hoitoalalla työskentelevät! kuinka moni antanut joskus väärät lääkkeet väärälle potilaalle?

• Viestiketjun aloittaja lhopisk.
  • Ensimmäinen viesti
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olen siis ihan töissä töissä ja olin yksin toisen opiskelijan kanssa iltavuorossa. kummatkin me kesätyöläisiä. esimiehelle en ole vielä sanonut ja sitä pelkäänkin kun huomenna hälle kerron. en tiedä miten niin meninkään siinä iltapalaa laittaessa sekaisin että annoin ne väärät lääkkeet:( kauhea hässäkkä oli päällä ja kaikki huusi ruokaa ja äh prkl.... ihan hirvee olo:(
Emäkämmihän tuo tietysti on, mutta se on nyt jo tapahtunut. Mutta sun toinen yhtä suuri kämmisi on se, että et ole ilmoittanut asiasta eteenpäin. Sun pitäisi ottaa yhteyttä sairaalan päivystävään lääkäriin (tai missä oletkaan töissä, kuka nyt on vastaavassa asemassa). Potilas tarvitsee lääkärin arvion siitä, mitä nyt tehdään (vai tehdäänkö mitään). Sitä ei voi päättää lähihoitaja, ei varsinkaan alan opiskelija, eikä asiasta voi päättää myrkytystietokeskuksessa puhelimeen vastaava henkilökään (hän jakaa vain yleisluontoista tietoa, lääkäri päättää potilaan hoidosta tai hoitamatta jättämisestä).

Missään nimessä älä peittele asiaa, se tekee asian vain pahemmaksi. Totta kai sua hävettää, mutta tässä asiassa täytyy ajatella *vain* potilaan parasta eikä omaa mainetta tms. Kertaalleen tapahtunut erehdys tuollaisessa ei ole mikään irtisanomisperuste eikä sun todellakaan tarvitse vaihtaa alaa. Luulen, että sä opit tästä taatusti sen verran että jatkossa tuplatsekkaat kaikki nämä jutut. Elämä jatkuu tämänkin jälkeen, mutta hoida nyt tämän tilanteen jälkipyykki heti ja oikein! Voimia!

googleheimen
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
siis olihan siellä muitakin töissä kuin vain sie ja se toinen opiskelija ?

ei kun minä ja toinen työntekijä joka myös opiskelija..
olemme siis molemmat listoilla kesän ja teemme sinne töitä. tänään oli me 2 iltavuorossa. ei muita!
No vastuunsa on mun mielestä tollasessa tilanteessa kyllä myös sitten työvuorojen suunnittelijalla.
Sehän pitäis olla että ainakin toinen vuorossa olisi vakituinen ja valmistunut työntekijä. Vastuuhan menee että sairaanhoitaja vastaa lähihoitajasta ja lääkäri sairaanhoitajasta näin lain silmissä

mu
mut miks opiskellä lh:ksi jos haluaa tehdä sh:n töitä.. minun mielestä lääkehoito kaikessa laajuudessaan kuuluu sh:lle. Siitähän niille maksetaankin ja kyl se ennen kaikkea on minusta vastuu kysymys..
Jos haluaa sh:n vastuun ni silloin pitäs opiskella myös sh:ksi, ni huomaa ettei se niin herkkua ole paineen alla tehdä lääkehoitoa..

Alkuperäinen kirjoittaja myös sh:
sairaaloissa tapahtuu yllättävän paljon lääkevirheitä. Myös näille, jotka VÄITTÄVÄT etteivät ole koskaan jakaneet lääkkeitä väärin.. miksi sit kun toinen tarkistaa lääkkeiden jaon jälkeen lääketarjottimen (kun on viemässä lääkettä potilaalle) hoksaa et kupissa onkin väärä määrä lääkkeitä tai jokin lääke aine puuttuu..
Joo, tämä on niitä aiheita mistä voi lässyttää loputtomiin. Jaettuihin lääkkeisiin tuplatarkastus ehdottomasti (kaksi hoitajaa tarkistaa). Mitä tulee antovirheisiin, niitä tulee eteen varmasti jokaiselle, joka lääkkeitä potilaalle annostelee. Jos et ite ole se "syypää" joka antovirheen teet, voi se olla työtoverisi. Nämä virheet ovat inhimillisiä kiireen ja paineen alla.

