Hikoileeko teidän lapset nukahtaessaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunko?

Vieras
Meidän kohta kolme vuotias tyttö on aina nukahtamisen jälkeen hiestä märkä...ollut niin pitkään kuin muistan. Äsken googlettelin asiaa ja löysin vaikka mitä. Pitäisköhän kuitenkin huolestua...

Meillä on aina toi sama homma kesäaikaan varsinkin. Jälkihiki puskee läpi kun nukahtavat. Välillä joudun vaihtaa lakanan ja tyynyliinankin :) Mun lapset 5v ja 4v.

Pikkuisen voi olla niskasta ja selästä kostea, vaikka peittokaan ei olisi päällä. Eskari-ikäisellä ei ole näin, mutta pienemmällä kyllä. Jos lapsellasi ei ole liikaa vaatetta tai peittoa ja ihan todella on märkä hiestä niin ehkä olisi syytä mainita lääkärille. Kannattaa seurata hikoileeko muutoin helposti vaatimattomastakin rasituksesta.

Meillä tytön tyyny on aina märkä. Neuvolasta saimme lähetteen lastenlääkärille, kuunteli sydämen ja laittoi lähetteen verikokeisiin ja ekg:hen, vaikka olikin sitä mieltä, että mitään vikaa ei ole. Sanoi, että lapset ovat yksilöitä ja toiset hikoilevat enemmän kuin toiset.

Mä oon huomannu että lapset on aina hikisiä ku käyn kattoos niitä hetki nukahtamisen jälkeen. Oon ihmetelly asiaa mutten oo sen kummemmin huolestunu ikinä. Lapset 3 ja 6.

Kyllä joo joskus. Ja johtunee kaiketi usein siitä, että jos lapsi on kovasti touhunut koko päivän, on ruumiinlämpö noussut ja kun lapsi sitten rauhottuu nukkumaan, ruumiinlämpö laskee.

Kiitti! Yleistä näyttää olevan. Ei se rasituksessa hikeenny, mutta kova tyttö touhuamaan ihan nukahtamiseen asti. Olisko sitten sitä ruumiinlämmön vaihtelua. Pitää viimestään syksyllä sanoa neuvolassa, jos ei mitään muuta ilmene ennen sitä.
Ja mun mielestä se ei enää aamulla herätessään ole hikinen...iltayöstä vaan. Ja päiväunilla, jos sattuu nukahtamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Pää märkänä noilla molemmilla on kun nukahtavat. Aina ollut.
En edes oo tajunnut et vois huolestua...

Samoin meillä. Ehkä en oo sen takia edes miettinyt koko asiaa, kun lasten isä on samanlainen hikipää, tyynyliinan voisi aamulla puristaa kuivaksi..

Mun kuopus on aina hikinen nukahtaessaan. Ollut aina ja peitto pois potkittuna yltä.
Liiaksi ei kannata googletella, ettei tipahtaisi sellaiseen - onkohan lapsellani tälläinen sairaus- verkkoon. Enkä sano tätä pahalla.
Sanoo hän, joka epäili esikoisellaan synnynnäistä sydänvikaa, keskimmäisellä kilpirauhashäiriötä jne. pelkän googlediagnosin perusteella :ashamed:

meillä sama homma 9v pojalla, ollut aina.

Monesti käyn silittämässä päätä ja laittamassa peiton kunnolla juuri kun on nukahtanut ja otsakin on aivan kylmä, eli varmasti johtuu tuosta että lämpö laskee

Meillä kaikki kolme tyttöä hikoilee kanssa nukahtaessaan. Oikeestaan iho alkaa lämmetä tosi kuumaksi väsyneenä. Ja mulla on sama vaiva ollut aina. Päikkäritkin, jos joskus erehdyn nukkumaan päättyy armottomaan hikoiluun.

Voiko se tosiaan olla oire jostain?

Yhteistyössä