Hippokrateella on muita hommia

En pitänyt tuosta kirjoitustyylistä. Ihan kuin kirjoittaja olisi nostanut itsensä kaikkien yläpuolelle ja olevinaan kovinkin naseva. Sopii kokeilla ja kouluttautua lääkäriksi tai hoitajaksi jos noin kyrsii. Jokaisella siihen on mahdollisuus tässä maassa. Yksityisellekin voi mennä jos ei halua kalkkunoita katsella. Minä en ole koskaan saanut tuollaista palvelua tai juoksutusta julkisella puolella, vaan yleensä ystävällistä ja hyvää palvelua kohtuullisella odotuksella. Tosin on minun asennekin hiukan eri olin sitten lasten, mummoni, tai itseni kanssa siellä vaivoja hoidattamassa!!
 
En pitänyt tuosta kirjoitustyylistä. Ihan kuin kirjoittaja olisi nostanut itsensä kaikkien yläpuolelle ja olevinaan kovinkin naseva. Sopii kokeilla ja kouluttautua lääkäriksi tai hoitajaksi jos noin kyrsii. Jokaisella siihen on mahdollisuus tässä maassa. Yksityisellekin voi mennä jos ei halua kalkkunoita katsella. Minä en ole koskaan saanut tuollaista palvelua tai juoksutusta julkisella puolella, vaan yleensä ystävällistä ja hyvää palvelua kohtuullisella odotuksella. Tosin on minun asennekin hiukan eri olin sitten lasten, mummoni, tai itseni kanssa siellä vaivoja hoidattamassa!!
Metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Samaa mieltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"vieras"
Jos ei halua odotella niin menee yksityiselle. Valintakysymys. Meillä on lapsilla just sen vuoksi vakuutukset, ettei tarvi miettiä jonoja, yksityiselle saa yleensä aika hyvin aikoja. Ja pääsee erikoislääkärille, joka puhuu kanssasi samaa kieltäkin vielä.
 
[QUOTE="vieras";27838609]Jos ei halua odotella niin menee yksityiselle. Valintakysymys. Meillä on lapsilla just sen vuoksi vakuutukset, ettei tarvi miettiä jonoja, yksityiselle saa yleensä aika hyvin aikoja. Ja pääsee erikoislääkärille, joka puhuu kanssasi samaa kieltäkin vielä.[/QUOTE]

Meillä terveydenhuolto kustannetaan vero varoin. Sen pitäisi olla tae siitä että jokainen pääsee tarvittaessa näkemään lääkärin, joka ei ole yksityinen vaan kunnallinen.

Kirjoittaja taas oli minusta jotenkin töks. Ihan hyviä oivalluksia mutta huonosti puettuina. Asia oli kuitenkin se tärkeämpi juttu.
 
empä tiennytkään että arvauskeskuksessa hyvää palvelua saa vain maireat ja kritiikittömät aasiakkaat
Minä en usko tuohon "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" kun puhutaan terveydenhuollosta. Ehkä siellä ollaan väsyneitä ja ylikuormittuneita, mutta jos toinen soittaa vaikka neuvontapuhelimeen neuvoa kysyäkseen ja on itse asiallinen, ellei jopa ystävällinen, ja täti toisessa päässä tiuskii ja kysyy, että oletko tyhmä? Niin missä se vika on? Asiakkaassa?

Tai kuten eräälle kävi: luukulla ollut hoitaja ei edes katsonut ystävääni päin kun tiuskaisi etteivät he kirjoita sairaslomia kenellekään (perjantai-ilta, toinen pahasti kipeä, työpaikka 60km päässä jossa myös työterveys, vuoro alkaisia seuraavana aamuna kello seitsemän). Että yksityiselle vaan, morjens. Eikä ollut ainoa kerta, kun jollekin käy noin.

Tai: ystävä makaa kipeänä sairaalan tarkkailussa, on juuri oksentanut. Hänelle tullaan tiuskimaan että "oliko pakko oksentaa, nyt minun pitää siivota tämä".

Juu, asiakkaan vika.
 
empä tiennytkään että arvauskeskuksessa hyvää palvelua saa vain maireat ja kritiikittömät aasiakkaat
Järjestelmää kritisoivaa mutta ystävällistä asiakasta/potilasta on mukava hoitaa. Kyllä hoitajat ja lääkäritkin yleensä tiedostavat järjestelmän toimimattomuuden, mutta kun he eivät ole niitä, jotka asioista päättävät eikä heitä valitettavasti kuunnella. Ylilääkärille palautetta.
 
Ken guru
Tuotahan se on tuolta puolelta katsottuna. Mutta eipä se ole heppoista sieltä toiselta puoleltakaan katsottuna, kun lääkärit ja hoitsut on ylityöllistettyjä. Vaikka kuinka haluaisi, niin usein ei pysty ns. parempaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Pill*mehu
Minä en usko tuohon "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" kun puhutaan terveydenhuollosta. Ehkä siellä ollaan väsyneitä ja ylikuormittuneita, mutta jos toinen soittaa vaikka neuvontapuhelimeen neuvoa kysyäkseen ja on itse asiallinen, ellei jopa ystävällinen, ja täti toisessa päässä tiuskii ja kysyy, että oletko tyhmä? Niin missä se vika on? Asiakkaassa?

Tai kuten eräälle kävi: luukulla ollut hoitaja ei edes katsonut ystävääni päin kun tiuskaisi etteivät he kirjoita sairaslomia kenellekään (perjantai-ilta, toinen pahasti kipeä, työpaikka 60km päässä jossa myös työterveys, vuoro alkaisia seuraavana aamuna kello seitsemän). Että yksityiselle vaan, morjens. Eikä ollut ainoa kerta, kun jollekin käy noin.

Tai: ystävä makaa kipeänä sairaalan tarkkailussa, on juuri oksentanut. Hänelle tullaan tiuskimaan että "oliko pakko oksentaa, nyt minun pitää siivota tämä".

Juu, asiakkaan vika.
Itse en voi puhua kuin omasta puolestani, mutta kyllä se asiakkaan/potilaan asenne ratkaisee paljon. Kun potilas tulee vastaanotolle ja juttelee ystävällisesti, tulee itselle oikeasti halu auttaa. Ilkeä ja ivallinen potilas nostattaa taas niskakarvat pystyyn ja häntä hoidetaan ihan vain siksi, että on pakko. Mutta toki hoitoalalla on työntekijöitä jos jonkinlaista ja sinun ja lähipiirisi kohdalle on näyttänyt ne vähemmän miellyttävät sattuvan.
 
  • Tykkää
Reactions: Criminal Mind
Itse en voi puhua kuin omasta puolestani, mutta kyllä se asiakkaan/potilaan asenne ratkaisee paljon. Kun potilas tulee vastaanotolle ja juttelee ystävällisesti, tulee itselle oikeasti halu auttaa. Ilkeä ja ivallinen potilas nostattaa taas niskakarvat pystyyn ja häntä hoidetaan ihan vain siksi, että on pakko. Mutta toki hoitoalalla on työntekijöitä jos jonkinlaista ja sinun ja lähipiirisi kohdalle on näyttänyt ne vähemmän miellyttävät sattuvan.
Ei ole hoitajan, ei lääkärin, ei välinehuoltajan eikä laitoshuoltajankaan asia olla asiaton. Eikä ilkeä, ei varsinkaan silloin kun toinen on itse kaikkea muuta.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
sitä, joka perustelee kuntaliitosten vastustustaan nykyisten terveyspalveluiden säilyttämisellä, voi mielestäni liipaista turpaan sen kummemmin perustelematta
Täällä meilläpäin (en kyllä kerro missä :D) on hyvinkin relevanttia perustella kuntaliitosten väliin jättämistä juurikin sillä että täällä pienessä kunnassa toimii tk aivan loistavasti, toisin kuin yhdessäkään niistä mihin oltaisiin liittymässä mahdollisesti. Jos liityttäisiin muihin kuntiin, niin palvelu ei voi siitä enää parantua, päinvastoin luultavimmin maksaisimme muita palvelevaa huonoa systeemiä, mikä ei muutu mihinkään kuntaliittymisistä. Ne on ostopalveluilla toteutettuja huonosti johdettuja yksiköitä.

Täällä korvatulehdus hoituu niin että soitetaan tk:n ja saadaan aika tunnin päähän. Jos jotenkin oudosti ajat on jo ehditty buukata, voi mennä sh:lle joka käy lekurin huoneesta hakemassa reseptin tai sitten lekuri tulee 5min sisällä katsomaan sen korvan. Kerran kun oli vallan kalkkuna duunissa puhelimen päässä, niin sitten voi soittaa neuvolan tädille, joka vastaa aina puhelimeen, ehtii aina kurkkaamaan korvan ja soittaa lekurin piipahtamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27838817:
Täällä meilläpäin (en kyllä kerro missä :D) on hyvinkin relevanttia perustella kuntaliitosten väliin jättämistä juurikin sillä että täällä pienessä kunnassa toimii tk aivan loistavasti, toisin kuin yhdessäkään niistä mihin oltaisiin liittymässä mahdollisesti. Jos liityttäisiin muihin kuntiin, niin palvelu ei voi siitä enää parantua, päinvastoin luultavimmin maksaisimme muita palvelevaa huonoa systeemiä, mikä ei muutu mihinkään kuntaliittymisistä. Ne on ostopalveluilla toteutettuja huonosti johdettuja yksiköitä.

