Hoitojärjestely lapsen kannalta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uuden edessä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uuden edessä"

Vieras
Onko teidän mielestä hyvä vai huono asia? 1,5v on aloittamassa päiväkodissa. Olen kuitenkin töissä vaan joka toinen viikko. Sillon kun olen, on työaika 8-16. En voi sitä lyhentää, eikä lapselle ole mahdollista saada hoitajaa/toista hakijaa. Itse ajattelin, että lapsi on tietenkin kotona sitten ne toiset viikot kun en ole töissä. Ajattelin, että vapaapäivät tekee lapselle hyvää koska viikot kun olen töissä on pitkiä ja rankkoja. Kuitenkin nyt olen kuullut, että lapsen kannalta ei olisi hyvä ratkaisu. Parempi olisi kun menisi vapaaviikoillakin edes vähäksi aika jotta rytmi säilyisi paremmin, rutiini olisi tuttu ja turvallinen sekä sopeutuminen tapahtuisi nopeammin. Nyt en tiedä kumpi on oikeasti lapsen kannalta parempi vaihtoehto.

Kokeile, miten teidän muksun kanssa toimii. Lapset on erilaisia.

Meillä likka aloitti hoidossa kun oli 1,5v. Sopeutui ja tottui tosi nopeasti. Joululoman, hiihtoloman ja yhden muun vapaaviikon jälkeen meillä on aina ollut pari päivää vähän vaikeampaa, mutta eihän se tarkoita, että teilläkin pakolla olisi.

Miksi noin pieni lapsi aloittaa päiväkodissa? Jos hänellä olisi inhimillisempi hoitopaikka, ei tarvitsisi miettiä mitä kamalaa kotona olo aiheuttaa rutiineille. Koska lapsen ei tarvitsisi sopeutua ollenkaan rankkaan hoitomuotoon, olisi helpompi pitää vapaapäiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoito on työtä;23670940:
Miksi noin pieni lapsi aloittaa päiväkodissa? Jos hänellä olisi inhimillisempi hoitopaikka, ei tarvitsisi miettiä mitä kamalaa kotona olo aiheuttaa rutiineille. Koska lapsen ei tarvitsisi sopeutua ollenkaan rankkaan hoitomuotoon, olisi helpompi pitää vapaapäiviä.

Koska ap:n pitää käydä töissä elääkseen (niinkuin aika monen muunkin ihmisen)...?

Meillä lapset on nyt vuoden verran olleet päiväkodissa. Nuorin oli aloittaessa 1v 10kk. Parina kuukautena ovat olleet täydet päivät, muina kuukausina 15 tai vähemmän. Vapaapäivät on vaihdelleet. Kummallakin vanhemmista ollut arkivapaita, äitini hoitanut, jne. Tämä ei ole ollut mikään ongelma. Hyvin ovat ryhmään sopeutuneet, jne. Itse noudatan sitä linjaa, että lapset ovat aina kotona jos jommalla kummalla on vapaa. Pitkälti me kotona eletään samojen rutiinejen mukaan kun päiväkodissa. Ruokailut suht samaan aikaan, päiväunet samaan aikaan, ulkoilua siinä välissä, jne.

[QUOTE="pingu";23670960]Edellinen tarkoitti varmaan, että perhepäivähoito olisi kevyempää lapselle.[/QUOTE]

Nimimerkillä "hoito on työtä"...?
Jotenkin siitä sai sen käsityksen että hän on kokonaan vastaan hoitoon laittamista.
Itse kyllä laitan lapseni mielummin päiväkotiin kuin tuntemattomalle pph:lle

Alkuperäinen kirjoittaja hoito on työtä;23670976:
Töissä käyvällä on muitakin mahdollisuuksia kuin laitta lapsi päiväkotiin. Itse kävin töissä kun kasvatin kolme lasta, mutta ei tarvinnut laittaa yhtäkään päiväkotiin.

Varmaan ymmärrät ettei kaikilla ole tätä mahdollisuutta. Hyvä jos sinulla oli.

Kyllä tätä palstaa lukiessa saa sen mielikuvan että päiväkoti on joku lasten kidutuskammio ja työssäkäyvät vanhemmat ovat ihan vastuuttomia.
Omani on vielä vatsassa.

Oikeastiko edes mietit vuoden ikäisen viemistä päiväkotiin, jos on mahdollista olla kotona? Viikko ja viikko kuulostaa todella hyvältä rytmiltä. Sopeutuminen voi viedä hiukan pidempään, mutta muutoin kyllä runsas kotonaolo on parasta mitä voit lapsellesi tarjota.

Töissä käyvällä on muitakin mahdollisuuksia kuin laitta lapsi päiväkotiin. Itse kävin töissä kun kasvatin kolme lasta, mutta ei tarvinnut laittaa yhtäkään päiväkotiin.

Arjen sankari
Good for you!

Kerropa vielä meille tavallisille kuolevaisille miten lapsen hoito onnistuu hoitoon laittamatta, jos käy päivätöissä?

Kerrohan mitä ne ovat. Meilläpäin ei ole yhtään perhepäivähoitajaa. Mutta kun monikossa puhut niin olen utelias tietämään mitä tarkoitat. Ja toinen poissuljettu mahdollisuus on alkoholisti anoppi, omat vanhempani ovat jo kuollet.

Lapset ovat erilaisia. Lapsen reaktion näet vasta sitten, kun hän on hoidossa. Itse kyllä lähtisin siitä, että pidän lasta kotona silloin kuin itsekin olen kotona. Mieti myös voitko ainakin akuun esim 3-6 kk hankkia hoitoapua niin, että joku mukava ihminen hakisi lapsen vaikka muutaman kerran viikossa kotiin aikaisemmin kuin 16-17 välillä.

