hiusten pesu hankalaa

Pistääkö muiden reilu 3-vuotiaat (pojat) hanttiin hiusten pesussa? Meidän poju on varmaan saanut jonkun trauman jostain joskus,en tiä. Millään ei antaisi pestä hiuksiaan.Kauhee itku aina kun pää pitäisi kastella. Muuten kyllä tykkää lutrata vedessä mielin määrin. Kysympä nyt samalla että kuinka usein te pesette ton ikäisen hiuksia? Olisko hyviä konsteja miten hiusten pesusta sais mukavan tilanteen?
 
jepsan
joo...poika kohta 3 eikä anna pestä hiuksia...en tosin ole edes yrittänyt kuin muutaman kerran, kun tuolla jässikällä ne ei vielä rasvoitu ja muutenkin koitan pitkittää nuitten tököttien alottamista mahdollisimman pitkälle (siis shampoot jne), mutta jo tuo vedellä kastelu on oma operaationsa...ei siis vinkkejä.
 
Meidän jäpikäs on jo 3v7kk ja ihan ok tuo hiustenpesu sujuu kun sitä ei liian usein harrasta. Kerran viikossa ne hiukset pestään ja ihan lapsille tarkoitetuilla pesuaineilla (Natusan ja Oriflamen lastensarja).

Sillä viissiin me sitä hiustenpesua harjoiteltiin jossain vaiheessa, että poikaa pyydettiin ensin suihkuverhosta katsomaan tiettyä kuvaa, niin että niska taipui samalla taaksepäin ja sitten sulkemaan silmät ja näin vesi ei sitten valunut naamalle. On saanut itse sitten laittaa shampoota hiuksiin ja näin saanut itsekin osallistua siihen hiusten pesuun. Sitten hän on saanut pestä myös minun ja isänsä hiuksia. Oiskohan näistä jutuista mitään apua??

Toivon mukaan hiustenpesuhetkenne onnistuisivat vast'edes paremmin =)
 
Vähän tuskaista on hiustenpesu täälläkin. Poika tykkää muuten olla vedessä (mm. uimisesta) ja suihkussakin mutta vesi ei saisi mennä naaman yli eli otsahiukset on aina "vaarassa" jäädä huuhtomatta. Välillä meillä auttoi se, että poika sai itse pitää suihkua kädessä ja sillä sitten itse suihkutella itseään. Nykyään hän aina tahtoo, että suihku on "ylhäällä" ja hän menee itse sen alle (mutta tosiaan vaan niin, ettei otsatukka kastu...). Nyt on muutaman kerran uskaltanut ikäänkuin kävellä suihkuveden läpi, kun olen ensin itse näyttänyt miten se tapahtuu ja silloin on tietysti vähän tullut vettäkin naamalle. Pojalla ikää 2 v 10 kk.
 
Meillä onnistuu hiustenpesu siten, että leuka saadaan pysymään ylhäällä, jolloin shamppota tai vettäkään ei mene kasvoille. Alkuun hyviä kikkoja oli tiirailla suihkun seinällä kiipeilevää suihkutonttua ja sitten vain kyselin, minkä värinen paita/sukat/takki/kaulahuivi jne tontulla on. Tässä lapset oppivat, että kun leukaa pitää ylhäällä, shampookaan ei kirvele. Lisäksi tonttujahdista tuli muutenkin viihdyttävä juttu suihkujen ajaksi.
 
Meillä taas pojan hiusten pesu onnistuu näin että hankaan shampoon hiuksiin ja sitten poika laittaa päänsä vesisuihkun alle ja katsoo lattiaan ja pörisee. :) Suunnilleen joka toinen päivä pestään hiukset ja käydään suihkussa tai saunassa.
 
Jonsered
Annan pojalle pienen pyyhkeen silmien päällä pidettäväksi, kun huuhdellaan. Poika pitää yhdellä kädellä minusta kiinni ja nojaa taakse tai istuu polvillaan lattialla ja koittaa saada hiukset lattiaan selan taakse (kiva leikki) ja pitelee pyyhettä silmillään. Näin onnistuu nykyään aina ja kivaa on.
 
