Hitto soikoon, olenkohan syönyt liikaa kalaa (raskaana)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äsh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äsh

Vieras
Olen syönyt kalaruokia aika säännönmukaisesti 2x/vko ja yleensä se on ollut kirjolohta/lohta jonka alkuperää en tiedä/seitä. Nyt rv15 ja mietin että olenkohan syönyt liian yksipuolisesti tuota kalaa :/.. Syön sitä nimittäin nykyään lähestulkoon aina työpaikkaruokalassa, missä en välttämättä tiedä onko kala kirjolohta vai ns. villilohta jota pitäisi välttää. Olen joskus kysynyt asiasta, mutta ruokatunnin puitteissa ei asiaa ole kuulemma aina ollut mahdollista selvittää. Joskus listalla on erikseen "kirjolohi" mutta aina sitä ei tiedä.. Osin olen sitten syönyt kotona näitä kaupan puolivalmisteita tai lohisuikaleita, joissa on merkintänä viljelty kirjolohi.

Alkoi kyllä ahdistaa, perhana jos olenkin syönyt nyt vaikkapa 4x/kk tuota villilohta.. Tietääkö joku kuinka yleisesti sitä käytetään, vai onko tarjottava lohi yleensä kirjolohta? Sen tiedän, että kalapullat, mureke ym. on lähes aina täällä valmiseinestä, ja niissä on tosi usein tuo kirjolohi valmistusaineena. Eikö se ole halvempaakin ja siksi käytetympää? Ja eikö noissa murekkeissa, pullissa ym. jää se kalaosuus kuitenkin aika pieneksi, samoin kuin kalakeitossa jos ei kauhase hirveää määrää sitä kalaa. Aargh, ahdistaa. Kaikenmaailman säännöksiä ja myrkkyjä :(

hmm itekkin sillo raskaana olles miein tätä koska suositushan on norjanolohelle ym 1-2kert kk:ssa.. mu t tuskimpa tosta haittaa oli... ite olin paniikissa kun olin syönyt kerran vkos lohta... lopetin kyl koko kalan syönnin sen takia..

Ihan villinä veikkauksena voisin sanoa, että lohi on ollut kasvatettua norjalaista. Itämeren lohi on sen verran eri hintaluokassa ja saatavuuskin vaihtelee kausittain, että varmaan työpaikkaruokala ostaa halvinta ja sitä mitä on aina tarjolla :)

Tässäpä taas listausta mitä ei saisi syödä. Muistan jostain lukeneeni että lohta sai syödä max. 2 kuukaudessa...

* Maksaruoat ja maksamakkara (sisältävät runsaasti A-vitamiinia, ei tulisi syödä raskauden aikana)
* Korvasieni (sisältää myrkkyä nimeltä gyromitriini, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
* Pellavansiemenet (kadmiumin kerääjä, sis. syaanivetyä, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
* Hauki, silakat ja lohi (sisältävät elohopeaa, PCB –yhdisteitä ja dioksiineja, haukea ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana, lohta tai silakoita vain kerran kuukaudessa raskauden aikana)
* Merilevävalmisteet (sisältävät jodia, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
* Yrttitee (sisältää luontaisesti haitallisia aineita, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
* Luontaistuotteet (ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
* Tartarpihvi (raaka jauhelihataikina, toksoplasmoosin vaara, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
* Graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti, pastöroimaton maito ja siitä valmistetut tuotteet (listerioosin vaara, ei tulisi syödä raskauden aikana)
* Valmisruoat ja pakastevihannekset (voidaan syödä, mutta kuumennettava kunnolla ennen syömistä listeriabakteerin varalta)

Villilohi kai se parempi on kuin kasvatettu norjalainen? :confused: Tietty varmaan riippuu vähän mistä on pyydetty. Mut ite en norjalaista enää syökään, ainoastaan kirjolohta. Ehkä 2 kertaa kuussa.