Omani aloitti maaliskuussa-11 päiväkodissa ollessaan juurikin sen 1.5v. Hoitopäiviä tulee 4pv/vko ja mahdollisuuksien mukaan pidetään muksu kotona. Just oli viikon poissa päiväkodista eikä tullut mitään ongelmaa. Eli kannattaa kokeilla, miten lapsi reagoi. Meille ei ainakaan ole tullut "ylimääräisistä" vapaista mitään ongelmaa.

kyllä voi olla että tuntee vähän yksinäiseksi itsensä jos kaikki muut käyvät joka päivä.. toisaalta varmaan nauttii kotona olemisestakin.mutta voi olla tylsä juttu jos kavereita ei synny kun aina poissa.

Kerropa vielä meille tavallisille kuolevaisille miten lapsen hoito onnistuu hoitoon laittamatta, jos käy päivätöissä?

Siis lasten hoito onnistuu ilman PÄIVÄKOTIA, jos on valmis vähän tinkimään. Perhepäivähoitajat, yksityiset hoitajat. Esim. osa-aikatyö, iltatyö ja hoitovastuu silloin puolisolla. ym ym.

kyllä voi olla että tuntee vähän yksinäiseksi itsensä jos kaikki muut käyvät joka päivä.. toisaalta varmaan nauttii kotona olemisestakin.mutta voi olla tylsä juttu jos kavereita ei synny kun aina poissa.

1,5 vuotias ei vielä kaipaa kavereita, koska hänen kehitysvaiheensa on sellainen. Eli pienimmät kuljeskelevat päiväkodissa touhuten omiaan. Korkeintaan kaverit häiritsevät kun haluavat samoja leluja tiheästi.

1,5 vuotiaan tulevat kaverit voivat tosiaan olla vielä syntymättä.

Tuon ikäisillekin on tarjolla ihan hyvää päivähoitoa, mutta kunnon kaverisuhteita syntyy vasta myöhemmin. Noin pieni "taistelee" hoidossa hoitajien, ei toisten lasten, huomiosta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoito on työtä;23671111:
Siis lasten hoito onnistuu ilman PÄIVÄKOTIA, jos on valmis vähän tinkimään. Perhepäivähoitajat, yksityiset hoitajat. Esim. osa-aikatyö, iltatyö ja hoitovastuu silloin puolisolla. ym ym.

.

Minä en luottaisi 1,5-vuotiasta vieraalle perhepäivähoitajalle tai jopa täysin vieraalle yksityiselle hoitajalle. Miksi päiväkoti on niin kamala paikka että lapsi pitäisi ennemmin antaa jonkun täysin vieraan ihmisen kotiin hoidettavaksi? Juu ei kiitos.
Pyysin kertomaan esimerkkejä siitä, miten tuo onnistuu niin että käy PÄIVÄTÖISSÄ (kuten suurin osa ihmisistä) ja sinä puhut osa-aikatöistä ja iltatöistä. En minä ainakaan ole ammatissa, jossa voi tehdä noista kumpaakaan.

Minä en luottaisi 1,5-vuotiasta vieraalle perhepäivähoitajalle tai jopa täysin vieraalle yksityiselle hoitajalle. Miksi päiväkoti on niin kamala paikka että lapsi pitäisi ennemmin antaa jonkun täysin vieraan ihmisen kotiin hoidettavaksi? Juu ei kiitos.
Pyysin kertomaan esimerkkejä siitä, miten tuo onnistuu niin että käy PÄIVÄTÖISSÄ (kuten suurin osa ihmisistä) ja sinä puhut osa-aikatöistä ja iltatöistä. En minä ainakaan ole ammatissa, jossa voi tehdä noista kumpaakaan.

Päiväkoti on ikävä paikka siitä, että siellä on aivan liikaa lapsia nykyisin alle 3 v ryhmissä ja kaikissa ryhmissä.

En minäkään ole ammatissa, jossa voi tehdä helposti osa-aikatöitä, mutta silti tein osa-aikatöitä silloin kun lapset olivat pieniä. (=sitä tinkimistä josta mainitsin, eli tein "alempiarvoista" työtä aikani) Rahaa ei tullut paljon mutta onnellisuutta oli sitäkin enemmän. Ja käytin mielikuvitusta ja vaivaa rahan säästämiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hoito on työtä;23671111:

Mitä nämä ym. ym. ovat? Miten onnistuu iltatyö jos työpaikka on auki 8-16. Eikä kaikilla ole mahdollisuutta (lue varaa, ei halua elää kädestä suuhun tai avustuksilla) osa-aikatyöhön.

1,5 vuotias ei vielä kaipaa kavereita, koska hänen kehitysvaiheensa on sellainen. Eli pienimmät kuljeskelevat päiväkodissa touhuten omiaan. Korkeintaan kaverit häiritsevät kun haluavat samoja leluja tiheästi.

Mitä nämä ym. ym. ovat? Miten onnistuu iltatyö jos työpaikka on auki 8-16. Eikä kaikilla ole mahdollisuutta (lue varaa, ei halua elää kädestä suuhun tai avustuksilla) osa-aikatyöhön.

Kokeilemalla se selviää. Mun poika olisi viikon (tai siis 9 päivän) kotonaolon aikana ehtinyt jo kuvitella että päiväkotiin ei mennä enää ollenkaan, ja hoitoon meno olisi ollut shokki joka kerta kun työviikko taas alkaa.

Mitä päiväkodin "kamaluuteen" tulee, niin pph:lle en lapsiani veisi mutta päiväkotiin olen voinut lapset hyvillä mielin viedä :)

Yhteistyössä