Hirveä riita menemisistä, mun pitäisi kuulemma olla kotona kun mulla ei ole kavereita.

  • Viestiketjun aloittaja pakoon mieleni tekevi
  • Ensimmäinen viesti
pakoon mieleni tekevi
[QUOTE="vieras";27898459]Mitä se mies tekee jos menet etkä kysele? Lyökö??[/QUOTE]

Ei lyö. Joskus kun tein itse lähtöä (halusin vittuilua pakoon), hajotti sohvapöydän.
 
pakoon mieleni tekevi
[QUOTE="mimmi";27898464]Ootko sä koskaan päässyt viihteelle? Mitä se tuloero vaikuttaa siihen, saatko sä käydä viikonloppuna ulkona? Onku sun mies muutenkin kontrolloiva?[/QUOTE]

Ei liity mitenkään, haluaa vain vähätellä ja loukata. On kontrolloiva. Olen joskus lähtenyt ilman mitään hirveää draamaa. Firman pikkujoulut oli hyväksyttävä syy, yksi kerta kun sattui olemaan kaveri, sekin oli ok.
 
pakoon mieleni tekevi
Niin ja niistä seksihommista, ihan normaalisti on tullut harrastettua, en koskaan edes kieltäydy seksistä, teen itsekkin aloitetta yms. Se on helppoa, vaikken paskasta luonteesta perustakkaan.
 
"mimmi"
Valta ja kontrolli
Keskeinen merkitys lähisuhdeväkivallan aiheuttamissa seurauksissa on fyysiseen väkivaltaan liittyvällä vallankäytöllä ja kontrollilla

Seuraavassa joitakin vallankäytön ja kontrollin tunnusmerkkejä:
PAKOTTAMINEN JA UHKAILU

Uhkaa vahingoittaa toista, itseään tai toiselle tärkeitä ihmisiä
Uhkaa jättää toisen
Pakottaa tai kiristää toista luopumaan rikosilmoituksesta

LAPSET VÄKIVALLAN VÄLINEENÄ

Syyllistää toista huonosta lastenhoidosta tai vanhemmuudesta
Käyttää lasten tapaamisoikeutta häirintään
Uhkaa lasten huollon menettämisellä

PELOTTELEMINEN

Pelottelua katseiden, eleiden, ilmeiden ja huutamisen avulla
Rikkoo toiselle tärkeitä esineitä tai hajottaa asuntoa
Uhkaa tai pahoinpitelee lemmikkieläimiä

VALTA-ASEMAN KÄYTTÄMINEN

Pitää puolisoa palvelijanaan
Tekee tärkeät päätökset yksin
On ainoa jolla on oikeus määrätä tehtävät ja sukupuoliroolit

ERISTÄMINEN

Kontrolloi toisen menoja, tekemisiä ja tapaamisia
Rajoittaa liikkumista kodin ulkopuolella ja asettaa aikarajoja
Eristää toisen ystävistä ja sukulaisista - ja syyttää näitä ongelmista

HENKINEN VÄKIVALTA

Saa toisen tuntemaan itsensä huonoksi tai henkisesti sairaaksi
Nimittelee, alistaa ja nöyryyttää
Pelaa henkistä peliä hellyyttä ja väkivaltaa vuorottelemalla

TALOUDELLINEN VALLANKÄYTTÖ

Pimittää rahat itselleen ja antaa rahaa vain pyydettäessä sopivaksi katsomaansa asiaan
Tekee taloudelliset päätökset yksin
Vaikeuttaa toisen työssäkäyntimahdollisuuksia

ALIARVIOINTI, KIELTÄMINEN JA SYYTTÄMINEN

Vähättelee ja kieltää pahoinpitelyn
Siirtää vastuun omasta käyttäytymisestään toiselle
Sanoo toisen omalla käyttäytymisellään aiheuttaneen väkivallan
 
"Sanna"
Lapsia on kaksi, nuorempi täyttää syksyllä 6 vuotta. Mies vaan syytti rankaisemisesta ja siitä, että joutuu hylkäämään omat kaverinsa. Sanoi katkeroitavansa siitä vaan ja uhkasi, että aikoo tehdä sitten vann töitä töitä töitä. Mulle on ihan sama, missä menee, haluaisin vaan itsekkin mennä.

