Hmm... Kai tälläkin keinolla voi hoikistua? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli reipastempoista kävelyä 2-2,5h (sattumanvaraisesti enemmänkin) per päivä, kuutena päivänä viikossa. Seitsemäntenä päivänä arkiliikuntaa ja pieni puolen tunnin lenkki.

Myöhemmin tulossa mukaan muutakin liikuntaa, kunhan kunto alkaa kasvaa. Saliharjoittelu ei juuri nyt mahdollista.

Ruokavaliosta karkit ja ylimääräiset herkut (hampurilaiset, jne.) pois lukuunottamatta päiviä, jolloin on lupa herkutella (kerran kahdessa viikossa, mutta kuitenkin niin, että herkuttelu pysyy kohtuuden rajoissa.) Maito on vaihdettu kevytmaidosta rasvattomaan ja limukat jne. on minimissä. Ruokien annoskoko on tarkistettu, ihan puolittanut en tarkalleen ole, koska sitä varsinaista oikeaa ruokaa en muutenkaan ole appamalla syönyt, mutta tarkistan nyt kuitenkin sen etten syö itseäni tupaten täyteen vaan jätän aina vähän "tilaa."

Niin ja lähtöpaino nyt n. 88kg, pituutta 171cm (eli huomattavaa ylipainoa löytyy.) Tässä on nyt vasta viikon verran tällä menty, mutta tällä on tarkoitus jatkaa nyt aluksi kesään asti ja katsoa sitten, mitä tuloksia tämä tuo mukanaan...

Kaipa tällä voi hoikistua, voihan?? :)

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
No sanoisinko aika aikaavieväksi ton sun liikuntaharrastuksen. Jos aikaisemmin et oot liikkunu ollenkaan, muutos voi olla liian raju ja kyllästyt tuiskussa, hangessa, tuulessa ja vesisateessa kävelyyn.

Tarkista ruokasi kalorimäärät ja panosta hieman tehokkaampaan, mutta lyhytkestoisempaan liikuntaan.

• Tykkää
Reactions: IhanaaMahtavaa
Mutta minulla on ongelma, lapseni on ylipainoinen pituus on n.150 tai enemmän ja painaa 51 kiloa. Kuin paljon ylipainoa hänellä on? Mikä olisi hyvä ns. normaalipaino?

eating_approval.gif

Alkuperäinen kirjoittaja Kävelymaratoni;27778902:
No sanoisinko aika aikaavieväksi ton sun liikuntaharrastuksen. Jos aikaisemmin et oot liikkunu ollenkaan, muutos voi olla liian raju ja kyllästyt tuiskussa, hangessa, tuulessa ja vesisateessa kävelyyn.

Tarkista ruokasi kalorimäärät ja panosta hieman tehokkaampaan, mutta lyhytkestoisempaan liikuntaan.

Pari vuotta sitten liikuin aktiivisesti jopa viisikin tuntia päivässä, ja tässä nyt on tullut noin tunti päivittäin muutenkin liikuttua... juurikin kävellen. Mutta tosiaan ruokavalio on ollut päin mäntyä, ja koska haluaisin muutenkin kohottaa kuntoani, niin ajattelin että tuo pari tuntia päivässä voisi olla hyvä määrä, kun siihen kerran on mahdollisuuksia. Esimerkiksi saliharjoittelu ei valitettavasti ole juuri nyt mahdollista :/ Hölkkä olisi varmaan ihan hyvä, mutta ei tällaisten laardien kanssa varmaankaan kannata saman tien koettaa... :D?

[QUOTE="vieras";27778945]Painonpudotus tuolla tavalla on H I D A S T A, ei putoa edes se 0,5 kg /viikko.[/QUOTE]

No kerrotko mulle, mikä olisi sitten ihan oikeasti tehokasta? Puoleen vuoteen olisi kuitenkin tarkoitus laihtua... no, vaikka kymmenenkin kiloa?

