hoitoaikojen ilmoittaminen päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kirppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kirppu"

Vieras
Olin ilmoittanut päiväkotiin hoitoonviemisajaksi 7.30, mutta usein olemme päiväkodissa vasta vähän vaille 8. Nyt päiväkodista ilmoitettiin, että "hoitoajat pitäisi ilmoittaa totuudenmukaisesti", joten he haluavat hoitoajaksi klo.8->

Minä olen luullut, että parempi ilmoittaa vähän varaa hoitoaikoihin, koska yhtään aikaisemminhan ei voi viedä kun on ilmoittanut. Miksi tästä 20min-30min ajasta nyt nipotetaan? Vaikuttaako se oikeasti päiväkodin työvuorolistoihin ratkaisevasti?

Varmaan kohta valittavat myös siitä, että haen monesti lapset 30-15min aikaisemmin kuin olen ilmoittanut...

Onko muilla näin tarkkaa tuo hoitoaikojen ilmoittaminen?

kyllähän se voi vaikeuksia aiheuttaa, jos siellä on ihan rajalla että kuinka monta hoitajaa tarvitaan heti seiskalta ja voiko joku tulla kasilta ja sitten olla vastaavasti iltapäivällä tunnin pidempään, että saavat suuremman osan lapsista pois ennen myöhemmän iltapäivän vähää miehitystä.
Tuskin nyt ihan tarkoituksenaan pitävät vittuilua tai elämäsi vaikeuttamista?

Ja kyllä, se vaikuttaa siihen paljonko ja monelta tarvitsemme työvoimaa/ kelle tarjoillaan mitäkin / ketä odotetaan ja kuka nyt milloinkin tulee...

Sijainen ja vastaavat eivät voi tietää teidän vääristä ajoista tuloanne

On ne yleensä tosi tarkkoja viemisajoissa, koska laskevat sen hoitajamäärän. Yksi hoitaja tulee yleensä aikaiseen ja loput vasta 8 ja sen jälkeen. Yleensä ryhmiä vielä yhdistetään aamuisin. Mutta ilmoita tosiaan vaikka 7.46 :D

Mä aloin ilmottaa viemisajaksi 6:45 vaikka alunperin oli 6:30, koska huomasin että lähempänä me tuota varttia vaille seitsemää ollaan.

Musta siinä ei ole mitään pahaa jos pitää ilmoittaa totuudenmukaisesti. Onpahan sit oikea määrä hoitajia.

muok. lapsi on vuoropäiväkodissa ja hoitajien työvuorolistat suunnitellaan sen mukaan miten on lapsia hoidossa.

Ei meillä tarvii ilmotella kovinkaan tarkasti.Hoitoaika on 7-17 maanantai-perjantai.
Me yleensä vaan ilmotetaan et tuleeko lapset aamupalalle vai ei.Ja haetaan 15-17 välillä erikseen siitä ilmottamatta...

Niin, kannattaa siis kiusata tahallaan. Ihan vittuillessaan pyydetään teiltä oikeat ajat :headwall:

Mä ymmärrän ton jos on kyse tosiaan jostain aamu-kuuden tuomisesta, tai illan viimeisestä lapsesta. Mutta jos ilmoittaa 7:30 ja tuo vaikka 10 vaille, niin mihin se vaikuttaa?

Ei meillä ainakaan koskaan ole nipotettu noista ilmoitetuista ajoista minuutin päälle ja kyllä mäkin ilmoitan AINA vientiajan 30 min ennen työvuoron alkua mutta käytännössä ikinä ei vielä siihen aikaan olla päiväkodilla vaan yleensä just se 15 vaille ja nyt jää vielä tarkemmalle kun päiväkoti muutti ja mulla lyhyempi matka töihin siitä, eli tänäänkin oli ilmoitettu vientiajaksi 12:30 ja oltiin päiväkodilla melko tasan 12:55.

Oliko ap tuo siis VAIN TEILLE/teidän perheelle tullut nootti vai ihan yleisesti jaettu koko päiväkodille. Mietin et koskeeko se just teitä eli onko teidän käytöksen vuoksi tehty vai onko siellä joku joka ilmoittaa tyyliin hoitoajaksi 7:00 ja vie lapsen kahdeksaksi.