Mutta nimenomaan joskus viikonloppuna, en haluaisi just tällä hetkellä töiden jälkeen töhöttää jonnekkin pakkopullaan, ehkä myöhemmin.

Mä olen aina ollut tosi sävyisä. Mä aion laihduttaa itseni johonkin alipainon puolelle (semmoisesta mies ei tykkäisi) ja tehdä ihan täyskäännöksen tän elämän suhteen. Aion saada jonkun kolmenkympin kriisin yms.
Ok. Sitten ymmärrän, ettet jaksa lähteä viikolla välttämättä minnekään. Itselläni vähän saman suuntainen tilanne.

Mies hokee aina, että kostan, kun alan vaatia itselleni yhtä lailla vapaa-aikaa kuin hänelläkin on. Itse haluan vietää omaa aikaani kotona, enkä harrastuksissa tai baareissa, mutta tuntuu olevan mahdotonta, kun kotona en saa lapsilta rauhaa. Olen kyllä laittanut joka kerta kovan kovaa vastaan ja tehnyt selväksi, ettei kostosta ole kyse, vaan tasa-arvosta vapaa-ajan suhteen.

Kovia rähinöitä on asian tiimoilta käyty ja tuntuu, että periksiantamattomuuteni on kannattanut, koska mies on alkanut osallistua enemmän lasten huoltamiseen ja kotitöihin, jolloin minullekin on jäänyt enemmän vapaata kotiaikaa.
 
"Lähettäjä"
Minä (mies) tunnistan tuollaisesta käytöksestä itseni pari vuosikymmentä sitten. Juurikin eka vakava suhde ja kuvittelin huonoine itsetuntoineni määrääväni kaapin paikan kontrolloimalla. Ketuiksihan se meni. Olen satavarma, että tuo tilanne ei keskustelemalla tai muuten ns. ajan kanssa helpotu. Mies saa nyt mitä haluaa.

Sohvapöydän hajoittaminen on muuten hänen voimannäyttönsä siitä, että tarvittaessa samaa voimaa voi käyttää myös muuhun, eli pelottelua. Hän voi nyt valheellisesti osoittaa sinulle, itselleen ja tarvittaessa ulkopuolisille, ettei ole väkivaltainen, koska kohteena oli vain sohvapöytä. Voi olla jopa ylpeä pöydän hajoittamisestaan.

AP:n hameessa tekisin pari testiä. Kai sinulla joku vanha kaveri on, josta mies on tietoinen? Sano, että ajattelitte mennä tuon kaverin kanssa vaikka miniristeilylle kesällä. Tai ehdota jotain ihan mitä vaan normaalia, jossa olisit kokonaan pois pari päivää ilman hänen kontrolliaan ja seuraa reaktioita. Jos siis et itse usko, että pahempaa on luvassa, niin ehdottamalla jotain tavallisista karaoke-ehdotuksista poikkeavaa voit saat esiin ihan uusia piirteitä.

