Hirsutismi

• Viestiketjun aloittaja Ninnu
  • Ensimmäinen viesti
Ninnu
Tiedän että palstalla on ollut aikaisemminkin keskusteluja naisen liiallisesta karvankasvusta ja että siihen useimmiten syödään diane novia joista useimmat saavatkin apua. Mutta onko ketään joka olisi gyneltä saanut jotakin muuta karvankasvua hillitsevää lääkettä? Ja olis kenties käyttökokemuksia kyseisistä lääkkeistä. Koska siihen on olemassa kyllä lääkkeitä kun tarpeeksi kyselee.........

Tuttu pulma
Olisipa tosiaan mielenkiintoista kuulla vastauksia tuohon kysymykseesi. Itse olen syönyt dn:aa ko. vaivaan vajaat kolme vuotta, ja olen alkanut miettiä, että täytyy olla muitakin vaihtoehtoja. En ole ihan varma, onko dn tosiaan toiminut minun tapauksessani vai onko teho ollu enemmänkin henkistä - kun syö lääkettä, jonka uskoo auttavan, ei asiaan enää kiinnitä niin paljon huomiota eikä tarkkaile esim. kasvoja nenä kiinni peilissä joka hetki. Ehkä dn on jonkin verran hillinnyt karvoitusta, mutta ei se ainakaan ole sitä lopettanut. Ja kun ehkäisylle ei nyt välttämättä olisi tarvetta, en haluaisi ""turhaan"" syödä pillereitä. Lopettamalla saisi kenties muutaman pillereiden mukana tulleen lisäkilonkin pois. Toisaalta taas mietityttää kuukautisten mahdollinen palaaminen entiseen epäsäännöllieen rytmiin. Kellontarkkuus on niin huoletonta!

Toivottavasti saamme jotain kommentteja aiheeseen!

Kysy Googlelta.
Eipä noita vastauksia ole tullut, kuin yksi. Syötin googlelle hakusanaksi -hirsutismi-. Haulla löytyi 2180 aihetta käsittelevää kirjoitusta, jotenka suosittelen etsimään vastausta sieltä kysymykseenne.

Been there
Itse painiskelen ihan samojen mietteiden kanssa..
Olen dianenovia pistellyt nyt viitisen vuotta, ja en osaa sanoa onko niistä loppujen lopuksi mitään hyötyä. Karvan kasvua tulee kausittain lisää, joskus se vähenee.
Nyt on taas jotenkin paljokasvuinen aika. Rinnassa kasvavat karvat alkavat käydä jo psyyken päälle sen verran, että taidan mennä sinne laserilla hoitamaan. Ei vaan oikein opiskelijabudjettiin sopisi..
*Huokaaaaus*

Mirja
Lohdullista kuulla et muilla samoja ongelmia. Lopetin dn,ei sopinut mulle,menkkoi ei tullu yli vuoteen.. Intiimis kävin,lääkkeeks sain 10kg laihdutus ja toiset pillerit..vuoden päästä jos ei karvankasvu hidastu,aloitetaan joku verenpainelääkitys jos se auttais!

Sartsukka
Paljonkohan suurinpiirtein tommonen laserhoito maksaapi ja kuis monta kertaa pitäs käydä. ei sovi kyllä mun budjettiin jos kovin kallis karvaa kun on muille jakaa...;)

!!
Sellainen hoito, joka tehosi sekä mustiin että valkoisiin karvoihin, en muista hintaa mutta oli tosi kallis. Kaverilla käsiteltiin huulen yläpuoli ja leuka. Joutui käymään 6 -8 kertaa, koska karvat kasvaa eri tahtia ja yhestä tupesta kasvaa monta.

Puoli vuotta oli hyvä, ei karvan karvaa. Sitten kaikki pamahti takaisin ja monta sataa euroa paloi (jos muistan niin olisiko ollut n 600 €). Mulla meni ainakin luotto, kun tulivat takaisin. Parempi vaan vahata ja nyppiä, säästyy rahat, tosin ei hermot =)

Laseri?
Onko kukaan kokeillut sitä Diodi-laseria? Onko tulokset hyviä? Mä kävin aikanaan( -99)kosmetologilla ""polttamassa"" kasvoista haivenia(rahaa paloi tähän lystiin hurjasti). Tulokset ei ollut kovinkaan pitkä kestoisia. Vuoden kuluttua olin takaisin lähtöruudussa. Nyt harkitsen tätä laseri-juttua...mutta mulla karvoitus on vaaleahkoa, joten tulokset on kuulemman epävarmempia...hmmph-mietityttää. Käsittely maksais reilut 100€/kerta ja ainakin 4-6 suositellaan.. Elikkä siinä menis tän vuoden lomareissun verran rahaa, mut olishan se pieni raha jos pääsis parranajosta eroon :)

