Hoitaja: Varastaisitko lääkettä työpaikaltasi jos lapsesi kuolisi muuten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä

Vieras
Olisiko oikein varastaa ja varastaisitko esim. Tamifluta, jos pieni lapsi olisi kuoleman kourissa kun ei pääsisi hoitoon yrityksistä huolimatta, ja voisit ehkä pelastaa hänet varastamalla lääkettä? Entä jos kyseessä olisi muu läheinen tai tuttava?

Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä:
Olisiko oikein varastaa ja varastaisitko esim. Tamifluta, jos pieni lapsi olisi kuoleman kourissa kun ei pääsisi hoitoon yrityksistä huolimatta, ja voisit ehkä pelastaa hänet varastamalla lääkettä? Entä jos kyseessä olisi muu läheinen tai tuttava?

Mitä sä tällä tiedolla teet??

No miten ihmeessä se ei pääsisi hoitoon, jos ois kuolemassa?

Eihän me hoitajatkaan voida olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, töissä ja kotona hoitamassa kuolevaa lasta. Ei nyt uslla oikeen täsmää nämä jutut.

Kyllä jos ihminen on kuolemassa, niin se pitää kiikuttaa päivystykseen. Eli en varastais, vaan veisin lapsen oikeaan kunnon hoitoon. Kun se voi olla jotakin muutakin, kuin mitä olettaa!

Tosielämässä en ole hoitsu, mutta jos olisin ja tuo tilanne olisi päällä, varastaisin ainakin jos tamifluta olisi siellä sen verran runsaasti, että se ei olisi heti keneltäkään toiselta pois. Viimeisen paketin vieminen jonkun toisen yhtä sairaan nenän edestä olisikin sitten jo ihan toinen kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja en:

Eihän me hoitajatkaan voida olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, töissä ja kotona hoitamassa kuolevaa lasta. Ei nyt uslla oikeen täsmää nämä jutut.

Kyllä jos ihminen on kuolemassa, niin se pitää kiikuttaa päivystykseen. Eli en varastais, vaan veisin lapsen oikeaan kunnon hoitoon. Kun se voi olla jotakin muutakin, kuin mitä olettaa!

Jaa-a, miksi tämä 8-vuotias kuoli? Koska EI PÄÄSSYT hoitoon!
Jos minun lapsi sairastuu eikä saa heti lääkettä, en takaa mitä teen.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea kanssa:

Testaan ihmisten moraalia, etiikkaa ja arvoja. Monet ovat sitä mieltä, että varkailta saisi katkaista vaikka kädet - tai että kaikki rikolliset pitäisi laittaa iäksi linnaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
Alkuperäinen kirjoittaja en:

Jaa-a, miksi tämä 8-vuotias kuoli? Koska EI PÄÄSSYT hoitoon!
Jos minun lapsi sairastuu eikä saa heti lääkettä, en takaa mitä teen.

Joo, mutta tämä nainen ei vienyt lastansa päivystykseen. Minä kiikuttaisin nimenomaan päivystykseen. VArsinkin jos on hengityskatkoja ja muuta vastaavaa. Hän oli soitellut.

Mun mielestä kaksi eri asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea kanssa:

Testaan ihmisten moraalia, etiikkaa ja arvoja. Monet ovat sitä mieltä, että varkailta saisi katkaista vaikka kädet - tai että kaikki rikolliset pitäisi laittaa iäksi linnaan.

Varmaankin siksi, koska Suomessa on niin pirun laimeat rangaistukset -kiitos meidän naistuomareiden. Tuomioasteikkoahan olisi.

Esimerkiksi ihan hävyttömä surkeat rangaistukset tuli noista pedofiliajutuista Muuramessa.

Ei noista sairaaloista niin vaan noita lääkkeitä varastella. Kun ne pitää merkata mitä otetaan ja minkä verran ja niin edelleen. Jopa särkylääkettä varten pitää olla KAKSI TODISTAJAA, jotta saa sitä ottaa. Ja sekin vaan hätätapauksessa, kyllä pitää olla omat särkylääkkeet mukana hoitsuillakin.

Kuvitteletteko tosiaan, että johonkin lääkekaapille vaan mennään ja otetaanpa vaikka tällä kertaa vähän tamifluta ja morfiinia mukaan? Ei tosissaankaan.

Totta kai, molemmissa tapauksissa, jos siis olisin varma tapauksista...

Jos lapsi olisi kuolemassa niin ei siinä enää Tamifluut auttaisi... Jos nyt pilkkua viilataan.
Ja muutenkin, harva olisi varmaan töissä jos lapsi on kuolemassa.
Mutta mikäli olisi tällainen outo tapahtuma että lapseni olisi kotona kuolemassa ja minä töissä ja vielä että Tamiflu olisi lapsen pelastus niin uskoisin kyllä että saisin ko. lääkettä ihan luvan kanssa.

