hoitovapaa -> riitaa rahasta, miten muilla järjestetty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja money talks...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpa totisesti tilanne! Mitähän teillä oikein ajatellaan yhteisvastuusta? Perheessä vahvemmalla oleva avittaa heikompaa niin, että kaikilla on tasavertaisesti. Koskee sekä rahaa että kaikkea muuta. Moraalisesti on ihan sama, ollaanko avo- vaiko avioliitossa, kun kerran on tehty yhteinen lapsi ja eletään perheenä.

Et tietysti jää velkaa miehelle mitään, kun hoidat teidän yhteistä lastanne hoitovapaalla. Hänen kuuluu vastata perheenne menoista suuremmalla osuudella, koska hän tienaa ja sinä hoidat lasta kotona. On tietysti mahdollista, että mies jää hoitovapaalle ja sinä menet töihin. Silloinhan kuvio saadaan kääntymään toisin päin.

Kysäsepäs mieheltä, josko hän jäisi vuorostaan "uhrautumaan" samoilla ehdoilla.

Jo on aikoihin eletty,. en paremmin sano.

Mitähän sana perhe tarkoittaa ap:n miehelle? Kuulostaa, että lapsi on hankittu, mutta silti halutaan jatkaa "itsenäisinä tulosyksiköinä" elämää. Oli suhde sitten avo- tai avioliitto, yhteisen lapsen hankkiminen ja kasvattaminen tekee mielestäni kuviosta ihan "oikean perheen", johon myös tulee ihan oikeasti sitoutua. Myös taloudellisesti.

Minusta perheeseen kuuluu itsestäänselvästi se, että vastuut, velvoitteet ja yhteiset menot jaetaan vanhempien kesken, reilulla tavalla. Kukin kantaa osansa voimiensa ja kykynsä mukaan. Ja mielellään yrittää ensisijaisesti miettiä perheen yhteistä etua ennen kuin omaansa.

Ihmettelen, että perheen sisällä ylipäänsä käydään tällaista kädenvääntöä, kellä mitäkin omistuksia ja varoja on. Yhteistähän se kaikki periaatteessa on. En ainakaan itse laskelmoi, että "entäs jos 10 vuoden kuluttua tulee ero, niin koitanpa tässä varmistella selustaani ja keräillä sitä varten pesämunaa". Aika raadollista touhua...

Toisekseen kummastuttaa ihmisten prioriteetit. Yhdessäkin ketjun kommentissa sanottiin, että "täytyy vissiin laittaa lapsi hoitoon, että saa osteltua itselleen jotain". Liittyisiköhän lapsen hoitomuotoon tärkeämpiäkin kriteerejä...

Se minullekin tuli mieleen, että ap:n ja hänen miehensä suhde ei tunnu olevan mikään parisuhde/ perhe vaan jonkinlainen kieroutunut liikesuhde, jossa ap on sekä työntekijän että maksajan asemassa...ja tuntuu muutamalla muullakin olevan kovin monimutkaiset ja pilkuntarkat taloudelliset järjestelyt liitoissaan. En enää ihmettele miksi niin monien avioerojen jälkeen riidellään lasten elatusmaksuista, jos asenne on jo yhdessä ollessa tuollainen.

Yhdyn aikaisempiin vastauksiin.. meillä on ollut yksi yhteinen tili siinä asti kun yhteen muutettiin 12 vuotta sitten. Mies on kokoajan tienannut kaksi kertaa enemmän kuin minä eikä koskaan ole valittanut mistään vaikka olen ollut kolmesti hoitovapaalla ja kerran puolivuotta työttömänä ja aina vastannut yksin kaikista menoista niinä aikoina. Kumpikin olimme varattomia avioituessamme ja kaikki velat ovat olleet yhteisiä vaikka mieheni on ollut aina se enemmän maksava osapuoli ja tietysti asuntokin on yhteinen. Ja tulevat perinnötkin ovat yhteisiä. Toivoisin teille muillekin samanlaisia vastuuntuntoisia miehiä kuin omani. Hänelle on kunnia asia että pystyy tarvittaessa yksin elättämään minut ja kolme lastaan.

En tiedä, onko ap naimisissa, mutta...
Muistakaa, että lain mukaan aviopuolisoilla on toisiaan kohtaan elatusvelvollisuus! Eli naimisissa oleva pari ei voi tehdä jakoa sinun ja minun rahoihin, vaan se jolla on enemmän elättää sitä jolla on vähemmän.

Näinhän se on, molempien tulisi tehdä parhaansa perheen elatuksen eteen. Jos vaimo hoitaa lasta kotona äitiyslomalla tai hoitovapaalla ja tämä tilanne on yhdessä sovittu niin silloin miehen kuuluu elättää ilman mitään takaisinmaksu juttuja. Toinen puoli asiassa on se että naisen tulee myös omalta osaltaan tehdä parhaansa elättämisen eteen, ihan tasapuolisesti. Eli kun se vesseli on jo tarhaikäinen niin töihin vaan sitten kipin kapin. Minulle on äitinä ja vaimona kunnia asia olla tasavertainen perheen elättäjä.

