpeeksi muita lapsia. Sosiaalista kanssakäymistä tulee siis tarpeeksi ilman päivähoitoa. Onneksi miehellä on suht hyvä palkka, jotta kyllä me varmaan pärjätään sitten jos/kun lapsi saadaan.

Työttömät saavat todellakin enemmän kuin hoitovapaalla olevat, mutta ainakin muutama tuttu yritti jäädä työttömäksi (ei ollut työpaikkaa) eikä hoitovapaalle, mutta tämäpä ei onnistunut. Sanottiin jos lapsi alle 3-vuotta on oltava hoitovapaalla eikä työttömänä. Toisaalta sitten kun on työttömänä on lapsi vietävä päivähoitoon jotta on valmis menemään heti töihin kun sitä tarjotaan. Nämä ovat näitä ihmeellisyyksiä mitä normi-ihminen ei ymmärrä. Kuten ei ymmärrä sitäkään miten työttömän menot ovat suuremmat kuin hoitovapaalla olevan???

Jos ei ole työpaikkaa, ei voi jäädä hoitovapaalle. Kotihoidontukeen on silti oikeus. Se että jollakin paikkakunnalla olisi pakko työttömänä jäädä kotihoidontuelle, ei voi pitää paikkaansa - sehän merkitisisi kääntäen että työnantaja voisi määrätä vakityöläisen jäämään tai olemaan jäämättä hoitovapaalle.

Minusta vakityöläisen ei kannata olla kateellinen siitä, että työpaikaton voi joissain tapuksissa hieman kikkailla jäädäkö kotihoidontuelle vai työttömäksi vanhempainrahakauden päättyessä. Työtön on kuitenkin työtön, ei kerry eläkettä, ei ole lomia, ei lomarahoja. Moni saa ensimmäiset äitiyslomakuukaudet täyttä palkkaa, kun taas pätkätyöläisen palkat ovat yleensä alhaiset tai jopa olemattomat joten koko äitiyspäiväraha jää pieneksi. Ansiosidonnaisen päivärahan autuuskaan ei loputtomiin kestä ja kun puolison tulot alkavat vaikuttaa päivärahaan, jää moni kokonaan ilman rahaa. Pitkän päälle työssäkäyvä ihminen jää kuitenkin aina voitolle!

Myöskään tuo, että työttömänä lapsi pitäisi heti viedä hoitoon ei pidä paikkaansa. Tosin ns. keikkatyöaloista ja ruuuhkasuomesta en oikein tiedä käytäntöjä, mutta lakisääteisesti hoitopaikan on järjestyttävä kahdessa viikossa. Se taas on ihan kohtuullinen aika työnantajalle odottaa. Näin on täällä meilläpäin, maalla.

Täällä ei kotihoidontukeen makseta mitään kuntalisiä, joten tulot jäävät todella alhaisiksi kht:llä. Itsellä kotihoidontuesta jäi käteen 277 e ja nyt työttömänä käteen jää puolet enemmän.

Ei se kotihoidontuen laskeminen niin kauhean monimutkaista ole... Kaikki saavat hoitorahan 294 e/kk yhdestä lapsesta, toisesta lisäksi n. 84 e/kk. Miehen tuloista riippuen saa lisäksi hoitolisää 0-169 e/kk (laskuohjeet Kelan sivuilla). Monissa kunnissa saa myös kuntalisää, jonka perusteet kannattaa katsoa oman kunnan sivuilta. Helsingissä kuntalisä on tuloista riippumatta kaikille sama 218 e/kk kaksivuotiaaksi asti ja sen jälkeen 134 e/kk.

Yhdestä alle kaksivuotiaasta saa siis täällä maksimissaan 681 e/kk miinus verot, eikä tarvii pelätä soittoa työkkäristä ;-). Kotihoidossa ei myöskään mene tarhamaksuja eikä lapsi (yleensä) sairastele niin paljon :-)

Suunnitelma on tämä: Määräaikainen työsopimukseni päättyi äitiysloman aikana, eikä uutta ole tehty. Kunhan vanhempainloma päättyy talvella, jään siis työttömäksi, vaikka mahdollisesti saisinkin työssäni jatkaa.
Liitosta saan paremmat rahat kuin että jäisin työstä hoitovapaalle.
Asun niin landella,että jos töitä tarjoavat,niin sinä päivänä vesikin muuttuu viiniksi ;)
Ja hoitopaikkoja ei kyllä täällä työttömien lapsille jaeta, kun ovat muutenkin niin kiven alla.
En halua viedä lastani vielä hoitoon ja kun työpaikka on muutenkin niin epävarma, niin siksi nämä suunnitelmat.

Ainakin täällä meilläpäin työttömät passitetaan muutaman kuukauden välein kursseille jos työtä ei löydy. Kurssit kestää 2-4 vko. Jos et mene, iskee karenssi etkä saa rahaa mistään. No sossusta, mutta nekin raapasee 20% pois koska itse kieltäydyit kurssilta. Ja työkkäri saattaa ilmottaa kurssista alle viikon varotus ajalla! Siinä sit muutamassa päivässä yrität keksiä lapsille hoitopaikan. Kaverille just kävi näin (ä-loman loputtua jäi työttömäksi, saa enemmin rahaa, lapsilla ei hoitopaikkaa, ukko töissä) ja on nyt ihan pulassa. Työkkäristä kysy et mistä näin nopeasti saa lasten hoitajan, työkkäri vastas: ""ei ole meidän ongelma. Jos et mene kurssille, tulee karenssi"". Kaveri sanoi sitten että ottaa lapset sitten mukaan! Siitäkös synty semmoset sanomiset työkkärin puolelta! Eli pitäs pitää lapset tarhassa työttömänä ja maksaa tarhamaksut tai jäädä kotihoidon tuella kotia. Mutta mitäs sitte kun lapsi on 3v ja tuki loppuu? Sama juttu taas eessä!

Itse en haluakaan kuin n. kolme lisäkuukautta vapaata. Haluan että poika on yli 1 v. kun vien hoitoon. Jos siinä ajassa passittavat kurssille niin johan on huono tuuri.

Minulla loppui työsopimus odotusaikana. Jäin vanhempainvapaiden jälkeen normaalisti työttömäksi, alallani ei vapaita paikkoja juurikaan löydy, etenkään työkkärin kautta. Saan liitolta päivärahaa n. 4 kertaa enemmän kuin mitä saisin hoitovapaalla kotihoidontukea lisineen. Olen ollut työttömänä 9 kuukautta eikä kertaakaan ole tultu tarjoamaan töitä, ei kursseja eikä muuta. Jos töitä löytyy, pitää lapselle hankkia hoitopaikka 2 viikon kuluessa. Ja toki voisin mennä jo töihin, mutta korkeasti koulutetulle kun ei kaikkia paikkoja tulla edes tarjoamaan..