Kotivinkissä oli vinkkinä hiustenpesuun...että laittaa lapselle uimalasit silmille. En ole itse vielä kerinnyt kokeilla, mut vois toimiakin!!! Ehkä!!!! :) Hiustenpesu siis hankalaa täälläkin, poika 2v3kk.
 
meillä on isommillakin saunakäytössä toi vauvan punkka tms miks sitä ny kukin sanoo, mutta siis siinä laps loikoo selällään kylvyssä pää laidalla taakse roikkuen ja siinä pesen ja huuhdon niin on sujunut ihan ok. :D kerran viikossa kesällä 2 pestään tukka
 
Meilläkin on ollut tuo hiusten pesu jo pitkään hankalaa. Nyt yritin jotta nostaa leukaa ylös jotta saa huuhdeltua niin ettei mene vesi silmiin, sillä hiustenpesun ongelma on kirvely shampoosta ja vesi joka menee silmiin. Linna shampoo pesee ilman kyyneleitä ja muut lasten shampoot kirvelee myös jonkin verran. Toivottavasti alkaa sujumaan aikaa myöten...
 
Meillä "taisteltiin" monta vuotta hiustenpesun kanssa kunnes isäntä keksi, että kun shampoo on hiuksissa niin huuhteluvaiheessa lapset lattialle selälleen ja näinpä ei mene vettä simmuihin!! Ja nykyään molemmat RAKASTAVAT hiustenpesua!! :)
 
mamaria
Meillä on esikon kanssa värkätty vaikka mitä tekniikkaa tässä vuosien varrella. kohta täyttää viisi. Aina se on inhonnu kun tullu vettö kasvoille. Yhteen väliin tukan sai pestä vain isi, kun se otti tytön syliin makoilemaan selälleen ja pesi siinä. Mutta aina se tyttö on kuhunkin tapaan kyllästynyt ja pitää keksiä uusia. nykyään tehdään niin että mie käyn tytön kans saunassa ja mies pojan kans. lähinnä sen takia että mie olen ottamassa pojan vastaan kun valmis ja kuivaan ja puen. ja on kyllä aika pieni saunakin anopilla, missä käydään saunomassa pari kertaa viikossa. niin ja siksikin alkujaan alettiin saunoa erikseen, kun tuossa kesällä poika sai kauheat traumat minun kans pesulla käynnistä kun kesäreissussa oli pakko pestä suihkussa ja se pelkää sitä..

mutta eksyin aiheesta siis.. nykyään tytön pää pestään niin että on tosi hauskaa laittaa leuka äidin masua vasten kun shampoota pestään pois. varsinki ku siellä masussa on vauva. =)

Muistan omasta lapsuudesta pesujen kauhuhetket, kun tukka pestiin väkisin ja itsekin inhosin kun tuli vettä naamalle. vielä nykyäänki inhoan jos tulee saippuavettä naamalle. kasvoja pestessäki sen veden pitää aina tulla tietyssä kulmassa.. on se ollu kauheaa stressaamista ettei jäis tytölle samoja traumoja ja mielikuvitusta se vaatii..
 
Meillä oli hankalaa kanssa kukaan ei saanut hiuksia pestä ja se piti tappelun kautta hoitaa,mutta sitten otin kipon avuksi johon laitoin vettä (esim.muki) ja kastelin ja huuhtelin sillä lapsen pään kunnes alkoi veteen paremmin tottua. Hyvä ajatus on antaa myös lapsen osallistua pesuun sen minkä voi,meillä nykyään poika itse kastelee hiukset,miten milloinkin ja minä huuhtelen joko kipolla tai suihkulla.
Ilmeisesti tyyli oli siis hyvä koska poika opetti sen mummullekkin,miten äiti pesee ja nykyään menee siis jo hienosti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2006 klo 14:22 mutzi81 kirjoitti:
Meillä taas pojan hiusten pesu onnistuu näin että hankaan shampoon hiuksiin ja sitten poika laittaa päänsä vesisuihkun alle ja katsoo lattiaan ja pörisee. :) Suunnilleen joka toinen päivä pestään hiukset ja käydään suihkussa tai saunassa.
Heh, tämä oli NIIN samanlainen juttu kuin meillä, että pakko kuitata :D . Meillä poika 2 v 3 kk :heart:
 

Yhteistyössä