hoitoalalla olevat, hohoi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Lähihoitaja olen.

Meillä vaihdetaan vaippa aamuisin ja iltoisin. Illalla laitetaan yövaippa, tämä uusi (?) Ultima, jota ei tarvi (mukamas) vaihtaa koko yönä. Jos petivaatteet kastuu niin sitten vaihdetaan.

:(

Mä toivoisin tämän ketjun jatkuvan parikymmentä sivua ja päätyvän Iltalehteen vuorostaan, olisi 100x tärkeämpi uutisaihe käsissä kuin ne aikaisemmat täältä poimitut.

On meilläkin vaipparajoituksia esim. housuvaippa 2 kpl päivässä (erittäin tiukat kriteerit ketkä sen käyttöönsä saa, jos ei itse niitä maksa)

Meillä kyllä koitetaan huolehtia asukkaiden säännöllisistä WC-käynneistä, mutta aina ei tietenkään kaikkia ajoissa saada WC:hen.

Yöllä ei kuiviteta, jollei tosiaan ole alusia myöden märkä. Eikä ole yhden yökön kiva todellakaan kuivittaa ja käännellä painavia vuodepotilaita yksinään =(

Ihmisten olis ihan hyvä saada kuulla hoitajienkin näkökulmia. Aina kuunnellaan omaisia ja sätitään hoitajia ja mustamaalataan. Tottakai omaisetkin pitää ottaa tosissaan, mutta monesti he syyttävät väärää puuta. Kyllähän me hoitajat voimme yrittää puuttua epäkohtiin, mutta emme päätä asioista.

Meillä ei sentään hanskojen käyttöä ole vielä rajoitettu. No sen verran että jalkojen rasvauksissa ja pyykin sekä likaisten astioiden käsittelyssä mikki hiiri-hanskat käytössä.

Meille tulee paljon palutetta omaisilta paikan viihtyvyydestä. Mutta ei voi laittaa liinoja tai kukkia pöydille yms. koska nuo dementoituneet keräilevät tavaroita mukaansa ja laittavat suuhunsa esim. kukkasia.

Meillä tulee myös lääkevirheitä aika paljon. Tosi usein on doseteissa lääkkeet väärissä lokeroissa, on väärää vahvuutta, väärä määrä, tilauksessa ongelmia, lääkelistoja on monessa eri paikassa ja ne ovat erilaisia. Lääkkeenjakohuone on yleisen kulkureitin varrella, lääkkeenjaossa on kiire, kokemattomat jakavat yksin jne. Onneksi mitään pahoja virheitä ei ole tullut ainakaan lähiaikoina.

Mutta on meidän työpaikalla jotain hyvääkin. Työilmapiiri on suht hyvä, hoitajat tekevät parhaansa ja pitävät työstään ja vanhuksista. Ruokaa vanhukset saavat riittävästi, vapaaehtoisia ulkoiluttajia käy kesän ajan.

Jaa, ukkonen jyrisee ja salamoi, olisikohan aika sulkea kone..

Ruoka on mun mielestä meillä hyvää ja sitä on riittävästi. On tietysti joukossa muutama ruokalaji, jotka eivät maistu oikein kenellekään asukkaista. Ja sitten on muutamia asukkaita jotka eivät oikeastaan syö juuri muuta kun maitoa, leipää ja jälkiruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Ihmisten olis ihan hyvä saada kuulla hoitajienkin näkökulmia. Aina kuunnellaan omaisia ja sätitään hoitajia ja mustamaalataan. Tottakai omaisetkin pitää ottaa tosissaan, mutta monesti he syyttävät väärää puuta. Kyllähän me hoitajat voimme yrittää puuttua epäkohtiin, mutta emme päätä asioista.

AIVAN!!! en ihmettele kun uupumukset iskee, todella itse tykkään työstä, vanhukstista, revin todella omaa selköänahkaa työssä, mutta kuinka kauan sitäkin jaksaa :/ itse monesti miettii, että onko se syys vastata " olen yksin vuorossa, en ole kerennyt/en kerkee" sanoessa omaisille tai asiakkaalle, kun tivaavat jotain heille tärkeetä..on se periaatteessa syy, mutta voiko se mennä niin, sitä ajautuu usein pohtimaan :(

tai kun se vanhus sanoo että istu ny alas, jutellaan, ja et kerkeä..näitä revin itse just siitä selkänahasta, vielä jaksaa, mutta kauanko :( näkeekö nuo päättäjät omaa tulevaisuuttaan tässä yhtään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ja:
säästä,käytä samoja hanskoja, desinfioi vaan niitä..huoh..:/
ja kun sen tietää mitä nuo ihmiset hoidostaan maksaa:(

Täh? No, jo on tiukkaa.

