hoidon aloitus 1 vuotiaana

muutama kysymys teille kenen pikkuiset menneet hoitoon vuoden ikäisinä,

onko lapsenne nukkunut yhdet vai kahdet unet hoidossa? miten järjestetty jos kahdet? kuinka nopeasti siirtyi yksiin uniin?

oletteko antaneet ihan tavis ruokaa kotona jo etukäteen, vai onko ruokavalio muuttunut ns. vauvaruuasta normaaliin kertaheitolla päiväkodin ruuan myötä?

osasiko teidän pikkuinen jo kävellä, jos ei, miten pärjäsi isompien joukossa?

jos lapsi päiväkodissa onko henkilökunta suhtautunut miten pieneen tulokkaaseen?

Nyt en sitten kaipaa mitään, miksi et hoida kotona juttuja, se ei vain nyt ole vaihtoehto, olen kyllä jutellut näistä asioista ystävieni kanssa jotka ovat eri pk:ssa töissä, nyt kaipaankin äitien näkemyksiä, meillä tytön hoitopäivä tulee olemaan 8.15-15.45 välisen ajan. tyttö reipas ja muutenkin, mutta kyllä äitiä silti hieman hirvittää..

kiitos vastauksista jo etukäteen....
 
Valitettavasti en osaa vastata,mutta olemme itse suunnitelleet ihan samaa ikää hoidon aloittamiseksi. Miehen aikaisemmasta liitosta nuorempi lapsi on mennyt hoitoon 10 kk ja hyvin tuo on näyttänyt toimivan. Söi tavallista ruokaa melkein kaikkea jo silloin, mutta ei kävellyt!
 
Voi voimia paljon sinulle! Ei voi oikein muuta sanoa. Olen ex-pk-täti, yksityiseltä. En tiedä mitä olet kuullut ystäviltäsi, mutta ensimmäiset puoli vuotta tulee olemaan todella rankkaa aikaa sinulle ja lapsellesi. En edes kehtaa vastata noihin kysymyksiisi, koska todellisuus on karu.
 
Meillä nukkui vanhempi tyttö vielä silloin kahdet päiväunet. Oli suht helppo järjestää kun nukkui ulkona. Siirtyi yksiin päiväuniin reilun puolentoistavuoden iässä. Söi tavallista kotiruokaa, mutta joi vielä velliä ja sen hommasi kyllä päiväkoti. Ei osannut kävellä (ei osaa vieläkään kun on liikuntavamma), mutta hyvin pärjäsi ja on ollut aina kavereita ympärillä pyörimässä.
Hoitotädeistä en sen enempää osaa sanoa kun tytöllä on ollut alusta asti avustaja ja he ovat kyllä suhtautuneet hyvin.

 
Meidän 1v 7kk kuopus alotti hoidossa (tosin pph:lla) 11,5kk iässä. Nukkui aluksi kahdet unet, mutta aika äkkiä siirtyi yksiin. Kävelemään oppi samoihin aikoihin kun alotti hoidossa. Jo muutaman kuukauden söi kotona samaa ruokaa meidän kanssa ja 99% näin on myös hoidossa. Joskus on hoitaja antanut purkkiruokaa, kun on arvellut isompien sapuskan olevan sellaista, ettei 1v:lle toimi.
Imetän häntä edelleen eli ihan kaikkia muutoksia ei tullut kerta rysäyksellä.
Hoitopaikassa on hänen lisäksi yksi 3v ja pari 4v, yksi 5v sekä muutama esikoululainen ip-hoidossa (vaihdellen, ei kaikki joka päivä tietenkään). Isommat on ottaneet tytön tosi hienosti huomioon. Nyt ensi viikolla, kun palataan joululomalta arkeen, hoidossa alottaa toinen pieni(1v) joten saa nähdä, miten sit menee, kun ei olekaan enää pienin.
 
kiitos vastauksista kaikille, päiväkoti johon olen hakenut on huippu ihana paikka, tunnen työntekijät ja sisko ollut siellä 4 vuotta töissä heidän kanssaan, joten se on oikeasti hyväpaikka, pieni saa olla siellä pieni- mutta on sitten eri asia päästäänkö sinne kun on vuosi kesken. tiedän jotta voimia tarvitaan, mutta pakko uskoa että tää onnistuu, ja muuttuu ajan kanssa helpommaksi.
 
