Hiustenlähtö ja sekundäärinen lapsettomuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija huolestunut

Vieras
Lopetin e-pillerit elokuussa 2015. Joulukuussa alkoi älytön hiustenlähtö. Edelleenkin hiuksia lähtee aivan liian paljon. Samoihin aikoihin kun hiuksia alkoi lähtemään meni kuukautiskierto aivan sekisin. Kävin lääkärissä jossa otettiin kilpirauhas arvot. Tsh oli 1.64 eli hyvä. Joten lääkäriltä sain vain terolutit säännöllistämään kiertoa. Olemme yrittäneet raskautta elokuusta lähtien onnistumatta. Tuntuu epätodelliselta sillä ensimmäinen ja toinen lapsi sai alkunsa ensi yrityksestä. Nyt ei tapahdu mitään... Mikähän minussa on vialla?? :(

Minkä ikäinen olet? Eikös hiustenlähtö liity vaihdevuosiin (jotka tulevat joillain myös hyvin nuorena)? Varmaan vaan pilsut vielä sekoittaa sun elimistöä. Semmosta myrkkyä ne on. :|

Olen 30v. Nyt terolut kuurin jälkeen kuukautiset ovat säännölliset ja saan positiivisen ovulaatiotestin joka kierrossa kp 13-14. En tiedä olisko se mahdollista jos on vaihdevuodet...

Vaihdevuodet voi tulla kyllä nuorellekkin. Varsinkin jos pitkään ollut e-pillerit käytössä, näin olen jostain lukenut. Onko muita oireita, kuten PMS-oireita? Toki voi olla, että pillereiden lopetus sekoittanut vain kiertosi ja hormonit...

Jos tilanne ei pian tasoitu, niin soittaisin lääkäriin. Kyse voi olla jostain munasarjojen toimintahäiriöstäkin. Voi olla kivutonta jos johtuu hormoneista.

älkäähä nyt viitsikö jauhaa 30 vuotiaalle vaihdevuosista, joskus raskaaksi tuleminen vaan kestää jonkun aikaa, varsinkin kun kierto on kärsinyt pillerien vaikutuksista vaatii vähän aikaa että elimistö tasaantuu ja tottuu luomutilaan.
Olet nuori vielä, ja sinulla on jo kaksi lasta varmaan tulee kolmaskin, kunhan et liikaa yritä etkä stressaa.
Osta vaikkapa Nisim Shampoota tai Nioxin sarjan hiustenlähtöshampoota.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja lääkitys ollut siihen jo kauan, silti sain vielä kolmannen lapseni 43-vuotiaana ilman hoitoja.
Relax, hyvää kesää, sitten lääkäriin jollei pariin vuoteen tule raskaaksi.

Kaikki meni aikalailla näin:

Elokuussa 2015 lopetin yasmin e-pillerit. Luomu kierto lähti heti pyörimään normaalisti, kierron pituudet 30-32. Mutta kuukautiset ovat hyvin hyvin niukat ja kestävät vain pari päivää. Ovulaatio löytyy testillä.

Joulukuussa 2015 huomaan hiuksia lähtevän tavallista enemmän, en vielä huolestu, samalla kierto alkaa veny 34 päivän pituiseksi. ovulaatio löytyy.

Tammi-helmikuun vaihteessa alkaa ihan älytön hiustenlähtö. Samalla kierto venyi 40 päivän pituiseksi. Pelästyn valtavaa hiustenlähtöä. Näen painajaisia missä lähtee kaikki hiukset. Alan myös huolestumaan kun ei raskautta kuulu. Kuukautiset edelleen niukat.
ovulaatio oli hyvin myöhässä vasta kp26.

Maaliskuu 2016 hiustenlähtö jatkuu, noin puolet hiuksista lähteneet. kierto suht normaali 27 päivää. ovulaatio löytyi.

