Hgin Latokartanon koulussa Suvivirsi on rasismia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja hyvä niin:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26383299]Opetusministeriössäkin on todettu, että Suvivirsi ei ole uskonnonharjoittamista vaan kulttuuriperinnöllinen laulu.[/QUOTE]
Ministeriöissä päätetään paljon muutakin, ja sä oot aina samaa mieltä?

Ihan vaan tiedoksenne että Helsingissä (ja monissa muissa isoissa kaupungeissa) kirkkoon kuuluu enää alle puolet asukkaista. Ja ei, se ei johdu maahanmuuttajista vaan siitä että täällä asuu paljon uskonnottomia ihmisiä. Kirkko ja uskonto vain eivät ole niin merkittävässä roolissa täällä. Sitä voi olla vaikea ymmärtää jos itse asuu pienellä paikkakunnalla, tiedän koska olen sellaisesta paikasta itsekin muuttanut.

• Tykkää
Reactions: Dongxi ja Wolt
80 prosenttia uusista vangeista on ulkomaalaisia ja ulkomaalaisia on Suomessa pari kolme prossaa...

"Neljä viidestä uudesta vangista Helsingissä on ulkomaalaisia[20]."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki#V.C3.A4est.C3.B6

Jos Suvivirsi on laulettu jo kevätkirkossa/-hartaudessa, niin pakkoko se on saada laulaa vielä kevätjuhlassakin? Montako kertaa se pitää laulaa?

Ei sillä, että mua (ateistia) yhtään haittaisi joku suvivirsi. On sitä laulettu meidän lasten juhlissa, ja laulettaneen jatkossakin. Tunnen kyllä sellaisia ateisteja, joita se haittaa ihan kamalasti. Ja ne mölyää asiasta. Katsos kun lapsen täytyy saada osallistua kevätjuhlaan, koska se on perinne, hekin osallistui lapsena. Mutta suvivirsi-perinnettä ne ei sitten siedäkään. Outoa. Maahanmuuttajilla ei yleensä ole tunnesidettä kevätjuhlaan (tai joulujuhlaan), joten heitä ei useimmiten myöskään yhtään haittaa jättää koko juhlaa väliin, jos siellä on uskontojuttuja jotka ei heille sovi. Mutta osa suomiateisteista on sitä mieltä, että koska he ei tykkää suvivirrestä, niin muutkaan ei saa sitä laulaa. En tajua, en.

Mun mielestä on surullista, että omat kulttuuriperinteet jätetään pois kun Suomesta on tullut monikulttuurinen. Sitten toitotetaan muiden kulttuurien arvostamista. Miksi me ei saada arvostaa omaa kulttuuriamme?

Miksi ihmeessä viha islamia kohtaan nostaa heti päätään niin voimakkaasti kun jutussakin rehtori kommentoi vain että alle puolet koulun oppilaista on luterilaisia. Kukaan ei ole sanonut että päätös suvivirren puuttumisesta johtuisi muslimeista. Oikeasti aika surullista että aikuiset ihmiset suhtautuvat asioihin noin :(

Itselleni se on henkilökohtaisesti ihan se ja sama lauletaanko suvivirttä kevätjuhlassa vai ei, jos vaihtoehtona on istua hiljaa nätisti laulamatta jos se ei omaan vakaumukseen sovi. Tai poistua paikalta jos se nyt on niin iso asia.

Joulujuhliin löytyy varmasti vähemmänkin uskonnollisia lauluja, ei kaikkien tarvitse olla vain Heinillä härkien kaukalon ym. Tottakai "teemalaulut" kuuluu asiaan, mutta edelleenkin, jos voidaan antaa lapsille (tai vanhemmille) valinnanvapaus että laulaa mitä haluaa eikä ole pakko osallistua esim. kuoroesityksiin joissa lauletaan uskonnollisia lauluja niin kyllä sieltä luulisi jonkun kompromissin löytyvän.

On sekin vähän typerää että pidetään kiinni "perinteistä" vain perinteiden varjolla eikä ymmärretä että maailma muuttuu ja uskonto on niin maallistunut asia monessa perheessä, sekä Suomikin monikulttuuristunut, että jotain kompromisseja on pakko hakea. Latokartanon koulu esimerkkinä; vähemmistön mukaanko tässä tapauksessa pitäisi sitten mennä, kun yleensä huudetaan juuri samasta asiasta jos islaminuskoisiin vedotaan.

