Hilloista allerginen reaktio

Meillä 1v8kk poika on nyt muutaman kerran saanu lättyjen kanssa hilloa ja syömisen jälkeen on suun ympärille tullu joksikin aikaa punotusta. Hillot ovat olleen eri hilloja - mansikka ja omena - ja muutenkaan marjoista tai omenasta ei oo tullu mitään allergista reaktiota, joten luulen että syynä on hilloissa olevat lisäaineet yms.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Voikohan pojalle antaa jatkossa hilloja ollenkaan kun syömme lättyjä yms. herkkuja? Mitään muita oireita eiu ainakaan vielä ole tullu, kuin tuota ohimenevää punotusta.
 
hmm... entisten ja nykyisten allergikkojen äitinä, niin kyllä mä haluan tietää MIKÄ aiheuttaa allergisen reaktion, ja sitten vältän kyseistä ainesosaa.
Nykysuositukset, nk. käypä hoito, sanoo vissiin että ohimeneviä reaktioita, kuten punoitusta, saa olla, eli kroppa tavallaan siedättyisi ajan mukaan itsekseen. Mutta sitten jos uloste muuttuu, tulee kiputiloja ja/tai yölevottomuutta, niin sitten vältetään sitä aiheuttajaa.
Yleensähän pienten lasten allergiat on ohimeneviä, joten miksipä ei olla nyt hetki ilman hilloa (ja tilalle vauvojen hedelmäsoseet tms), ja katsoa vaikka puolen vuoden kuluttua tilannetta uudestaan?
 
Niin, eihän se nyt kovin vaikeaa ole olla ilman hilloa vaikka kesään asti, poika on saanu sitä vaan lättyjen kanssa ja niitä tehdään ehkä kerran pari kuukaudessa. Vähän vaikeaa noita hillon ainesosia on ainakin kotona testailla, että saisi tietää mikä siinä allergisoi ja tuollaisen takia en kyllä allergiatesteihin pojan kanssa lähde, maitoaltistuksessa oli ihan tarpeeksi ja maitoa testataan nyt kotona parhaillaankin.
 
hei taas,

eli jos teillä epäilys maitoallergiasta ja altistukset menossa, niin kyllä silloin on viisainta pitää hillot poissa. ei kannata hyvin alkanutta altistusta sekoittaa tietentahtoisilla allergisilla reaktioilla. Voiko olla että niihin pojan lätytihin on kuitenkin eksynyt jotain maitoa - vaikka rasvan muodossa tai jotain?
 
Meillä on vajaa vuosi sitten todettu maitoallergia ja nyt kokeillaan josko olisi mennyt ohi, allergialääkäriltä on saatu lupa ja kauramaidolla ollaan menty puoli vuotta. Lätyissä ei ollu maitoa, kauramaitoon tein taikinan ihan itse.
 

Yhteistyössä