Hyvähän niitä kalalajeja on vaihdella. :)

Niin siis mullehan suositeltiin neuvolassa kalan syöntiä 2kertaa viikossa.. No voihan vee. Noi suositukset on siis muuten tuttuja, ja oonkin syönyt kalaa tietysti kypsennettynä, keitossa ym. Ja hei, noita antibiootteja saa todennäköisemmin ihan tuontilihasta (tästä mulla ei ole muuta kuin mutu).

Alkuperäinen kirjoittaja käpyli;22924481:
Ihan villinä veikkauksena voisin sanoa, että lohi on ollut kasvatettua norjalaista. Itämeren lohi on sen verran eri hintaluokassa ja saatavuuskin vaihtelee kausittain, että varmaan työpaikkaruokala ostaa halvinta ja sitä mitä on aina tarjolla :)

Näin olen ajatellut, mut tulipa yhtäkkiä mieleen että onkohan muisteluni kalan hinnoista sittenkään oikea..

Ei syytä huoleen, työpaikalla ei varmasti Itämeren lohta ole tarjoiltu. Mä olen syönyt kalaa vaihtelevasti ainakin 4-5 kertaa viikossa, koska en muiden eläinten lihaa syö lainkaan. Kaikkea olen ottanut hyvällä omallatunnolla paitsi haukea.

Niin siis mullehan suositeltiin neuvolassa kalan syöntiä 2kertaa viikossa.. No voihan vee. Noi suositukset on siis muuten tuttuja, ja oonkin syönyt kalaa tietysti kypsennettynä, keitossa ym. Ja hei, noita antibiootteja saa todennäköisemmin ihan tuontilihasta (tästä mulla ei ole muuta kuin mutu).

Juu siis kahdesti viikossa tulee kalaa syödä, mutta varsinkin näitä isoja kaloja ei tulisi syödä kovin usein, pitäis vaihdella kala lajiketta...

[QUOTE="vieras";22924488]Tässäpä taas listausta mitä ei saisi syödä. Muistan jostain lukeneeni että lohta sai syödä max. 2 kuukaudessa...

* Maksaruoat ja maksamakkara (sisältävät runsaasti A-vitamiinia, ei tulisi syödä raskauden aikana)
* Merilevävalmisteet (sisältävät jodia, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
* Yrttitee (sisältää luontaisesti haitallisia aineita, ei tulisi syödä raskauden eikä imetyksen aikana)
[/QUOTE]

Näissäki järki käteen. :)
Maksaahan saa hieman syödä... Ite oon syöny vähän maksamakkaraa, mut en syö enää ja se on ainoastaan nitriitin takia.
Monet yrtit ovat myös turvallisia ainaki vain vähän käytettynä, täytyy vain tietää mitkä (siksipä onki helpompi kieltää kaikki).
Merilevätuotteita oon myös hieman käyttäny, spirulina ja clorella pillereitä. Mut mä en käytä jodioitua suolaa ja ne merilevämäärät on tosiaan pieniä, ni tuskinpa liikaa tulee. :)

Villilohi kai se parempi on kuin kasvatettu norjalainen? :confused: Tietty varmaan riippuu vähän mistä on pyydetty. Mut ite en norjalaista enää syökään, ainoastaan kirjolohta. Ehkä 2 kertaa kuussa.

Hyvähän niitä kalalajeja on vaihdella. :)

No mitä muita kalalajeja sitä sit söiskään.. Tonnikalaa syön harvakseltaan ja seitä, mut siinäpä ne sitten on. Sillejä ja silakoita -ei kiitos, kun näissäkin oli niitä jotain sääntöjä joita en koskaan muista.. Itämeren lohessa on dioksiinia, ja oon jotenkin päässyt siihen käsitykseen että sen käyttö olis vain rajoitettu 1-2 kertaan kuussa, mut muita sais sitten syödä vapaasti (kuten kirjolohta, kuten mulle sanottiin neuvolassa).

