Hiihtäjillä pipo kireällä...

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
ei ymmärrä
...vai se hiihtotrikooko pehvavakoa hiertää?

Olen muutamankin lehden yleisönosastoja seurannut jo monena vuonna, ja joka ikinen kerta, kun lumi tulee maahan alkaa sota hiihtäjien ja muiden liikkujien välillä. Milloin latu on vedetty vikapaikkaan, se on liian kapea (kaksi latu-uraa kuitenkin on ja tila luisteluhiihtoa varten) tai sitten naapurikunnan puolella on "paremmat" ladut. Tai joku tahtoisi nauttia talviliikunnasta ja kauniista maisemista liikkuen muulla tavalla kuin suksilla.

Anna olla, jos joku kulkija uskaltaa kävellä hiihtoalueen laitaa jalkaisin, heti on lehdessä joku aukomassa päätään. Saati jos jonkun koira on päässyt karkaamaan ja ladulla on tassunjälki. Ymmärrän, että paska parhaassa alamäessä voi olla riski, mutta miten niillä sivakoilla ei pääse tassunjäljen yli sitten millään? Ihme, ettei ampumahiihto ole kansan virallinen talviulkoilulaji, kun rusakko perkele saattaa sekin ylittää ladun tai papanoida sille. Se pitäisi varmaan ampua ihan ennaltaehkäisevänä tekijänä.

Ihmettelen, miten hitossa joku kehtaa väittää harrastavansa murtomaahiihtoa, jos matka katkeaa ensimmäiseen ryttyyn ladulla. Sen on kuitenkin joku tehnyt koneella valmiiksi, hienoperseiden ei tarvitse edes itse tehdä latujaan kuten ennen vanhaan.

Minkään muun lajin harrastajat eivät ole niin hanakoita käymään muiden kimppuun lehdissä tai ulkoreiteillä kohdatessa kuin hiihtäjät. Uimarit, rullaluistelijat, lumikenkäilijät, hölkkääjät, polkupyöräilijät ja sauvakävelijät tulevat muiden ihmisten kanssa toimeen vallan sujuvasti. Erityisen mielenkiintoista on se, että takuulla hiihtäjät harrastavat kesäaikaan jotakin muuta lajia lumen puutteessa ja köytöstavat ovat silloin hallussa. Mutta kun ensimmäinen sentin lumikerros on satanut, ainoa ajatus päässä on enää "minäminäminä!!!"

Sen takia tiedustelisin, että mikä hiihdossa saa ihmisen hiton takakireäksi, ja miten kukaan viitsii sitä harrastaa, kun koko ajan tuntuu olevan jotakin valittamista?
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;23012184:
...vai se hiihtotrikooko pehvavakoa hiertää?

Minkään muun lajin harrastajat eivät ole niin hanakoita käymään muiden kimppuun lehdissä tai ulkoreiteillä kohdatessa kuin hiihtäjät. Uimarit, rullaluistelijat, lumikenkäilijät, hölkkääjät, polkupyöräilijät ja sauvakävelijät tulevat muiden ihmisten kanssa toimeen vallan sujuvasti. ?
Johtuu ihan vain siitä, että esim. tennistä, sulkapalloa, jalista, lentistä, keihäänheittoa, painia ja melkeinpän mitä vain saa harrastaa rauhassa ilman, että joku idiootti puskee sinne pelikentälle pallojen väliin tai tatamille kesken painimatsin. Jos tunkisi/silloin kun tunkee, niin aivan samalla tavalla hermostuu muidenkin lajien harrastaja.
Itse en harrasta hiihtoa, mutta harrastan pyöräilyä, ja jos joku idiootti kävelee pyöräkaistalla, niin ajan kyllä tahallani liian läheltä ja potkaisen mennessäni. Semmoista se vain on.
 