Meidän poika "joutui" päiväkotiin 10kk ikäisenä kun multa leikattiin käsi. Joutui vielä sellaiseen ryhmään, jossa oli isoja lapsia. Hälle tehtiin ruoka soseuttamalla isompien ruuasta. Tuo iso ryhmä ja vanhemmat lapset + miljoona eri hoitotätiä oli erittäin huono yhdistelmä. Ei meinnnut toimia ollenkaan. Onneksi sain pojan sitten 3kk päästä yksityiselle pph:lle kun läksin töihin. Siellä meno muuttui, poika viihtyy edelleen hyvin, saan paremmin tietoa pojan päivästä (poika nyt jo 1v 9kk) eikä koskaan ole tuolla jäänyt itkemään perään. Mutta se päiväkoti oli liian iso paikka ainakin meidän pojalle. Ei osannut kävellä kun meni, mutta pari viikkoa meni ja sit lähti kävelemään.Kaikki kyllä kauheasti tykkäsivät pojasta päiväkodissa, mutta ei mun mielestä ja kokemuksen mukaan ainakaan meillä sopinut noin pienen oleminen noin isossa paikassa. Poika nukkui vielä vaunuissa ulkona unet päiväkodissa ja kaikki rytmit meni ihan sekaisin siellä p.kodissa. Nukkui sitten miten nukkui ja milloin nukkui...PPH:lle mennessä oli jo siirtynyt yksiin päiväuniin ja nukku sisällä.

Sellaista meillä. Voimia :hug: Mun oma tuska helpotti heti kun sain pojan yks. pph:lle.
 
hysteerinen, mä mietin pitkään tuota phh, mutta me ollaan autottomia joten varahoitoon meno voi tulla niin yllättäen et vaikeaa viedä esim. kauemmaksi pienellä varoitusajalla ja muutenkin päädyin sitten lopulta päiväkotiin, vaan täytyy nyt katsoa miten se lähtee sujumaan. kiitos sulle.
 
Meidän poika meni PPH:lle vuoden ikäisenä. Hoitoon mennessä nukkui vain yhdet päikkärit, söi jo kaikkea mahdollista ja osasi kävellä. Mutta aloitus oli tosi hankala. Hoitopäivät menivät hoitajan mukaan aina tosi hyvin, söi, nukkui, ei itkeskellut tms. Mutta iltapäivällä kotiin tultuamme istui vain sylissä itki, yöt meni tosi levottomiksi, ei meinannut nukahtaa yöunille millään. Muutamat yöt nukkui vain istualtaan sylissäni. Vatsa oli ihan sekaisin, eivätkä mitkään vaipat pitäneet :( Olin jo ihan rikki ja toivottomassa tilanteessa, päivähoitotoimistoonkin olin yhteydessä ja mietittiin paikan vaihtoa.
Sitten hoidosta lähti kaksi lasta päiväkotiin ja poikamme lisäksi PPH:lle jäi vain yksi 3 v poika. Tilanne rauhoittui heti ja kaikki alkoi sujumaan. Välillä jää vieläkin itkien hoitoon, mutta itkien myös lähtee hoidosta (aina jotkut leikit tms. kesken). Poika on nyt vasta 1,5 v eli vasta 5 kk ollaan hoidossa oloa harjoiteltu ja jännityksellä odotan maanantaita, kun palataan hoitoon pitkän joululoman jälkeen.

Mussupussu kerro ihmeessä omat näkemyksesi näiden pienten hoidosta. Joillekin se on vain välttämättömyys tilanne viedä hoitoon vaikka sydän sanoisi toisin. Ihan aitoja huonojakin kokemuksia olisi kiva kuulla. Eikä vain tyypillisiä moraalisaarnoja huonoista äideistä joille jokin muu on tärkeämpää kuin lapsi ja ainoa oikea vaihtoehto on jäädä kotiin ja miksi tehdä lasta jos ei hoida jne...
 