Mites on, millaista ruokaa tarjotaan vanhuksille?

itse tehdään, säästöbudjetilla, paljon VESIpuuroja pitäisi olla..mutta en ihan tarkkaan ole todellakaan noudattanut, vaan tehnyt muutakin, sekä maitopohjaisia puuroja ym. mehun antoa on jo rajoitettu, jos maidossa tehdään sama juttu,kysyn että kuka vastaa seurauksista? ja siitä että pitäs tarjoilla vesipuuroo, ja ruosteenmakusta vettä vielä palanpainnikkeeksi, joku roti sentäs.

Meillä on aamupuuroina kaksi kertaa viikossa maitopuuro. Iltaruoaksi on usein myös marjapuuroja yms. mutta meillä ainakin vanhukset niistä todella tykkäävät. Paljon närää aiheutti se kun viikonloppuisin lopetettiin säästösyistä toinen kuljetuskierros eli aamupuuroa ei viikonloppuisin tule, vaan se korvataan muroilla, jugurtilla yms.

hoitsu, no eikä???? jo kun syövät lääkkeitä aika moni semmoiset satsit, tuo puuro ois aika poikaa, vatsankin kannalta. meillä tehdään kaikki itse, osittain avitetaan keskuskeittiöltä lounaan kanssa, joten saa itse onneksi vähän vaikuttaa, vaikka se lisää työmäärää, vähentää sitä muuta arvokasta asiakastyötä.
MINÄ teen kaksi kertaa vkossa ainakin maitopuuron, sanoi siihen kuka mitä tykkää :D ja siihen vesipuuronkin lorauttelen maitoa ja rasvaakin :) sekä paljon olen tehnyt kiisseleitä, kun omaiset tuoneet marjoja yhteishyvään :)

Joo se puuron loppuminen on tosi kurjaa, koska moni on niin tottunut siihen aamupuuroon ja murot ei oikein uppoa. Mutta varsinkin heidän kohdallaan kenellä on sosemainen ruokavalio on todella vaikeaa saada tarpeeksi aamupalaa menemään ilma tuota puuroa...

meille tuli ennen keittiöltä soseruoka sitä tarvitseville, sekin lopetettiin, nyt kun koittaa itse semmosella aataminaikasella härpäkkeellä soeustella, ei todellakaan ole sama asia, asiakas valittaa, omaiset valittaa, minä valitan keittiölle, asiakas maksaa SIITÄ ruoasta kun on tilannut sen sieltä, ei auta..nyt jätin käsittelyyn, miten menetellään kun kyseessä maksava asiakas.

hoitsu, meillä ei vois kuvitellakaan että murot menis, ei millään. musta se on muutenkin enemmän uuden sukupolven juttu. jogurtti vois mennä, just ja just, mutta kyllä se aamupuuro on aamupuuro,jolla päivä alkaa. ja itse myös olen huomannut kuinka rutiininomaiia tarttee olla nämä asiat..pieni poikkeus, esim. murot. saattaa saada useammassa asiakkaassa ihan ihme reaktion ja hämmennyksen aikaan.

Eilen illalla olin kirjoittanut pitkän viestin kun sähköt katkes ukkosen takia.

Meillä kyllä ruokaa saa riittävästi, monesti asukkaat sanovatkin että ihan liikaa. Aamupuuro tulee joka aamu. Lounas ja päivällinen ja iltapala jos haluaa. Ruoka on hyvää (itse syön monesti samaa ruokalassa). Syötöt saadaan hoidettua suht kiireettömästi koska laitoshuoltajat tulevat apuun.

9 vanhusta tällä hetkellä, lisää tulossa, yksin tehään vuorossa ihan kaikki ruuista, pyykeistä ym. lääkehuoltoon, ja hoitoon..ei taho riittää vuorossa aika :/

Viidessä vuodessa mikään ei ole vanhustenhuollossa muuttunut. Ite oon töissä hoivakodissa, jossa psykogeriatrisia tapauksia kahdeksan ja yksi hoitaja / vuoro heidän kanssaan. Kaikki tekevät kaikki ulosteet vaippaan ja laittavat suuhunsa kaiken mitä löytävät, myös kakkaa. Hoitajan pitää tehdä työt keittiössä, pyykkihuollossa, lääkehuollossa ja sen lisäksi ehtiä tekemään kirjaamiset. Tavallisena työpäivänä en pidä lainkaan taukoja, vaan syön seisaaltani ja sen jälkeen taas juoksen auttamaan. Usein työpäivän jälkeen raajat vain vapisevat rasituksesta.
Mitään kahvihuonetta ei ole olemassakaan, joten se siitä paskapuheesta että hoitajat juoruavat keskenään pitkillä tauoilla. Työ on yksinäistä ja raskasta, palkka erittäin pieni. Vanhukset ovat Suomessa heitteillä. Se on tosiasia, jonka mahdollisimman monen tulisi tietää ennen omaa vanhenemistaan!!

Yhteistyössä