hiuksista

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 01:42 omia kolme kirjoitti:
Aikaisempaan tässä ketjussa käytyyn puheenvuorojen vaihtoon viitaten : Edelleen mun on vaikea ymmärtää tuon näkökysymyksen kanssa, että kuinka optikko voi neuvoa viivyttämään lasien hankintaa, kun lasit nimenomaan hidastavat näön heikentymistä? Ehkäpä te ette tiedä asiaa sen paremmin kuin minäkään.

En vain jaksa ymmärtää mikä logiikka on odotella että näkö heikentyy käytettäessä, jos olisi mahdollisuus määrätä tehokkaammat lasit.
....
Minun kaverilla myös heikkeni näkö raskaudessa (lapsia kaksi peräkkäin niin että vain imetys välissä) ja hänelle optikko sanoi että olisi pitänyt tulla heti kun asian huomasi. Se näkö kun heikentyy "tihrustellessa".
 
optikko
no jo on teillä jutut. luulisi että nykypäivänä jo kaikki tietäisi ettei näkö huonone pimeässä lukemisesta tai liian tehottomista laseista. päinvastoin jos lasit on hiukan liian tehokkaat. silmä "laiskistuu" ja näkö huononee. mutta se tihrustelu EI huononna näköä. toki jos on oikein huono näkö ja liian tehottomat lasi niin se elämän laatu huononee kun ei näe. mutta jopa -0,75 näkö huononpi kuin lasien vahvuus ei vaikuta millään lailla silmän näön huononemiseen.

eli ihan oikein on optikko neuvonut että jos lasit ei ole valmiiksi liian huonot niin kannattaa odottaa sinne imetyksen loppuun ja hormonitoiminnan tasaantumiseen ettei tarvi puolen vuoden sisällä hankkia kaksia laseja.

huimimpia näön huononemisia mitä omalle kohdalle on tullut on raskausaikana ollut naisillä hurjimmillään -2,75. siinä olisi ja saanut ostaa sitten useammat linssit pienen ajan sisään.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2005 klo 18:50 optikko kirjoitti:
no jo on teillä jutut. luulisi että nykypäivänä jo kaikki tietäisi ettei näkö huonone pimeässä lukemisesta tai liian tehottomista laseista. päinvastoin jos lasit on hiukan liian tehokkaat. silmä "laiskistuu" ja näkö huononee. mutta se tihrustelu EI huononna näköä. toki jos on oikein huono näkö ja liian tehottomat lasi niin se elämän laatu huononee kun ei näe. mutta jopa -0,75 näkö huononpi kuin lasien vahvuus ei vaikuta millään lailla silmän näön huononemiseen.

eli ihan oikein on optikko neuvonut että jos lasit ei ole valmiiksi liian huonot niin kannattaa odottaa sinne imetyksen loppuun ja hormonitoiminnan tasaantumiseen ettei tarvi puolen vuoden sisällä hankkia kaksia laseja.

huimimpia näön huononemisia mitä omalle kohdalle on tullut on raskausaikana ollut naisillä hurjimmillään -2,75. siinä olisi ja saanut ostaa sitten useammat linssit pienen ajan sisään.
Kysyisin optikolta, että onko tämä ihan uutta tietoa eli onko meidän optikko tietämätön vai tahallaan ilkeä? Käsittääkseni oli sanonut että silmä surkastuu ylirasittuessaan. Vai päteekö vain hajataittoisiin?
 
Lainaan itseäni:\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2005 klo 01:42 omia kolme kirjoitti:
En vain jaksa ymmärtää mikä logiikka on odotella että näkö heikentyy käytettäessä, jos olisi mahdollisuus määrätä tehokkaammat lasit. Sillä minun kohdallani ainakin näkö heikkeni juuri siitä syystä että aivot joutuivat tavallaan ylikoitokselle pitkittyneen hormoniepätasapainon seurauksena. Tilanne oltaisiin voitu tasapainottaa määräämällä siihen hetkeen sopivimmat lasit, jotka olisivat auttaneet sillä hetkellä ja hidastaneet luonnollisesti näön heikkenemistä.
Asiaan perehtyessäni sain selville seuraavat seikat:
Jos silmän verkkokalvo vaurioituu/heikentyy niin se on peruuttamatonta. Heikentymisen syy voi olla esim. huonossa ravitsemuksessa joka vaikuttaa aivojen kautta näköaistiin ja nimenomaan siinä silmässä eikä aivokuorella. Käsittäisin asian niin, että raskaus/imetysaikana lapsen ravinnon saanti saattaa olla pois äidiltä tässä asiassa.

Likinäköisyys eli myopia joka johtuu silmän taittovirheestä, on etenkin oppineiden kansojen sairaus. On päätelty että sillä on yhteytensä lukemiseen ja tietokonepäätetyöskentelyyn. Tämä yhteys syntyisi siitä, että silmän lihas surkastuisi käytön puutteesta, eli kun kaukonäölle ei ole käyttöä niin se alkaa heiketä ja kaukaiset esineet näyttävät olevan kuin sumussa. Tästä minä kärsin ja 80% muista näkövammaisista.

Jostain olen lukenut kauniin tekstin, jossa ehdotetaan että vanhusten näön rappeutuminen voisi olla tarpeenmukaista siinä suhteessa että oppii näkemään ja kokemaan elämästä olennaisen - että pikkuasioilla ei ole enää merkitystä vaan suuret kokonaisuudet korostuvat. Tämä tarkoituksenmukaisuus sopisi kotiäidin elämään sikäli, että niillä kaukaisemmilla asioilla ei ole merkitystä, vaan tärkein on tämä hetki tässä näin, näiden lähimpien eli lasten kanssa.

Korjatkaa vapaasti mikäli olen väärässä. Tiedot olen poiminut muutamilta englanninkielisiltä googlaamiltani sivuilta sekä eri optikkoliikkeiden mainossivuilta.

 
Hui
Luonteistuotekaupoissa myydään sellasta ku PRIORIN joka on tarkotettu ihan sitä varten että hiukset pysyis päässä,sain just tosta vinkin mun miehen mummin naapurilta,meillä tosiaan on todettu Pälvikalju enkä oo ite kerenny vielä kokeilemaan ku vasta toissapäivänä anto ton "lääkkeen" nimen,mutta kuulemma hyvä,ainaki kannattaa kokeilla,maksaiskohan jotain 20euroa?! Kyl se siitä :hug:
 
sindy
On se outoa miten tosiaan erilailla meillä raskaus vaikuttaa. Minulla molemmat raskaudet ovat vain vahvistaneet kynsien kasvua ja kestävyyttä sekä hiusten enempiä irtoamisia ei ole ollut. Vaikka niin monasti siitä olenkin lukenut että se on hyvin tavallista. Mut ketään en tiedä jolla hiustenlähtö olisi ollut kovin runsasta. Harmillistahan se on!
 
optikko
ihan uutta tietoa mitä meille opetettiin täydennyskoulutuksissa.

eli tuo jos käyttää tehottomia laseja niin ei lisää näönhuononemista vaan hiukan tähän tapaan kuin joku selitti eli jos näköä ei käytä niin se surkastuu. likinäköinen kun ei nää kunnolla kauas. niin käyttää silmiään täydellä teholla, mikä saattaa hiukan jopa parantaa näköä (ei tosin suositella kotihoidoksi että tarkoituksella pitää huonoja laseja)

jos taas tosiaan olisi vaan nenä kiinni kirjassa kokoajan niin se nyt voisi hiukan vaikuttaa että kaukonäkö surkastuisi mutta vaatisi tosiaan ihan ettei kaukonäköä käyttäisi lainkaan. eli TOOODELLA paljon pitäisi lukea ja istua päätteellä.

hämärässä lukeminen taas ei vaikuta kaukonäköön mitenkään.

raskausajan näönhuononemisesta on useampia tutkimyuksia mutta vielä ei voida sanoa ihan tarkkaan mistä se johtuu.
 
se kai liittyy jotenki siihen, että ku raskauden aikana veren määrä kropassa lisääntyy, ni hiukset ja kynnet sun muut on todella hyvässä kunnossa. sit synnytyksen jälkeen, ja imettäessä lähtee ne ylimääräset pois, joillain liikaakin. mulla ainaki lähti hiuksia tupoittain, mut sitä ei oikeastaa huomannu ku on suht paksut hiukset muutenki. ainoo mistä huomas, oli ku harjaa oli putsattava jatkuvasti, ja suihkun viemäri oli jatkuvasti tukkeessa mun hiuksista. sormilla ku haro ni lähti parhaimmillaan kourallisia...
luulisin että jos on muutenki ohuemmat hiukset, sen tietenki huomaa helpommin. mut jos alkaa oikeesti näyttää siltä että kaljuunnut, miettisin joko erikoistuneelle lääkärille menoa, ja myös kampaamoissa ne osaa aika hyvin kertoa mikä auttaa. itseasiassa mun äidille selvis kampaamossa joku hiuspohjan sairaus, jota lääkäri ei edes osannu epäillä, että voi olla että hiusalan ammattilaiset tietää jopa paremmin ku esim. terveyskeskuslääkärit.
 

Yhteistyössä