Hoitoalan palkat....

En sano saavani huonoa palkkaa enkä hyvääkään. Keskinkertaista. Työ on kyllä vaativaa ja haasteellista ja aina ei niitä lääkärin määräyksiä ole saatavilla vaan itse pitää huolehtia että potilas pääsee hengissä leikkuriin asti. Sairaanhoitajia on liian vähän potilaisiin nähden ja kiire näkyy osastoilla. Haluaisin lisää hoitajia osastoille, näillä palkoilla.

Toivottavasti myös päiväkoteihin saadaan lisää hoitajia ja ryhmät pienemmiksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:42 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:38 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:31 vieras kirjoitti:
Toki siis arvostan päiväkodissa tehtävää työtä. Varmasti on rankkaa ja vaativaa, mutta mun mielestä lastentarhanopettajat ovat ylikoulutettuja.
Mitä tarkoitat? Ihmisen koko tuleva elämä ja oppimiskyky muovautuu varhaisvuosien kokemusten mukaan. Ihmisen aivot muotoutuvat sikiöajan ja varhaisvuosien kokemusten mukaan. Tarkoitatko, että on turhaa kouluttautua opettamaan pienimpiä ihmisiä, joiden aivot muotoutuvat sen mukaan mitä kokevat pienenä?

Mielestäni taas mitään tärkeämpää ei olekaan, mutta olin vielä joku vuosi sitten samaa mieltä kanssasi. Että miten jonkun kurssin suorittaneet pph:t voivat olla yhtä "päteviä" kuin lastenhtarhanopet.

Mutta totta on, että kun lapsia on nykyään liikaa ryhmisäs, ei edes koulutus takaa hoitajien jaksamista lasten kanssa.
Onko tieteellisesti todistettu, että näistä lastentarhanopettajien kasvattamista lapsista tulisi jollain tavalla "parempia" kuin perhepäivähoidossa olleet?
Tuskin parempia ihmisiä millään tavoin. Enkä muista tilastoja. Mutta esim.
kaupungeissa on enemmän päiväkoteja, maalla lapset on ainakin aiemmin hoidettu kotona ja perhepäivähoitajat. Ja kummasta on hakeutunut enemmän korkeampaan koulutukseen?

Tosin ei tietenkään korkeakoulutus takaa ihmisen onnellisuutta eikä se varmaan tärkeää ole, mutta kyllä koulutus tuo ihmiselle jonkinlaisen kyvyn käsittää muutakin kuin omaa elämää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:30 sh itsekin kirjoitti:
Joo kandiksi asti. :eek: Sairaanhoitaja opiskelee korkeakoulussa 140 ov ja lastentarhanope 120ov (siis opintoviikoissa). Suomessa palkkaa maksetaan työn vaikeudesta. Sairaanhoitajakoulu on korkeakoulu ja todella vaativa sellainen.
Sairaanhoitajaksi ei opiskella yliopistossa toisin kuin lastentarhanopettajaksi. Eli kyllä lto on korkeampi tutkinto..... (palkkoja voi toki molemmille maksaa lisää, samoin kuin monelle muullekin sosiaali-opetus- ja terveydenhuoltoalalla olevalle :D )
 
Arvasin ettei olisi pitänyt avata tätä aihetta, mutta kun tuli kysymys mieleeni. Minä :xmas: Jääköön sitten kysymättä, kun tämä meno on tätä taas. Mikä ihmeen kaksplus-sydrooma lie taas joihinkin iskenyt.
 
Kerrankin asiaa
Ihanaa et joku otti tän asian puheeksi. Sairaanhoitajia paapotaan siksi, että ulkomailla sairaanhoitajat saa parempaa palkkaa ja moni heistä sinne lähteekin. Mulla ja miehellä on molemmilla pidempi koulutus kun sh:lla, eikä kuitenkaan paljon parempi palkka, kyllä mekin ulkomailla paremmin tienattais. Oon esimerkiksi järkyttynyt kuin huonosti insinöörit voi tienata, aina luullu et ne tienaa PALJON enemmän kuin esim. sh.

