hoitoalalla olevat, hohoi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä vanhusten hoitokodissa asuu 46 vanhusta, joiden kunto vaihtelee sanallista apua ja ohjausta päivittäisissä toiminnoissa tarvitsevista aina nosturilla siirreltävuun vuodepotilaihin.

Aamuvuorossa 7-8 hoitajaa
iltavuorossa 6 hoitajaa
yövuorossa 1 hoitaja

Joo tuokin on ärsyttävää jos toivoo, ja ei toteudu mutta niillä jotka ei oo toivonut, on just ne vuorot mitä ite ois halunnut.
Meillä työnantaja joskus kysyy että miks pitää saada vapaata, ja sitten sanoo vaikka että on meno sinne ja sinne paikkakunnalle vaikka, niin kysytään että MIKSI. Mun mielestä se ei kuulu pomolle. Silloin ehkä jos toivomusten tärkeysjärjestystä katsotaan, mutta ei silloin jos muita toiveita ei ko. päivälle ole. Ja joskus kysellään miksi on sairauslomalla. Mitä se kellekään kuuluu..

Meillä saa esittää kolme toivomusta per lista, mutta harvoin ne toteutuu ainakaan täysin.

Mistä teidän työpaikoissa säästetään? Meillä ei saa antaa janojuomana enää mehua, puhtaaksipetaus vain 2 viikon välein, sijaisia ei mielellään oteta, eikä todellakaan ulkopuolelta, jos joku sairastuu yllättäen niin toisilta osastoilta apua jos tarvii ja laitoshuoltajat hoitotöihin oman työnsä ohella. Poikkareita ja kroonikkovaippoja ei kaikille.

mulle edellisessä paikassa sano just pomo, että ei tarvitse perustella miksi tarvitsee vapaan, jos esim. on ainoa joka hakee sille ajankohdalle vapaata.
sairauttahan ei saa kysyä, näinkin on sanottu, jos sitä ei itse sano, ja on esim- lekurin todistus. se ei kuulu työnantajalle. ja ei saisi mennä selvittään jos lekuri kirj.koodilla sen todistukseen, en tiedä sitten kuinka lakisääteinen tuo on sitten ihan oikeesti.

onneksi me pystytään jonkun verran jousteleen työporukan kesken.

meillä tosiaan yks vkoloppuvapaa per lista, joten kerran olen pyytänyt tuota vapaata ja en saanut..noh en jaksanu nähä vaivaa alkaan kyseenalaistaan.

Meillä saa kyllä antaa mehua ja nyt helleaikoina tuli jopa kivennäisvesiä ja limuja hoidokeille.
Puhtaaksipetaus meillä on 4 viikon välein, sauna/suihku kerran viikossa.
poikkarit meilla on näitä pestäviä vuodesuojia.
Sijaisia otetaan jos vain jostain saa ja valitettavan usein ihan kouluttamattomia nuoria tyttöjä

meillä ei saa kanssa käyttää ulkopuolisia sijaisia, se onkin aika sumplaus kun on 3 työntekijää käytännössä, kaksi kun on aina vuorossa, ja yksi vapaalla..viimeks en suostunut käyttään vapaapäivää siihen kun lapsi oli sairaana, ja olin jo rukannu miehen kanssa niin että pyysin illan, mies tuli kotiin, ja oli seuraavan päivän lapsen kanssa kotona, ja minä yhden päivän, sekin ois tarttenu ottaa vapaista..kun käytössä on kuitenkin sitä työporukkaa, joka ikäänkun samassa sakissa, vaan ei samassa työyksikössä.

asiakkaat maksaa aika lailla kaiken itsen..mehussa säästetään meilläkin kyllä. ja nimenomaan työntekijöissä, ja se näkyy tässä työssä, suurestikkin.

ja siis se mun vapaa ei ois siirtynyt sitten mihinkään eteenpäin. on tässä työntekijänäkin kuitenkin jonkunverran omista oikeuksista pidettävä kiinni.
puhtaanapetaus meillä joka toinen vko, mutta itse maksavat pesuaineet joilla pestään petivaatteet.

Mä en ymmärrä miks just työntekijöiden määrässä täytyy pihistellä. Eikö se olis melko tärkeää että on riittävästi hoitajia jotka jaksaa työssään? No tää on näitä ikuisuuskysymyksiä. Sitten huudetaan miten vanhuksia ei hoideta kunnolla.