jeps, eli mä antaisin mitä vaan jos voisin jäädä kotiin, mutta se ei oikeatsi ole taloudellisesti mahdollista, ellen ryöstä pankkia.
mie kanssa jotenkin uskon et roosa pärjää siel hoidossa, mutta ne bussimatkat sieltä pois ja illat ja yöt kotona... mutta jos se on ihan mahdotonta sitten tarttee vaan miettiä vaikka itsensä irtisanomista tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
jeps, eli mä antaisin mitä vaan jos voisin jäädä kotiin, mutta se ei oikeatsi ole taloudellisesti mahdollista, ellen ryöstä pankkia.
mie kanssa jotenkin uskon et roosa pärjää siel hoidossa, mutta ne bussimatkat sieltä pois ja illat ja yöt kotona... mutta jos se on ihan mahdotonta sitten tarttee vaan miettiä vaikka itsensä irtisanomista tms.
Alkuun pääseminen voi ottaa vähän aikaa, mutta kyllä se varmasti lähtee sujumaan. Tsemppiä lähettelen täältä (ja muistat, että me töissä käyvät äiditkin ollaan ihan yhtä hyviä äitejä ) :hug:

ps. Ihan huippu nimi teidän tyttösellä :heart: :whistle:
 
Meidän poika on nyt vuoden ja 4 kk vanha. Hän lähti 1-vuotiaana pphoitoon. Poika ei vieläkään kävele.

Hoidon aloittaminen ei tuottanut suuria ongelmia, pienet itkut kyllä tulee useimmiten, kun jätän hänet hoitoon, mutta iltapäivällä ei aina lähtisi kotiin pihalta.

Eemelillä tulee hoitopäiviä tosi vähän, koska minä teen vuorotyötä ja mummu osallistuu paljon hoitoon. Toisaalta pitkät poissaolot vaikeuttavat siinä mielessä, että ei lapsi totu oikein koskaan hoidossa oloon.

Nukkuminen Eemelillä on ollut hoidossa hankalaa, nukkuu siellä vain yhdet lyhyet unet (kotona kahdet pitkät).

Minäkin olen hiukan huolissani, miten hoidon aloittaminen taas sujuu, kun on ollut pitkä joululoma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
jeps, eli mä antaisin mitä vaan jos voisin jäädä kotiin, mutta se ei oikeatsi ole taloudellisesti mahdollista, ellen ryöstä pankkia.
mie kanssa jotenkin uskon et roosa pärjää siel hoidossa, mutta ne bussimatkat sieltä pois ja illat ja yöt kotona... mutta jos se on ihan mahdotonta sitten tarttee vaan miettiä vaikka itsensä irtisanomista tms.
Alkuun pääseminen voi ottaa vähän aikaa, mutta kyllä se varmasti lähtee sujumaan. Tsemppiä lähettelen täältä (ja muistat, että me töissä käyvät äiditkin ollaan ihan yhtä hyviä äitejä ) :hug:

ps. Ihan huippu nimi teidän tyttösellä :heart: :whistle:

kiitos kannustamisesta ja siellä siis saman niminen neiti
:D
pakko vaan toivoa et roosa olisi juuri se lapsi jolta hoitoon meno sujuu suht hienosti. roosa kävelee tukea vasten ja seisoo jo aika hienosti, ollaan nyt oltu jo jonkunaikaa ns. päiväkoti rytmissä ja maistelemme kovasti jo "tavallista" ruokaa, unipullosta opimme eroon joku aika sitten, mutta uniriepu on ehdoton turvantuoja kotonakin. roosa on vielä kaksilla unilla, aamulla lyhyet ja iltapäivästä reilut 2 h, näin siis kotona.

tsemppiä tarvitaan, mutta ei se kai auta vielä panikoitua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eemelinäippä:
Meidän poika on nyt vuoden ja 4 kk vanha. Hän lähti 1-vuotiaana pphoitoon. Poika ei vieläkään kävele.

Hoidon aloittaminen ei tuottanut suuria ongelmia, pienet itkut kyllä tulee useimmiten, kun jätän hänet hoitoon, mutta iltapäivällä ei aina lähtisi kotiin pihalta.

Eemelillä tulee hoitopäiviä tosi vähän, koska minä teen vuorotyötä ja mummu osallistuu paljon hoitoon. Toisaalta pitkät poissaolot vaikeuttavat siinä mielessä, että ei lapsi totu oikein koskaan hoidossa oloon.

Nukkuminen Eemelillä on ollut hoidossa hankalaa, nukkuu siellä vain yhdet lyhyet unet (kotona kahdet pitkät).