Pari vuotta sitten liikuin aktiivisesti jopa viisikin tuntia päivässä, ja tässä nyt on tullut noin tunti päivittäin muutenkin liikuttua... juurikin kävellen. Mutta tosiaan ruokavalio on ollut päin mäntyä, ja koska haluaisin muutenkin kohottaa kuntoani, niin ajattelin että tuo pari tuntia päivässä voisi olla hyvä määrä, kun siihen kerran on mahdollisuuksia. Esimerkiksi saliharjoittelu ei valitettavasti ole juuri nyt mahdollista :/ Hölkkä olisi varmaan ihan hyvä, mutta ei tällaisten laardien kanssa varmaankaan kannata saman tien koettaa... :D?

Itse oon kyllä lihavampanakin juoksua harrastanut, joten hölkkää voisit kokeilla. Tai ainakin kävely-hölkkä vuorottelua.

Itse karistin kilot, kun lapsi oli noin vuoden. Nyt askela on kevyt.

No kerrotko mulle, mikä olisi sitten ihan oikeasti tehokasta? Puoleen vuoteen olisi kuitenkin tarkoitus laihtua... no, vaikka kymmenenkin kiloa?

Ruokavalio. Suurin osa painonpudotuksesta tai noususta johtuu ruokavaliosta, liikunta on vain apukeino siihen että paino putoaisi. Kärjistettynä, on huomattavasti helpompaa olla syömättä suklaapatukkaa kuin juosta sitä yli tuntia, joka patukan kaloreiden sulatteluun pitäisi kuluttaa.

Sama pätee kaikkeen muuhunkin syötävään. Hetki huulilla, iäisyys lanteilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kävelymaratoni;27778977:
Itse oon kyllä lihavampanakin juoksua harrastanut, joten hölkkää voisit kokeilla. Tai ainakin kävely-hölkkä vuorottelua.

Itse karistin kilot, kun lapsi oli noin vuoden. Nyt askela on kevyt.

No täytyypä sitten ihan koettaa. Epäilin tuota kannattavuusjuttua, koska lähipiirin "asiantuntijat" (joilla nyt on muutenkin aina vastaus asiaan kuin asiaan) ovat tuota vastaan olleet.

Paljonko pudotit muuten ja missä ajassa?

Olisiko sulla muita vinkkejä liikunnan tai vaikkapa ruokavalion suhteen?

Hyvä tietää, otanpas tämän ohjelmistooni :)

Se nyt on aika samantekevää, mihin aikaan päivästä liikut ja kuinka täynnä vatsasi on. Tärkeintä on, että vuorokauden kulutus on energian saantia suurempaa.

Tyhjällä vatsalla liikkuminen usein vain vähentää liikunnan energiankulutusta, koska liikkujalla ei ole voimia normaaliin liikuntasuoritukseen.

[QUOTE="vieras";27778988]Ruokavalio. Suurin osa painonpudotuksesta tai noususta johtuu ruokavaliosta, liikunta on vain apukeino siihen että paino putoaisi. Kärjistettynä, on huomattavasti helpompaa olla syömättä suklaapatukkaa kuin juosta sitä yli tuntia, joka patukan kaloreiden sulatteluun pitäisi kuluttaa.

Sama pätee kaikkeen muuhunkin syötävään. Hetki huulilla, iäisyys lanteilla.[/QUOTE]

No tämän olen itsekin tiedostanut :) Ja siksi ruokavalioremonttia tässä tehnytkin. Käveltyä on siis tullut tähänkin saakka päivittäin (tosin viime aikoina aiempaa radikaalisti vähemmän) mutta ruokavalio on ollut huonommalla jamalla. Eli kaikenlaista herkkua on tullut syötyä... Tässä nyt sitten olen tosiaan ruoka-annoksia vähentänyt (eli en syö mahaani enää täyteen saakka) ja tosiaan ne herkut ja karkit limsoineen ja muineen laittanut pois. Vielä ei ole tehnyt tiukkaakaan... Miten se on sitten, onko ok herkutella välillä? Eli syödä vaikka pala jäätelöä taikka se mainitsemasi suklaapatukka, vaikkapa kerta per kaksi viikkoa? Vai olisko parempi jos koettaisi olla herkuttelematta ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Kävelymaratoni;27779015:
Se nyt on aika samantekevää, mihin aikaan päivästä liikut ja kuinka täynnä vatsasi on. Tärkeintä on, että vuorokauden kulutus on energian saantia suurempaa.