huh
Alkuperäinen kirjoittaja mu:
mut miks opiskellä lh:ksi jos haluaa tehdä sh:n töitä.. minun mielestä lääkehoito kaikessa laajuudessaan kuuluu sh:lle. Siitähän niille maksetaankin ja kyl se ennen kaikkea on minusta vastuu kysymys..
Jos haluaa sh:n vastuun ni silloin pitäs opiskella myös sh:ksi, ni huomaa ettei se niin herkkua ole paineen alla tehdä lääkehoitoa..
ISO PEESI

vieras
Miksi lätkäisit ne lääkkeet jugurtin sekaan, ap? Meilläpäin ei lääkkeitä saa sotkea ruokaan, ja toisekseen meillä potilaalle pitää luetella tabletit jotka annetaan, että he voivat itse varmistaa, että oikeat on kupissa. Kuulostaa tosi huolimattomalta, en tiedä onko tuo sitten suomalaista käytäntöä. Itse olen töissä ulkomailla.

Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Mistä lähtien lh-opiskelija on saanut lääkkeet jakaa?
mun mielestä tossa ei kyllä kirjotettu jakamisesta vaan antamisesta ja mä kyllä opikelija ainaki ite annoin lääkkeet potilaille, yksin en lääkkeiden jakoa tehnyt.
Meillä lähihoitajat ei saa antaa ees parasetamolia.

niin ne erilaiset tavat eri paikoissa. Kyllä lähihoitaja joka on suuntautunu ensihoitoon laittaa ihan i.v.kin.
Lanssi on sit juttu erikseen,vaikka tämäkin käytäntö on muuttumassa vissiin siihen että vain sh:t saa olla alueellisissa lansseissa töissä..
TYKSssä ainakin on i.v. lupa useammallakin ensihoitoon suuntautuneella lähihoitajalla.
Eivät kaikki ensihoitoon suuntautuneet työskentele lansseissa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
olen siis ihan töissä töissä ja olin yksin toisen opiskelijan kanssa iltavuorossa. kummatkin me kesätyöläisiä. esimiehelle en ole vielä sanonut ja sitä pelkäänkin kun huomenna hälle kerron. en tiedä miten niin meninkään siinä iltapalaa laittaessa sekaisin että annoin ne väärät lääkkeet:( kauhea hässäkkä oli päällä ja kaikki huusi ruokaa ja äh prkl.... ihan hirvee olo:(
Emäkämmihän tuo tietysti on, mutta se on nyt jo tapahtunut. Mutta sun toinen yhtä suuri kämmisi on se, että et ole ilmoittanut asiasta eteenpäin. Sun pitäisi ottaa yhteyttä sairaalan päivystävään lääkäriin (tai missä oletkaan töissä, kuka nyt on vastaavassa asemassa). Potilas tarvitsee lääkärin arvion siitä, mitä nyt tehdään (vai tehdäänkö mitään). Sitä ei voi päättää lähihoitaja, ei varsinkaan alan opiskelija, eikä asiasta voi päättää myrkytystietokeskuksessa puhelimeen vastaava henkilökään (hän jakaa vain yleisluontoista tietoa, lääkäri päättää potilaan hoidosta tai hoitamatta jättämisestä).

Missään nimessä älä peittele asiaa, se tekee asian vain pahemmaksi. Totta kai sua hävettää, mutta tässä asiassa täytyy ajatella *vain* potilaan parasta eikä omaa mainetta tms. Kertaalleen tapahtunut erehdys tuollaisessa ei ole mikään irtisanomisperuste eikä sun todellakaan tarvitse vaihtaa alaa. Luulen, että sä opit tästä taatusti sen verran että jatkossa tuplatsekkaat kaikki nämä jutut. Elämä jatkuu tämänkin jälkeen, mutta hoida nyt tämän tilanteen jälkipyykki heti ja oikein! Voimia!
mähän jo alussa kirjotin että soitin sairaalan päivystykseen ja puhuin sisätauti lääkärinkanssa ja soitin senjälkeen vielä myrkytyskeskukseenkin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi lätkäisit ne lääkkeet jugurtin sekaan, ap? Meilläpäin ei lääkkeitä saa sotkea ruokaan, ja toisekseen meillä potilaalle pitää luetella tabletit jotka annetaan, että he voivat itse varmistaa, että oikeat on kupissa. Kuulostaa tosi huolimattomalta, en tiedä onko tuo sitten suomalaista käytäntöä. Itse olen töissä ulkomailla.
no esim.vuodeosastolla on aika turha potilaalle luetella mitään,kun ei ole enää ajan - , ei paikantajua.

ap
kyse on siis sellaisesta asuntolasta ja ei meillä siellä ole lääkäriä. soitin lääkärille ja sanoin että on saanut tegretol 200mg ja deprakine depot 900mg ja simvastin 40mg lääkäri sanoi juota paljon vettä ja seuratkaa tilannetta. mitä muuta minun olisi pitänyt tehdä??

