Hiiva ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henttu82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Henttu82

Vieras
Mulla on ollu aika ärhäkkä hiiva,joka nyt toivottavasti on nujerrettu.Olen myös puolen välin paikkeilla raskaana,n.20rv.Voiko hiiva vaikuttaa sikiön terveyteen tm. ja jos,niin miten?Neuvolaan on vielä pari vkoa,ja oon huolestunut.Hiiva kesti n.Kk.

MUlle gynekologi sanoi, että ei ole haittaa. Sanoi vielä, että parempi ois, jos ei edes hoitas aina lääkkeillä, luonto hoitaa. Mutta kutinahan voi olla ihan hirveä!

mun gyne sanoi että apteekin lääkkeet ovat turvallisia ja parempi hoitaa heti pois koska tilanne voi vaan pahentua ja alapää muuttua tosi ärtyneeksi joka on sitten altiina kaikille muille tulehduksille!

Itse olen ennen raskautta käynyt sellaisen hiivakierteen läpi että en voi kyllä kenellekään suositella tuota luonto hoitaa-mallia.

Lääkäreitä on monenlaisia, kuten on hoidettavia potilaita ja tautejakin. Jotkut hiivatulehdukset tosiaan voi mennä ohi pelkällä odottelulla, eri asia sitten on jos on paha tulehdus. Pieneen hiivaan en itse ole käyttänyt mitään ja hyvin on hoitunut.

Mulle lääkäri sanoi, että ennen synnytystä kannattaa hiiva hoitaa pois. Sillä synnytyksessä se voi tarttua vauvaan ja ilmetä esim. sammaksena.
Ja vapaasti voi käyttää reseptivapaita hiivalääkkeitä ja aina mielellään se 3 vrk:n kuuri.

Itsellä oli ennen raskautta paha hiiva kierre; käytin monta kuuria itsehoitolääkkeitä eikä millään talttunut. Sain reseptilääkkeen ja samassa yhteydessä gyne totes, että pieneen vaivaan ei kannata heti kuuria ottaa. Alkuraskaudessa kärsin pienestä kutinasta ja samainen lääkäri sanoi, että siitä ei ole haittaa sikiölle, mutta jos pahaksi intoutuu, niin pitää hoitaa. Meni ohi onneksi itsekseen, kauhistutti, jos ois joutunut taas emätinpuikkoja käyttämään viikkotolkulla. Nyt rv 37 ja kyllä pitäs varmasti hoitaa, jos hiiva tulis, pienenä tai isona. Mutta muussa tapauksessa kallistun kyllä jo tuolle toivottavasti luonto hoitaa -puolelle, niin kyllästyttää hiivanhoito. Mietin kans, että kaipa niillä ennen vanhaankin on hiivaa ollut ja piimällä kai sitä vaan hoitaneet.

Minullekin sekä neuvola- että apteekkitäti sanoivat, ettei sikiölle ole haittaa hiivasta. Tuntuu, että itsellänikin oli muutama päivä sitten ""sisäistä"" hiivaa ja hain lääkkeenkin, mutta kun kutina ei äitynyt kovin pahaksi niin jätin lääkkeen ottamatta ja päätin säästää labralähetteen (,jonka sain neuvolasta) seuraavaan kertaan. Toivottavasti toimin oikein.