Minunkin on vielä pakko kirjoittaa yhtyväni aikaisempiin vastaajiin; ÄLÄ KOSKE PERINTÖÖSI, ÄLÄKÄ SUOSTU MAKSAMAAN VUOKRAA!!! Tee oikeasti laskelmat lasten- ja kotihoitotyösi kustannuksista sekä eläkemaksuista. Jos miehesi ei tajua pointtia yhteisestä taloudesta, mieti todella kannattaako suhteessa jatkaa muutenkaan ja myös oman toimeentulosi kannalta. Kuten aiemmin on tuotu esiin yh:na elatusapu, asumistuki, lapsilisäkorotus ym. toisivat sinulle paremman ja riippumattomamman aseman.

miten meillä järjestetty raha-asiat hoitovapaalla...?
mä hoitelen meidän talouden KAIKKI raha-asiat käytännössä. Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Mä siis hoitovapaalla hoidin laskut nettipankissa siltä tililtä missä oli rahaa. Yhdessä pohdittiin hoitovapaan pituus sekä taloudellisesti että muutenkin. Varsinaista käyttörahaa ei tuona aikana jäänyt kenellekään - säästöjäkin tarvittiin (säästettiin etukäteen hoitovapaata varten) tämän 6 henkisen perheen elättämiseen.

jos mun mies olis alkanu puhua tuollaisia kuin ap:n mies...mä olisin luultavasti ehdottanut, että minä olen esim. 0,5v hoitovapaalla ja mies toiset 0,5v - kukaan ei jää kenellekään velkaa.
no, mä en ymmärrä mm. mitään perintöasioiden huomioon ottamista missään tilanteissa. Metsä voi palaa maan tasalle (olkoonkin vakuutukset) ja amerikan serkku voikin lahjoittaa rahat yllättäen vaikka kissojen katastrofiyhdistykselle. minä elän niin, että itse tienaan rahani ja sillä selvä. jos joskus joku jättää jotain perinnöksi - se on sen ajan murhe. siihen ei pidä perustaa mitään.
olen erittäin tyytyväinen, että meillä raha on VAIN rahaa. se maksaa kenellä on. vaikka meillä on sun-mun-meidän lapsia, edes lasten suhteen ei jaotella kuka huolehtii kenenkin menoista. ne on tämän talouden menoja ja meillä kummallakin on tämän talouden tuloja. tuloista hoidetaan menot ja ylijäävä joko hummataan tai pistetään sukan varteen. that's it. musta jotenkin nuo yhteiset rahat luo yhteenkuuluvuuden tunnettakin.... on niinkuin meidän perhe, ei sinä ja minä erikseen.

Eikohan Ap:lle ole jo selvinnyt kuinka huonosti heidan raha-asiansa on hoidettu, turhaa kai mina enaa alan siunailemaan, niin kivaa kuin se olisi ollutkin.

Kerro Ap mihin tulokseen tulit, olisi kiva kuulla mita miehesi nykyaan asiasta tuumailee, anna sille luettavaksi vaikka tama ketju.

Toisinkin voi tosiaan olla. Teimme mieheni kanssa muutama vuosi sitten päätöksen lähteä ulkomaille mieheni työn vuoksi. Itse jätin hyväpalkkaisen työni Suomessa ja jäin kotirouvaksi, vaikka tuolloin meillä ei vielä lapsia ollutkaan.

Siitä lähtien meillä on vain mies tuonut rahaa perheeseen, eikä koskaan ole puolella sanallakaan maininnut esim. ostamistani vaatteista tai muista ns. omista menoista. Päinvastoin hän kannustaa käymään shoppailemassa ja lounastelemassa muiden rouvien kanssa.

Meille oli itsestään selvyys, että ulkomaille lähtö on yhteinen päätös, mikä tietää minun tulojeni jäämistä pois perheen yhteisistä rahoista (aikaisemminkin meillä on ollut vain yksi pankkitili perheessä), eikä kummallekaan tullut mieleen laskeskella jotakin velkaosuuksia, jotka voin kuitata sitten kun menen töihin/saan perinnön.

Ap, oletteko jutelleen miehesi kanssa näistä raha-asioista? Täällä sitä vaan ketju jyllää sinun asioistasi =) Kerrohan pääsittekö mihinkään tasapuoliseen ratkaisuun.

Moikka!

Päästiin kuin päästiinkin sovintoon rahaongelmissa. luetutin tämän ketjun miehelläni ja hän totesi, että nyt vasta ymmärtää mun pointin ja roolit hoitovapaan ajalla. Teemme nyt niin, että miehen palkka ja mun kelan rahat (=kaikki tulot) menee yhteisiin menoihin ja yritämme niin, että molemmille jäisi yhtä paljon kuussa "omaa käyttörahaa" urheiluihin, vaatteisiin, iltamenoihin tms. Enkä siis jää mitään velkaa.

Onhan tää mun mies muulloinkin ollu sellanen, että mun sanominen ei riitä, mutta sitten kun joku toinen asiasta mainitsee tai hän lukee itse jostain niin sitten vasta ymmärtää asian perimmäisen pointin. En tiedä olenko sitten huono selittämään vai onko vikaa ymmärryksessä... Vieläkin kyllä hän heittää herjalla, että hän elättää nyt "miljonääriä" mutta siis ihan leikkimielellä tuosta vitsailee.

Mutta kiitos sisaret tuestanne ja asiallisista kommenteista! Niistä oli apua paljon!

Onko se sun metsä vakuutettu esim. myrskytuhojen tai tulipalon varalta? Ja ainakin tällä hetkellähän tilanne on se, että jos myy metsää pystykauppana, hinnasta jää lopulta korjuu- ym. kustannusten ja verojen jälkeen puolet käteen. Sä ehkä nää tiesitkin, mutta ajattelin laittaa kuitenkin. Mun mielestä silloin kun perheessä on yhteinen lapsi, olisi myös vedettävä yhtä köyttä ja oltava ns. samalla puolella. En kaikkia noita saamiasi vastauksia lukenut, joten tämä saattoi jo siellä ollakin, mutta hoitovapaallahan on sun loppuelämälle vaikutuksia, saat aikanaan pienempää eläkettä jne. Eikö miehen kuuluis korvata sitä jotenkin?

Yhteistyössä