Tikru
Onpa outoa että kaksi opiskelijaa on jätetty yksin iltavuoroon. Tuohon lääkemokaan, niin älä huoli. Olet ollut yhteydessä lääkäriin ja puhunut avoimesti asiasta. Tuskin saat potkuja koska virheitä sattuu niin lääkäreille kuin hoitajillekin. Ja varmasti olet jatkossa tarkempi! Pää pysytyyn vaan vaikka tietysti harmittaa ja hävettää.

lähihoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja --:
just töissä puhuttiin et lähihoitajille aloitetaan joissain paikoissa opettamaan verikokeen ottaminen suonesta..

et kyllä ne työtehtävät häilyy ajan kuluessa..
mä oon ottanut jo useamman vuoden (4 ja puoli jos halutaan olla tarkkoja...)

mie
Alkuperäinen kirjoittaja mie:

ja vielä. Sanktiona tuollaiseen on siis puhuttelu ja sellainen tilaisuus, jossa tuo tilanne käydään esimiehen kanssa läpi ja mietitään, miten sen toistuminen voidaan ehkäistä. Tuo ei siis ole mikään rangaistus vaan työnohjausta. Toki jos juttu toistuu sen jälkeenkin, tilanne on eri.

??
Ei kaikilla potilailla ole hajuakaan omasta lääkityksestä (esim. kehitysvammaisilla tai dementoituneilla).. ja miten saat lääkkeet muuten alas menemään, jos on huonosti nielevä potilas.. meneehän ne lääkkeet mahassa ruuan kans sekasi, jos syö ruuan ennen/jälkeen lääkkeen oton tai syökö sen yhdessä lääkkeen kans

s
No ala jollekkin kehitysvammaiselle joka on 30vuotias mutta 1,5vuotiaan tasolla luettelemaan lääkkeitä yms ihan varmasti älyää onko oikeat kupissa :D . Lisäksi pakko laittaa ruoan sekaan kun ei osaa muuten syödä!

Borkku
Teillä ei varmaan hoideta henkilöitä, jotka eivät kykene tietämään välttämättä omaa nimeään saati lääkitystään, tai tuottamaan puhetta tai laittamaan hanttiin lääkeiden ottamista.

no esim.vuodeosastolla on aika turha potilaalle luetella mitään,kun ei ole enää ajan - , ei paikantajua.
Totta ja joskus ne lääkkeet menee vain ruuan seassa tai sitten ei lainkaan
jos ei suostu ottamaan

sh
Lääkehoito 1 kurssilla ensimmäinen opettu asia; ÄLÄ SEKOITA LÄÄKKEITÄ RUOKAAN.

Tikru
kyse on siis sellaisesta asuntolasta ja ei meillä siellä ole lääkäriä. soitin lääkärille ja sanoin että on saanut tegretol 200mg ja deprakine depot 900mg ja simvastin 40mg lääkäri sanoi juota paljon vettä ja seuratkaa tilannetta. mitä muuta minun olisi pitänyt tehdä??
Mitkä lääkkeet olisi pitänyt mennä? Teet niin kuin lääkäri on neuvonut :)

ap
no laitoin jugurtinsekaan koska asiakkaan ne helpompi niin ottaa. turhapas sitä täysin kehitysvammaiselle on mennä luettelemaan mitään lääkkeitä montako niitä on yms kun ei hän siitä tajuaisi!!

Alkuperäinen kirjoittaja mu:
ISO PEESI
:headwall: Täällä jotkut yli-ihmis-sairaanhoitajat äänessä tänään? :xmas:

vieras
No kyllä minä sen tajuan, mutta silti ei saa sotkea lääkkeitä esim. jogurttiin. Ei siinä pitkään mene jos tarkistaa ne ennen kuin laittaa kupin potilaan eteen, jos ei potilaalle luettele, niin voi ainakin itse mielessään tarkistaa, eikö?

Yhteistyössä