Minäkin olen hiukan huolissani, miten hoidon aloittaminen taas sujuu, kun on ollut pitkä joululoma.
meillä roosa tulee olemaan hoidossa ma-pe ja tosiaan 7,5 h päivä, meillä myös roosan täti voi hakea neitiä välillä aiemmin ja mulla on lomia 10 viikkoa tälle vuodelle, mietin pitkään et pidänkö ne ennenkuin palaan töihin, mutta sitten päädyin siihen et vuosi on tosi rankka ilman katkoksia, eli nyt saamme sitten kesälläkin lomailla, lomien jälkeen voi olla vaikeaa palata hoitoon, mutta muuten roosan hoito tullee olemaan säännöllistä, tsemppiä teillekin

:)
 
Meillä oli jo vähän vanhempi, kuin aloitti hoidon, mutta samassa päiväkodissa oli muutama pienikin, yksi 11kk ikäinen aloitti yhtä aikaa meidän lapsen kanssa, ja ainakin näin sivusta seuranneena ei näyttänyt olevan yhtään sen ongelmallisempaa kuin meilläkään. Hän nukkui vielä kahdet päiväunet omaan tahtiinsa ja söi samaa ruokaa kuin muutkin, mutta mössättynä. Ulkoillessa oli paljon hoitajien sylissä kun ei osannut vielä kävellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lauren-78:
Meidän poika meni PPH:lle vuoden ikäisenä. Hoitoon mennessä nukkui vain yhdet päikkärit, söi jo kaikkea mahdollista ja osasi kävellä. Mutta aloitus oli tosi hankala. Hoitopäivät menivät hoitajan mukaan aina tosi hyvin, söi, nukkui, ei itkeskellut tms. Mutta iltapäivällä kotiin tultuamme istui vain sylissä itki, yöt meni tosi levottomiksi, ei meinannut nukahtaa yöunille millään. Muutamat yöt nukkui vain istualtaan sylissäni. Vatsa oli ihan sekaisin, eivätkä mitkään vaipat pitäneet :( Olin jo ihan rikki ja toivottomassa tilanteessa, päivähoitotoimistoonkin olin yhteydessä ja mietittiin paikan vaihtoa.
Sitten hoidosta lähti kaksi lasta päiväkotiin ja poikamme lisäksi PPH:lle jäi vain yksi 3 v poika. Tilanne rauhoittui heti ja kaikki alkoi sujumaan. Välillä jää vieläkin itkien hoitoon, mutta itkien myös lähtee hoidosta (aina jotkut leikit tms. kesken). Poika on nyt vasta 1,5 v eli vasta 5 kk ollaan hoidossa oloa harjoiteltu ja jännityksellä odotan maanantaita, kun palataan hoitoon pitkän joululoman jälkeen.

Mussupussu kerro ihmeessä omat näkemyksesi näiden pienten hoidosta. Joillekin se on vain välttämättömyys tilanne viedä hoitoon vaikka sydän sanoisi toisin. Ihan aitoja huonojakin kokemuksia olisi kiva kuulla. Eikä vain tyypillisiä moraalisaarnoja huonoista äideistä joille jokin muu on tärkeämpää kuin lapsi ja ainoa oikea vaihtoehto on jäädä kotiin ja miksi tehdä lasta jos ei hoida jne...

Joo siis tarkoitus ei nyt ollut arvostella hoitoon viemistä! Ihan varmasti monella monella perheellä on tilanne, että lapsi on vietävä hoitoon todella nuorena. Ihan aidosti laitoin sympatiaviestin, kun olen nähnyt kaikenlaista. Mutta yleensä vanhemmat tuovat lapsensa hoitoon mielettömine vaatimuslistoineen ja olettavat, että hoitajat hoitavat vain sitä yhtä lasta, sinun lastasi. Nyt äitinä ajattelen ihan samalla tavalla, ei siinä mitään. Kannattaa kuitenkin ihan oikeasti varautua siihen, ettei asiat mene niin kuin oli toivonut ja tosiaan kuten tässäkin ketjussa yksi äiti kertoi, pk:ssa voi mennä ihan hyvin, mutta lapsi oireilee kuitenkin suurta muutosta kotona, pitkäänkin.