Täällä korvatulehdus hoituu niin että soitetaan tk:n ja saadaan aika tunnin päähän. Jos jotenkin oudosti ajat on jo ehditty buukata, voi mennä sh:lle joka käy lekurin huoneesta hakemassa reseptin tai sitten lekuri tulee 5min sisällä katsomaan sen korvan. Kerran kun oli vallan kalkkuna duunissa puhelimen päässä, niin sitten voi soittaa neuvolan tädille, joka vastaa aina puhelimeen, ehtii aina kurkkaamaan korvan ja soittaa lekurin piipahtamaan.
Meillä samoin, pieni paikka mutta tk toimii kiitettävästi.
 
Blaa blaa blaa. Vituttaahan se odotella mutta ei antibiootti ole mikään pakko "normi" korvatulehdukseen.
Ei ole, ei. Ehkä se antibiootti oli tarpeellinen juuri tässä tapauksessa?

En pitänyt tuosta kirjoitustyylistä. Ihan kuin kirjoittaja olisi nostanut itsensä kaikkien yläpuolelle ja olevinaan kovinkin naseva. Sopii kokeilla ja kouluttautua lääkäriksi tai hoitajaksi jos noin kyrsii. Jokaisella siihen on mahdollisuus tässä maassa. Yksityisellekin voi mennä jos ei halua kalkkunoita katsella. Minä en ole koskaan saanut tuollaista palvelua tai juoksutusta julkisella puolella, vaan yleensä ystävällistä ja hyvää palvelua kohtuullisella odotuksella. Tosin on minun asennekin hiukan eri olin sitten lasten, mummoni, tai itseni kanssa siellä vaivoja hoidattamassa!!
Vaikka itse olisit kuinka ystävällinen tahansa, niin terveydenhuollon ammattilaisilta käytös voi olla ihan muuta. Muutamat ovat pyytäneet nolona anteeksi käytöstään, kun olen avannut sanaisen arkkuni.

Pitääkö kipeän potilaan vielä venyttää itseään ystävällisyyteen, jos ei saa apua tarvitsemaansa vaivaan? Kipeällä potilaalla voi olla hyvinkin pinna kireällä ihan juuri siitä syystä, että on kipeä.

Aikuisillehan terveyskeskuksessa asiointi ei ole ilmaista.

Tässä ketjussa näkee hyvin jakauman pienet vs. isot tk, ja vähän tk:n palveluja käyttäneet vs. paljon tk:n palveluja käyttäneet
 
Pitääkö kipeän potilaan vielä venyttää itseään ystävällisyyteen, jos ei saa apua tarvitsemaansa vaivaan? Kipeällä potilaalla voi olla hyvinkin pinna kireällä ihan juuri siitä syystä, että on kipeä.
Jos potilas on niin kipeä, ettei kykene ystävällisyyteen, niin asiallisuus ei ole kuitenkaan liikaa vaadittu. Esim. hoitajaa ei tarvitse huoritella tai aliarvioida hänen ammattitaitoaan. Tosin kaikki epäystävälliset ja -asialliset potilaat eivät edes ole sillä tavoin kipeitä, etteikö heiltä voisi toivoa ystävällistä kohtelua.
 
Jos potilas on niin kipeä, ettei kykene ystävällisyyteen, niin asiallisuus ei ole kuitenkaan liikaa vaadittu. Esim. hoitajaa ei tarvitse huoritella tai aliarvioida hänen ammattitaitoaan. Tosin kaikki epäystävälliset ja -asialliset potilaat eivät edes ole sillä tavoin kipeitä, etteikö heiltä voisi toivoa ystävällistä kohtelua.
Ei toki. Harvemmin olen nähnyt potilaita, jotka eivät kykene asiallisuuteen. Sitä useammin näkee työntekijöitä, jotka ovat kyrpiintyneet työhönsä. Kyllä pitää hoitajan/lääkärin/mikä muu tahansa asiakaspalvelija kyetä myöskin asialliseen ja ihmisläheiseen asiakaspalveluun joka päivä. Jokaisella on niitä huonoja päiviä, mutta jos olet töissä, niin pyrit nielemään sen huonon päiväsi ja kohtelemaan muita ihmisiä asiallisesti.
 

Yhteistyössä