Varastaisin ja tekisin muutenkin mitä tahansa, jos ois oman lapsen henki kyseessä.

Joskin veisin kyllä ensisijaisesti hoitoon vaikka väkisin. En usko Tamiflun pelastavan henkeä, jos tilanne on niin paha :/

Jos lapseni olisi kuolemaisillaan, niin mun vanhat sairaanhoitajantaitoni eivät riittäisi häntä hoitamaan eikä tekemään päätöksiä siitä, mitä lääkkeitä lapseni tarvitsisi. Sitä varten tarvitaan lääkäri. Joten en varastaisi lääkkeitä. Enkä kyllä olisi sillä hetkellä työpaikallakaan mitään lääkkeitä varastelemassa.

tamiflu ei taitaisi siinä tilanteessa auttaa enää mitään...

Mutta siis mä en ole hoitaja, enkä lääkäri. Silti jos mulla olisi mahdollisuus saada jollekin ihmiselle lääke jota se tarvitsee tai muuten kuolee tautiin, niin kyllä mä sen työpaikalta voisin pölliä. Pienempi paha se on olla varas kuitenkin kun tietää että ei ole tehnyt mitään auttaakseen ja sen takia joku on kuollut. Olettaen siis että lääkäri olisi ensin todennut kyseisen ihmisen tarvitsevan lääkettä, en mä ketään rupea omatoimisesti lääkitsemään, siihen mä en ole pätevä missään nimessä ja jos tilanne olisi se että lääkkeet on esimerkiksi hamstrattu apteekeista loppuun kuten taisi käydä lintuinfluenssakohun aikaan.. Enkä muuten varastaisi edes salaa, ilmottaisin vaan että otan nyt tämän ja menen, soittakaa poliisi jos haluatte. tuskin kukaan ovelle pysäyttäisi...
Musta on eri asia varastaa lääke joka pelastaisi jonkun hengen kuin karkkia kaupasta sen takia että tekee mieli namia :/

No en varastaisi, en ainakaan mitään Tamifluta ilman lääkärin määräystä. Tuskin mä tuossa tilanteessa pysytisin arvioimaan lapsen kuntoa objektiivisesti ja tekemään päätöksiä hänen lääketieteellisestä hoidostaan ilman lääkärin koulutusta.

Ensinnäkin, kenenkään ei tarvitse varastaa Tamifluta, sen saa reseptillä, jos on aihetta=oireet vaativat.

Toisekseen, sen 8-vuotiaan selviytyminen ei ollut enää kiinni Tamiflusta. Oli jo hengityskatkoja, tarvitsi hengityskonetta ja tehohoitoa. Kuinka moni varastais sen teho-osaston, jos lapsen henki sitä vaatis?! Eli jos lapsi sairastuu vakavasti, vanhemman kuuluu viedä se päivystykseen. Ei vaan soitella sinne. Ei siellä kukaan pysty näkemään sen lapsen vointia puhelimen perusteella, jokainen vanhempi sen sijaan voi itse tehdä ratkaisunsa ja viedä sen lapsen sinne paikan päälle.

Kolmanneksi, ei hoitajien työpaikoilla esim terkkarissa OLE Tamifluta. Se haetaan apteekista.
Dorkat.

Alkuperäinen kirjoittaja huomaa että palstalaisilla ei mitään koulutustasoa:
Ensinnäkin, kenenkään ei tarvitse varastaa Tamifluta, sen saa reseptillä, jos on aihetta=oireet vaativat.

Toisekseen, sen 8-vuotiaan selviytyminen ei ollut enää kiinni Tamiflusta. Oli jo hengityskatkoja, tarvitsi hengityskonetta ja tehohoitoa. Kuinka moni varastais sen teho-osaston, jos lapsen henki sitä vaatis?! Eli jos lapsi sairastuu vakavasti, vanhemman kuuluu viedä se päivystykseen. Ei vaan soitella sinne. Ei siellä kukaan pysty näkemään sen lapsen vointia puhelimen perusteella, jokainen vanhempi sen sijaan voi itse tehdä ratkaisunsa ja viedä sen lapsen sinne paikan päälle.

Kolmanneksi, ei hoitajien työpaikoilla esim terkkarissa OLE Tamifluta. Se haetaan apteekista.
Dorkat.

:o Mitä sä oikein keuhkoat, tuossa kuudessa kommentissa ennen sinua sanottiin, että ei varastaisi koska Tamiflu ei auttaisi tms.

Yhteistyössä