Tuovi
Oletteko testanneet diathermiaa? Siinä jokainen karvatuppi poltetaan erikseen neulan avulla. Sattuu pirusti ja maksaa n.90 €/tunti, mutta tuloksen pitäisi olla pysyvä. Hormonien ei pitäisi tuoda karvoja takaisin (toisin kuin muilla menetelmillä saattaa käydä?)! Kipuun auttaa Emla-puudutusvoide (reseptillä). Kuulemma esim sukupuolensa vaihtaneet suosivat tätä menetelmää. Käsittelyjä pitää tehdä useampia, mitä vahvempi karva sen useampi käsittely. Itse kävin noin kolme vuotta sitten ja ne karvat jotka silloin poisettiin, eivät ole ilmaantuneet takaisin (useita hoitokertoja meni). Kosmetologi joka minulle kyseistä operaatiota harjoitti, kertoi tämän olevan pysyvin poistomenetelmä minkä hän tietää (kokemusta karvanpoistosta työnsä puolesta n.30 v.). Eli jos todella on turhaantunut karvoihin, suosittelen itse tätä menetelmää. Kävisin hoidossa vieläkin, jos vaan rahaa olisi (olen opiskelija). Kosmetologeja, jotka tätä menetelmää toteuttaa, löytyy varmasti Googlen avulla.

Karva apina
Kävinpä lääkärissä näyttämässä karvani kun en kehtaa karvoineni yleisille paikoille enää. Kelalle hakemaan tukekea jos Laserilla poistettaisi. Kasvot n.200e/krt ehkä enemmänkin. 4-7krt käytävä. Sit vielä kaula,rinta,kädet,navasta alas kaikki.. Voitte kuvitella mitä maksaa.. paljonkohan Tallinnassa maksaisi?

tupsu
Hei tsekatkaa tää linkki:

http://www.global-electrolysis-supply.com/Frames.htm

Oon ite ajatellut hankkia, sitten joskus kun on rahaa, ehkä noi pinsetit (RF Tweezers, vasemalla oleva valikko). Muita laitteita en kyllä uskaltaisi edes kokeilla (esim. laser).

Sellainen kotikäyttöön tarkoitettu tweezers setti maksaa 399 USD (eli n. 323 EUR). Ei kovin paha hinta siitä, että voi tehdä hoidot silloin kun haluaa eikä tarvii kuin kerran maksaa toi summa, vaikka karvat kasvaisivatkin takaisin. Ehkä joku ammatti-ihminen osaisi kertoa tarkemmin voiko noi vehkeet oikeesti toimia, toisaalta tuolta sivulta myydään ammattilaisillekin. Ja sitten vielä pulma, että osaakohan sitä itse käyttää. Mutta luin tuolta sivulta, että ne antavat jotain konsultointiapua sellasissa tapauksissa.

Ehkä jonain päivänä mun naiselliset alueet oikeasti muistuttavatkin sellaisia eikä mitään gorillaa...

hairy
Mikä on liiallista karvankasvua? Omani kasvavat aikamoista vauhtia eli päivittäin saisi olla sääret ja kainalot olla ajelemassa. Nyt kaiken kukkuraksi vielä e-pillereiden lopettamisen jälkeen nännipihoihin on alkanut ilmestyä ""hormoonikarvoja"" eli pari pitkää ja tummaa sinnikästä yksilöä, joita nypin ihan neuroosissa sekä varpaisiin ja huulen yläpuolelle on alkanut kasvaa tummahkoa ja pitkähköä karvaa. Eli tätä menoa mulla on kohta viikset ja miehiset varpaat (hassua sekin et se karva varpaissa kasvaa vain kolmeen isoimpaan, ei pikkuvarpaaseen tai nimettömään). Ihan oksettaa kun ajatteleekin tätä karvankasvua. Vielä toistaiseksi olen jaksanut nyppiä ylimääräiset karvat vääristä paikoista, mut mä haluisin näistä eroon kokonaan!!!

hairylle
Tuo on ihan normaalia karvankasvua. Iso osa naisista nyppii karvoja juuri noista paikoista.

Varmaan juuri siitä syystä niin monet luulevat kärsivänsa liiallisesta karvankasvusta, vaikka karvoitus todellisuudessa onkin ihan normaalin rajoissa :)

Yhteistyössä