Hoitoalan kiire ja "kiire"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva hoitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva hoitsu

Vieras
Tuli tuosta vanhainkoti-ketjusta mieleen.

On vissiin trendikästä, että aina on (ainakin olevinaan) kiire. Kotihoidossa törmäsin myös tähän, että voi voi kun on niiiiiin kiire. Sillä alueella jossa työskentelin, asiakaskäyntejä oli koko päivän aikana 3-4 enkä hyvälläkään mielikuvituksella voi sanoa siellä olleen kiire!! Silti nämä vakituiset panikoivat kun on niin "kiire". Meinasin sanoa, että tervemenoa katsomaan edellistä työpaikkaani (toiselta alalta) ja tulkoot sitten kertomaan mitä se kiire oikeasti on :kieh:

Hoitoalalla on pulaa työntekijöistä, asiakkaat/potilaat ovat enenevässä määrin huonokuntoisempia jne ja kiire on aivan taatusti arkipäivää monessa laitoksessa, mutta ketuttaa kun joillakin on vain tapana vouhottaa että on niin kiire.

Itse huomasin saikun pitkäaikaisosastolla, että se kiire suht normaalipäivänä oli sitä että hommat (pesut,syötöt,vaipatus jne.) tehtiin kiireellä että ehdittiin itse pitää KUNNON kahvi ja ruokatauot. Ja oltiin sit ylpeitä kun hommat oli tehty nopsasti. Itse en voisi ko. työtä tehdä (ok, monista muistakin syistä johtuen) työkseni. Hattua nosta heille, jotka pitkäaikaisosastolla työtä tekevät ... mutta... se "kiire" :whistle:

kuulostaa kyllä liian hyvälle tuo vain 4 käyntiä/pvässä, ellei kyse ole pitkistä suihkutus plus haavanhoitokäynneistä joissa voi yhdellä asiakkaalla mennä yli 3 tuntia...jos kyseessä tavallisia käyntejä niin sitten kuulostaa kummalliselle, meillä kun normipäivänä käyntejä noin 15 ja huonona päivänä jopa 20, plus puhelintunti. siinä ei todellakaan ole ylimääräisiä sekunteja!!! ja mistähän kertoo että sen kiireen hoitajille tekevät ne suunnittelijoiksi itseään kutsuvat kaupallisen alan koulutuksen saaneet miehet???

Se kiire, minkä opiskelijana huomasin oli sitä, kun esim. kotihoidossa asiakkaiden kotikäynnin lisäksi piti tehdä kaikenmaailman muita hommia, mikä taas johtui siitä, ettei pikku firmalla ollut varaa hankkia näihin muihin hommiin ammattityöntekijää... paperihommat, toimiston siivous, asiointi asiakkaille, virastokierrokset asiakkaiden puolesta, kotisairaanhoidolliset käynnit...
Itsekin ihmettelin, että mikäs tässä ollessa. Minunhan ei tarvinnut huolehtia, jotta kaikki nuo muutkin saataisiin päivän aikana hoidettua.

Kotihoidossa yleensä onkin löysää, koska ne käytännön käynnit on pakko tehdä aamuisin, jotta vanhukset saavat lääkkeensä ajoissa. Laitoksissa se taas on ihan totta, että monissa paikoissa joutuu koko ajan juoksemaan jonkun luona kun toinen soittaa kelloa, heti perään toinen, vie yksi vessaan, vaihda kolmannelta vaippa jne. Laitoksissa on liian vähän henkilökuntaa.

Monta kertaa se kenellä ei ole työssään kiire, ei vaan tiedä vielä kaikkea mitä työhön kuuluu. Omalla työpaikalla tää on monesti huomattu. Uusi työntekijä on hetken aikaa sangen kiireetön ja saattaa jopa letkautella ja ihmetellä toisten kiireitä. Kunnes sitten saa palautetta miten paljon ja monta eri työtä tältä uudelta on jäänyt tekemättä tai mitä hänen pitäisi lisäksi opetella...

Kiire on valitettavaa arkipäivää nykyään hyvinkin monessa työssä. Resursseja kiristetään jatkuvasti mutta työmäärä pysyy kuitenkin vähintään samana.

Tuu Tampereelle töihin vanhushuoltoon, niin tiedät mitä kiire on! Kaikissa kaupungeissa ei tehdä alityövoimalla ja liian alhaisilla suosituksilla, mutta Tampereella tehdään. Eli tervetuloa tännepäin vaan.

no mä olen kotihoidossa töissä ja välillä mulla on just se kolme käyntiä päivässä ja välillä 8. Et se menee sen mukaan, mitä kelläkin tehdään. Haavahoidot, lääkärisaatot, hopasut jne..saattaa viedä monta tuntia. Ja sitten tosiaan vakkarihoitajilla on vähän muutakin kuin se pelkkä asiakastyö. Kirjaamiset, tilastoinnit, toimiston siivous, aterapalvelun tilaaminen, kaupan tilaaminen, pyykkihuollon tilaaminen, yhteistyötahojen kanssa yhteyden pito, itseoppiminen jostain uudesta sairaudesta, lääkehuolto, joka ei tapahdu asiakkaan kotona jne...jne...ja kaikki tämä siis asiakaskäyntien lisäksi. Ja voin sanoa, että esimiehet ovat tyrkyttäneet tähän tyyliin lisää asiakkaista, et kun sulla ei ole kuin 4 asiakasta päivässä. Joo...kun sitten tarvii laskee matkoille aikaa+lakisääteiset taout niin ei se kyllä ole ihan yks yhteen. Ja muistan itse kun sijaisena aloittaneena et eihän täällä ole kiire. No ei ollutkaan, kun sijaisilta jäi toi kaikki ylim. pois. Nyt 7 vuotta myöhemmin tiedän, että miten uuno ja vihreä sitä silloin oli. Samoin opiskelijana.