Mä ajattelen että ei ole viisasta ilmoittaa oikeita aikoja. Sitten kun kerran joutuisitkin viemään aiemmin, ei pk:sta taatusti löytyisi joustoa. Kun on extraa viemis- ja hakuajoissa, ei ole rutkuttamista.

Mä ymmärrän ton jos on kyse tosiaan jostain aamu-kuuden tuomisesta, tai illan viimeisestä lapsesta. Mutta jos ilmoittaa 7:30 ja tuo vaikka 10 vaille, niin mihin se vaikuttaa?

Ei meillä ainakaan koskaan ole nipotettu noista ilmoitetuista ajoista minuutin päälle ja kyllä mäkin ilmoitan AINA vientiajan 30 min ennen työvuoron alkua mutta käytännössä ikinä ei vielä siihen aikaan olla päiväkodilla vaan yleensä just se 15 vaille ja nyt jää vielä tarkemmalle kun päiväkoti muutti ja mulla lyhyempi matka töihin siitä, eli tänäänkin oli ilmoitettu vientiajaksi 12:30 ja oltiin päiväkodilla melko tasan 12:55.
.

Justhan mä sanoin mihin se voi vaikuttaa!!! Illalla, kun lapset lähtee, niin ei vaikuta samalla tavalla. Päivällä olis hyvä tietää.

[QUOTE="xxxx";27179299]Mä ajattelen että ei ole viisasta ilmoittaa oikeita aikoja. Sitten kun kerran joutuisitkin viemään aiemmin, ei pk:sta taatusti löytyisi joustoa. Kun on extraa viemis- ja hakuajoissa, ei ole rutkuttamista.[/QUOTE]

Sittenpä voit ilmoittaa, että tuomme liukuvasti klo 7.30-08.00.
Mutta jos tuodaan AINA klo 08.00., niin miksi pitää ilmoittaa että tuodaan puoli tuntia aiemmin???

Odottelinpa tässä pari päivää sitten hoitoon varalasta. Oma hoitaja oli ilmoittanut hoitoajaksi alkaen klo 8.00. Heräsin sitten omien lasten kanssa 6.30. 6.40 ajaa auto pihaan ja varalapsi tulee. Ihmeteltyäni asiaa ääneen äiti sanoo että ajattelivat nyt tänään tulla ajoissa, mutta että tasapainon vuoksi hakevat sitten lapsen 45min aiemmin joten jos viitsisin syöttää välipalan lapselle hieman aiemmin kun jatkavat siitä sitten eteenpäin asioille. No, eihän siinä sitten....

No on kyllä liian tarkkaa touhua! Ei missään, missä itse olen ollut töissä, ole vanhempien tarvinnut ilmoittaa noin tarkkaan tuomisaikoja jne. Ns. ääriajat vaan on hyvä tietää.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Minä olen laittanut aamuajaksi 6.30, koska silloin joudumme useimmiten lapsen sinne viemään. Viimeinen kuukausi on ollut poikkeusaikaa, kun olemme ekaluokkalaisen takia sumplineet työvuoroja ja käyttäneet plussatunteja, jotta voimme lähettää hänet kotoa kouluun. Päiväkotilainen on siis viety vasta klo 7.30-8.00. Ennen aamupalaa joka tapauksessa, joten ruokailuihin sillä ei ole merkitystä.

Meille on osunut sopivasti myös sairaslomia, jolloin olemme voineet viedä lapsen hoitoon myöhemmin.

Tämä järjestely on siis ollut vain tilapäinen, sillä kohta joudumme palaamaan taas aikaisiin herätyksiin ja pieni koululainen joutuu pärjäämään aamuisin yksin. Tämän takia en ole laittanut alkuaikaa myöhemmäksi.