Olin hetken myös pienten ryhmässä, jossa nuorin 11kk. Ei kävellyt. Ei syönyt itse. Ei puhunut. Tämä ihastuttava tyttö tavallaan "vei kokonaan" yhden hoitajan, koska häntä piti syöttää, pukea yms. Jos sen ikäisiä olisi ollut esim. 2, koko tilanne olisi ollut katastrofaalinen. Olen ehkä liiankin tunnollinen, koska en pitänyt koko työpäivieni aikana yhdenyhtä taukoa, koska käsipareja yksinkertaisesti tarvittiin kaikki mahdollinen! Koittakaa siis ymmärtää asiat myös hoitajien näkökulmasta. Sitä antaa 110 prosenttia itsestään joka päivä, eikä sekään tunnu riittävän, koska ryhmäkoot vaan ovat liian suuret ja leikkauksia tulee koko ajan. Tilanne vaatii siis kärsivällisyyttä ja ymmärrystä kaikilta osapuolilta.

Ja tätä kaikkea en siis heti ensin kirjoittanut tuonne ylemmäs, koska koko hommasta tulee hirveän negatiivinen kuva, mitä se ei ole! On tietysti niitä ongelmalapsia sun muita, mutta pääosin työ lasten kanssa on ihanaa ja lapset sopeutuvat YLEENSÄ hyvin ajan kanssa. Tosiasia on kuitenkin se, että päiväkodissa tasapäistetään, eli lapsia pyritään kohdella samalla tavalla ja aina ei vaan ole resursseja erityisjärjestelyihin juuri sinun lapsesi kohdalla.

Toivon teille kaikille kivoja tarhatätejä (trust me, niitä kauheita korppikotkiakin löytyy) ja mukavaa töihinpaluuta!
 
kyllä mie ainakin ymmärsin mussupussu tuon siun tsemppaus viestin, ja mun molemmat siskot ovat tarhantätejä ja äiti oli aikoinaan pph ja itsekin olen hoitoalalla eli ymmärrystä löytyy kyllä, mutta toivon silti, että kohdalle sattuu ihanat hoitajat joilla on motivaatiota ja myös sellaista sopivan hellää työotetta (rajatkin ovat tietysti rakkautta) pienetkin kasvavat ja taidot karttuvat, mutta kyllähän roosakin tarvitsee vielä hyvän tovin apua ihan kaikessa.
 
Mussupussu minäkin ymmärsin ensimmäisen viestisi tsemppausviestinä. Enkä tarkoittanut sinua kirjoittaessani arvosteluviesteista, vaan valitettavasti yleensä tällaisiin ketjuihin ilmaantuu näitä "turhanpäiväisiä" arvostelijoita.
 
Meillä poika aloitti hoidossa tasan 1 v iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
onko lapsenne nukkunut yhdet vai kahdet unet hoidossa? miten järjestetty jos kahdet? kuinka nopeasti siirtyi yksiin uniin
Nukkui alussa kahdet päiväunet. Alussa nukkui aamupäiväulkoilun aikana vaunuissa pienet unet ja iltapäivällä muiden kanssa pidemmät. Tai sitten vaihtoehtoisesti iltapäivän ulkoilussa vaunuissa pienet unet. Nykyään (14 kk) nukkuu yhdet päikkärit hoidossa ja kotiin tultua toiset (n. klo 17-18).

Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
oletteko antaneet ihan tavis ruokaa kotona jo etukäteen, vai onko ruokavalio muuttunut ns. vauvaruuasta normaaliin kertaheitolla päiväkodin ruuan myötä?
Annettiin kotona ns. vauvaruokaa (tehtiin pienistä paloista erillistä ruokaa lapselle), mutta hoidossa alkoi syödä kertaheitolla päiväkotiruokaa soseutettuna. Tavallista maitoa oltiin vasta aloiteltu kotona tuttelin ohella (imetys loppui 9 kk iässä ), mutta päiväkodissa joi tavallista maitoa alusta saakka. Vietiin kotoa oma venttiilillinen nokkamuki.

Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
osasiko teidän pikkuinen jo kävellä, jos ei, miten pärjäsi isompien joukossa?
Ei osannut kävellä. Konttaili ja käveli tukea vasten muiden perässä, mutta parissa viikossa alkoi kävellä ilman tukea. Ulkoilu oli alussa tuskaa, kun ei jaksanut kävellä kengät jalassa (jäi vain makaamaan hiekalle ja odotti että joku nostaa syliin), mutta muutamassa viikossa sekin alkoi sujua. Nyt jo ryynää pitkin pihaa ihan oma-aloitteisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
jos lapsi päiväkodissa onko henkilökunta suhtautunut miten pieneen tulokkaaseen?
Tosi hyvin. Ryhmä on 0-4 -vuotiaat ja seuraavaksi nuorin oli 1 v 4 kk. Poika on sopeutunut tosi hyvin alusta saakka, ei oo kertaakaan jäänyt itkemään. Hoitopäivä on n. 8:15-16:15.

