Hoitajat auttakaa, verokortista asiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä70
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä70

Vieras
Sanokaa viisaammat,kumpi vaihtoehto kannattaa valita verokortista A vai B,kun tekee hoitoalalla töitä ja tulot tietty vaihtelee kuukausittain?Mitä eroo käytännössä noilla on?Mä oon ihan ulkona noista verotusjutuista..Onko se niin et jos mulla on perusprosentti vaik 12 ja lisäp. 30,5,ja kuukausrajat(vaihtoehto A:ssa) tai mitkä ne on-niin vaik 1300 jne ja teenkin jonain kk:na lisätöitä ja tulot menee yli ton 1300,niin niistä menee 30,5%...Ja sitte jos mulla onkin vaihtoehtoB,eli arvioitu tulo koko vuodelta olis vaik 17000 euroa,niin siitä menee myös toi 12%,mut mites jos huomaa et toi tuloraja menee täyteen loppuvuotta kohden,(jos onkin paljon ilta yms. töitä)niin voinko mä loppuvuodesta soittaa verotoimistoo ja ilmottaa et mun vuositulot onkin isommat,muuttaako ne sen tulorajan vaan isommaks ja multa ei sitte menis loppuvuonna tota 30,5% ton 17000 ylimenevältä osalta..
Olipa varmaa sekavasti yritetty sepustaa,mut jos joku tajus,niin kertokaa mulle mitä mä valitsen!Kiitosta!!

No olet tosiaankin ulkona, jos et keksi kumpi on se järkevämpi ratkaisu.
Mutta joo, sitä vuositulorajaa voi muuttaa, mutta se pitäis sitten tehdä todellakin ajoissa, eikä vasta sitten kun raja alkaa paukkumaan.

Mulla B, ihan vain siksi, kun jonain kuukautena tulee 1 lisät ja jonain sitten 2. Aina paukkui kuukausiraja ja meni lisäprosentilla. Kyllähän se sitte tasaantuu veronpalautuksina, mulle vaan tärkeämpää saada se raha nyt, eikä vuoden päästä.

A vaihtoehdolla maksat joka kuukausi tasaisemmin, B vaihtoehdolla maksu painottuu loppuvuoteen. Kummallakin vaihtoehdolla maksat lopullisessa verotuksessa tasan saman verran veroja.

Sinuna valitsisin A:n, koska sitten on veemäistä maksaa vaikka joulukuu 30% ennakkoa (ei, sitä ei saa pienennettyä muuttamalla tulorajaa koska tällöin olet maksanut alkuvuoden liian vähän veroja). A:lla tulot ja ennakot tasautuvat pitkin vuotta.

Yleensä ottaen suosittelen tutustumaan siihen mitä tarkoittavat ennakonpidätys, verotus ja marginaalivero niin ymmärrät paljon paremmin mistä nuo luvut tulevat.

Yleensä ottaen suosittelen tutustumaan siihen mitä tarkoittavat ennakonpidätys, verotus ja marginaalivero niin ymmärrät paljon paremmin mistä nuo luvut tulevat.

Nämä samat sanat nimimerkeille "hoitsu" ja "auringonkukka". Se porras on verokortissa ihan siksi että suomessa on progressiivinen verotus - ts niistä esimerkin mukaisista yli 17 000e tuloista joutuu maksamaan oikeasti 30%. Sen voi tehdä joko kuukausittain tai vuoden lopussa (jos siis tuo raja tulee vastaan). Uuden kortin tilaaminen ei paljoa auta, sillä on alkuperäisessä kortissa on kaikki tiedot muuten oikein niin se loppuvuoden prosentti on sitten se 30%. Useimmille on miellyttävämpää tehdä se kuukausittain eikä vasta loppuvuonna.

Ja niitä palautuksia ei ole mikään pakko jättää seuraavaan vuoteen, jos kokee maksaneen alkuvuonna liikaa ennakkoa niin sen kuin tilaa uuden kortin vaikka marraskuussa ja maksaa loppuvuonna vastaavasti vähemmän.

Niin unohdin sen sanoo et mul oli tarkotus et nostasin ekaks tota perusprosenttia parilla ylöspäin.eli alunperin olis 9 ja nostaisin sen 12%..Eli jos otan vaihtoehdon B,ja mulla näyttääkin et tulot ylittyy,niin jos hyvissä ajoin soitan verotoimistoon ja kerron et tulot onkin korkeemmat,niin se ei menis tolla 30,5%:lla..vaan tolla 12%:lla..Näinkö se menis oikein..?