En syö punaista lihaa ja kanaakin silloin tällöin vaan (siis "normiolosuhteissakin") joten.. Nyt vasta jotenkin heräsin miettimään paljonko sitä oikeasti syön. Ymmärtääkseni tuon Itämeren lohen syöntini on ihan suosituksissa.

itämeri on saasteinen meri ja sen villilohta ei suositella raskaana lainkaan! Kuten ei itämeren silakkaa tai muutakaan kalaa. Norjan lohi on taas yleensä kasvatettua ns. kassilohta jota ruokitaan teollisella ruualla. Myös suomalainen kasvatettu kirjolohi syö tätä ruokaa. Teollinen ruoka on tehty jäämeren ja kauempien merien puhtaammista kaloista. Kasvatettua lohta saa syödä useammin eli sen 2 krt viikossa. Järvilohissa (villinä kasvaneissa) on myös liikaa elohopeaa eli sitäkään ei suositella raskaana oleville. Pahin on kuitenkin hauki joka syö paljon pikkukalaa, petokalaakin eli esim. ahventa.

[QUOTE="vieras";22924488]
[/QUOTE]

Hih, maailmassahan ei olekaan kuin yksi yrtti.

itämeri on saasteinen meri ja sen villilohta ei suositella raskaana lainkaan! Kuten ei itämeren silakkaa tai muutakaan kalaa. Norjan lohi on taas yleensä kasvatettua ns. kassilohta jota ruokitaan teollisella ruualla. Myös suomalainen kasvatettu kirjolohi syö tätä ruokaa. Teollinen ruoka on tehty jäämeren ja kauempien merien puhtaammista kaloista. Kasvatettua lohta saa syödä useammin eli sen 2 krt viikossa. Järvilohissa (villinä kasvaneissa) on myös liikaa elohopeaa eli sitäkään ei suositella raskaana oleville. Pahin on kuitenkin hauki joka syö paljon pikkukalaa, petokalaakin eli esim. ahventa.

Höpöhöpö, suosituksissa sanotaan 1-2x/kk ja näistä silakoistakin oli jotain "17cm sääntöjä"..

Haukea ja muita järvikaloja en ole syönytkään.

Itämeren suuria petokaloja tulee välttää. Merilohi on 90% Norjan lohta, Itämeressä kasvatetaan sitten kirjolohia. Ja seitikin tulee Atlantilta, ja kauempaakin. Ei hätää ap.

Höpöhöpö, suosituksissa sanotaan 1-2x/kk ja näistä silakoistakin oli jotain "17cm sääntöjä"..

Haukea ja muita järvikaloja en ole syönytkään.

Ruotsissa on kokonaan kielletty ja siellä ei suositella itämeren kalaa lainkaan hedelmällisessä iässä oleville naisille. Suomen suosituksia en takuulla noudata, koska eivät perustu myrkkypitoisuuksiin, vaan ihmisten pelotiloihin ja suomen talouteen. Eli jos tehtäisiin kuten ruotsissa, merikalan kulutus laskisi kuin lehmän häntä. Mieti sitä. Mulla on taulukot paljonko missäkin kalassa keskimäärin mitä myrkkyä ja en todellakaan söisi.

No mitä muita kalalajeja sitä sit söiskään.. Tonnikalaa syön harvakseltaan ja seitä, mut siinäpä ne sitten on. Sillejä ja silakoita -ei kiitos, kun näissäkin oli niitä jotain sääntöjä joita en koskaan muista.. Itämeren lohessa on dioksiinia, ja oon jotenkin päässyt siihen käsitykseen että sen käyttö olis vain rajoitettu 1-2 kertaan kuussa, mut muita sais sitten syödä vapaasti (kuten kirjolohta, kuten mulle sanottiin neuvolassa).

