Hoitoalan vaitiolovelvollisuudesta kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hmm"

Vieras
Oletetaan, että ihminen työskentelee jonkun sairaanhoitopiirin alaisena. Sitten saat tietää johonkin piirin sairaalaan liittyen jotain, joka ei ole niin mairittelevaa. Esim vaikka että on ollut vesivahinko tai on löydetty hometta tai jotain muuta itse rakennukseen liittyvää. Niin onko se todellakin oikeasti niin, että sun vaitiolovelvollisuus sitoo sua niin ettet sä saa mennä asiasta puhumaan kenellekään ulkopuoliselle??

Ja jos meet, niin rikot vaitiolovelvollisuuttasi hoitoalan edustajana??

Mä olen ymmärtänyt että vaitiolovelvollisuus koskee vain ihmisiä ja kaikkea mitä heihin liittyy. Että ei voi mennä sanomaan "Taas se Reino tuli sen jalkavaivansa kanssa käymään".
Mutta rakennuksesta voisi puhua, esim. justiinsa sen että on löytynyt hometta.

Salassapitovelvollisuus koskee potilaan asioita, ei sairaalan. Tosin yleensä työntekijöiden pitää olla työnantajalleen lojaaleja, mutta esim. homeongelma on jo työturvallisuuskysymys.

[QUOTE="vieras";23206090]Mä olen ymmärtänyt että vaitiolovelvollisuus koskee vain ihmisiä ja kaikkea mitä heihin liittyy. Että ei voi mennä sanomaan "Taas se Reino tuli sen jalkavaivansa kanssa käymään".
Mutta rakennuksesta voisi puhua, esim. justiinsa sen että on löytynyt hometta.[/QUOTE]

No näin mäkin oon ymmärtänyt, mutta oon ilmeisesti ymmärtänyt väärin..

tuollainen käsittääkseni kuuluu työterveyshuollon piiriin, sinne voisit ottaa yhteyttä ilman että tarvitsee miettiä onko sallittua vaiko ei, jos paikallislehdelle infoaisit niin olisi käsittääkseni jo vähän kyseenalaisempi juttu...

Vaitiolovelvollisuus koskee potilaita ja muita ihmisiä, jotka sä näet/tapaat töissä ollessas. Sama koskee myös muita potilaita esim. terveyskeskuksessa, neuvolassa yms. eli jos olet potilaana niin et saa kertoa kenet olet nähnyt/tavannut siellä.

Rakennuksia se ei koske. Homeesta pitääkin puhua, mielellään tietysti esimiehelle.

No ei kuulu vaitiolovelvollisuuden piiriin tuollaiset asiat käsittääkseni. Kyllä tuollaiset asiat pääsee tietoon. Esim. kaikkihan tietää, on tietänyt jo vuosia ennen virallista myöntämistä että Turussa TYKS:an U-sairaala on ihan umpihomeessa. :D Kyllä siitä kirjoiteltiin ihan lehden mielipideosastoillakin, ja hoitajien omilla nimillä.

Vaitiolovelvollisuus koskee potilaita ja muita ihmisiä, jotka sä näet/tapaat töissä ollessas. Sama koskee myös muita potilaita esim. terveyskeskuksessa, neuvolassa yms. eli jos olet potilaana niin et saa kertoa kenet olet nähnyt/tavannut siellä.

Rakennuksia se ei koske. Homeesta pitääkin puhua, mielellään tietysti esimiehelle.

No ei todellakaan toisten potilaiden tarvitse olla hiljaa siitä kenet ovat nähneet tai kuulleet neuvolassa! Pahansuopa juoruileminen on huonoa käytöstä, mutta ei laitonta.

Ok, tuette mun käsitystäni asiasta.
Pomo vain uhkailee koko henkilökuntaansa ja koettaa näemmä hallita pelolla.. Etenkin kun uhkauksissa ei ole mitään pohjaa, pitää näköjään alaisiaan täysinä typeryksinä. Vaan eipä ole uusi asia tämäkään, sen ihmisen johtamistaidoissa on elefantin mentäviä aukkoja muutenkin.

[QUOTE="Hmm";23206213]Ok, tuette mun käsitystäni asiasta.
Pomo vain uhkailee koko henkilökuntaansa ja koettaa näemmä hallita pelolla.. Etenkin kun uhkauksissa ei ole mitään pohjaa, pitää näköjään alaisiaan täysinä typeryksinä. Vaan eipä ole uusi asia tämäkään, sen ihmisen johtamistaidoissa on elefantin mentäviä aukkoja muutenkin.[/QUOTE]

Mulla eräs pomo luuli, että palkkansa kertominen muille on salassapitosopimuksen rikkomista :D .

Yhteistyössä