Perimmäinen neuvo on siis miehen jättäminen, mutta jos et usko, että pahempaa on luvassa, niin selvitä se itsellesi mahdollisimman nopeasti.
 
pakoon mieleni tekevi
Haluaisin enemmän mitään muuta olla vapaa. Tuo muutaman vuoden takainen alkoholn iongelmakäyttö ajoi minut melkein pois, mutta koska se on taaksejäänyttä elämää, tuntuu vaikeammalta lähteä nyt. Kuten sanoin, aion tehdä täyskäännöksen elämässäni. Ehkä se jättää mut :)
 
"heluna"
[QUOTE="mimmi";27898492]Valta ja kontrolli
Keskeinen merkitys lähisuhdeväkivallan aiheuttamissa seurauksissa on fyysiseen väkivaltaan liittyvällä vallankäytöllä ja kontrollilla

Seuraavassa joitakin vallankäytön ja kontrollin tunnusmerkkejä:
PAKOTTAMINEN JA UHKAILU

Uhkaa vahingoittaa toista, itseään tai toiselle tärkeitä ihmisiä
Uhkaa jättää toisen
Pakottaa tai kiristää toista luopumaan rikosilmoituksesta

LAPSET VÄKIVALLAN VÄLINEENÄ

Syyllistää toista huonosta lastenhoidosta tai vanhemmuudesta
Käyttää lasten tapaamisoikeutta häirintään
Uhkaa lasten huollon menettämisellä

PELOTTELEMINEN

Pelottelua katseiden, eleiden, ilmeiden ja huutamisen avulla
Rikkoo toiselle tärkeitä esineitä tai hajottaa asuntoa
Uhkaa tai pahoinpitelee lemmikkieläimiä

VALTA-ASEMAN KÄYTTÄMINEN

Pitää puolisoa palvelijanaan
Tekee tärkeät päätökset yksin
On ainoa jolla on oikeus määrätä tehtävät ja sukupuoliroolit

ERISTÄMINEN

Kontrolloi toisen menoja, tekemisiä ja tapaamisia
Rajoittaa liikkumista kodin ulkopuolella ja asettaa aikarajoja
Eristää toisen ystävistä ja sukulaisista - ja syyttää näitä ongelmista

HENKINEN VÄKIVALTA

Saa toisen tuntemaan itsensä huonoksi tai henkisesti sairaaksi
Nimittelee, alistaa ja nöyryyttää
Pelaa henkistä peliä hellyyttä ja väkivaltaa vuorottelemalla

TALOUDELLINEN VALLANKÄYTTÖ

Pimittää rahat itselleen ja antaa rahaa vain pyydettäessä sopivaksi katsomaansa asiaan
Tekee taloudelliset päätökset yksin
Vaikeuttaa toisen työssäkäyntimahdollisuuksia

ALIARVIOINTI, KIELTÄMINEN JA SYYTTÄMINEN

Vähättelee ja kieltää pahoinpitelyn
Siirtää vastuun omasta käyttäytymisestään toiselle
Sanoo toisen omalla käyttäytymisellään aiheuttaneen väkivallan[/QUOTE]



kuule joku saattaa suuttuneena nimitellä/haukkua toista ihan siksikin että on oppinut sellaisen tavan lapsuuden kodissa! en laske sitä siis henkiseksi väkivallaksi,jos sitä ei tehdä tietoisesti. vaan se ikäänkuin purskahtaa suusta ulos.


ja huutaminen väkivaltaa :D just joo hei pikku vauvatkin huutaa, uhmaikäiset huutaa. ei se siis ole väkivaltaa, se on sitä että on todella paha olla ja se purkaantuu huutona!

jotain rajaa.
 
"heluna"
Lähde äkkiä.. Tuo ei ole normaalia. KUKAAN ei voi sanoa sinulle (aikuinen ihminen) minne saat mennä ja minne et. piste. Ja tuo "kostaminen" on naurettava tekosyy.

ai miksi ei saa sanoa? tottakai sitä pitää saada sanoa mielipiteensä, mutta voihan se toinen silti mennä sinne kuppilaan jos nyt kokee sen niin tärkeänä että aiheuttaa sillä toiselle mielipahaa. eriasia jos se mies sitoo patteriin kiinni naisen ja uhkaa lyödä jos lähtee ovesta. mutta sellaista ei käsittääkseni ole tapahtunut.

