Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
piha-alueen rajaamisesta. Päiväkodissa missä olin harjoittelussa, metsämaastoa oli 2/3 pihasta, eli jos se rajattaisiin pois, lapsille olisi jäänyt vain tuo hiekkapiha missä nämä valmiiks pureksitut leikkipaikat eli liukumäki kiipeilyteline jne. ALue olisi todella liian pieni 14 lapselle. Metsä ihanteellinen paikka mielikuvitusleikeille, sinne rakennettu myös majoja. Enkä usko että ekaluokkalaiset iltapäiväkerholaiset viihtyis varsinkaan tuossa tilassa. Ja siitä seuraisi tas lisää levottomuutta ja tihutöitä. Jos isoja on vaikka vain 4 ja noita pieniä se 10, ei mielestäni voisi jakaa niin että toinen hoitaja katsoisi näitä muutamaa toisella puolen päiväkotia ja toinen hoitaja jäisi 10 kanssa. Pelkkä valvominen ei estä näitä tapaturmia. Vaikka nähdään lapset koko ajan ja vaika heille ei annettaisi mitään kättä pidempää, vahinkoa kyllä saadaan aikaiseksi.
Rankaisuun en ole saanut vielä yhtään vastausta. Enkä tähän estämiseenkään, mitään sellaista minkä näkisin avuksi käytännön tilanteessa missä olen ollut. Ja kokoajan jauhetaan koulutetusta hoitajasta, minkälaisia aineita koulutetulla hoitaajalla ajattelette olevan tätä tilannetta varten. Kaikki käydään toki teoriassa, mutta kun ei niillä keinoilla, mitä tässäkin pari sanonut, poisteta ongelmaa, vain vähän annetaan vähemmän tilaisuuksia siihen.
Mä en vaan voi uskoa, että päiväkoti olisi ihan noin vaikea paikka valvoa, opastaa ja hoitaa lapsia. Lapsemme käyvät myös harrastuksissa, missä meno yltyy välillä aika vauhdikkaaksikin. Eivät he ole sieltä kertaakaan verissäpäin palanneet eikä siten, ettei ohjaaja (huom. 1 ohjaaja per 28 lasta) ole tiennyt mitä siellä on tapahtunut. Myös erilaisia välineitä, millä voi toisia mäiskiä, on harrastuksiss tarjolla. Alueet myös vaihtelevat.
Olisiko tästä tehtävissä tulkinta, että kun enemmän kuin 1 aikuinen paikalla, he keskittyvätkin keskenään keskustelemaan ja lapset temmeltävät ihan oman mielikuvituksensa varassa? Kun aikuisia on vähemmän, toimintaa myös ohjataan oikeaan suuntaan paremmin? Silloin ei vain päiväkodin ongelmat ole resursseissa vaan siinä miten ne resurssit toimivat.
Mä suosittelisin, että opiskelija, jolla on kädet pystyssä jo etukäteen, ei näille tilanteille mitään voi ja asennevamma hoitolastensa vanhempia kohtaan, jättäisi opinnot kesken ja vaihtaisi alaa.