Hoitotyöntekijöitä?

  • Viestiketjun aloittaja Tuleva sh
  • Ensimmäinen viesti
Tuleva sh
Kertokaahan kätilöt ja sairaanhoitajat oletteko tyytyväisiä alaanne?
Itsellää alkaisi pian kätilöopinnot ja jänittää tosi paljon. Mikä on rankinta hoitotyössä? Valitsisitteko toisen alan jos saisitte uudestaan valita?

Kaikki info alasta on tervetullutta :)
 
Nalletar
Mä olen sh. Alan huonoja puolia on usein naisvaltaiset työyhteisöt (eli työilmapiiri voi olla sen mukainen), usein stressaava & kiireinen työ (siihenkin kyllä tottuu) ja palkka voisi olla parempikin. Vuorotyössä on se etu, että saa lisiä. Hoitoalalla riittää kyllä töitä, että tuskin kortistoon valmistuu. En mä ole alan vaihtoa ajatellut. Ehkä joskus lukea lisää ja päästä "parempiin" tehtäviin. Hoitoalalla riittää kyllä valinnan varaa lapsista vanhuksiin. Vaikka kätilöksi valmistuisitkin niin voihan sitä tehdä sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan hommiakin.
 
Nalletar
Mä olen sh. Alan huonoja puolia on usein naisvaltaiset työyhteisöt (eli työilmapiiri voi olla sen mukainen), usein stressaava & kiireinen työ (siihenkin kyllä tottuu) ja palkka voisi olla parempikin. Vuorotyössä on se etu, että saa lisiä. Hoitoalalla riittää kyllä töitä, että tuskin kortistoon valmistuu. En mä ole alan vaihtoa ajatellut. Ehkä joskus lukea lisää ja päästä "parempiin" tehtäviin. Hoitoalalla riittää kyllä valinnan varaa lapsista vanhuksiin. Vaikka kätilöksi valmistuisitkin niin voihan sitä tehdä sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan hommiakin.
 
Kiire on rankinta. Vuorotyö sopii ja tykkää työstäni osastolla. Tykkään olla viikonloppuisin töissä, kun on rauhallisempaa ja näkyy palkassa. Mukava viettää sitten lasten kanssa viikolla vapaata Huomenna ja ylihuomennakin vapaata. Se myös mukavaa, että välillä on 4-5 vapaata peräkkäin. Saa kunnolla levätä ja jaksaa tehdä silloin siivousta ja muuta rästihommaa.

Mies on säännöllisessä päivätyössä/koulussa, joten on sitten säännöllisesti kotona. Vaikeaa olisi, jos molemmat vanhemmat vuorotyössä.
 
Nalletar
Mä teen 2-vuorotyötä. Mies reissutyössä välillä ja lapset välillä vuorohoidossa. Se on kyllä välillä rankkaa. Ainakin kun menee illasta aamuun. Mutta arkivapaat & viikonloppulisät kiinnostaa kovasti. Ensi keväänä menen pelkkään päivätyöhön. Elämä varmaan helpompaa, mutta sitten taas palkasta tippuu 300-400e/kk. 2-vuoronkin lisät tekee ihan kivasti, saati sitten jos tekee yötyötäkin/jos tekee pelkkää yötä. Se pelkkä peruspalkka on vähän onneton...
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Vaikka kätilöksi valmistuisitkin niin voihan sitä tehdä sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan hommiakin.
Kätilö ei voi saada ainakaan vakipaikkaa terveydenhoitajana. Äitiysneuvolasta saa varmasti sijaisuuksia, mutta sinnekään kätilöllä ei ole muodollista pätevyyttä.
 
sh/th
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Vaikka kätilöksi valmistuisitkin niin voihan sitä tehdä sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan hommiakin.
Kätilö ei voi saada ainakaan vakipaikkaa terveydenhoitajana. Äitiysneuvolasta saa varmasti sijaisuuksia, mutta sinnekään kätilöllä ei ole muodollista pätevyyttä.
totta, minunkin kurssikavereina oli kätilöitä..
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Vaikka kätilöksi valmistuisitkin niin voihan sitä tehdä sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan hommiakin.
Kätilö ei voi saada ainakaan vakipaikkaa terveydenhoitajana. Äitiysneuvolasta saa varmasti sijaisuuksia, mutta sinnekään kätilöllä ei ole muodollista pätevyyttä.
Tuota en tiennytkään...Mutta sairaanhoitajana voi tehdä & saada vakipaikan.
 
kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Vaikka kätilöksi valmistuisitkin niin voihan sitä tehdä sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan hommiakin.
Kätilö ei voi saada ainakaan vakipaikkaa terveydenhoitajana. Äitiysneuvolasta saa varmasti sijaisuuksia, mutta sinnekään kätilöllä ei ole muodollista pätevyyttä.
Todellinen epäkohta. Terveydenhoitajat lukee tasan yhtä paljon raskaudenhoidosta kuin kätilöt vauvojen hoidosta ja he kyllä kelpaavat sinne neuvolaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
"Turtuuko" alalla, vai miettiikö potilaita usein kotonakin? ...tarkoitan surullisia tapauksia, jos joku vaikka kuolee.
Kyllä mä ainakin silloin tällöin mietin. Joskus esim. exituksen jälkeen jos on ollut kuoleman hetkellä läsnä ja ollut laittamassa vainajaa tulee ehkä mietittyä sitä potilasta enemmän työvuoron jälkeenkin mutta ei se mun mielestä ole paha jos sellainen ei ala hallita elämää :) Tosi paatunut täytyisi mun mielestä olla jos työhön "turtuisi". Jokainen päivä on erilainen :)
 
vieras
Mä olen alaa vaihtanut sh. En kestänyt Suomen työoloja ja surkeaa palkkaa ulkomailla työssä olon jälkeen (3,5 vuotta olin), epäkohdat olivat niin räikeät. Paljon vastuuta, liikaa työtä minimaalisilla tauoilla ja surkealla palkalla. Ainainen stressi että tuliko kaikki tehtyä ja muistinko kaiken, no thanks.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen alaa vaihtanut sh. En kestänyt Suomen työoloja ja surkeaa palkkaa ulkomailla työssä olon jälkeen (3,5 vuotta olin), epäkohdat olivat niin räikeät. Paljon vastuuta, liikaa työtä minimaalisilla tauoilla ja surkealla palkalla. Ainainen stressi että tuliko kaikki tehtyä ja muistinko kaiken, no thanks.
No tää juu kans yks iso stressi työssä koska joskus joku unohdus voi olla kohtalokaskin :(
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
"Turtuuko" alalla, vai miettiikö potilaita usein kotonakin? ...tarkoitan surullisia tapauksia, jos joku vaikka kuolee.
Riippuu paikasta, missä työskentelee. Mutta kyllä tietty etäisyys pitää potilaisiin ottaa ja ajatella työ työnä, muuten polttaa itsensä loppuun.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen alaa vaihtanut sh. En kestänyt Suomen työoloja ja surkeaa palkkaa ulkomailla työssä olon jälkeen (3,5 vuotta olin), epäkohdat olivat niin räikeät. Paljon vastuuta, liikaa työtä minimaalisilla tauoilla ja surkealla palkalla. Ainainen stressi että tuliko kaikki tehtyä ja muistinko kaiken, no thanks.
Mua sh:na kanssa rassaa kanssa surkeat työolot. Hommia saa painaa tukka putkella ja ruokatauko on korkeintaan kiireessä kitaan survottu leivänpuolikas kun on jo pakko mennä vastaamaan kelloon/rientää kierrolle/vastata puhelimeen tms. En tiedä, kuinka tulen jaksamaan tällä tahdilla vuosia. Tykkäisin tästä työstä, mutta se stressaa, että kaiken, ihan kaiken joutuu tekemään kiireessä. Paljon muistettavaa kokoajan, vastuuta, eikä mitään voi oikein kerralla tehdä kunnolla loppuun, kun pitäisi olla monessa paikassa yhtäaikaa ja juuri kun aloitat yhden potilaan kanssa jotain tekemään, on pian taas kymmenen muuta asiaa, joita pitäisi olla tekemässä samaan aikaan. Okei, nyt tuli purkauduttua, tällä hetkellä töissä armoton kiire. Joskus kun on rauhallista, on kivaa tehdä työtä omalla tahdilla ja hoitaa potilaat kunnolla, ilman stressiä siitä, että taas on jäänyt sata asiaa tekemättä. Harmi kyllä rauhalliset päivät ovat aika harvassa.

Mutta hyviä puoliakin toki on tällä alalla. Vuorotyöstä tykkään ja lisät ovat mukava bonus, yövuorotkin tuovat vähän vaihtelua osastorytmiin. Ehkä joskus lapsen aloittaessa koulun siirtyisin mieluummin kuitenkin päivätyöhön, kun en sitten enää voi viettää lapsen kanssa vapaita arkipäiviä. Töitähän tällä alalla on vaikka miten.
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja b:
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
No kolmivuorotyö ei nappaa pienten lasten äitinä
mun mielestä taas 3vuorotyö antaa enemmän aikaa olla lasten kanssa.
Mullakin olisi ollut vaihtoehtona jatkaa nykyisessä 3-vuorotyössä tai vaihtaa kevyempään 2-vuorotyöhön, mutta mm.lasten takia jäin 3-vuorotyöhön. Tulee lapsille vähemmän hoitopäiviä, kun viikonlopputyöt kerryttää arkivapaita ja ilta- ja yövuoroina voi pitää lyhyempiä hoitopäiviä.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja b:
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
No kolmivuorotyö ei nappaa pienten lasten äitinä
mun mielestä taas 3vuorotyö antaa enemmän aikaa olla lasten kanssa.
Mullakin olisi ollut vaihtoehtona jatkaa nykyisessä 3-vuorotyössä tai vaihtaa kevyempään 2-vuorotyöhön, mutta mm.lasten takia jäin 3-vuorotyöhön. Tulee lapsille vähemmän hoitopäiviä, kun viikonlopputyöt kerryttää arkivapaita ja ilta- ja yövuoroina voi pitää lyhyempiä hoitopäiviä.
sama juttu. ja meillä myös mies 3 vuorotyössä. lapset n 7 päivää/kk hoidossa sen ansiosta.
 

Yhteistyössä