Mä oikeasti tykkään vanhuksista ja työstäni. Monesti haluaisin käydä heidän kanssaan ulkona tai tehdä jotain muutakin kuin perushoitoa, mutta kun EI RIITÄ AIKA. :(

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Mitä tarkottaa puhtaaksi petaus? Ja siis tämmöset olot on vanhainkodeissa vai sairaalastako puhutte?

Mä olen töissä isossa yksityisessä kuntoutuskeskuksessa, jossa tosin pitkäaikaisosastolla jossa vanhukset yleensä ovat kuolemaansa asti tai siihen asti kunnes joutuvat terveyskeskuksen vuodeosastolle. Suurin osa asukkaista on sotainvalideja, mutta on myös muitakin. N. puolet on ihan vuoteeseen hoidettavia ja muut autettavia.
Välillä olen myös dementiaosastolla, joka onkin sitten ihan oma maailmansa..

hoitsu: No ei varmasti olekaan :o

Meillä taitaa kaikilla asukkailla olla alzheimer. Mutta dementia-puolella ovat sitten sellaiset jotka kykenevät liikkumaan vielä ihan normaalisti, mutta eivät lainkaan ole enää tässä maailmassa henkisesti. Osastolla on kaikki lukkojen takana (siis tavarat) eikä sieltä pääse ilman ovikoodia poiskaan. Vanhukset lukitaan yöksi huoneisiinsa. Heillä ei ole esillä mitään henk.koht. tavaroita ja vaatteet ovat lukituissa kaapeissa. Fyysisesti helppo osasto, mutta henkisesti todella raskas. Onneksi meillä on osastonkiertoa jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Ja minä olen työssä hoitokodissa, tarkemmin sanottuna tehostetussa asumispalvelussa.

samoin..

meilläkin työhaastattelussa peräänkuulutettiin kuntouttavaa työotetta sekä virikettä, noh, missä välissä siihen on aikaa. its etykkään vanhuksista ja työstäni, joten aikaa olen tehnyt todella tähän. ja toinen lukunsa on nää piintyneet tykamut, joille joku ihan muu on tärkeetä, kun me tarttetaan se nostoapu muutama kerta päivässä, niin sekin on jo maailmanloppu, ennemmin pitäs antaa täysjärkistenkin kusta vaippaan, ja istuttaa tuntitolkulla pyörätuolissa, ja sitä rataa..todella laadukasta hoitoa.

sekin raha mikä hassataan kapunkingin ulkonäköön, rumien monúmenttien ja suihkulähhteiden ym.muodossa, voitas käyttää järkevämmin.

on taas pääosin dementikkoja, hoivakodissa, mutta nyt siirrettiin 2 muistamatonta pois, ja otettiin tilalle petipotilaita, jotka syötetään ym.sänkyyn. ja kriteerinä on omatoimisuus..muistamattomat selviyty muuten itse, muistipuoli ei pelannu vaan..n'in voidaan ohjailla ylempää, näkemättä itse tilannetta.

Meillä on tosi iso ongelma tämä vanhusten karkailu. Vie hirveästi energiaa ja aikaa hoitajalta vahtia noita dementikkoja, joilla valitettavan usein ne jalat toimivat vielä nopeasti vaikka muistia ei paljon enää olekaan.
Ja sitten nämä ei muistihäiriöiset ovat liikuntakyvyltään usein heikkoja ja vaativat kahden hoitajan avustuksen toimissaa. Lisäksi ymmärrän todella, kun valittavat etteivät jaksa kuunnella näitä dementikkoja. Itsekin meinaa työvuorossa väsyä heidän kanssaan, mutta minä sentään pääsen sen 8 tunnin jälkeen kotiin. He joutuvat kuuntelemaan 24 h vuorokaudessa näitä levottomia asuinkumppaneitaan.

Lähihoitaja olen.

Meillä vaihdetaan vaippa aamuisin ja iltoisin. Illalla laitetaan yövaippa, tämä uusi (?) Ultima, jota ei tarvi (mukamas) vaihtaa koko yönä. Jos petivaatteet kastuu niin sitten vaihdetaan.

Yhteistyössä