miehellä on varmasti syynsä miksi hän tuntee mitä tuntee, ja luultavasti sille voi tehdäkkin jotain, sekä mies itte että tämä puoliso


selittäkää te mulle miksi sinne kuppilaan pitää päästä yksikseen? mitä hienoa siellä on? jos ei eti seuraa, ei oo kavereit joitten kanssa menis vaan pitää hauskaa, niin mitä hauskaa siellä sitte on? juominen? antakaa anteeksi mutta itse en ole vuosiin viihtynyt missään räkälöissä niin en vaan ymmärrä.. menen mielummin mökille tai vaeltamaan luontoon, grillaamaan makkaraa :)
 
..
Sanoit että lääppii toisia naisia, jos lähdette kahdestaan viihteelle? Eli tekee sitä varmaan myös kun et ole paikalla.. Ei halua sua baariin yksin, koska luulee sunkin vehtaavan miesten kanssa, kuten itse tekee naisten kanssa. Minusta tässä on kyse lähinnä tästä, eli pettää sua. Kaikki kontrollointi ja vähättely viittais siihen, että pelkää menettävänsä sinut.
 
Puuuuuhhh
Ihmettelen suuresti tälläisiä ketjuja. Kyllä meilläkin "kysytään lupa" kaikkiin menoihin, mutta oikeastaan se on vaan ilmoitusluontoinen asia johon halutaan joku hyväksyntä. Jos minä tai mies oikeasti halutaan tehdä jotain, se tehdään vaikka toinen ei samaa mieltä olisikaan. Mun mielestä olisi ihan sairasta oikeesti KIELTÄÄ aikuista ihmisistä tekemästä/menemästä jonnekin. Voi ilmaista mielipiteensä, mutta kyllä meillä ainakin ihan omat päätäntä vallat on.
 
"mimmi"
[QUOTE="heluna";27898648]kuule joku saattaa suuttuneena nimitellä/haukkua toista ihan siksikin että on oppinut sellaisen tavan lapsuuden kodissa! en laske sitä siis henkiseksi väkivallaksi,jos sitä ei tehdä tietoisesti. vaan se ikäänkuin purskahtaa suusta ulos.


ja huutaminen väkivaltaa :D just joo hei pikku vauvatkin huutaa, uhmaikäiset huutaa. ei se siis ole väkivaltaa, se on sitä että on todella paha olla ja se purkaantuu huutona!

jotain rajaa.[/QUOTE]

Kopioin tekstin nettiturvakodin sivulta. En väittänyt että pelkkä huutaminen tai nimittely on väkivaltaa, mutta usein kontrolloiva puoliso käyttää useita näistä väkivallan muodoista ja tuon listan tarkoitus on auttaa uhria tunnistamaan niitä.
 
pakoon mieleni tekevi
Sanoit että lääppii toisia naisia, jos lähdette kahdestaan viihteelle? Eli tekee sitä varmaan myös kun et ole paikalla.. Ei halua sua baariin yksin, koska luulee sunkin vehtaavan miesten kanssa, kuten itse tekee naisten kanssa. Minusta tässä on kyse lähinnä tästä, eli pettää sua. Kaikki kontrollointi ja vähättely viittais siihen, että pelkää menettävänsä sinut.
Mulle on ihan sama, lääppikööt, mua vaan hävetti silloin kun olin siinä vieressä. Kerran olen tämmöisen tapauksen nähnyt.
 
pakoon mieleni tekevi
[QUOTE="mimmi";27898783]Vaikuttaa siltä, ettei sulla ole paljoa rakkautta jäljellä puolisoasi kohtaan (enkä yhtään ihmettele). Kerrotko vielä, miksi pysyt hänen luonaan?[/QUOTE]

Ehkä mä elän vähän menneessä. Muistan, kun istuin autossa kahden jätkän keskellä. Toinen niistä oli tämä. Mun toinen puoli oli ihan tulessa, toinen jääkylmä. Edessä istuva jätkä sattui hipaisemaan mun poskea ja huomasi tän. Se painoi molemmat kätensä mun poskille ja se ilme :D Se tajus heti mistä on kyse. Meillä kummallakin oli ihan tajuton vetovoima toisiimme.

