Hidastaako lelukaari kääntymään oppimista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mepa-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mepa-75

Jäsen
13.06.2006
37
0
6
Otsikossapa se kysymys tulikin. Mummo joskus mainitsee, että lelukaaren alla tyttö ei opi kääntymään kun katselee koko ajan vain ylöspäin. Olen laittanut leluja kyllä lattiallekin mutta mitä olette mieltä, onko mummon sanoissa perää?

Olen kyllä pitänyt tyttöä lattialla muutoinkin eikä mielestäni pyri sielläkään sen kummemmin vielä kääntymään. Ensi viikolla ikää 4 kk..mahalta selälleen on kellahdettu viimes eilen mutta selällään ollaan ja aika tiiviisti (pari kertaa kylellään käväissyt, ja takaisin selälleen).

Meillä tyttö oppi kaksi päivää sitten kääntymään mahalleen ja on nyt 3kk ja lelukaaren alla tämä tapahtui. Toistepäin on kääntynyt hieman kauemmin. Meillä ainakin tyttö katsoo myös puuhamatossa olevia kuvia ja muita virikkeitä mielenkiinnolla, joten kiinnostaa myös muutkin kuin roikkuvat lelut. Nyt kun on oppinut ton kääntymisen, niin ei malta olla ollenkaan selällään vaan koko ajan kääntyilee mahalleen. En usko, että lelukaari hidastaa kääntymään oppimista. Jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiinsa joten tuskin kannattaa olla huolissaan. Meidän tyttö kääntyili jo pitkän aikaa sitten paljon kyljelleen ja aattelin, että kohta kääntyy jo mahalleen mut sitten tuli varmaan kahden viikon tauko, et vaan tykkäs makoilla selällään eikä liikettäkään mihinkään suuntaan. Sit vaan yks päivä yllättäen kääntyi eli sit kun sitä vähiten odotti niin rupes tapahtumaan.

Meidän tyttö kääntyi kyljelleen ekan kerran 5 viikkoisena ja teki sitä ahkerasti parin viikon ajan. Taito kuitenkin unohtui ja nyt vain olla möllötellään selällään lelukaaren alla ;) . Pari kertaa on kääntynyt vatsalta selälleen. (Itse käännyin vatsalleni n.4kk iässä ja isosiskoni 2,5kk iässä).

Tyttö on kova jokeltelemaan, tulee hyvin paljon eri "sanoja". Nyt mielenkiinnolla seuraan pitääkö paikkaansa sanonta että vauvoilla "puhe menee jalkoihin" eli oppivat hitaammin kävelemään.

Lelukaari ollut käytössä molemmilla lapsilla, esikoinen oppi kääntymään kolmekuisena, ja kuopus 2,5 kuisena. Kääntymisen jälkeen lelukaari olikin kummallakin aika turha kapistus... :whistle: Onneksi saatiin kaari ystäviltä, eikä tuhlattu uuteen.

Yhteistyössä