Ongelma on siinä, kun ihan oikeasti laduilla kuljetaan niin, että me menee pilalle. Kun aktiivi ja kilpahiihtäjilläkin on vauhti kova, niin vaatatilanteita syntyy, jos laduilla ylimääräistä roinaa ja kalliit suksetkin menevät pilalle.
 
No annetaan hiihtäjien mennä omilla laduillaan ja pidetään ne koirat pois sieltä samoin kävelijät voivat mennä muita reittejä talvella.
Onhan laduille laitettu hiekkaa...

Kyllä muakin harmittaa kun vesijuoksu radalle tulee venäläisiä naisia uimaan hitaasti vierekkäin. Sitten ei ymmärretä yhtään mitään ku yrittää selittää että uimarit menee toisella radalla. Meillä on hallissa vierekkäin oleminen kielletty, kun pitää päästä molempiin suuntiin.
Ennen raskautta vedin todella lujaa vesijuoksua.
 
"noh"
Muihin ruikutuksiin en ota kantaa, mutta mun mielestäni pitäisi olla itsestään selvää, ettei hiihtoladuilla kävellä. Kävelijöitten kengissä ja niitten koirienkin tassuissa on kiviä ja hiekkaa, joita sit kulkeutuu sinne laduille. Aika veemäistä, kokea äkkipysäys jossain kovavauhtisessa alamäessä hiekan tai kivien takia. Ja onhan se muutoinkin turvallisuuskysymys - myös niille kävelijöille. Meidän kaupungissamme oli aiemmin leveällä pururadalla myös kävely sallittu myös hiihtokausina talvisin, mutta se kiellettiin lopulta, kun nämä "reunassa" kulkevat kävelijät (koirineen) kävelivät tosiasiassa keskellä latualuetta ja muutaman kerran saivat alamäessä hiihtäjän niskaansa (sekin tietysti oli heidän mielestään hiihtäjien vika...).

Itse en hiihtoa harrasta, mutta ei mulla ole ongelmaa talviaikoina käyttää vaikkapa pyöräteitä tms. siihen lenkkeilyyn yksinäni ja koiran kanssa. Pururadoille palaamme sitten, kun lumet taas ovat sulanneet.
 
himohiihtäjä
No se johtuu siitä, että kun hiihtäminen ja varsinkin vauhdikas hiihtäminen on vaan niin nautinnollista, että jos sitä joku häiritsee, niin kyllähän se harmittaa. Kävelemistä ja koirankusettamista voi harrastaa muuallakin, mutta hiihtää ei voi kunnolla kuin vetetyillä laduilla, joten miksi sinne pitää jalkaisin talvella tulla?d
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja himohiihtäjä;23012293:
No se johtuu siitä, että kun hiihtäminen ja varsinkin vauhdikas hiihtäminen on vaan niin nautinnollista, että jos sitä joku häiritsee, niin kyllähän se harmittaa. Kävelemistä ja koirankusettamista voi harrastaa muuallakin, mutta hiihtää ei voi kunnolla kuin vetetyillä laduilla, joten miksi sinne pitää jalkaisin talvella tulla?d
Täällä on esimerkiksi tasan yksi "virallinen" ulkoilureitti, jossa on sekä valot että talvikunnossapito ja ympärillä metsämaisema. Joten kun sinne tulee latu, niin vaikka tilaa olisi vielä sille kävelyurallekin, alkaa hitonmoinen meteli, jos sitä edes ehdottaa.

Hiekan ja kivet ymmärrän sekä sen, kun porukka hiiltyi läheisen tallin hevosten karattua ladulle, jolloin se kääntyi osittain ihan purulle/mullalle mutta sitä en, että luontoreitille ei ole asiaa suksitta.
 
X3
No entäs sitten se, kun olen lapsen kanssa opettelemassa hiihtoa, joten kävelen itse lapsen vieressä (raskaana en uskalla laittaa itselle suksia). Enkö saisi kävellä hiihtävän lapsen vieressä? Pitääkö lapsen olla tämä talvi hiihtämättä?

