Hiukan joillakin iso pyörä heittää. Mistä lähtien suvaitsevaisuus on alkanut tarkoittaa KAIKEN mahdollisen hyväksymistä?

Joillekin esim. homouden hyväksyminen on niin järisyttävää, että heidän mielestään jos sen voi hyväksyä, voi hyväksyä kaiken. Tyyliin "jos tää on näin niin millään ei ole mitään väliä".

Näin juuri. Voi hyväksyä ihmisen, vaikka ei hänen (kaikkia) tekojaan hyväksyisikään. Olennasita olisi kai se, ettei tuomitse ketään tietämättä edes jotakin asioista. Kuten oikeudessakin ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan.

mitä vittua
No itehän huudat, että pitäs homoja suvaita. Joku taas, että pitää suvaita kristittyjä. Missä sun mielestä menee sitten raja? Ne suvaitaan jotka SINÄ näet parhaaksi?

terw
Suvaitsevaisuus lähtee mielestäni aina omasta itsestä. On suvaittava ja hyväksyttävä itsessä piirteet joita kaikki eivät suvaitsisi omassa elämässään tai mielipiteet jotka voivat olla erilaiset kuin toisella.

Mielipiteen ja suvaitsemattomuuden raja ei aina ole täysin selvä. Se mikä toisesta on vain erilainen mielipide voi toisesta tuntua suvaitsemattomuudelta.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä vittua;25523925:
No itehän huudat, että pitäs homoja suvaita. Joku taas, että pitää suvaita kristittyjä. Missä sun mielestä menee sitten raja? Ne suvaitaan jotka SINÄ näet parhaaksi?
Totta hitossa minä kristittyjä suvaitsen. Se, mitä minä EN suvaitse, on se, kun tullaan lyömään Raamatulla päähän.

[QUOTE="...";25523916]Suvaitsevaisuudessa on kyse suvaitsemisesta, ei hyväksymisestä. Kaksi eri asiaa. Voit suvaita toisen henkilön eriävän mielipiteen, vaikket sitä hyväksyisikään.[/QUOTE]

No ei oikeastaan minusta. En voi suvaita sellaista, mitä en voi ollenkaan hyväksyä.

Jos jokin asia on minusta hyvin väärin, en voi sitä suvaita. Esim. homojen suvaitseminen edellyttää sitä, ettei pidä homoutta pahana asiana. Jos pitää homoutta pahana, ei voi tietenkään hyväksyä eikä suvaita sen olemassaoloa.

Sitten on tietysti sellaisia suvaitsemattomia, jotka eivät suvaitse oikein mitään: tuomitsevat kevyin perustein kaikenlaista. Jos he ajattelisivat vähän asioita, he ehkä voisivatkin suvaita yhtä ja toista. (Koska huomaisivat, että voisivat ne asiat sittenkin hyväksyä.)

Harkitsevilla ihmisillä suvaitseminen = hyväksyminen ja päin vastoin.

Itse koen olevani aika suvaitsevainen, mutta en minäkään kaikkea hyväksy saati edes suvaitse. Ihmiset tuntuu määrittelevän tämän suvaitsevaisuus- käsitteen niin monella eri tavalla, että alkaa olla mahdotonta tietää, mitä itse kukin sillä tarkoittaa.

[QUOTE="hmmm";25524005]Mä en hyväksy sitä, että tullaan homoilulla lyömään päähän![/QUOTE]

Onko joku uhkaillut ikuisella kadotuksella ja helvetin tulella, jos et "käänny" homoksi? Onko kukaan koskaan sanonut, että olet kelvoton ihminen siksi, että olet hetero?

• Tykkää
Reactions: as if
hmmmm
Onko joku uhkaillut ikuisella kadotuksella ja helvetin tulella, jos et "käänny" homoksi? Onko kukaan koskaan sanonut, että olet kelvoton ihminen siksi, että olet hetero?
Ja mitä yleistystä jälleen kerran!!!! Oletko käynyt kaikissa seurakunnissa, että tiedät kaikissa uhkailevan helvetillä?
Mielummin monessa paikassa puhutaan taivaasta, koska sinnehän kaikilla uskovaisilla on päämäärä. Mutta tietenkään faktoilta ei voi sulkea silmiään, mutta jos totuus pelottaa, niin minkäs teet!

Minusta on yhtä törkeää haukkua Raamattua satukirjaksi - kun homoja kieroutuneiksi

noin
no minua on haukuttu suvaitsemattomaksi ja juntiksi kun olen sanonut että homous on mielestäni syntiä...kait se on sama asia että sanoo että ei-uskovainen joutuu kadotukseen...mitä sen sitäpaitsi on väliä kun eihän se joka ei ole uskossa edes usko kadotukseen joten so? ja vaikka ap väittää suvaitsevansa kristittyjä niin hän suvaitsee vain ne kristityt jotka ovat samaa mieltä hänen kanssaan.eli todennäköisesti tapakristityt.

"jenni"
[QUOTE="hmmm";25523981]Eli homot pitäisi kaikkien hyväksyä, vaikka he loukkaisivat uskovaisia, haukkumalla satukirjaksi Raamattua? Niinkun ap;kin tekee![/QUOTE]

Miksi uskossaan vahvaa ihmistä loukkaisi se, että joku ei pidä hänelle pyhää kirjaa pyhänä? Uskovaisenhan pitäisi kai uskoa olevansa oikeassa, joten mitä väliä "väärin" ajattelevien mielipiteillä? Mullekaan Raamattu ei ole pyhä, mutta odotan jokaisen uskovaisen suvaitsevan multa moisen mielipiteen, vaikka olisivatkin eri mieltä.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
"hmmm"
[QUOTE="jenni";25524125]Miksi uskossaan vahvaa ihmistä loukkaisi se, että joku ei pidä hänelle pyhää kirjaa pyhänä? Uskovaisenhan pitäisi kai uskoa olevansa oikeassa, joten mitä väliä "väärin" ajattelevien mielipiteillä? Mullekaan Raamattu ei ole pyhä, mutta odotan jokaisen uskovaisen suvaitsevan multa moisen mielipiteen, vaikka olisivatkin eri mieltä.[/QUOTE]

Miksi homoja loukkaa, jos heitä ei hyväksy, jos he ovat sinut seksuaalisuutensa kansssa?

Yhteistyössä