Höh,oltais menty mummolaan vauvan kanssa,mummo "kiireinen"..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höh

Vieras
kyseeessä siis 53v, aktiivinen jo eläkkeellä oleva (ex maatalon emäntä) mummo. vauva 11kk, kertaakaan ei olla saatu mummolassa käydessä lastenhoitoapua (mummo on voinut "vahtia" nukkuvaa vauvaa lukemalla lehteä vieressä, siinä se). mies on töissä, minun on pakko saada yksi koulukurssi valmiiksi missä on paljon tehtäviä. mummo tosi vastahakoinen hoitamisen suhteen, ja esim. monesti kun tullaan mummolaan niin vartin mummo lässyttää lapselle, sitten pitääkin mennä jo leipomaan, kampaajalle, uimaan, pyöräilemään tms.. nyt miehellä olisi hommia mummolassa ja mies kysyi, olisiko mummo voinut pari tuntia hoitaa lastamme niin minä saisin tehtyä jotain. mummo sanoi, että ei käy, koska haluaa pestä matot ja verhot ym. mökillä ja on siellä muutamia päiviä.. asumme 150km päässä joten emme kovin usein näe.. mökki on 5km päästä mummolasta, muttaei, mummo ei halua joustaa yhtään.. olenko ihan tyhmä kun mua hieman harmittaa kun tuntuu että mummoa ei nappaa yhtään auttaa tai hoitaa.. mummolassa käydessä en esim. saa syödä rauhassa koskaan tms.. ei tarjoudu koskaan auttamaan vaikka mummo toisaalta mielellään "esittelee" lasta vieraille

Nuorena on jäänyt eläkkeelle.

Saahan se harmittaa, mutta ei mummolla ole velvollisuutta jättää omia askareita tekemättä alkaakseen lapsenlikaksi. Kannattaa neuvotella miehen kanssa, että saa joskus syödä rauhassa.

Mummo ei ole mikään lastenhoitoautomaatti.
Viiskymppinen on vielä nuori ja omat lapset jo isoja niin kai sitä saa joskus itseäänkin ajatella.
Hanki hoitopaikka tai hoitaja kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
No ei ka se mummon tehtävä mikään lastenhoito ole? Hienoa että "vanhalla" ihmisellä on omakin elämä!

no eipä ole pakollinen tehtävä tietenkään. silti harmittaa, kun ei voi edes tuntia olla lapsen kanssa koskaan (lähes vuoteen ei kertaakaan).

Uskon kyllä, että harmittaa. Toisaalta mummollahan ei ole velvollisuutta hoitaa lasta, vaan sen järjestäminen on sinun ja miehesi vastuulla. Miksi miehesi ei hoida lasta sen aikaa kun opiskelet tai edes sen hetken kun syöt?

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Viiskymppinen on vielä nuori ja omat lapset jo isoja niin kai sitä saa joskus itseäänkin ajatella.

no on se minusta harmi jos ei voi lapsen kanssa olla lähes ollenkaan.

Ymmärrän sinua hyvin, kuulostaa aika itsekkäältä isovanhemmalta. Siis vaikkei isovanhempien tehtävä ole lapsia vahtia, niin sitä luulisi heillä olevan siihen halua ja kaipuuta, onhan he lapsen lähintä sukua. Kuulostaa aika hölmöltä, ettei mummo voi joustaa omissa menoissaan, mutta ei sille mitään voi, tai aina voi tietysti yrittää kohteliaasti kysyä, jospa olisiko joki muu syy hoitohaluttomuuten. Jospa mummo kokee, ettei osaa tai kykene hoitamaan, pelkää että lapsi ikävöi tms. Kannatta ottaa puheeksi..=)

varmaankaan tässä ei ongelmana ole pohjimmiltaa se että mummo ei lapsenvahdiksi suostu vaan et että miksei. Kun yleiskäsityksenä kuitenkin on että mummot tahtovat viettää aikaa lastenlastensa kanssa niin kyllä mä ymmärrän miksi tuntuu pahalta jos näkee tosi harvoin ja silloinkaan mummo ei pyytele että saisko pidellä tai leikittää että "tehkää vaan jotain ku hän nyt häärää lapsen kanssa" ja sen suuntaista.