Onneksi läheskään kaikkia hiihtäjiä ei häiritse, mutta on muutamia jotka melkein luistelee lapsen päälle jos tämä on kaatunut. Tai vetää niin läheltä, että sauva osuu. Ja ei, ei ole sama asia lapsen opetella hiihtämistä tiellä tai umpihangessa, oikealla ladulla on ihan eri juttu!
 
hiihtäjä
No entäs sitten se, kun olen lapsen kanssa opettelemassa hiihtoa, joten kävelen itse lapsen vieressä (raskaana en uskalla laittaa itselle suksia). Enkö saisi kävellä hiihtävän lapsen vieressä? Pitääkö lapsen olla tämä talvi hiihtämättä?

Onneksi läheskään kaikkia hiihtäjiä ei häiritse, mutta on muutamia jotka melkein luistelee lapsen päälle jos tämä on kaatunut. Tai vetää niin läheltä, että sauva osuu. Ja ei, ei ole sama asia lapsen opetella hiihtämistä tiellä tai umpihangessa, oikealla ladulla on ihan eri juttu!
Opettele jossakin muualla kun ladulla, et sinä mene keskelle autotietäkään opettelemaan auton starttauksia tai liikkeelle lähtöjä.
 
X3
Kyllä me ihan oikealla ladulla opetellaan. Ihan sama kun sanois että opettele hiihtämään ilman suksia. Kyllä laskettelukeskuksissakin on pieniä opettelemassa ja kaatuilemassa eteen. Samoin luistinradalla. Aikúiselle, kokeneelle hiihtäjällekin on vaikeaa vetää murtsikkaa tasamaalla, entäs pienelle joka ei vielä hallitse jalkojaan täysin?
 
...
Kyllä me ihan oikealla ladulla opetellaan. Ihan sama kun sanois että opettele hiihtämään ilman suksia. Kyllä laskettelukeskuksissakin on pieniä opettelemassa ja kaatuilemassa eteen. Samoin luistinradalla. Aikúiselle, kokeneelle hiihtäjällekin on vaikeaa vetää murtsikkaa tasamaalla, entäs pienelle joka ei vielä hallitse jalkojaan täysin?
En usko, että se hitaampi lapsihiihtäjä ketään häiritsee, mutta se turpeana tiellä heiluva mutsi varmasti sitäkin enemmän. Jokainen hiihtäjä osaa ohittaa toisen hiihtäjän, mutta jos äiti heiluu siinä tiellä, niin tilanne onkin ihan eri.
 
enpä väistä enään
Kyllä me ihan oikealla ladulla opetellaan. Ihan sama kun sanois että opettele hiihtämään ilman suksia. Kyllä laskettelukeskuksissakin on pieniä opettelemassa ja kaatuilemassa eteen. Samoin luistinradalla. Aikúiselle, kokeneelle hiihtäjällekin on vaikeaa vetää murtsikkaa tasamaalla, entäs pienelle joka ei vielä hallitse jalkojaan täysin?
?Niin sitä on ennenkin opeteltu hiihtämään umpihangessa se teidän opetteleva piltti ei ole mikään poikkeus että pitää koko latu vallata ja heilua siinä edessä, jos taas tuota logiikkaa käytetään teitä ei varmaan haittaa kun minä ajan moottorikelkalla siitä teidän ohitsenne niin lujaa kuin laki sallii eli 60Km/h.
 
Lapsen kanssa ladulla. Itse olen sitä mieltä, että ensin opetellaan hiihtämään ja sitten ladulle. Ja raskas ei estä hiihtämästä. Tosin ei mua haittaa, jos joku kävelee lapsen vierelä ladulla, kunhan ei pilaa latua eikä myöskään luisteluhiihdon puolella eli jos raskaana haluaa mielummin tarpoa hangessa kuin hiihtää, niin sitten.
 

Yhteistyössä