En syö punaista lihaa ja kanaakin silloin tällöin vaan (siis "normiolosuhteissakin") joten.. Nyt vasta jotenkin heräsin miettimään paljonko sitä oikeasti syön. Ymmärtääkseni tuon Itämeren lohen syöntini on ihan suosituksissa.

Juu se on vähän ongelmallista se kalalajien vaihtelu kun tarjonta on lähinnä lohta, silakkaa, tonnikalaa ja seitä. Joskus löytää siikaa ja puna-ahventa (pakkasesta).

Ruotsissa on kokonaan kielletty ja siellä ei suositella itämeren kalaa lainkaan hedelmällisessä iässä oleville naisille. Suomen suosituksia en takuulla noudata, koska eivät perustu myrkkypitoisuuksiin, vaan ihmisten pelotiloihin ja suomen talouteen. Eli jos tehtäisiin kuten ruotsissa, merikalan kulutus laskisi kuin lehmän häntä. Mieti sitä. Mulla on taulukot paljonko missäkin kalassa keskimäärin mitä myrkkyä ja en todellakaan söisi.

Kiintoisaa. Sulla on varmaan ihan faktaa tästä mitä sanot Suomen suosituksista? Siis kysyn ihan hyvällä, koska mua oikeasti kiinnostaa asia. Toisaalta, suositukset vaihtelee maiden välillä monessa muussakin asiassa. Mutta tosiaan -ymmärtääkseni olenkin syönyt näitä kasvatettuja lohia enkä villikalaa, ja olen siinä ymmärryksessä että kasvatetun kirjolohen saannille ei ole asetettu mitään rajoituksia samaan tapaan kuin Itämeren kaloille.

Kiintoisaa. Sulla on varmaan ihan faktaa tästä mitä sanot Suomen suosituksista? Siis kysyn ihan hyvällä, koska mua oikeasti kiinnostaa asia. Toisaalta, suositukset vaihtelee maiden välillä monessa muussakin asiassa. Mutta tosiaan -ymmärtääkseni olenkin syönyt näitä kasvatettuja lohia enkä villikalaa, ja olen siinä ymmärryksessä että kasvatetun kirjolohen saannille ei ole asetettu mitään rajoituksia samaan tapaan kuin Itämeren kaloille.

Ruotsin ohjeistus sanoo, että max 2 kertaa raskauden aikana saa syödä Itämeren kalaa. SuoMutta hmm. Minä olen kyllä tulkinnut, että suomalainen kasvatettu kirjolohikin on Itämeren kalaa, ja olen sitä pyrkinyt välttelemään. Koska onhan Itämeressä myrkkyjä joka tapauksessa ja paljon. Vai onko niin, että niitä myrkkyjä ei näihin nopeasti kasvatettuihin kaloihin niin paljoa tulisi, koska ne syövät jotain "rehua" eikä pikkukaloja?

Onko jollain oikeasti faktaa näistä lohijutuista?

Lisäksi, mitä lohta työpaikkaruokaloissa yleensä käytetään? Olen ajatellut senkin olevan halvinta bulkkia eli tuota Itämeren kasvatettua kirjolohta.

Ruotsin ohjeistus sanoo, että max 2 kertaa raskauden aikana saa syödä Itämeren kalaa. SuoMutta hmm. Minä olen kyllä tulkinnut, että suomalainen kasvatettu kirjolohikin on Itämeren kalaa, ja olen sitä pyrkinyt välttelemään. Koska onhan Itämeressä myrkkyjä joka tapauksessa ja paljon. Vai onko niin, että niitä myrkkyjä ei näihin nopeasti kasvatettuihin kaloihin niin paljoa tulisi, koska ne syövät jotain "rehua" eikä pikkukaloja?

Onko jollain oikeasti faktaa näistä lohijutuista?

Lisäksi, mitä lohta työpaikkaruokaloissa yleensä käytetään? Olen ajatellut senkin olevan halvinta bulkkia eli tuota Itämeren kasvatettua kirjolohta.

