Himoja ja ällöjä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Borboleta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Borboleta

Jäsen
23.05.2008
54
0
6
Onko teille muille tullut ihan omalaaatuisia himoja tai ällöjä?

Minulle viime viikkoina tullut ihan tajutin himo esim. kylmaan kaakojuomaan (en ole juonut sitten lapsuuden), mutta esim. suklaa (olen ollut varsinainen karkkipeikko) ei maistu yhtaan...eika muutenkaan karkit....Myos kahvi, joka kuuluu/-i joka aamuiseen hetkeen...1 kuppi ja sitten stop...ennen meni 2-3....
Sitten tulee naita ihme himoja, kuten vispipuuro....Mutta ehkapa osittain tama myos juttuja "kaipaan Suomea"...Asun Portugalissa, ja taalla sita ei sitten mistaan saa....

Mutta esim. salmiakki ym. "yleiset" himot, niita ei ole ollut lainkaan...Muutenkin ONNEKSI IHANAN "oireeeton" raskaus, ei mitaan pahoinvointeja ymym...Ainostaan jarkyttava vasymys, joka kyllakin jo helpottaa ja osittain johtuu altavasta helteesta josta taalla nautimme....

rv 10+0

Moi!
Mulla oli noita himoja ja inhotuksia oikeastaan eniten ekan 3kk aikana.
Suklaata en pystynyt syömään ollenkaan, vaikka tavallisesti olen siitä melkeinriippuvainen! Se tosin meni ohi, ja nyt tulee syötyä sitä vähän liikaa taas... :whistle:
Mutta mulla tuntui olevan sellaisia jänniä viikon pituisia himoja. Esim. yhdessä vaiheessa oli kamala ruisleipä himo, mutta niin kuin sinäkin asun ulkomailla ja se himo meni kai ohi siinä kun ruisleipää ei vaan saa täältä. Sitten oli kans kaakao vaihe, oletan että tarvitsin maitoa ja sen takia teki sitä mieli. Sitten oli päärynät... pasta... mitä muuta, noita on ollut ihan hirveästi! Nakkejakin rupes tekee mieli vaikka en ylensä sellaisia syö.
Ainoa joka on tuntunut pysyvän koko raskauden aikana, (nyt 24. vko meneillään) on ällötys kaikkea salaattimaista kohtaan. En yksinkertaisesti pysty syömäänsalaattia tai pinaattia tms. Ne tulee melkein ylös jos yritän! :x Kahvia ei kyllä myöskään oo tehnyt mieli.
Mielenkiintoisia nää jutut!

Mua on kanssa ihmettänyt kauheasti tuo suklaan ällötys! Olen yleensä mieletön suklaahiiri, ja nyt jo suklaan hajukin tekee pahaa, en siis ole saanut syötyä lainkaan raskaaksi tultuani. Muutenkin kaikki makea ällöttää, yleensä syön paljon hedelmiä, mutta näiden ekojen viikkojen ajan olen saanut syötyä lähinnä mansikoita ja nektariinejä. Onneksi tulin Suomeen lomalle Italiasta, niin että olen saanut syödä ihania suomalaisia mansikoita ilman listeria/toksoplasmoosipelkoa.

Liha ei maistu ollenkaan, sen sijaan olen täällä Suomessa tehnyt kaikenlaisia sörsseleitä perunoista, makaronista ja ruisleivästä, päälle RUNSAASTi ketsuppia ja Turun sinappia...
En italialaisille ystäville kehtaisi tunnustaa, että kuinka täällä oikein syön.

Aivan ekoilla 2 viikolla oli kauhea lihan himo, mutta kun "erehdyin" syömään pakonihampparin (en ole tottunut syömään pikaruokaa, niin että ehkä johtui siitäkin), niin sen jälkeen on liha vain kuvottanut.