Ei, vaan tietenkin sitten nostetaan perusprosenttia. Joka tapauksessa maksat siitä ylimenevästä osasta enemmän, joko kerralla tai pikkuhiljaa.

Viimeksi muokattu:
Itselläni myös kuukausittaiset tulot vaihtelevat jonkin verran, ja siksi joka vuosi tilaan netistä uuden verokortin jonka tulorajaan olen lisännyt muutaman tonnin. Näin tuloraja riittää ja loppuvuodesta voi viimeisiksi kuukausiksi tilata taas uuden kortin huomattavasti alemmalla prosentilla jos näyttää siltä ettei tuloraja pauku. Niin, ja käytän sitä yhtä tulorajaa per vuosi, oliko tuo nyt sitten se B vaihtoehto...

Alkuperäinen kirjoittaja mä70;27875768:
Niin unohdin sen sanoo et mul oli tarkotus et nostasin ekaks tota perusprosenttia parilla ylöspäin.eli alunperin olis 9 ja nostaisin sen 12%..Eli jos otan vaihtoehdon B,ja mulla näyttääkin et tulot ylittyy,niin jos hyvissä ajoin soitan verotoimistoon ja kerron et tulot onkin korkeemmat,niin se ei menis tolla 30,5%:lla..vaan tolla 12%:lla..Näinkö se menis oikein..?

Ei se näinkään mene. Jossain kohtaa tulee vastaan se että tuo 12 % ei riitäkään-- mitä isommat tulot, sitä isompi se kokonaisprosentti loppupeleissä on.

Toi verokortti ei kuitenkaan koko totuutta kerro koskaan mutta on suuntaa-antava.

Eli jos sulla on tulorajat 12 % ja 30,5 % ja tuloraja 17.000. Kun sulta on pidätetty tuota 12 % ja tulee tuo vuosituloraja vastaan niin vaikka kuinka soittelisit niin et saa veroprosenttia pidettyä tuossa 12 vaan se on jokatapauksessa lähempänä tuota isompaa lukua.

Sinuna mä yrittäisin edes arvioida jonkun kuukausikohtaisen summan jota tulet tienaamaan ja laskettamaan uuden verokortin sen pohjalta. Taikka sitten teet niin että nostat tuota prosenttia isommaksi ja seurailet tuonne elo-syyskuulle miltä tilanne näyttää ja tilaat sitten uuden verokortin loppuvuodeksi.

Ei tarvitse sitten odottaa veronpalautuksia vuotta kun ne saa heti loppuvuonna käyttöönsä kun laskee loppuvuodelle uuden prosentin. Taikka sitten tietää ajoissa että on tullutkin maksettua liian vähän

Se porras on verokortissa ihan siksi että suomessa on progressiivinen verotus - ts niistä esimerkin mukaisista yli 17 000e tuloista joutuu maksamaan oikeasti 30%.
Kyllä, mutta ei :) terveisin 60000e/25%.

Korkea lisäprosentti suojelee verotettavaa mätkyiltä. Jos esim. 1000 eurosta pitäisi maksaa veroja 10% (100e) ja 2000 eurosta 11% (220e), niin silti lisäprosentti voisi olla vaikka 15%, eli paljon enemmän kuin 11%.

Verottajahan ei voi lisäprosenttia määrittäessä tietää, että kuinka suuri ylitys on. Lisäprosentissa on myös huomioitava se, että rajan alittavastakin osuudesta olisi pitänyt pidättää enemmän.

Muistakaa, että veroja maksetaan euroissa, ei prosenteissa. Jos vuositulot on 30000e ja verolaskuri antaa, että veroja pitäisi maksaa 8000e, niin ennakonpidätysprosentilla vaan pyritään säätämään, että tuo 8000e tulee maksettua. Jos marraskuussa huomaakin, että tulot tulevat olemaan 35000 euroa, josta pitäisi maksaa 10000e veroja, niin viimeisestä tilistä on otettava erotus kiinni tai tulee mätkyjä.

Jos elää kädestä suuhun ja omaa epätasaisia ja/tai epävarmoja tuloja, niin parempi maksaa reilusti ennakkoon.