Olen pettynyt, että tämä meni tämmöiseksi. Ja surullinen.
 
"mimmi"
Ehkä mä elän vähän menneessä. Muistan, kun istuin autossa kahden jätkän keskellä. Toinen niistä oli tämä. Mun toinen puoli oli ihan tulessa, toinen jääkylmä. Edessä istuva jätkä sattui hipaisemaan mun poskea ja huomasi tän. Se painoi molemmat kätensä mun poskille ja se ilme :D Se tajus heti mistä on kyse. Meillä kummallakin oli ihan tajuton vetovoima toisiimme.

Olen pettynyt, että tämä meni tämmöiseksi. Ja surullinen.
Harmi. Nyt ois kuitenkin aika miettiä tulevaisuutta. Millaisena sen näet jos jäät miehesi luo vai voisko olla parempi lähteä?
 
jojk
[QUOTE="heluna";27898680]ai miksi ei saa sanoa? tottakai sitä pitää saada sanoa mielipiteensä, mutta voihan se toinen silti mennä sinne kuppilaan jos nyt kokee sen niin tärkeänä että aiheuttaa sillä toiselle mielipahaa. eriasia jos se mies sitoo patteriin kiinni naisen ja uhkaa lyödä jos lähtee ovesta. mutta sellaista ei käsittääkseni ole tapahtunut.

miehellä on varmasti syynsä miksi hän tuntee mitä tuntee, ja luultavasti sille voi tehdäkkin jotain, sekä mies itte että tämä puoliso


selittäkää te mulle miksi sinne kuppilaan pitää päästä yksikseen? mitä hienoa siellä on? jos ei eti seuraa, ei oo kavereit joitten kanssa menis vaan pitää hauskaa, niin mitä hauskaa siellä sitte on? juominen? antakaa anteeksi mutta itse en ole vuosiin viihtynyt missään räkälöissä niin en vaan ymmärrä.. menen mielummin mökille tai vaeltamaan luontoon, grillaamaan makkaraa :)[/QUOTE]

Mee sä nyt oikeesti helvettiin tästä ketjusta hyvine neuvoines, kyllä paistaa läpi että sä vaan terapioit itseäsi kommenteissasi. Ja samaistut ap:n mieheen, siksi ap:n pitäisi häntä ymmärtää. Pura ne traumasi muualla
 
pakoon mieleni tekevi
[QUOTE="mimmi";27898892]Harmi. Nyt ois kuitenkin aika miettiä tulevaisuutta. Millaisena sen näet jos jäät miehesi luo vai voisko olla parempi lähteä?[/QUOTE]

Pois tästä. Mutta ei ihan vielä. Mä olen jo jonkin verran voimaantunut, mutta tarvin lisää rahaa säästöön, ylikorostuneen itsetunnon ja miehen puolelta vastenmielisyyttä mua kohtaan. Muutan itseni henkisesti ja fyysisesti.

Sit mä repäisen itseni irti.
 
"heluna"
[QUOTE="Lähettäjä";27898552]Minä (mies) tunnistan tuollaisesta käytöksestä itseni pari vuosikymmentä sitten. Juurikin eka vakava suhde ja kuvittelin huonoine itsetuntoineni määrääväni kaapin paikan kontrolloimalla. Ketuiksihan se meni. Olen satavarma, että tuo tilanne ei keskustelemalla tai muuten ns. ajan kanssa helpotu. Mies saa nyt mitä haluaa.

Sohvapöydän hajoittaminen on muuten hänen voimannäyttönsä siitä, että tarvittaessa samaa voimaa voi käyttää myös muuhun, eli pelottelua. Hän voi nyt valheellisesti osoittaa sinulle, itselleen ja tarvittaessa ulkopuolisille, ettei ole väkivaltainen, koska kohteena oli vain sohvapöytä. Voi olla jopa ylpeä pöydän hajoittamisestaan.