Ei sh ole huonompi palkka kuin muillakaan korkeakoulutetuilla ja sh koulutus vaan 3,5 v...Ja on sitä muillakin vastuuta ja paljon...
Suomessa nyt vaan ei tienaa koulutuksella eli huono palkka sh:lla ei ole muihinkaan verrattuna, mutta eri asia sitten on se jos niistä on pula.
 
Ja meillä suualan hoitoihmisillä pitäs myös pelkkä kutsumus riittää palkaksi. Esim. Tehyn lehdessä on varmaan ollut yhden käden sormilla laskettavissa artikkelit koskien suualan ammattilaista, kertaakaan en ole nähnyt tarkalleen oman ammattinimikkeeni palkoista ym koskevia juttuja liiton lehdissä.
 
Ja toinen myytti
Nuo lääkärin huikeat palkat. Jonku mielestä lääkärit oikein moninkertaisti palkkansa joku vuos sitten :LOL: :LOL: . Mikähän oli maa, ei ainakaan Suomi?

Ja eihän Suomessa koulutuksesta makseta. Jos jotku on koulutusta katsottuna palkkakuopassa, niin yliopistoihmiset. Missä muualla maisterien palkka lähtee 1700?, kuin tutkijoilla. No ehkei samalla lailla raskasta kuin hoitotyö, mutta koulutustaso on ainakin huono peruste...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 23:04 Kerrankin asiaa kirjoitti:
Ihanaa et joku otti tän asian puheeksi. Sairaanhoitajia paapotaan siksi, että ulkomailla sairaanhoitajat saa parempaa palkkaa ja moni heistä sinne lähteekin. Mulla ja miehellä on molemmilla pidempi koulutus kun sh:lla, eikä kuitenkaan paljon parempi palkka, kyllä mekin ulkomailla paremmin tienattais. Oon esimerkiksi järkyttynyt kuin huonosti insinöörit voi tienata, aina luullu et ne tienaa PALJON enemmän kuin esim. sh.

Ei sh ole huonompi palkka kuin muillakaan korkeakoulutetuilla ja sh koulutus vaan 3,5 v...Ja on sitä muillakin vastuuta ja paljon...
Suomessa nyt vaan ei tienaa koulutuksella eli huono palkka sh:lla ei ole muihinkaan verrattuna, mutta eri asia sitten on se jos niistä on pula.
Niinpä. Viime viikon uutisissa oli tutkimus, jonka mukaan suomessa korkeakoulutetut ovat köyhiä. Tienaavat puolet vähemmän kuin muualla.

Joten kyllä sairaanhoitajilla on kova palkka tai sama palkka kuin korkeakoulutetuilla.

Duunarit tienaavat paljon.
 
Tulipeikko harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 23:07 vieras kirjoitti:
Niinpä. Viime viikon uutisissa oli tutkimus, jonka mukaan suomessa korkeakoulutetut ovat köyhiä. Tienaavat puolet vähemmän kuin muualla.

Joten kyllä sairaanhoitajilla on kova palkka tai sama palkka kuin korkeakoulutetuilla.

Duunarit tienaavat paljon.

En voi yleistää, mutta ainakin omat sairaanhoitajaystäväni tienaavat ENEMMÄN kuin minä korkeakoulutettu!
 
jurristi harmaana
Tää on ikuisuusaihe...mä olen vakavasti ottaen sitä mieltä, että naisvaltaisten alojen palkat eivät tällä menolla tule koskaan nousemaan. Naiset kun eivät osaa vetää yhtä köyttä - valitettavasti! :( Kyräily ja kateellinen panettelu sen sijaan hallitaan. Näkeehän sen tästä ketjustakin... :headwall:

Itse olen sitä mieltä, että kaikki tässäkin ketjussa mainitut ammatit ansaitsisivat palkankorotuksen. Vastuusta vielä sananen. Itse sh:na tehnyt töitä vanhuspuolella vuosia ja meillä ainakin vastuuta riittää, sitä ei ehkä ulkopuolinen tosin osaa ajatella. Sen lisäksi, että kuulumme vuorossamme osaston vahvuuteen perushoidossa otamme kaikki labranäytteet itse, pidämme yhteyttä eri tahoihin, jaamme lääkkeet, hoidamme kirjalliset työt jne jne. Lääkäri käy meillä muuten vain kerran viikossa tunnin pari kerrallaan, muun aikaa langat ovat sh:n käsissä. Samoin talon kaikki vanhukset (40 hlöä) ovat tietyissä vuoroissa loppupeleissä yhden sh:n vastuulla. Plus vielä läheisen palvelutalon asukkaat (n. 15hlöä). Eli jos ja kun jotain tapahtuu, sh kantaa vastuun.

Hlökohtaisesti kaipaisin (ainakin omalle työpaikalleni) ensin lisää hlökuntaa vuoroihin. Uupuneet, väsyneet ja jatkuvasti saikulla olevat hoitajat ovat nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus. Toiseksi haluaisin pitää ne vapaapäivät, jotka minulle kuuluvat. Eli risoo se, kun töistä soitellaan vapaapäivinä jatkuvasti töihin, samoin se, että tuplavuorot (eli töissä klo 7-21.30) ovat yleinen käytäntö ainakin meillä. Käytännössä välillä tuntui siltä, että asuin töissä surkealla palkalla. Ja tosiaankin, kunhan nuo epäkohdat olisivat ensin korjattu, haluaisin lisää sitä palkkaa!

Joskus ei kuitenkaan kannata jäädä odottelemaan ihmettä tapahtuvaksi, vaan ottaa vastuu omasta elämästään omiin käsiinsä... ;)
 
Metsämökin tonttu

Niin mut eikö se sentään oo ammattikorkeakoulu? Éi ihan rinnastettavissa yliopistoon :whistle: .
[/quote]

Pakko ärähtää näihin yliopisto vastaan ammattikorkeakoulu juttuihin, että ei se yliopisto ole niin paljoa parempi ja jotenkin hienompi kuin ammattikorkeakaan. Jopa niiden yhdistämistähän on mietitty..

Itse henk.kohtaisesti olen sitämieltä, että sairaanhoitajien koulutus on "korkeampi" kuin lto:n, jos tässä nyt vertailemaan aletaan..
 
No tuota noin. Eikös se lähde siitä ammattiryhmästä itsestään se älämölö. Eli jos LTO:t ovat tyytymättömiä palkkaansa, niin silloinhan se pitää ilmaista ääneen yhtenä rintamana julkisesti. Ei se tuo mitään lisäkolikoita taskunpohjalle, että mollataan sitä toista ammattiryhmää.

Vaikka valitettava tosiasia on, että koska nämä melkeinpä kaikki alat, mistä tässä ketjussa puhutaan ovat julkisen sektorin puolelta, niin palkankorotukset voi olla erittäinkin hankalia toteuttaa, koska valtionkaan kassa ei ole pohjaton.


Ja en tiedä olenko hakoteillä, mutta minun mielestä vakinaisten virkojen lisääminen näille aloille olisi parempi vaihtoehto kuin palkan nosto. Se työn rasittavuus ja kuormitus laskisi, jolloin työtä ei välttämättä koettaisi aivan niin raskaaksi, kuin se nykyisellään on. Niin sh:lla, lh:lla ja lto:llakin.


 
eivät saa lakkoilla
Niin hoitajat eivät voi edes lakkoilla kunnolla.Se on jossakin perustuslaissa kielletty, koska potilaita ei voi jättää heitteille.Tiedän kokemuksesta, koska olen kahteen lakkoon osallistunut.Elikkäs ihan pilipali touhua.Aivan turhaa odotella isoja korotuksia...hyvä jos tulee joku 80e, se on jo nähty.
 
no jaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 01:10 eivät saa lakkoilla kirjoitti:
Niin hoitajat eivät voi edes lakkoilla kunnolla.Se on jossakin perustuslaissa kielletty, koska potilaita ei voi jättää heitteille.Tiedän kokemuksesta, koska olen kahteen lakkoon osallistunut.Elikkäs ihan pilipali touhua.Aivan turhaa odotella isoja korotuksia...hyvä jos tulee joku 80e, se on jo nähty.
jokunhan ne on nämkin hommat tehtävä :saint: hitonmoinen kutsumusammatti :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 00:24 Metsämökin tonttu kirjoitti:
Niin mut eikö se sentään oo ammattikorkeakoulu? Éi ihan rinnastettavissa yliopistoon :whistle: .
Pakko ärähtää näihin yliopisto vastaan ammattikorkeakoulu juttuihin, että ei se yliopisto ole niin paljoa parempi ja jotenkin hienompi kuin ammattikorkeakaan. Jopa niiden yhdistämistähän on mietitty..

Itse henk.kohtaisesti olen sitämieltä, että sairaanhoitajien koulutus on "korkeampi" kuin lto:n, jos tässä nyt vertailemaan aletaan..

[/quote]
sairaanhoitaja, insinööri ja kandidaatti ovat saman veroisia. Maisteri ja dippainssi saman veroisia keskenään. Tosin inssit tienaa enemmän kuin yliopistosta valmistuneet. Jopa ekonomit enemmän kuin KTM:t. Itse suosittelen ammattikorkeaa tai teknillistä, jos palkka ja arvostus on kriteerinä. Yliopisto on ehdoton tutkijalle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 00:24 Metsämökin tonttu kirjoitti:
Niin mut eikö se sentään oo ammattikorkeakoulu? Éi ihan rinnastettavissa yliopistoon :whistle: .
Pakko ärähtää näihin yliopisto vastaan ammattikorkeakoulu juttuihin, että ei se yliopisto ole niin paljoa parempi ja jotenkin hienompi kuin ammattikorkeakaan. Jopa niiden yhdistämistähän on mietitty..

Itse henk.kohtaisesti olen sitämieltä, että sairaanhoitajien koulutus on "korkeampi" kuin lto:n, jos tässä nyt vertailemaan aletaan..

[/quote]

Hieman ihmettelen tätä ajattelua, että ammatikorkeakoulua ja yliopistoa pitäis verrata "paremmuuden" tai "hienommuuden" mukaan. Ja epäilen vahvasti - ainakin toivon - etteivät ikinä yhdisty. Kysehän on yksikertaisesti siitä, että niiden tehtävä ja tavoite on täysin erilainen.
Yliopisto on "tiedekorkeakoulu" ja ammattikorkeakoulun tavoite tuottaa käytännön osaajia, noin niinku karkeasti yleistäen.

Niin, enkä ymmärrä vieläkään, mitä luultiin saavuttavan sillä, että lastentarhaopettajakoulutus siirrettiin yliopistoon??? Ei ammattien arvostus nouse sillä, että tutkinto nostetaan "tieteellisemmälle tasolle" tai edes korkeammalle tasolle.
 
Itse kun palkkoja mietin, niin mielestäni sairaanhoitajilla on työpaikasta riippuen niin suuri vastuu, että siitä vastuun kantamisesta mielestäni pitää korvaus saada. Eikä työtaakkakaan mikään pieni ole.

Mutta ihan en ymmärrä ajattelutapaa, että jos toisella on jokin asia hyvin, niin se olisi toiselta pois. Tyyliin sairaanhoitajien palkka ei sais olla lastentarhanopettajan palkkaa isompia ja entäs sitten paperityöläiset.
Kuten joku asiasta jo mainitsi, että näinhän naisvaltaisten alojen palkat saadaan nousemaan, kun taistellaan siitä, mikä ammattiryhmä saa enemmän. Vasta luin ruotsalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan lääkärien palkat ovat pienentyneet viime vuosina (itse rahamäärä ei ole pienentynyt, mutta jos vertaa inflaatioon ja muiden alojen palkkojen nousuun jne.) Syyksi arvailtiin sitä, että nykyään on enemmän naislääkäreitä kuin esim. 10 vuotta sitten.
 

Yhteistyössä