Huhtikuu 2016 hiustenlähtö hieman rauhoittuu tai sitten vain olen tottunut siihen että hiuksia lähtee paljon. Ovulaatio jää tulematta kierron pituus jää hyvin lyhyeksi vain 18 päivää. Tässä kierrossa kuukautiset ovat lähempänä normaalia vuodon määrän ja keston suhteen. Vuodon koostumus tosin on erilaista, verisempää ja juoksevampaa.

Toukokuussa 2016 hiuksia lähtee edelleen muttei ihan älyttömästi. Käyn lääkärissä joka toteaa että mulla on normaalit kilpirauhasarvot. Saan terolut kuurin. Kierron pituus 33 päivää. Vuodon määrä aika lähellä normaalia. ovulaatio löytyy.

Kesäkuussa 2016 hiuksia lähtee edelleen. muutoin sitä ei niinkään hiustenlähtöä huomaa mutta hiuksia pestessä lähtee paljon vielä. Aloitan terolutit annostuksella 1 tabletti päivässä aloitetaan ovulaation jälkeen ja syödään 10 päivää. Kierron pituus 30. Ovulaatio kp13.

Heinäkuu 2016 hiuksia lähtee edelleen eniten pesun yhteydessä. ovulaatio kp14. Terolut käytössä. Tänään dpo 12 ja raskaustesti negatiivinen.

Ei saisi stressata mutta minä stressaan. Jos joku ihmettelee miksi tikutan ovista ja lasken kierron päivät niin se johtuu siitä että muuten emme harrasta seksiä koskaan oikeaan aikaan. Meillä ei muutenkaan harrasteta seksiä mitenkään säännöllisesti vaan hyvinkin voi mennä parikin viikkoa että ei ole seksiä. Ilman ovulaation tikuttamista meillä ei vaan ole seksiä oikeaan aikaan. Nytkin katsoin että meillä on vain 6 kiertoa jossa ollaan onnistuttu harrastamaan seksiä oikeaan aikaan. meillä on jopa täysin seksittömiäkin kiertoja ollut monta miehen työn takia.

Pcos.

Yasminet ovat aikaisemmin pitäneet sen kurissa.
Hiustenlähtö liittyy pcos:n kuuluvaan korkeaan testostereooni pitoisuuteen.
Pcosään kuuluu myös epäsäännöllinen kierto.

Onko aknea? Runsasta karvoitusta? Esim reisien takapinnalla menevää karvoitusta?
Onko ultrattu sisäkautta ja katsottu munasarjat? Pcos:ään voi liittyä myös munasarjan kova pinta. Eli vaikka munasolu kypsyy(bongaat ovulaation), nii kova pinta estää munasolun irtoamisen.

Mutta mitä teidän "yrittäminen" on ollut??
Yrittämiseen katsotaan suunnitelmallisuus, eli ovulaation bongaaminen, ja seksin harrastaminen joka toinen päivä viikko ennen ja viikko jälkeen ovulaation.
Ja tolla yrittämisellä lasketaan se vuosi, mikä on normaaleissa rajoissa yrittämistä ja vauvan toivomista.

Olen 30-vuotias nyt . Sain esikoisen 19-vuotiaana ja toisen lapsen 23-vuotiaana. Aloitin elämäni ensimmäiset e-pillerit vasta ollessani 26-vuotias. Ne olivat minipillerit. Söin niitä noin 2,5v jonka jälkeen vaihdoin yasmin pillereihin joita söin noin 1,5-vuotta.

Minulla on ennen hormonaalista ehkäisyä aina ollut säännöllinen kierto eikä mitään ongelmia tai oireita.

Munasarjat on ultrattu vuonna 2010 ja todettu normaaleiksi.

Joten ei ole mahdollista että pillerit ovat peittäneet oireita. Käsittääkseni pcos ei voi puhjeta myöhemmällä iällä vaan se on ns "aina olemassa" alusta asti...

Jäi pois vielä että ei ole aknea eikä karva ongelmia...