Tsemppiä!
 
Meillä tyttö oli hiukan alle 11 kk kun aloitti pph:lla. Nukkui silloin pääsääntöisesti yhden päikkärit (matkasängyssä), mutta siitä huolimatta ehti silloin tällöin väsähtää ennen luonasaikaa. Silloin hänet laitettiin nukkumaan ja hän sai ruokaa herättyään. Muutama kk kun kului niin tyttö jaksoi kyllä yleensä ihan hyvin samalla rytmillä k. isommat lapset.
Kotona oli annettu jo tavallista ruokaa, itse tehtyjä soseita. Ruoka oli silti hoidossa tosi erilaista, esim. haarukalla survottuja kalapuikkoja, perunaa ja raasteita. Ruokailu olikin meillä suuri ongelma, kun tyttö ei ensimmäisinä viikkoina syönyt eikä juonut koko päivänä mitään, kiljui vain syöttötuolissa :( Edes omat purkkiruuat ei meinanneet kelvata - olin laittanut niitä reppuun mukaan siltä varalta, ettei uudenlainen ruoka heti uppoa. Noin kuukauden kuluttua alkoi ruoka maistua ok ja nyt syö hoidossa oikein hyvin samoja ruokia kuin muut :)
Tyttö osasi kävellä, juosta ja kiipeillä (oli kävellyt toista kuukautta ennen hoitoon menoa), joten liikkumisen suhteen ei ongelmia.
Hoitotäti on tosi mukava ja näki paljon vaivaa että tyttö sopeutui.

Tsemppiä hoidon aloittamiseen ja voimia jaksaa sopeutumisvaiheen ylitse!
 
Meillä poika aloitti pk:ssa 11 kuukauden iässä. Aivan loistavasti on mennyt, paitsi eka viikko oli ehkä vähän hankalampi. Kotona ollessaan nukkui vielä kahdet unet, mutta pk:ssa vain yhdet, oli kait sen verran jännää, että ei toisia unia siellä nukkunut, vaan joskus pk:n jälkeen kotona. Aina ollut tosi hyvä nukkuja yöllä, mutta eka viikko, kun hoito oli aloitettu heräili öisin, viikon jälkeen taas normaalisti meni yöt.

Sai päiväkodissa pienipalaista ruokaa ilman suolaa sen kuukauden. Sitten siirtyi normaaliin ruokaan. Korviketta sai päiväkodin kustantamana ekan kuukauden, sitten normaalia maitoa.

Ei osannut kävellä, mutta sillon oli kyllä elokuu, että pihallakin konttaili tai oli keinussa. Vuoden kun täytti, niin alkoi kävellä. Ei ollut mitään haittaa ettei osannut kävellä vielä. Talvella voi tietty vähän kylmä tulla, jos maassa on.

Ryhmässä on max 12 lasta, normaalisti samaan aikaan ehkä noin 8 lasta paikalla. Jaetaan vielä kahteen ryhmään päivän aikana, paitsi ulkoillessa, syömässä ja nukkumassa. Hoitajat ottivat oikein hyvin vastaan ja kaikki siis mennyt oikein hyvin. Poika on ollut illat ihan hyvällä tuulella. Päiväkotiin jää pienen itkun kera, mutta kun olen nurkan takana, niin itku on jo ohi.

Meillä molemmat lapset aloittaneet siis hoidon aikaisin, toinen 12 kuukauden iässä. Hyvin on aina mennyt molemmilla, vaikka ovat yli 100 lapsen pk:ssa. Siellä vain osataan järjestää ulkoilut porrastetusti, plus pienillä ihan oma piha. Jopa vanhemman lapsen ryhmä, jossa max 21 lasta, jaetaan joka aamu kolmeen pienryhmään eri huoneisiin aamupalan jälkeen.