Kirjolohi on parasta terveydelle, mutta ahven on ymp

Löysin tuollaisen, on kylläkin vanha.. Siis minä olen lukenut suunnilleen joka lähteestä että ainoastaan Itämeren villi lohi on pahasta, koska se on ollut petokala ja ehtinyt kerätä itseensä niitä myrkkyjä, kun taas kasvatetut kalat syö ns. valvottua rehua joka on puhdasta. Olen myös ymmärtänyt että kasvatettu kirjolohi on halvinta, kun sitä saa koska tahansa kalankasvattamosta, ei tarvitse erikseen lähteä merelle etsimään, perkauslaitteisto ja tehtaat valmiina vieressä. Ainakin sitä on näissä eineksissä ja marinoiduissa lohifileissä ja lähestulkoon missä vaan kaupasta saatavissa tuotteissa, on edullista.

Tutkijat varoittavat kasvatetun lohen syönnistä Norjassa

Naisten ja lasten pitäisi välttää kasvatetun lohen syömistä. Varoitus tulee norjalaisilta lääkäreiltä ja kansainvälisiltä tutkijoilta. Tutkimusten mukaan viljellyt kalat sisältävät haitallisia ympäristömyrkkyjä.

"En suosittele raskaana olevilla naisille enkä pikkulapsille kasvatettua lohta. Tässä vaiheessa tutkimuksia on epäselvää kuinka paljon myrkyllisiä aineita kalassa on ja miten tämä myrkky vaikuttaa ihmisiin", sanoo erikoislääkäri Anne-Lise Björke Monsen Haugelandin Yliopistonsairaalan kliinisestä tutkimuslaitoksesta.

Hän kertoo, että lohesta löydetyt ympäristömyrkyt vaikuttavat haitallisesti aivojen kehitykseen ja niiillä on yhteys muun muassa autismiin ja ADHD oireiluun sekä yleiseen alentuneeseen älykkyyteen.

Eurooppalaisessa tutkimuksessa oli mukana 8000 vastasyntynyttä. Mikäli odottavan äidin elimistössä on korkeat pitoisuudet ympäristömyrkkyjä, hän synnyttää todennäköisesti lapsen, jonka syntymäpaino on keskimääräistä alhaisempi. Pieni syntymäpaino ei ole hyvä ennuste lapsen kehitykselle.

Myös Monsenin lääkärikollega, professori Björn Bolan, varoittaa kasvatuslohen syönnista: "Ympäristömyrkkyjä on joka puolella. Niitä tulee jokaisen ihmisen elimistöön, sitä emme voi estää. Tärkeää on välttää niitä ruoka-aineita joissa myrkkyjä on eniten", sanoo Bolan ja ihmettelee samalla miksi lohenkasvatusala on näin huolimaton.

Lohenkasvattajat suhtautuvat esitettyihin väittamiin rauhallisesti.

"Meidän täytyy tutkia tilannetta. Viranomaisilta ei ole tullut asiaan liittyviä ohjeita tai määräyksiä. Meidän tietojemme mukaan kasvatuslohen syönti on terveellistä", kommentoi Norjan kalankasvattajien liiton laatupäällikkö Henrik Stenvik.

NRK 2 TV -uutisisista 10.6.2013 vapaasti soveltanut ja suomentanut Tapio Ylipoppamies

Suomessa kasvatetaan kirjolohta, kuhaa, siikaa ja taimenta.

Ruokakaupoissa ei ole saatavana villinä lohta, siikaa, taimenta tai nieriää, vaan se on aina kasvatettua, kuten on myös Norjan lohi.

Ainoastaan kalastajilta (myös torin ja kauppahallin kalakauppiailta vaihtelevasti) saa lohta, kuhaa tai siikaa villinä.

Eli varmista kauppiaalta, että ostat villiä kalaa.

Kasvatettua kalaa, villi

Yhteistyössä