Ei olla joka kierto suunnitelmallisesti yritetty. Ovulaatiotestiä kyllä käytän joka kuukausi mutta emme me joka kuukausi noin tiheään ole yhdynnässä.

Minulle on sanottu että pitäisi riittää että on yhdynnässä pari päivää ennen ovulaatiota ja pari päivää ovulaation jälkeen koska siittiöt kuitenkin elää muutaman päivän.

Olen 30-vuotias nyt . Sain esikoisen 19-vuotiaana ja toisen lapsen 23-vuotiaana. Aloitin elämäni ensimmäiset e-pillerit vasta ollessani 26-vuotias. Ne olivat minipillerit. Söin niitä noin 2,5v jonka jälkeen vaihdoin yasmin pillereihin joita söin noin 1,5-vuotta.

Minulla on ennen hormonaalista ehkäisyä aina ollut säännöllinen kierto eikä mitään ongelmia tai oireita.

Munasarjat on ultrattu vuonna 2010 ja todettu normaaleiksi.

Joten ei ole mahdollista että pillerit ovat peittäneet oireita. Käsittääkseni pcos ei voi puhjeta myöhemmällä iällä vaan se on ns "aina olemassa" alusta asti...

..pcos on syndrooma, oireet vaihtelevat, siitä sana pco-Syndrooma.
Sitä en tiedä millainen rakkuloiden tilanne on synnytyksen jälkeen...? Jossei niitä ole silloi ollut?

Mutta samassa käsityksessä olen ettei se mitenkään ala vanhemmalla iällä, vaan on tutkittaessa löydettävissä heti kun nuorena hormoonitoiminta alkaa.
Mutta. Oireet voivat tulla näkyvimmiksi vanhmiten. Niin kuin se iho, karvoitus, rakkulat. Hormoonitoiminnan heittely, ja siihen liittyvät oireet. Ja moni asia riippuu insuliiniherkkyydestä, mikä huononee jos muuten vointi kunto ja liikunta heikkenee. Ja tätä myöten raskautuminen vaikeutuu.
On minullakin lapsia. Eikä hiuksia lähde kuin ajoittain. Kuukautiseni ovat 90%sti säännölliset.
Tuli vain juuri tuosta hiustenlähdöstä ja epäsäännöllisyydestä mieleen tuo pco.

Joku aivolisäkkeen hyvälaatuinen kasvain olis seuraava ehdotukseni.

Juu en tiedä... sellaisen käsityksen mä vaan sain gynekologilta ettei kyseessä olisi pcos. Oli sitä mieltä että hiustenlähtö ja epäsäännöllisyys johtuu e-pillereiden lopettamisesta. Löysin kyllä googlaamalla paljon tietoa etenkin englanninkielisiltä sivustoilta miten yasminia käyttäneillä on alkanut kauhea hiustenlähtö lopettamisen jälkeen.

Mutta varasin itselleni uuden gyneajan elokuulle. Pyydän ultran ja jotain hormoniverikokeita niin eiköhän niistä jotain selviä...

Tuntuu olevan vaikeaa löytää lääkäri joka ei vaan sokeasti tuijota arvoja. Kävin yksityisellä ottamassa nuo kilpirauhaskokeet ja yksityinen lääkäri tuumas että ne on hyvät.

Vaikka kerroin että mulla on rajua hiustenlähtöä, epäsäännöllinen kierto, painonnousua, väsymystä, alakulo, muisti huonontunut, keskittymiskyky tosi huono, suolisto vaivoja... Lisäks äidilläni on kilpirauhasen vajaatoiminta. Silti lääkäri ei piitannut oikein mitään...

Mitenkähän tässä jaksaa eteenpäin.. Tuntuu että seksihalut on täysin poissa. Olen ihan täysin maassa kun kuukautiset alkoi, eli en taaskaan ole raskaana. Ilman yhdyntää ei tuu raskautta mutta se tuntuu niin turhauttavalta kun ei kuitenkaan mitään tapahdu...

Yhteistyössä