Tsemppiä ja varmasti kaikki menee mukavasti :) Kun itse lähtee päiväkodista hymyillen, eikä jää voivottelemaan, että voi kun nyt joudut jäämään tänne, niin auttaa kummasti asiaa. Ja aina reilusti lähtee niin, että lapsi näkee, pahinta on lähteä salaa, jolloin lapsi alkaa sitä joka aamu pelkäämään, että koska se äiti häviää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minmar79:
Kun itse lähtee päiväkodista hymyillen, eikä jää voivottelemaan, että voi kun nyt joudut jäämään tänne, niin auttaa kummasti asiaa. Ja aina reilusti lähtee niin, että lapsi näkee, pahinta on lähteä salaa, jolloin lapsi alkaa sitä joka aamu pelkäämään, että koska se äiti häviää.
joo tähän mut kyllä on ohjeistettukin jo, reilu vilkutus, suukko ja hei hei... mä itken itse sitten siellä nurkan takana

:( :D

 
Meiän kuopus aloitti isoveljensä kanssa päivähoitouransa pph:lla tasan viikon vaille kymmenkuisena. Isoveli oli tuolloin 1v9kk. Tytölle ei hoitoonjäänti ollut koskaan hankalaa (toisin kuin veljelleen) ja päivät sujui kuulemma kivasti. Kriisi tuli aina ainoastaan silloin, kun minä tulin lapsia hakemaan pois hoidosta. Tytölle kun tämä käytännössä tarkoitti tissin paluuta näkökenttään ja siksi välitön huuto (imetin 1-vuotiaaksi).

Pääsääntöisesti tuo nukkui yhdet päikkärit. Joskus saattoi ulkoilun yhteydessä ottaa ennen lounasta ylimääräiset, noin puolentunnin tirsat, mutta nekin pian jäivät pois. Pph:lle vein mukanani vaippojen lisäksi tytölle omat korvikkeet, sosepurkit ja puurot sekä refluksilääkkeet. Soseitten lisäksi sai toki myös sormiruokailla mielensä mukaan sitä, mitä muillekin lapsille tarjolla.

Ei kävellyt vielä tuolloin. Seisoi ja käveli kyllä tukea vasten. Ulkoillessa joko istui rattaissa tai hoitajan sylissä. Sisätiloissa ei niinkään hoitajan syliä edes kaivannut, vaan isoveljen perässä konttaaminen ja hänen touhuihin osallistuminen oli kiinnostavampaa (ei tuo tyttö muutenkaan mikään sylilapsi ole, vaikka kantoliinassa onkin tottunut matkustamaan).

Nyt 1-vuotta täytettyään joululoman jälkeen hoitopaikka pph:lta vaihtui päiväkotiin, johon olen myös hoitopaikkana todella tyytyväinen. Molemmilla lapsillamme on tuolla mahdollisuus nukkua halutessaan vaikka kolmen tunnin päikkärit. (Tuo 1-vuotiaamme saa päiväkodissa yhä päikkäreille mennessään tuttipullon mukaan, vaikkei kotona tuossa tilanteessa sitä enää käytäkään, mielestäni kuitenkin hoitajien on hyvä toimia niin kuin heille helpoin ja paras konsti). Nyt tyttö syö jo samaa ruokaa mitä muutkin hoitolapset, on juuri oppinut kävelemään ja suuna päänä menossa ihan joka paikkaan. Yllätyksekseni hoitajilla on ollut resursseja jopa tuota nuorempaa lastamme istuttaa säännöllisesti potalla, mistä olen kovasti ilahtunut.

Toki itselleni tuo hoitoonvienti ei niin hirvitys ollut, kun samalla piti molemmat lapsista hoitoon viedä ja uskon heidän saavan myös hoitopaikassa toisistaan tarvittaessa jonkinmoista turvaa. Helpommin tuo hoitoura kuitenkin tuolle nuoremmalle lapsellemme on sujunut kuin mitä 2-vuotiaalle esikoisellemme.
 
enkuli kiitos sullekin vastauksesta, roosan hoitopaikka selvisi ja ensi viikolla mennään sitten yhdessä vähän tutustumaan parina päivänä ja sitten roosa on viikonajan hoidossa 8-11.30 ja sitten alkaakin sen jälkenn ns. tositoimet eli mun työt.. katsotaan kuinka lähtee sujumaan.
 

Yhteistyössä