Kerran jouduimme työasioiden takia pakottavista syistä lopettamaan lasten joululoman aiottua aikaisemmin ja hoitajat eivät tykänneet, kun henkilöstö oli mitoitettu ilmoitetun mukaan. Tämän ymmärrän toki. Tästä viisastuneena en ilmoita etukäteiskyseilyissä niitä lomaviikkoja lomiksi, kun mummot hoitavat lapsia, koska on suuri riski, että he vaikkapa sairastuvat. Ilmoitan vasta juuri ennen lomaa. Paitsi siinä tapauksessa, että olen saanut johtajalta vakuutuksen, että lapset pääsevät hoitoon tarvittaessa.

Tämä oli suoraan meille sanottu hoitajalta, ei siis yleinen ilmoitus. Aamupalaan ei tämä meidän vientiaika vaikuta, aina ollaan siis viimeistään kahdeksalta paikalla ja lapset syö aamupalan päiväkodissa. Mutta siis ilmeisti juuri tuo kello kahdeksan on päiväkodissa kriittinen ajankohta?

Kuulostaa kyllä aika omituiselta tuollainen nipotus. Mä oon laittanu lapsen hoitoajaksi 7.30-16.30 ja usein mies vie just klo 8 maissa, mutta joskus voi olla tarvetta tuolle aikasemmalle ajallen, jos mulla on aamuvuoro ja miehenkin on oltava klo 8 töissä.

Omassa pk:ssa syynätään lähinnä niiden lasten hoitoaikoja, joilla on 5-7 tunnin hoitoaika ja jos aika venähtää usein yli 7 tunnin, niin johtajan juttusille passitetaan. Myös sitä kysellään tuleeko lapsi aamupalalle, jos perhe on ilmoittanut että tulee, mutta ei sitten kuitenkaan ehdi aamupalaa syömään, kun tulee vasta klo 8.30 pintaan.

No jos lapsia on hoidossa aamulla jo sallittu määrä hoitajaa kohden ja teidän lapsen tulo 7.30 tarkoittaa että töihin tarvitaan toinen hoitaja silloin 7.30. Eli joka aamu joku hoitaja joutuu tulemaan töihin 30min ennen todellista tarvetta. Ja se vaikuttaa hoitajien päivien pituuteen. Mutta hoitajillahan ei ole omaa elämää...

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodin täti;27179335:
No on kyllä liian tarkkaa touhua! Ei missään, missä itse olen ollut töissä, ole vanhempien tarvinnut ilmoittaa noin tarkkaan tuomisaikoja jne. Ns. ääriajat vaan on hyvä tietää.

Näin. Meillä hoitoaika 6.30-16.00,mutta olen ilmoittanut että normaalisti se on n.8-15.30,poikkeuksista (joita on 0-3 kertaa kuussa) ilmoitan etukäteen,jolloin siis tarvii tuoda hoitoon ennen seitsemää tai menee melkein 16 asti. Ei ole ikinä mitään valitettu.

Tuskin huvikseen nipottavat, eli mitä todennäköisemmin sillä on merkitystä siihen, kuinka moni hoitaja aamulla tulee klo 7 ja kuinka moni myöhemmin. MUTTA: milloin sun työ alkaa? Jos sulla ei töihin ehtimiseksi riitä se, että lähdet päiväkodilta klo 8 vaan täytyy lähteä esim. 10 vaille, niin silloin tietenkään et suostu tuohon klo 8 hoidon alkuun. Aikaisemmin eivät lasta voi ottaa vastaan, tai jos jotain sattuu, eivät virallisesti ole vastuussa!

Sikäli meidän päikyssä suosittelivat mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän joustoa noihin aikoihin. Jos sulla taas alkaa työt eri aamuina eri aikaan, voit ilmoittaa lapsen hoitoajan liukuvasti esim. 7.30-8.30. Sillon riittää, että vaikka edellisenä päivänä varmistat, että menette jo puoli kahdeksalta. Meillä myös joustivat satunnaisesti noista ajoista. Jatkuvasti niin ei kuitenkaan voi tehdä. Aika ajoin se hoitosopimus pitäisi muutenkin tarkistaa. Meilläkin yhdessä vaiheessa piti aikaa muuttaa vartilla, kun isä rupesi hakemaan ja hakuaika siirtyi myöhemmäksi.

Yhteistyössä