Valitettavasti oma äitini on myös sellanen että ei häntä täällä koskaan lastani tapaamasta löydä. Ihan niinkään että itse olen paikalla eikä hoitoavuksi. Ja matkaa meille on sellanen pari pysäkinväliä bussilla mutta kun ei niin ei. Kyllähän se harmittaa että ei sen vertaa viitsi vaivautua.

siis emme ole koskaan kysyneet mitään pitempää hoitoapua, mutta tarkoitan että olen ottanut koulutehtäviä mukaan mummolaan, ja olisin tehnyt niitä viereisessä huoneessa jos mummo olisi leikittänyt tms. lasta tai ollut lapsen kanssa muuten vaan. mutta aina on ollut liian kiire.

Minusta kuulostaa itsekkäälle mummulle todellakin. :( Meillä molemmat mummot auttavat kilvan lapsenhoidossa jos siihen on tarvis. Asutaan 200km:n päässä molemmista joten haluavat viettää lapsen kanssa aikaa todellakin silloin, kun nähdään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noi sun luettelemat harmit (rauhassa syöminen ja tehtävien teko) ovat kyllä sellaisia missä normaali mies/isä auttaisi. Ei siinä mitään mummoja tarvitse.

mies on töissä tilalla. eli ei ole auttamassa, ei ehdi. käy syömässäkin kun töiltään ehtii. tässä ei ole kyse, etteikö pärjättäisi ilman mummon apua- totta kai pärjätään, mutta ihmetyttää ja harmittaa silti. varsinkin kun emme ole liikoja ole vaatineet

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:

no on se minusta harmi jos ei voi lapsen kanssa olla lähes ollenkaan.

Niin, jotkut vaan on semmosia...
Sen tosiasian kun vaan sisäistää itselle niin on huomattavasti helpompi elää.
Älä etes odota mitään mummolta.
Jos miehesi tarvii tehdä jotain mummolla, niin anna vauva hänen mukaan ja jää itse kotiin. Siten mummon on lähes pakko hoitaa vauvaa kun miehesi tekee siellä hommia ja itsekkin saat silloin sitä omaa aikaa. :)

siis emme ole koskaan kysyneet mitään pitempää hoitoapua, mutta tarkoitan että olen ottanut koulutehtäviä mukaan mummolaan, ja olisin tehnyt niitä viereisessä huoneessa jos mummo olisi leikittänyt tms. lasta tai ollut lapsen kanssa muuten vaan. mutta aina on ollut liian kiire.

Opiskelut ensin sitten vasta lapsi.

Samaa mieltä minäkin olen että miehesi pitäisi pystyä hoitamaan lastanne myös ja jollei mummia kiinnosta niin et voi pakottaa. Joillakin mummeilla valitettavasti käy juuri niin kun kuvasit eli kiva kun lapsenlapsi on mutta mitenkään en hoitoon osallistu. Oma kokemus on varmaan jättänyt jotain arpia, mene ja tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja oma moka:

Opiskelut ensin sitten vasta lapsi.

taas vähän harharetkillä nää vastaukset..

Voihan olla myös niin, että mummolla on vaivaantunut olo, jos ei saa olla kahden lapsenlapsen kanssa?! Jos sinä olet siinä vieressä kuitenkin kuulolla. Meilläm ainakin (sen harvan kerran kun mummot hoitaa) jos mummo on meillä ja minä kotona, lapset roikkuu äidissä kiinni ja mummo on sanonutkin, että hankalalta tuntuu "olla apuna", kun lapsille kelpaa vaan äiti.
Mut kun lapset on mummolassa (n. kaks kertaa vuo9dessa!), niin siellä menee ukin ja mummon kanssa ihan kivasti!

Ymmärrän ap:n harmistuksen. Se on täysin oikeutettua!! Lapsesi mummo (eikös vain kyseessä olekin anoppi?) on ikävä ihminen, koska ei voi auttaa nuorta perhettä. Mummon tehtävä ei ole lastenhoito. Mutta ÄIDIN (eli miehesi äidin ilmeisesti) tehtävä on tukea lastaan haastavassa elämäntilanteessa. Vaikka olemalla sinä lastenlapsenhoitoapuna, että oman lapsen elämä helpottuu vähän.

Yhteistyössä