Hiivatulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaana

Vieras
Miten pääsisin eroon hiivatulehduksesta? Olen raskaana rv 21.
Vaiva alkoi jo muutama viikko sitten, mutta oli vähän on/off, eli toisena päivänä oli oireita, mutta sitten oli oireettomia päiviä välissä.
Vajaa 2 viikkoa sitten hain apteekista Canesten Kombi-kuurin ja sillä oireet lähtivät kokonaan parissa päivässä. Mutta kun kuuri loppui, vaiva tuli heti takaisin.
Nyt hain apteekista uuden kuurin, mutta millainen se ruokavalio oli, jolla sitä kuuria voisi tehostaa? Sokeri ainakin pois vai?

Eikö kukaan tiedä? Muistaisin kuulleeni, että pitäisi syödä hapanmaitotuotteita ja jättää ne sokerit pois, mutta olisko jollain lisää vinkkejä ettei lääkäriin tarvis lähteä?

Ota yhteyttä neuvolaan ja kerro vaivasi. Hiiva tulee hoitaa pois heti raskausaikana sillä se voi altistaa ennenaikaiselle synnytykselle. Niinkuin muutkin tulehdukset...
Minulla oli koko raskausajan järkyttävän tuntuista hiivaoireilua, mutta vain yhden kerran minulla oli hiiva (limakalvot oli jatkuvasti rikki alapäästä ja todella runsasta ja kutittavaa valkovuotoa). Muu johtui ihan hormonaalisista tekijöistä. Hiivatestejä otettiin lähes joka kerta kun lääkärikin oli varma hiivasta. Yllätys, yllätys ei ollutkaan hiivaa..

Jätä ruokavaliosta pois sokerit, vaalea leipä, jugurtit, mehut ym. kaikki jossa runsaasti hiilihydraatteja

Alkuperäinen kirjoittaja lhgkdlök;23487719:
Ota yhteyttä neuvolaan ja kerro vaivasi. Hiiva tulee hoitaa pois heti raskausaikana sillä se voi altistaa ennenaikaiselle synnytykselle. Niinkuin muutkin tulehdukset...
Minulla oli koko raskausajan järkyttävän tuntuista hiivaoireilua, mutta vain yhden kerran minulla oli hiiva (limakalvot oli jatkuvasti rikki alapäästä ja todella runsasta ja kutittavaa valkovuotoa). Muu johtui ihan hormonaalisista tekijöistä. Hiivatestejä otettiin lähes joka kerta kun lääkärikin oli varma hiivasta. Yllätys, yllätys ei ollutkaan hiivaa..

Jätä ruokavaliosta pois sokerit, vaalea leipä, jugurtit, mehut ym. kaikki jossa runsaasti hiilihydraatteja

Auttoiko "uusi ruokavalio" sit runsaaseen vuotoon yms?

Ite oon saanu ärhäkänkin hiivan pois ruokavaliolla. Eli kaikki sokeri pois (myös piilosokeri..), valkoiset leivät, makaronit jne. Ja syö maustamatonta jugurttia. Ei menny kuin pari päivää!

Eli onko kyse siis hiilihydraateista yleensä vai vain sokereista? Siis uskaltaako syödä enää esim. ruisleipää? Mites sitten onko niistä hapanmaitotuotteista hyötyä? En niinkään välitä maustamattoman viilin mausta tai piimästä, mutta olen yrittänyt niitä nyt syödä tämän vaivan vuoksi, mutta onko täysin turhaa?
Luulen kyllä, että tää on ihan hiivaa, koska mulla myös edellisessä raskaudessa tuli kerran hiivatulehdus, joka parani heti Canestenin kuurilla, mutta se kuuri kesti 3 päivää.
Ja siis kutina on ihan sietämätön ja valkovuoto on tosi runsasta ja kokkareista (anteeksi oksettava kuvaus).
Tulehduksen alussa alkoi myös tulemaan silloin tällöin kipeähköjä supistuksia, jotka kuitenkin loppuivat viime viikolla kun ne oireet hetkeksi helpottivat.

Jos sen saakin pois ruokavaliolla, niin onko sitä ruokavaliota pakko noudattaa sitten koko loppuraskaus, vai uskaltaako silloin tällöin myös vähän herkutella ja syödä miettimättä enempiä?

Oksulta kuulostaa, mutta syö bulgarian jogurttia ja laita sitä myös sinne toiseen päähän. Itselläni oli vuosien hiivakierre, jouduin syömään suunkautta otettavia lääkkeitä kuukausi tolkulla jne. Kierteen sain katkaistua tuolla keinolla.. Nyt raskaana hiivaa on ollut muutaman kerran, mutta nyt on onneksi canesten auttanut :) Tsemppiä

Kuinkas usein sitä sinne pitäisi sitten laittaa? Siitäkin olen kuullut, tai lähinä piimän ja viilin käytöstä, mutten ole uskaltanut kokeilla, koska en oikein tiedä miten ja milloin.

Oksulta kuulostaa, mutta syö bulgarian jogurttia ja laita sitä myös sinne toiseen päähän. Itselläni oli vuosien hiivakierre, jouduin syömään suunkautta otettavia lääkkeitä kuukausi tolkulla jne. Kierteen sain katkaistua tuolla keinolla.. Nyt raskaana hiivaa on ollut muutaman kerran, mutta nyt on onneksi canesten auttanut :) Tsemppiä

Jos et halua jogurttia laittaa alapäähän, niin osta maitohappovalmistetta (tabletiti tai kapselit), jotka on nimenomaan alapäähän laitettavaksi tarkoitettu. Karpalomehua (makeuttamatonta) juotavaksi vielä niin pysyy happamuus kohdallaan.

Yhteistyössä