Hilse <->sieni-ihottuma päänahassa?

Hei :) !
Osaisko joku sanoo, et täytyykö olla hilsettä, vai voiko päänahassa silti olla jnkl sieniongelma? Oireena punotus ja kutina, jotka uusii vähän päästä -ärsyttävää. Hiuksiakin lähtee ajoittain paljon, ja ainakin tuntuu, et ne vähätkin on ohentunu. :eek: ?

Kannattas mennä varmaan näyttää päätä jonneki kampaamoon missä on kamera millä pystyy kattoo. Ne antaa ohjeet sitte miten toimia ja mitä käyttää tai sitte lääkäriin, mut suosittelen eka tota kampaamokäyntiä ku monesti edes ihotautilääkärit ei ole perehtyny kunnolla noihin hiuspohjan ongelmiin.

Täällä epäilin kanssa jotakin sieni-infektiota (pahimmillaan tk:ssa epäiltiin psoria) pää nahassa kun hilsettä niin mahdottomasti, kutisi ja punoitti niin vietävästi. Onnistuin raapimaan moneen kertaan ihan verille asti ennen kuin kävin yksityisellä ihotautilääkärillä. Pahanlaatuinen atooppineniho siellä vain oli, ja asian mukaisella rasvauksella kyllä helpotti, rasvan sai apteekista ilman reseptiä (olisin saanut resepti rasvan jollen olisi pieniin päin)... Tuon rasvan nimeä en juuri nyt muista, mutta joka toinen päivä viikon verran kun mies sitä laittoi mun päänahkaan, antoi olla yön yli ja pesi pois niin päänahka oli terve ainakin viikon verran, eli nyt joka toinen viikko sama käsittely, siihen asti että olen lapseni synnyttänyt ja imetäny. Sen jälkeen saankin sitten hakea rasvan joka toivottavasti pitää päänahan kurissa pidempään (tosin haju haitta voi olla melkoinen kun sisältää mm.rikkiä).

Samalla katottiin läpi loppukin kroppa iho-ongelmien takia, ja 3 eri ihottumaa löytyi; atooppinen iho, keratosis pilaris ja maitorupi.

Heipä =) !
Kiitos vastauksista!
Mä kävin useempi vuosi sitten sillä Annikki Hagroos-Koskella jossain hiusanalyysissä (toisen lapsen syntymän jälkeen, no hups, on siit yli 6 v) no jokatapauksessa, se "löysi" mun päästäni talipunkin, ja hoidoks ois pitäny mennä 2x häätöhoitoon ja 10x hapanhoitoon, jotka ois maksanu monta tuhatta markkaa + että se myi yli 1000mklla kaikkee päänhoitokamaa -jonkun sortin paniikki siit tulee jos meinaa tukka päästä lähtee :eek: . No en sitte menny hapanhoitoihin, kun ei kertakaikkiaan ollu sellaseen varaa.
Nyt tää pää on taas ollu kutisevampi ja syksyllä taas lähti hiuksia, joten lampsin ihotautilääkärille, joka kehotti suhtautumaan päänahkaani niin, et se on rasvanen (taliköhnä) , ja ostamaan sellaselle iholle tarkotetut shampoot + jotain kortisoniliuosta kirjotti + neuvo pesemään pään joka päivä (Annikki Hagroos-Koski taas neuvo, et missään tapauksessa päätä ei tulis pestä kun max 2-3x viikossa)...
No oon nyt sitte pessy joka toinen päivä, niillä rasvasen päänahan shampoilla... mut kutisee silti edelleen :/ (välillä parempi, ja sitte taas). Hilsettä mulla ei oo, mut sitä aattelin, jos nyt ois joku sieni? ja kokeilis sellasella sienishampoolla??? Käytin pitkään niit system-aineita, mut ne kutisee nyt tosi paljo... :( ...???

Kiva et sulla Bubona saatiin ongelma selville ja sait neuvot sen hoitoon... hiukset/päänahka on jotenkin niin henk.koht. juttu, et ois kiva kun ne ois kunnossa ! Onnea odotukseen =) !!!

