Hiivaako?

Voisiko joku kertoa kokemuksia hiivatulehduksesta...? Kun mulla ei ole koskaan ollut, mutta nyt suuresti epäilen, että on. Olen raskaana viikolla 27 ja eilen tuntui alapäässä kutinaa ja pissatessa vähän kirvelyä. Iltasella vasta tajusin vilkaista peilin kanssa alapäähän, ja (sori iljettävä ja yksityiskohtainen kuvaus) siinä emättimen suulla ja häpyhuulten sisäpinnalla oli valkoista, pilkkumaista töhnää. Tuli mieleen angiinainen nielu! Onko se valkovuotoa?!

Pahasti tuli nämä pyhät tähän, joten pitää odottaa monta päivää, että pääsee lääkärille. Soitin kuitenkin terveysneuvontaan, jossa epäilivät hiivaa ja suosittelivat emätinpuikon käyttöä. Illalla sitten laitoinkin jo yhden puikon, mutta ainakin vielä on kutinaa ja valkoista.

Pelottaa, jos kyse on jostain muusta...
Kiitos, jos joku viitsii antaa "vertaistukea". :)
 
Rukoilijasirkka
No se emätinpuikko saa sen kyl tuntumaan myös kipeeltä ja kutisevalta. Mut onko se yhtään nyt erituntunen? Jos on hiiva, niin limakalvot punottaa aikalailla, ja on just semmosta valkosta, niinku putua ja valkovuoto on semmosta joteski könttistä.

Mulla se hiiva onb niin karsee, kun se tulee, et on jouduttu ajaan yöllä Hesaan, että saadaan lääkettä apteeksita, en oo pystynyt olla. Kun sen lääkkeen on laittanut, niin heti tuntuu auttavan, vaikkakaan se lääkekkään ei tunnu kivalta.
 
Hiivalta kuulostaa, terkkuja vain naiselta, jolla oli vuoden kestävä hiivakierre :whistle:

Eka oire hiivasta itselläni on juuri tuo kutina. Valkovuoto muuttuu myös klönttisemmäksi ja joskus värikin voi muuttua kellertävämmäksi. Itse olen käyttänyt Gyno-Daktarin -puikkoja (3:n puikon kuuri), jotka itselläni ovat tehonneet parhaiten.

Ja aivan oikein, kuten Rukoilijasirkka kirjoitti, niin ekan puikon jälkeen voi tuntua, että kutina vain pahenee, mutta kyllä se siitä. Oireet ovat helpottaneet itsellä aina toisen puikon käytön jälkeen ja hävinneet kokonaan sen kolmannen jälkeen. Sitä en tosin tiedä, miten nopeasti oireet lievenevät puikoilla, joiden kuuri on se tasan yksi puikko.
 
Kyllä taitaa olla hiivaa, mulla on aina raskaus aikoina oikein riesa toi hiiva (muulloin ei ole) ja voin suositella tota yhden puikon kuuria, on kaikkein tehokkain ja antaa nopeimmin avun vaivaan eli siihen inhottavaan kutinaan.
 
Hiiva tulee mulle tosi helposti antibioottikuurin jälkeen,runsaiden menkkojen jälkeen ja nyt raskausaikana.On kauhee kutina,ulkosynnyttimet ihan punaiset ja turvonneet ja vuoto on piimämäistä.Pikkuhousuja saa koko ajan olla vaihtamassa.
Mulla oli viime viikolla hiiva ja taitaa olla rippeitä vielä parhaillaankin.
Sanottiin ettei saa käyttää asetinta,täytyy laittaa raskausaikana sormin.
Voide on riittoisaa ja autto vähän jo ekana päivänä. :)
Kävin varmistamassa päivystyksessä että saanko ottaa hiivakuurin kun kuulemma raskauden takia täytyy varmistaa.Sain ottaa,oli sen verran pahana. :|

Koitas pärjäillä jos se sitä on,se on kamalaa..Ei pysty olemaan. :hug:
Muista hoitaa sitten myös mies!
 
Täällä yksi hiivainen. Viikkoja 13. Mulla ei edes oirellut mitenkään, lääkäri vaan totesi hiivan ja otti näytteen. Suosittelen sitä näytteenottoa, kuulemma hiivalla ja emätintulehduksella on samankaltaiset oireet. Em.tul saatta olla vaaraton kuten hiiva, mutta saattaa myös lisätä keskenmenoriskiä tai ennenaikeisen synnytyksen riskiä.
Minä muuten "otin" jo yhden Canesten -kuurin, puikkona 500mg. Se tuli kuitenkin murusina pois. Kannattaa muutenkin tuuletella, nukkua ilman alushousuja, välttää vehnää ja sokeria, syödä maitohappobakteereita ja hätätapauksessa voidella alapäätä piimällä. Hyi. Jonkun olen kuullut jopa laittaneen valkosipulikynnen alapäähän. Hyi, hyi, hyi. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tipu:
Kiitos vastauksistanne! Sain mielenrauhan... Mulla on kolmen päivän Canesten-kuuri, jospa se auttaisi. Olo on nyt ihan siedettävä.
aijaa meijän apteekari vaan totes kun kävin hakee ton nimisen hiivalääkeen ni siinä oli vaan yksi suppo ja asetin että kyllä se riitää ....ja lääkäris en käynny olin ihan varma siitä että hiiva on... nii ja viikoja rv 24+3
 

aijaa meijän apteekari vaan totes kun kävin hakee ton nimisen hiivalääkeen ni siinä oli vaan yksi suppo ja asetin että kyllä se riitää ....ja lääkäris en käynny olin ihan varma siitä että hiiva on... nii ja viikoja rv 24+3[/quote]

Mulle suositteli sieltä terveysneuvontapuhelimesta, että kannattaa ottaa sellainen kolmen puikon paketti, kun ne on miedompia. Ja kun en siis aiemmin ole moisia käyttänyt, niin ei ole tietoa miten reagoin vahvempaan puikkoon.
 
Pitää vielä hakea vastauksia täältä kun en saanut tälle päivälle lääkäriaikaa (ja neuvolan th on lomalla). Mulla ei siis enää kutise, mutta pikkuhousuihin valui vielä tänäkin aamuna jotain valkoista puuromaista. Aiemmin luulin sen olevan emätinpuikon rippeitä, mutta viimeisen puikon laitoin lauantai-iltana, joten voiko se vielä olla sitä lääkettä?! Vai onko tuo valkovuotoa? Hiiva ei siis ole ohi, jos se on valkovuotoa, sen verran paksua ainetta se on!
 

Yhteistyössä