Hoitotyötä tekevät! Mistä työkengät

  • Viestiketjun aloittaja lähihoitaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
vieraskin.
Ehdototmasti crocsit. Mulla oli opiskeluaikana jo ja nyt olen viisi vuotta sitten tehnyt sh:n töitä. Välillä on ollut myös feikkicrocsit ja yhtä hyvät on olleet, kunhan on olleet sellaiset kumimaiset kuten aidot eikä sellaiset kovaa muovia. Mulla on monesti ollut kengät virtsassa, ulosteessa ja oksennuksessa. Nahkakengät olisi inhottava käyttää sen jälkeen vaikka pesisi. Crockit saa huoletta pestä ja desinfioida.

Mikä tahansa kenkä on märällä liukas.
 
"jonna"
Joo ei croksei, ne on joissain taloissa kiellettykin sähköturvallisuuden vuoksi.

Itse viihdyn parhaiten urheilullisissa vaellussandaaleissa. Takaremmi on ehdoton, töissä joutuu ottaa paljon askelia taaksepäin, ja helposti lipee kenkä jalasta. Kiiretilanteissa kengän on myös pakko pysyä jalassa vaikka juoksisit mitä portaita. Urheilusandaalit on usein pehmustettu, leveä lestisiä, ja kaikki remmit säädettävissä. Ovat yleensä myös edes jotain pesua kestäviä (sitä eritettä kun roiskuu ja on lattioilla ja siihen oksennukseen vaan on joskus pakko astua). Kestävät myös esim eadydesillä pyyhkimistä toidin kuin nahkaset kengät joista lähtee värit kun käsidesiäkin tippuu pisara.
Ovat nyt myös tarjouksessa urheiluliikkeissä ja ihan prismoissa.
Eikä kannata ostaa työkenkiä ajatuksella että näillä pärjää monta vuotta. Ei pärjää. Hoitaja kävelee niin paljon, että kaikkien kenkien vaimennukset ja ominaisuudet kuluu loppuun (ihan niin kuin lenkkikengässäkin), jalka myös muuttuu ja kasvaa koko ajan.

Osta kengät joilla voisit kuvitella lähteväs marathonille, hypi niillä, kysy voiko pestä, (omat sandaalit heitän välillä yövuorossa dekoon kevyeen pesuun). Ja ihan plussaa on jos pää on umpinainen, nii ei kaikki roiskeet tule heti sukille (tärkeämpänä olen.itse pitänyt hengittävyyttä..)
 
Vinkki
Crocsit ehdottomasti. Voi desinfioida tarvittaessa. Suihkutilanteisiin on joka tapauksessa kumikenkiä töissä. Kenkämyyjät tekee bisnestä työpaikoilla, mutta niiden kengät tosi kalliita- niillä hinnoilla saa jo kaupoista kahdet työkengät. Kokeile terveysjalkineosastoja tavarataloissa. Sieltä tuurilla löytää ihan nuorekkaita
 
tuleva terkkari
Mulla on Eccon urheilusandaalit, kestivät decotuksenkin. Pääasia että kestää klooripesun jos tulee vaikka nororipulit varpaille, periaatteessa tarpeeksi tujakka klooripesu riittää kovienkin pöpöjen pesuun.

Crocseissa tosiaan sähköturvallisuusvaara: naapuriosastolla kävi niin, että staattisen sähkön aiheuttama kipinä leimautti käsidesin tuleen.
 
Itselläni on Merrelin "paljasjalkakengät". Ovat kuin lenkkarit, mutta kevyemmät ja niiden päällinen on verkkomaista, hengittävää materiaalia. Kenkiä ostaessa ei kannata miettiä hintaa vaan käyttötarkoitusta. Kuinka monien muiden kenkien päällä olet 5 päivänä viikossa 8-10 tuntia kerrallaan?? Ja itse pyrin myös uusimaan työkengät vuosittain, on se sen väärti pitää jaloistaan huoli.
 
lähiss
Crocsit. Mukavat, kevyet, kestävät, helppo pestä ja desinfioida. En ole liukastunut märällä eikä ole käsidesi syttynyt palamaan kenkieni vuoksi. Oikeasti, mitä vaan voi sattua juu kyllä, mutta menee nykymaailmassa jo vähän överiksi tää joidenkin hysteria....
 
vieras*
meillä ei saa käyttää sandaaleita, kengän kärjen tulee olla umpinainen varpaiden suojaamiseksi. Lisäksi kengässä pitää olla remmi kantapään takana.
Crocseja meillä kyllä saa käyttää, ei ole kukaan vielä syttynyt tuleen. Mun työpaikan lattialla ne ei myöskään ole liukkaat edes märällä, mutta se lienee lattiasta riippuvainen asia :)
 
"jonna"
Siinä sähköturvallisuudessa on kyse myös potilaista. Ja sithän niitä ei käytetä jos se on kielletty. Samoin kuin ei avokärkisiäkään jos se on kielletty. Jos jotain käy, on itse vastuussa, myös tuottamuksellisesti sen potilaan vammoista.
 
Maahiset eivät sopineet mulle, harmitti kun kalliit kengät jäi käyttämättä. Crockseilla liukasteli aina märällä mut pestävyyden takia tykkäsin niitä pitää osastotyössä. Nyt jos tarttis kengät ostaa, niin ostaisin urheilusandaalin tyyppiset, ne voi kuitenkin heittää pyykkikoneeseen tarvittaessa.
 
vierailija
Kyllä se vaan on niin, ettei crocsit käy tohon työhön. On ne puhdistettavuudeltaan hyvät, mutta huomattavan liukkaat. Itse nyrjäytin nilkan kun lähdin kodinhoitohuoneesta vähän nopeammin kaatuneen asukkaan luo, oli siis märkä lattia. Crocsit jalassa.
 
Lähihoitaja vanhustyössä
Ei mulla ainakaan sovi croksit niin pitkäksi aikaa kuin työpäivä on, tulee jalat melko kipeäksi. Mulla on Lajan työkengät ja ne on kaikkein parhaimmat. Ovat kalliita, mutta kyllä mä mielummin maksan niistä kuin kärsin jalkakivuista.
 
vierailija
Sieviläset sopii mun jalkaan parhaiten. Jalaksella myös hyviä malleja. Lajan kengissä tuli vain jalat kipeäksi. Meille työnantaja ostaa uudet kengät joka vuosi, eikä ne oikein tahdo kestää sitä vuottakaan hyvinä. En ole hoitoalalla ja työ päivän aikna tule askeleita vain 4000-8000, hoitajathan joutuu kävelemään vielä enemmän.
 

Yhteistyössä