Alkuperäinen kirjoittaja kirpin:
Itse huomasin saikun pitkäaikaisosastolla, että se kiire suht normaalipäivänä oli sitä että hommat (pesut,syötöt,vaipatus jne.) tehtiin kiireellä että ehdittiin itse pitää KUNNON kahvi ja ruokatauot. Ja oltiin sit ylpeitä kun hommat oli tehty nopsasti. Itse en voisi ko. työtä tehdä (ok, monista muistakin syistä johtuen) työkseni. Hattua nosta heille, jotka pitkäaikaisosastolla työtä tekevät ... mutta... se "kiire" :whistle:

Ei kannata yleistää.. Olen itse työskennellyt paikassa ,jossa asukkaita noin 25 ja he tarvitsevat apua ihan kaikessa. Tätä määrää on iltavuorossa hoitamassa kaksi ihmistä. Voin sanoe, että kun tapahtuu jotain pientäkin ylimääräistä tai vaikka vain puhelin soi paljon, ei välttämättä ole toiveita kahvitauosta, edes pienestä. Olit ehkä paikassa vain vähän aikaa, käsittäisi niin. Jos hoitajat ovat tehneet pienellä väkimäärällä hommia, ollut esim. sairaslomia yms, on ihan ymmärrettävää, että tulee myös jaksoja, jolloin lepsuillaan. En sano, että näin saisi olla, mutta raskaassa työssä se suotakoon..

Kyllä sitä vaan on kiire. On tullut oltua sellaisellakin osastolla töissä jossa pahimmillaan hoitajia oli 3 ja potilaita 36 joista suurin osa petipotilaita, nostettavia, syötettäviä, TÄYSIN AUTETTAVIA. Siellä ei ollut kiire kahvitunnille kun tiesi jo kotona aamukahvia juodessaan että tuskin ehtii istumaan työpäivän aikana kahvia juomaan.

Hei tuleva hoitsu. Mie olen ollut 17 v töissä ison sairaalan päivystävällä vuodeosastolla, potilaspaikkoja oli aloittaessani 38. Ylipaikat (joilla AINA oli potilaita) mukaan lukien potilaita oli usein 46... Koskaan ei tarvinnut esittää kiirettä, mutta eipä siellä lonkkaa vedelty, kiire oli esittämättäkin. No, työt aloittaessani laihduin eka vuoden aikana 12 kg...

Nykyään oonkin menevä hoitsu, kouluttauduin viime vuosina uuteen ammattiin, ja nykyään keikkailen satunnaisesti päivätyöni ohella viikonloppuisin. Ja ikäväkseni joudun kyllä kertomaan, että ainaskin niissä paikoissa johon minut (usein juuri kiireavuksi) on pyydetty, on ihan oikea kiire.

Tsemppiä hoitajat!

Alkuperäinen kirjoittaja Marilyn Monroe:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kiire ei ole kuin organisointikyvyn puutetta.

näin on.

juu ja kyse on yleensä niistä esimiehistä. Koska nehän määrää kuinka paljon on väkeä töissä...kun mitoitus on esim. 3 aamussa, ja yksi illassa....ja kaksi onkin aamussa, niin huphei...eikai kukaan esimies niitä töitä tuu tekee vaan revitään selkänahasta...

Väitinkö minä, että kaikki kiire olisi teeskentelyä? En! Sanoin, että joillakin vain on tapana vouhkata "kiireellä" vaikka oikeasti ei kiire olisikaan. Ja mitään en ole jättänyt tekemättä, kuten joku siitäkin jo vihjaisi. Juttelin erään toisen hoitajan (kokeneempi kuin minä ) kanssa, niin hänkin sanoi että tuo alue on muihin verrattuna (huom!) todella löysä, mutta jostain syystä noi vanhat työntekijät sekoavat ihan täysin jos yks kaks tulee yksi paikka lisää. Yhdessäkään paikassa ei ole suihkutuksia, haavahoitoja tms enemmän aikaa vieviä toimenpiteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Väitinkö minä, että kaikki kiire olisi teeskentelyä? En! Sanoin, että joillakin vain on tapana vouhkata "kiireellä" vaikka oikeasti ei kiire olisikaan. Ja mitään en ole jättänyt tekemättä, kuten joku siitäkin jo vihjaisi. Juttelin erään toisen hoitajan (kokeneempi kuin minä ) kanssa, niin hänkin sanoi että tuo alue on muihin verrattuna (huom!) todella löysä, mutta jostain syystä noi vanhat työntekijät sekoavat ihan täysin jos yks kaks tulee yksi paikka lisää. Yhdessäkään paikassa ei ole suihkutuksia, haavahoitoja tms enemmän aikaa vieviä toimenpiteitä.

Joo kyl me uskotaan sinua! :)

Itse olin yliop. sairaalassa viime syksyn sh:na, ja yleensä oli kiire. Potilaita tuli ja meni tutkimuksiin ja toisiin hoitolaitoksiin, paljon labrojen tilaamista päivittäin, kaikki rutiinit päälle, ja usein oli asiaa lääkärille, jos joku potilas sai kohtauksen/verenpaineet taivaissa tmv. Akuuttisosastosta kyse.

Eli ainakin tolla akuuttiosastolla kiirettä teki ennakoimaton työ, kuten uuden potilaan tupsahtaminen osastolle, tai jos joku potilas alkoi sekoilla ja näin sitoi yhden hoitajan...Sittemmin äänestin jaloillani, ja viihdyn oikein hyvin nykyisessä työssäni, jossa työolot ovat inhimilliset.

Yhteistyössä