Muutenkin kuvotuspäivinä on vaikea syödä yhtään mitään. Ruisleipä ja ihmeekseni myös nuo pikapuurot ovat kyllä maistuneet hyvin, Italiassa söin pastaa kaksi kertaa päivässä, kun mikään muu ei meinaa mennä alas, ei edes yleensä rakastamani pizza.

En ole muuten iäissäni syönyt näin vähän makeaan näin pitkään, pari päivää sitten yritin syödä karkkia, mutta nekin meinasivat tulla ylös. Mulla on PCO ja sitä myötä saattaisi olla riskinä tuo insuliiniresistenssi, ja olenkin miettinyt, että onko tää makean ällötys vain ruumiini tapa suojella alkiota, kun tuolla insuliiniresistenssillä on ilmeisesti ollut yhteyttä kohonneeseen km-riskiin. Joka tapauksessa, pistelen sitten poskeeni ruisleipää irtokarkkien sijaan :laugh:

Ja Borboleta, Italiassa oli myös hirvoittävän kuuma kun lähdin, ilmastointi meillä päällä koko ajan, ja silti matalan verenpaineen vuoksi makasin päivät pitkät jalat ylhäällä ja join mineraalijuomia. Nyt Suomessa ei ole matala verenpaine vaivannut lainkaan, täällä on IHANAN viileää. Muutenkin kun on ollut stressiä alavatsakipujen vuoksi, niin tämä suomiloma tuli kyllä ihan tilauksesta :heart:

Suomiterkuin italialaistunut lentoemo ja lentäjän poikanen 8+2 :heart:

Samoin minakin asun ulkomailla (Lontoossa) ja on kans iskenyt ihan hilliton Suomi-ruoan kaipuu. Just se ruisleipa on ihan ehdoton mutta ei taalta saa sita kunnollista, sitkeaa lajia ollenkaan. Ja sitten kaipaan kovasti kummitadin kotiruokaa - ihania ruskeita kastikkeita ja lihasooseja. Ja kesakeittoa!! Nam! Ostin taalta suomikirkolta muutaman purkin hernekeittoa ja siihen oli kauhea himo mutta se meni sitten ohitse kun se naytti ihan koiranruoalta sielta purkista tullessaan... :$ Oltermanni olis kylla kans niin namia! :p Tan viikon on ollut ihan must juttu syoda ruispuuroa ja nakkileipaa kylman maidon kanssa. :D Ja sitten perunamuusi (spring onion kanssa, mikas toi onkaan suomeksi?? :whistle:) on todella herkkua kun sita sekoittaa makaronin kanssa. Kuulostaa allottavalta mutta on hyvaa! :laugh: Toi lentiksen mainitsema sinappi on kans maistunut. Oho, Naputtaja taitaa syoda aikas epatervellisesti kun katsoo naita mielitekoja.. :whistle: Ja nalka tulee ruoasta puhuessa!

Allotysjuttuja ei ole ollut paljon, mutta irtokarkkeja en pysty katsomaankaan. Suklaa ei allota mutta sita ei (todella poikkeuksellisesti) tee yhtaan mieli.

Jaahas, mitakohan menis syomaan.....
:p

Ihana lukea etten ole ihan super-poikkeus-tapaus....

Naputtaja; siis makaroni-perunamuusi-kevatsipuli (springonion)...??? Wau !
Mun nr. 1 ollut viime aikoina pastat ja cream crackerit ! Onneksi niita loytyy kaupasta :)

=)

Borboleta - Joo, se on ihan oikeasti tosi ykkonen toi sekotus! (Juu, ja kevatsipulihan se tietenkin on, duh! Raskausaivot ihan selvasti!) Saa ainakin sen paivittaisen hiilihydraatti-annoksensa! :laugh: Ja sit jos siihen viela sekoittaa vahan jauhelihaa ja sipulia.. :p
Ai kun menitkin mainitsemaan noi cream crackerit! Ne onkin tosi hyvia. Vahan vain levitetta ja kylmaa maitoa...

Mun taitaa vain olla siis nalka. Taas. Tosin onkin koko ajan.. :ashamed: