hoitovapaa ja uusi vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelenpä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelenpä vaan

Vieras
Eli saanko esikoisesta enää mitään rahaa kun uusi vauva syntyy? Esikoinen on vauvan syntyessä 2v. Olen ollut hoitovapaalla tähän asti ja esikoisesta sain ihan minimi äippärahan (noin 350e/kk). Kelan sivuilta yritin katsoa mutta on niin sekavaa tekstiä etten tyhmänä tajunnu...
Ilmeisesti hoitorahaa ei enää saa ja sen hoitolisän rajakin on niin alhainen että miehen tulot menee reippaasti yli.
Tuntuu vaan tosi kummalliselta jos esikoisesta ei enää saa muuta kuin lapsilisän.
Kiitos jos joku viitsii vastata!

mä oon kans tätä pohtinut ja myös sitä että saatko sitten kakkosesta sen saman vanhempainrahan ku esikoisesta aikanaan?

kelan sivuilla nää jutut on kyl tod epäselvästi kirjoitettu!

Kopioitu Kelan sivuilta (minusta tämä kuulostaa aika selvältä mutta en tiedä miten se on sovellettavissa juuri teidän tuloihin):

Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Esimerkki

Äiti saa nuorimmasta lapsestaan vanhempainrahaa 17€ päivässä eli 425 €/kk. Nuorimmaisen lisäksi äiti hoitaa kotona perheen 2-, 5- ja 6-vuotiaita lapsia, joista hän hakee hoitorahaa.

Hoitorahan määräksi lasketaan:
hoitoraha 294,28 + sisarkorotukset 60,46 + 60,46 = 415,20 €/kk.

Vanhempainpäivärahasta huomioidaan tulona se osa, joka ylittää niiden hoitorahojen määrän, johon perhe on tuona aikana oikeutettu eli 425 - 415,20 = 9,80 €. Kun perhe hakee hoitolisää, tulona huomioidaan siis 9,80 €.

--- jos ei aukene tästä niin ehdotan että soitat Kelan toimistoon... ei kai se muuten selviä... :)

Blondi80: käsittääkseni menee näin: jos olet ollut töissä ykkösen ja kakkosen välissä, saat vanhempainrahan viimeisimpien tulojen mukaan. Jos taas olet ollut ykkösen jälkeen hoitovapaalla eli et töissä siinä välissä, saat saman vanhempainrahan kuin ykkösestä.

Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Kun alle 3-v ei ole kunnallisessa päivähoidossa, hänestä saa kotihoidon tukea. Eikös se näin mene? Kun jäät kakkosesta äippälomalle, saat sekä kotihoidon tuen että äitiyspäivärahan. Hoitolisä tietysti riippuu tuloista.

Ei äitiysloman ajalta saa hoitorahaa vaan sisarkorotuksen. Alle 3-vuotiaasta n. 80€ ja yli 3-vuotiaasta n. 50€. Itse jäin kotiin vauvan synnyttyä ja sain ensin tuon 8 kymppiä ja kun lapsi täytti 3v niin laski viiteen kymppiin.

Hoitovapaalla sisarkorotukset on sisällytetty siihen tulosidonnaiseen hoitolisään.

En tiedä onko tuloista riippuvainen koska itse olin tokalla kerralla minimiäitiysrahalla. Jäin äippälomalle siis hoitovapaalta suoraan.

Alkuperäinen kirjoittaja Juulia77:
Blondi80: käsittääkseni menee näin: jos olet ollut töissä ykkösen ja kakkosen välissä, saat vanhempainrahan viimeisimpien tulojen mukaan. Jos taas olet ollut ykkösen jälkeen hoitovapaalla eli et töissä siinä välissä, saat saman vanhempainrahan kuin ykkösestä.

Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Jos aikaisempi äitiys/vanhempainraha on laskettu sosiaalietuuksien tai työttömyyskorvauksen mukaan, ei uusi aitiys/vanhempainraha ole sama, vaikka seuraava lapsi syntyy ennenkuin lapsi josta edellinen päätös on tehty ei ole täyttänyt tuota 3 vuotta.
Tuo kaksi lasta kolmessa vuodessa, koskee ainoastaan palkkatulojen mukaan laskettuja äitiys/vanhempainrahoja.

Äitiyspäivärahan ajalta et saa mitään muuta rahaa kuin sen äitiyspäivärahan. Ei kotihoidontukea makseta edes sisaruskorotuksen osalta silloin kun olet äitiys- tai vanhempainvapailla. Sitten vasta saat sisaruskorotukset kun olet mahdollisesti uudelleen hoitovapaalla. Eli esikoisesta ei heru muuta kuin lapsilisä siltä ajalta kun olet äitiys/vanhempainvapaalla.
Tiedän, koska olen itse juuri samassa tilanteessa. Minulle maksettiin työnantajalta palkka kolmelta kuulta äitiysvapaan alusta, kuten ensimmäiselläkin kerralla, mutta muuten maksettiin vain äitiysraha. Eli sillä pitää pärjätä kunnes hoitovapaalle jään. Sitten on oikeus hakea kotihoidontukeen sisaruskorotukset ja kuntalisät yms.

Äitiysraha sinulle tulee samansuuruisena kuin viimeksikin, korotettuna ns indeksikorotuksilla. Näin siis mikäli et ole ollut töissä lasten välillä. Mikäli olet, saat äitiysrahan viimeisten verotettujen tulojen mukaan, eli 2006 vuoden tulojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hemma:
Kun alle 3-v ei ole kunnallisessa päivähoidossa, hänestä saa kotihoidon tukea. Eikös se näin mene? Kun jäät kakkosesta äippälomalle, saat sekä kotihoidon tuen että äitiyspäivärahan. Hoitolisä tietysti riippuu tuloista.

Eli tämä ei pidä paikkaansa. Äitiysrahan aikana ei voi saada kotihoidontukea, ellei kotihoidontuki ole suurempi kuin äitiysraha. Tällöin maksetaan kotihoidontukena äitiysrahan ja kotihoidontuen välinen erotus.

Mä olen vanhempainpavapaalla toisesta ja eka on nyt 2 vuotias ja kotona. Kotona olevasta parivuotiaasta saisi sitä kodinhoidonsisartukea (mikä lie sanahirviö) joka on siis maksimissaan 80 euroa kuussa. Siinä on kuitenkin tulorajat jotka pamahtaa suhteellisen helposti rikki, etenkin jos mies normaalisti töissä. Mä en ainakaan saa toisesta mitään (muistaakseni tuloraja oli jotain 3000 kuussa, siis perheen yhteenlasketut tulot).

Minä sain äitiyslomalla alle 3v esikoisesta ruhtinaalliset 22e/kk kun hoidin hänet kotona vauvan ohella (en edes muista mikä tämän "rahan" nimi oli) :D. Kun jäin kotihoidontuelle niin sain alle 3v esikoisesta sen 80e ja kun täytti 3v niin sen 60e miinus verot. Kotihoidontukea ei tosiaankaan saa päällekkäin äitiyspäivärahan kanssa paitsi sen erotuksen jos äitiyspiväraha on kotihoidontukea pienempi!

Yhteistyössä