Hiukan joillakin iso pyörä heittää. Mistä lähtien suvaitsevaisuus on alkanut tarkoittaa KAIKEN mahdollisen hyväksymistä?

Jokaisen oma asia mitä hyväksyy, ja mitä ei. Sama suvaitsevuuden kanssa.

Mielestäni siinä mitataan vasta ihmisen viisautta, osaako pitää mielipiteensä itsellään jos se toista loukka. Osaako esittää oman eriävän mielipiteensä asiallisesti. Menemättä haukkumisen, vähättelyn ja loukkaamisen rajan yli.

Ja se täytyy myöntää harva osaa... Ainakaan täällä palstalla.

noin
no mä en ainakaan loukkaannu vaikka joku sanoo raamattua satukirjaksi,tiedän itse sen olevan totta,Jeesus on minulle elävä joka päivä.sekin on raamatussa sanottu että lopunaikoina kaikki kääntyy kristittyjä vastaa ja sekään ei minua haittaa se tapahtuu mitä täytyy tapahtua.

no minua on haukuttu suvaitsemattomaksi ja juntiksi kun olen sanonut että homous on mielestäni syntiä...kait se on sama asia että sanoo että ei-uskovainen joutuu kadotukseen...mitä sen sitäpaitsi on väliä kun eihän se joka ei ole uskossa edes usko kadotukseen joten so? ja vaikka ap väittää suvaitsevansa kristittyjä niin hän suvaitsee vain ne kristityt jotka ovat samaa mieltä hänen kanssaan.eli todennäköisesti tapakristityt.
En nyt osoita viestiäni erityisesti sinulle, mutta viestistäsi tuli mieleen: Minusta voitaisiin ainakin koettaa suvaita se ihminen niiden mielipiteidensä takana. Eli vaikka toisen mielipide edustaisi kokonaan toista ääripäätä, niin ei mentäisi henkilökohtaisuuksiin. Esimerkkinä nyt vaikka joku harras kristitty, joka ei hyväksy homoutta ja pitää sitä syntinä ja jopa sairautena - ja sitten vaikkapa henkilö, joka on itse homoseksuaali, ja pitää suuntautumistaan aivan luonnollisena asiana. Voihan sitä mielipidettä itseään kommentoida ja käydä asiasta vaikka minkälaista, kiivaampaakin väittelyä, mutta miksi tosiaan aina aletaan kajoamaan toisen ihmisen persoonaan? Aikuisia ihmisiähän meidän pitäisi olla, ja edes koettaa käyttäytyä sen mukaan. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?

Ja mitä yleistystä jälleen kerran!!!! Oletko käynyt kaikissa seurakunnissa, että tiedät kaikissa uhkailevan helvetillä?
Mielummin monessa paikassa puhutaan taivaasta, koska sinnehän kaikilla uskovaisilla on päämäärä. Mutta tietenkään faktoilta ei voi sulkea silmiään, mutta jos totuus pelottaa, niin minkäs teet!

Minusta on yhtä törkeää haukkua Raamattua satukirjaksi - kun homoja kieroutuneiksi
Kukahan tässä nyt yleistää? Missä mie kirjoitin, että kaikki uskovat kaikissa yhteisöissä tuomitsevat ja lyövät Raamatulla päähän?

"hmm"
no mä en ainakaan loukkaannu vaikka joku sanoo raamattua satukirjaksi,tiedän itse sen olevan totta,Jeesus on minulle elävä joka päivä.sekin on raamatussa sanottu että lopunaikoina kaikki kääntyy kristittyjä vastaa ja sekään ei minua haittaa se tapahtuu mitä täytyy tapahtua.
Joo, no en mäkään periaatteessa loukkaannu, ja mun uskoni ei horju pätkääkään muiden mielipiteistä. Mutta mua inhottaa tollanen, ettei nähdä kuinka sitä itse käyttäydytään

"jenni"
[QUOTE="hmmm";25524144]Miksi homoja loukkaa, jos heitä ei hyväksy, jos he ovat sinut seksuaalisuutensa kansssa?[/QUOTE]

On eri asia olla hyväksymättä ihmistä suuntautumisensa takia, kuin olla hyväksymättä suuntautumista/uskontoa/elämäntapaa tms. Ei tarvitse hyväksyä, jos joku rakastaa toista mukamas väärällä tavalla, uhraa omaisuutensa temppelille tai vetää sorbusta veneen alla. Se ihminen pitää kuitenkin hyväksyä, vaikkei tämän tekoja hyväksyisikään.