AP:n hameessa tekisin pari testiä. Kai sinulla joku vanha kaveri on, josta mies on tietoinen? Sano, että ajattelitte mennä tuon kaverin kanssa vaikka miniristeilylle kesällä. Tai ehdota jotain ihan mitä vaan normaalia, jossa olisit kokonaan pois pari päivää ilman hänen kontrolliaan ja seuraa reaktioita. Jos siis et itse usko, että pahempaa on luvassa, niin ehdottamalla jotain tavallisista karaoke-ehdotuksista poikkeavaa voit saat esiin ihan uusia piirteitä.

Perimmäinen neuvo on siis miehen jättäminen, mutta jos et usko, että pahempaa on luvassa, niin selvitä se itsellesi mahdollisimman nopeasti.[/QUOTE]

ei välttämättä, tässä ei nyt kukaan kuule sen miehen versiota asioista. ja jokatapauksessa ihmisen varhaiset kiintymyssuhteet ja muutenkin menneisyys vaikuttaa yllättävän paljon tämänkin hetkiseen tilanteeseen. mä uskon että mysö ap tekee jopa tahalleenn asioita joiden tietää satuttavan miestään!

itse neuvoisin hakeutumaan paripsykoterapeutille! ja jos miehellä on jotain traumaattista tapahtumaa vaikka siellä lapsuudessa niin sitten ehkä myös traumaterapeutille!

taitaa olla ap:n suhteessa sellainen tila missä molemmat provosoi toisen pahaa meiltä ja huonoa käytöstä!
 
"heluna"
Mee sä nyt oikeesti helvettiin tästä ketjusta hyvine neuvoines, kyllä paistaa läpi että sä vaan terapioit itseäsi kommenteissasi. Ja samaistut ap:n mieheen, siksi ap:n pitäisi häntä ymmärtää. Pura ne traumasi muualla
no mä nyt kyllä haluaisin tietää mikä niissä räkälöissä on niin ihanaa?

mutta ei tämän ketjun ap:lla taida kenkä puristaa tuosta asiasta oikeesti, se taitaa olla vain jäävuoren huippu.

no ap:n mies ei ehkä vaan osaa muuta,saattaa tarvita ammatti apua, mutta ei välttämättä ole PAHA,niinku tääll äte itseriittoiset(vähän liikakin)naiset haluatte ajatella. ja usko tai älä niin ihan oikeesti ap on puoliksi itse ollut vastuussa suhteensa onnistumisesta, ei vain tuo mies!
 
"vieras"
Käy harvoin, mutta ei halua lähteä ollenkaan, jos jää siitä reissun auki. Ja sehän on mun syy sitten, kun ei voi lähteä. Sanoi, että on turha lähteä, kun vituttaa sitten vaan. Sanoi, että rankaisen sitä kavereiden kanssa olosta niinkuin jostain pahastakin rikoksesta. Mun tarkoitus ei ole rankaista, vaan tuoda esille se, että koska on itse käynyt, mä voin käydä myös ilman syyllistämistä.
VÄÄRIN
Mun tarkoitus ei ole rankaista, vaan tuoda esille se, että koska on itse käynyt, mä voin käydä myös ilman syyllistämistä. ***

Sun ei ole tarkoitus tuoda mitään esille. Sun on tarkoitus kertoa että silloin ja silloin SINÄ haluat viihteelle. Se ei välttämättä tarkoita juuri seuraavaa viikonloppua vaan sitä kertaa kun olet päättänyt että nyt haluat mennä ja siitä ilmoitat miehellesi. Et vedä siihen mukaan mitään "mun vuoro-sun vuoro" keskustelua etkä syylistämistä taikka syyllisyyttä.
 

Yhteistyössä