Tyhjällä vatsalla liikkuminen usein vain vähentää liikunnan energiankulutusta, koska liikkujalla ei ole voimia normaaliin liikuntasuoritukseen.

Ok, eli voi itse asiassa olla "huonompi" juttu liikkua täysin tyhjällä vatsalla kuin jotain syöneenä? Laskitko/kirjasitko ylös päivittäistä syömistä/kulutusta silloin, kun itse pudotit painoa?

[QUOTE="vieras";27778990]Jos vaan lopettaisit syömisen. Etsä, plösö, soohen kuole. Oliko keskitysleireillä ylipainoisia?[/QUOTE]

No se syömisen lopettaminen ei pidemmällä tähtäimellä ole kovin kauaskantoinen eikä terveellinen homma. Tarkoituksena on kuitenkin pysyvä painonpudotus ja muutenkin terveys.

No täytyypä sitten ihan koettaa. Epäilin tuota kannattavuusjuttua, koska lähipiirin "asiantuntijat" (joilla nyt on muutenkin aina vastaus asiaan kuin asiaan) ovat tuota vastaan olleet.

Paljonko pudotit muuten ja missä ajassa?

Olisiko sulla muita vinkkejä liikunnan tai vaikkapa ruokavalion suhteen?

Mulla putosi 15 kiloa 15:sta viikossa, tosin imetin vielä.

Olin kyllä harrastanut juoksua jo yli kymmenen vuotta, joten kehoni oli tottunut siihen. Kokeile ainakin, jos ei kohdallasi onnistu, tunnet sen kyllä kehossa.

Tärkeintä oli ruokavalio. Söin neljä kertaa päivässä hevipainotteista ravintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kävelymaratoni;27779015:

Ei muuten ole ihan sama ;) Ja riippuu myös syke alueista millä treenataan. Matalalla sykealueella tapahtuvat treenit auttaa rasvanpolttamisessa ja peruskestävyydessä. Korkeammilla sykealueilla tapahtuva treeni auttaa vauhtikestävyyden kehittymisessä, mutta rasvaa se ei polta, energiaa kylläkin.

Tarkoitan sitä että pääpaino on ruokavaliossa. Suunnittele se tarkemmin. Tuollainen määrä liikuntaa johtaa yleensä siihen että tulee nälkä ja tahtomattaan tulee syötyä enemmän kuin painonpudotuksen kannalta olisi edullista. Ruokavalio on 80 %laihtumisesta ja liikunta vain tukee sitä.

BBC Documentary - The Truth About Exercise - My Thoughts | Dr K Weight Loss

Pari tuntia kävelyä päivässä ei kehitä kuntoa.

Jos haluat kehittää kuntoa, nosta sykettä. Hölkkää vaikka.

Suurimman muutoksen painoon saat ruokavaliomuutoksilla. Liikunta on vain sivupuuhaa.

[QUOTE="vieras";27779053]Ei muuten ole ihan sama ;) Ja riippuu myös syke alueista millä treenataan. Matalalla sykealueella tapahtuvat treenit auttaa rasvanpolttamisessa ja peruskestävyydessä. Korkeammilla sykealueilla tapahtuva treeni auttaa vauhtikestävyyden kehittymisessä, mutta rasvaa se ei polta, energiaa kylläkin.[/QUOTE]

Suorituksen aikana matalalla sykealueella tapahtuva liikunta polttaa suhteellisesti enemmän läskiä, mutta korkeammalla sykkeellä läskiä palaa absoluuttisesti enemmän suorituksen aikana ja myös sen jälkeen.

Kunnon kohoamisen kohdalla olet sykeasioissa ihan oikeassa.

Uusimmat

Yhteistyössä