Juu kyllä ne hiusanalyysien tekijät (hiusakademialaiset) on ihan asiansa osaavia. Varsinkin Hagros-Koskihan on ihan guru.
Hiuspohjassa voi tosiaan olla vaikka minkälaista, siis ihan sienestä lähtien. Kannattaa ehdottomasti selvittää asia ja hoidattaa se. Jotkut hoidot on kampaamoissa kalliita, mutta kun sievästi asian ilmaisee, ettei ole varaa kaikkiin hoitoihin saa varmasti kotihoito-ohjeita, millä pääsee jotenkin alkuun.

Suosittelen lämpimästi kaikille aloe vera emergency spraytä päänahkaan ja lisäksi aloe vera shampoolla pesua. Mulla auttoi ja nyt käytänki sit jatkuvasti, ettei päänahka enää oireilis. Mulla atooppinen iho muutenki ja paksut hiukset, joten päänahka ärtyy useinki ku ei pääse ns. hengittään ollenkaan.. :attn:

vierailija
Heipä =) !
Kiitos vastauksista!
Mä kävin useempi vuosi sitten sillä Annikki Hagroos-Koskella jossain hiusanalyysissä (toisen lapsen syntymän jälkeen, no hups, on siit yli 6 v) no jokatapauksessa, se "löysi" mun päästäni talipunkin, ja hoidoks ois pitäny mennä 2x häätöhoitoon ja 10x hapanhoitoon, jotka ois maksanu monta tuhatta markkaa + että se myi yli 1000mklla kaikkee päänhoitokamaa -jonkun sortin paniikki siit tulee jos meinaa tukka päästä lähtee . No en sitte menny hapanhoitoihin, kun ei kertakaikkiaan ollu sellaseen varaa.
Nyt tää pää on taas ollu kutisevampi ja syksyllä taas lähti hiuksia, joten lampsin ihotautilääkärille, joka kehotti suhtautumaan päänahkaani niin, et se on rasvanen (taliköhnä) , ja ostamaan sellaselle iholle tarkotetut shampoot + jotain kortisoniliuosta kirjotti + neuvo pesemään pään joka päivä (Annikki Hagroos-Koski taas neuvo, et missään tapauksessa päätä ei tulis pestä kun max 2-3x viikossa)...
No oon nyt sitte pessy joka toinen päivä, niillä rasvasen päänahan shampoilla... mut kutisee silti edelleen :/ (välillä parempi, ja sitte taas). Hilsettä mulla ei oo, mut sitä aattelin, jos nyt ois joku sieni? ja kokeilis sellasella sienishampoolla??? Käytin pitkään niit system-aineita, mut ne kutisee nyt tosi paljo... ...???

Kiva et sulla Bubona saatiin ongelma selville ja sait neuvot sen hoitoon... hiukset/päänahka on jotenkin niin henk.koht. juttu, et ois kiva kun ne ois kunnossa ! Onnea odotukseen =) !!!
Onko hiuspohjasi siis, rasvainen, että kun kynnellä raavit, jää kynnen alle talia tms töhnää? Silloin sinulla on taliköhnää. siihen tepsii nizoral tai vastaava shampoo apteekista.
Jos on taas kuiva, ja etenkin talvisin kutiseva, niin sinulla on todennäköisesti taipumus atooppiseen ihoon,ja päänahka tarvitsee- kosteutusta. Sen voi hoitaa ihan vähärasvaisella hajusteettomalla kosteusvoiteella. 8pesun jälkeen) Itsellä on tämä, ihna riesa, kuiva iho talvisin, ja päänahka kutisee. Myös tukka on rutikuiva.
Valitettavasti minulla on ammatti missä joudun likojen ja kemikaalien kanssa tekemisiin, että ärsyttää ihoa entisestään- koska atooppinen iho on hyvin läpäisevä, kaikki ärsytystä aiheuttava imeytyy siihen syvälle.
Käytän: aloe suihkugeeli. Aloe vera 100 pros geeli. Helosan voide, joskus kortisonivoide lyhyt kuuri.
Aloe geeli on hyvä laittaa esimerkiksi täysin puhtaaseen hiuspohjaan ensin. Sen jälkeen kun jo imeytyy, hieroa hiuspohjaan vielä perusvoide.
Kyllä kutka loppuu ainakin kuivuuteen taipuvaisesta päänahasta näillä.

Yhteistyössä