noinj
no se että homous on mielestäni syntiä ei tarkoita että jotenkin vihaisin homoja,mielestäni esim.kateus on ihan samalla viivalla synneissä kuin homoseksuaalisuus.uskon myös ihan oikeasti että siellä taivaassakin tulee olemaan monta homoseksuaalista ihmistä,mutta sen tietää sitten vain isä Jumala joka tuntee jokaisen sydämen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä rukoilen;25524094:
riepun puolesta jotta hän eheytyisi vaivastaan.
Olen itse uskossa, mutta silti pidän tällaista kommenttia asiattomana. On ok rukoilla toisen puolesta, mutta että sen menee sanomaan vieraalle ihmiselle, jonka kanssa on vieläpä juuri kinaamassa... Se on ALENTAVAA.

Toinen vaihtoehto: et oikeasti edes tarkoita, että rukoilet, sanot niin vain ärsyttääksesi - vielä surkeampaa sinulta.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
[QUOTE="...";25524166]Voit suvaita sen, että sillä on toinen mielipide kuin sulla, vaikket sitä hyväksyisikään.[/QUOTE]

En voi suvaita toisen mielipidettä, ellen voi hyväksyä sitä.

Suvaitsen kaikki erilaiset mielipiteet, jotka voin hyväksyä.

Suvaitsen esim. sen, että joku pitää oliiveista, että joku pitää karaokesta, että joku kasvattaa lapsistaan hirviöitä. Heillä on siihen oikeus. En pidä noista lapsihirviöistä, mutta ajattelen niin, ettei minulla ole oikeutta puuttua heidän kasvatukseensa ja että heillä on oikeus kasvattaa omat lapsensa kuten haluavat.

Suvaitsen asioita, joista en pidä, mutta jotka eivät silti ole mielestäni suorastaan vääriä, pahoja. Nuo lapsihirviöiden kasvattajat tarkoittavat hyvää - luulisin - lapsilleen. Pieleen menee, mutta tarkoitus ei ole paha?

En suvaitse esim. kuolemanrangaistusta tai pedofiliaa. Jos sellainen olisi Suomessa laillista, pyrkisin tekemään kaikkeni sen kieltämiseksi. En voi suvaita asioita, joita en hyväksy ja jotka ovat minusta kaikin tavoin ja jo perusteiltaan vääriä. Kuolemanrangaistuksessa ja pedofiliassa ei ole kyse hyvästä yrityksestä ja epäonnistumisesta, vaan kostosta ja rikoksesta toisen ihmisyyttä ja koskemattomuutta kohtaan. En näe niissä mitään hyväksyttävää eikä niitä voi mielestäni mitenkään puolustella. Niissä joku kärsii liikaa ja tarkoituskin on paha - pedofiililla tarkoitan nyt pikkulapsen raiskaajaa, en mitään 20v ja 16v suhdetta.

Viimeksi muokattu:
hmmmm
Olen itse uskossa, mutta silti pidän tällaista kommenttia asiattomana. On ok rukoilla toisen puolesta, mutta että sen menee sanomaan vieraalle ihmiselle, jonka kanssa on vieläpä juuri kinaamassa... Se on ALENTAVAA.

Toinen vaihtoehto: et oikeasti edes tarkoita, että rukoilet, sanot niin vain ärsyttääksesi - vielä surkeampaa sinulta.
Joo, tässä olen samaa mieltä, että kaikilla on uskonnonvapauslaki, ja ketään ei saa pakottaa. Uskottomalle on loukkaavaa, jos rukoillaan hänen puolestaan. Rukoilla voi halutessaan niin, ettei toinen tiedä mitään - mutta ei kannata sanoa

"Vieras"
siitä lähtien kun suvaitsemattomuus-kortilla alettiin hakkaamaan päähän niitä jotka alkoivat esittää kiusallisia kysymyksia ajankohtaisista aiheista
Nämä nyt on taas näitä. Jokin aika sitten vedeltiin joka paikkaan rasismikorttia, sen tilalle on nyt sitten näemmä vaihtunut tämä suvaitsevaisuus. Mikähän lienee seuraava trendi, osaako joku ennustaa?

"vieras"
[QUOTE="hmmm";25524184]Ihmettelen vielä tuota Riepu, että opettajan luulisi olevan sydämmen sivistystä hiukkasen enemmän, kun mitä olet täällä antanut ymmärtää![/QUOTE]

Kyllä mä luulen että Riepulla on ihan yhtä lailla tätä kuuluisaa sydämen sivistystä, kuin sinulla tai minulla tai kaikilla meillä muillakin. Millä perusteella hänellä olisi sitä jotenkin vähemmän, tai sen laatu olisi jotenkin huonompaa? Tuo on taas tuota alentuvaa käytöstä, josta en pidä sitten yhtään. Toki tämä keskustelu on taas saanut suunnan, josta en myöskään yleensäkään näillä keskustelupalstoilla pidä; aina mennään henkilökohtaisuuksiin, eikä osata keskustella asiasta ja mielipiteestä ainaisen sen syyttelyn ja jopa nimittelyn sijaan. Voidaan siis sanoa, että keskustelun suunta ja sävy kertoo aika paljon keskusteluun osallistuneiden sydämen sivistyksestä - jos siis voidaan muka sanoa, että sitä Riepulla on vähän, niin eipä sitä ole monella muullakaan tähän ketjuun kirjoittaneella!

• Tykkää
idiokratia
[QUOTE="Vieras";25524300]Nämä nyt on taas näitä. Jokin aika sitten vedeltiin joka paikkaan rasismikorttia, sen tilalle on nyt sitten näemmä vaihtunut tämä suvaitsevaisuus. Mikähän lienee seuraava trendi, osaako joku ennustaa?[/QUOTE]

Niin, ikäviä nämä trendit. Oi niitä aikoja, kun sai rauhassa vainota vähemmistöjä. On se kamalaa, kun ollaan päästy pois sieltä pimeältä keskiajalta.

Onko joku uhkaillut ikuisella kadotuksella ja helvetin tulella, jos et "käänny" homoksi? Onko kukaan koskaan sanonut, että olet kelvoton ihminen siksi, että olet hetero?
Jos kehtaa sanoa että homoudesta voi olla haittaa tietyn viran hoidossa niin äärisuvaitsevien suunntalta saa kokea aivan vastaavaa saarnaamista ja paheksuntaa kuin mitä synnissä elävä saa kuulla uskokovaisilta.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"vieras"
Jos kehtaa sanoa että homoudesta voi olla haittaa tietyn viran hoidossa niin äärisuvaitsevien suunntalta saa kokea aivan vastaavaa saarnaamista ja paheksuntaa kuin mitä synnissä elävä saa kuulla uskokovaisilta.
Kun vielä perustelisit miksi siitä homoudesta olisi haittaa esimerkiksi vaikka presidentin viran hoidossa. Hyvinhän Haavistokin on maailmalla pärjännyt myös niissä maissa, joissa homoseksuaalisuus on rikos. Kyllä aikuiset ihmiset ja poliitikot vieläpä osaa erottaa toisen ammattilaisen yksityiselämän julkisesta elämästä.

Omasta mielestäni suvaitsevaisuus on sitä, että kuuntelee toisen mielipiteen asiasta tyrmäämättä sitä jo etukäteen omien ennakkoluulojensa takia. Ja edes _yrittää_ ymmärtää toisen kannan, ennen kuin alkaa huutamaan Raamattua, vertaamaan homoja pedofiileihin tai vaihtoehtoisesti väittämään että ei Jeesusta ole olemassa, kun minä en usko siihen.

Ja jos joku aidosti haluaa rukoilla mun puolesta, niin olen siitä otettu. En tosin usko, että sillä hirveästi on vaikutusta käytännön asioihin.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Mua ällöttää nykyään koko sana suvaitsevaisuus. En mä - edes homona - kaipaa kenenkään suvaitsemista, ette te ole asemassa suvaita tai olla suvaitsematta minua. Oon mikä oon. Homoliitot tulee laissa asettaa tasan samalle viivalle kuin heteroliitot, koska valtion tehtäviin ei kuulu arvottaa moraalisesti kansalaistensa välisiä liittoja, ei edes tai etenkään uskonnon varjolla, ellei ole painavia syitä niin tehdä.

• Tykkää

Yhteistyössä