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="tiimarinvihko";26383438]Miksi me ei saada arvostaa omaa kulttuuriamme?[/QUOTE]

Koska suvisten ja mamujen mielestä suomalaisten kulttuuri on niin paskaa ettei sitä tarvitse arvostaa.

Mä lisään vielä, että itsekään en kuulunut kirkkoon ennen ripille pääsyä. Enkä ole uskonnollinen vieläkään, olen agnostikko. Mutta suvivirsi mun mielestä on perinne ja nykyään kun kuulen suvivirren, niin kyyneleet kihoaa silmiin.. ehkä juuri siksi, että se on mulle vahvasti perinne, josta tulee nostalginen fiilis. Mä haluaisin että mun lapset saisi kokea samanlaisia perinteitä.

Miksi ihmeessä viha islamia kohtaan nostaa heti päätään niin voimakkaasti kun jutussakin rehtori kommentoi vain että alle puolet koulun oppilaista on luterilaisia. Kukaan ei ole sanonut että päätös suvivirren puuttumisesta johtuisi muslimeista. Oikeasti aika surullista että aikuiset ihmiset suhtautuvat asioihin noin :(

Itselleni se on henkilökohtaisesti ihan se ja sama lauletaanko suvivirttä kevätjuhlassa vai ei, jos vaihtoehtona on istua hiljaa nätisti laulamatta jos se ei omaan vakaumukseen sovi. Tai poistua paikalta jos se nyt on niin iso asia.

Joulujuhliin löytyy varmasti vähemmänkin uskonnollisia lauluja, ei kaikkien tarvitse olla vain Heinillä härkien kaukalon ym. Tottakai "teemalaulut" kuuluu asiaan, mutta edelleenkin, jos voidaan antaa lapsille (tai vanhemmille) valinnanvapaus että laulaa mitä haluaa eikä ole pakko osallistua esim. kuoroesityksiin joissa lauletaan uskonnollisia lauluja niin kyllä sieltä luulisi jonkun kompromissin löytyvän.

On sekin vähän typerää että pidetään kiinni "perinteistä" vain perinteiden varjolla eikä ymmärretä että maailma muuttuu ja uskonto on niin maallistunut asia monessa perheessä, sekä Suomikin monikulttuuristunut, että jotain kompromisseja on pakko hakea. Latokartanon koulu esimerkkinä; vähemmistön mukaanko tässä tapauksessa pitäisi sitten mennä, kun yleensä huudetaan juuri samasta asiasta jos islaminuskoisiin vedotaan.

Muslimien ois korkea aika huomata maailman muuttuvan ja yrittävän sopeutua muutokseen. Nyt tää porukka on jämähtänyt yli tuhannen vuoden takaiseen tilanteeseen ja elävät kuin kivikaudella.

[QUOTE="vieras";26383488]Muslimien ois korkea aika huomata maailman muuttuvan ja yrittävän sopeutua muutokseen. Nyt tää porukka on jämähtänyt yli tuhannen vuoden takaiseen tilanteeseen ja elävät kuin kivikaudella.[/QUOTE]

Mites suomalaisten tapakristittyjen? Elelevät sillä samalla kivikaudella..

[QUOTE="vieras";26383488]Muslimien ois korkea aika huomata maailman muuttuvan ja yrittävän sopeutua muutokseen. Nyt tää porukka on jämähtänyt yli tuhannen vuoden takaiseen tilanteeseen ja elävät kuin kivikaudella.[/QUOTE]

Miten muslimit nyt liittyivät tähän alkuperäiseen juttuun?

[QUOTE="joo";26383506]Mites suomalaisten tapakristittyjen? Elelevät sillä samalla kivikaudella..[/QUOTE]

Suomen evlut kirkko on maailmna vapaamielisin kirkko ja suomalaiset tapakristityt ova maailman vapaamielisin kansa. Samaa ei voi sanoa muslimeista: Suomessa ei sentään kivitetä kuoliaaksi raiskattuja naisia.

[QUOTE="vieras";26383534]Suomen evlut kirkko on maailmna vapaamielisin kirkko ja suomalaiset tapakristityt ova maailman vapaamielisin kansa. Samaa ei voi sanoa muslimeista: Suomessa ei sentään kivitetä kuoliaaksi raiskattuja naisia.[/QUOTE]

Siltä tuntuu joo :D

[QUOTE="vieras";26383534]Suomen evlut kirkko on maailmna vapaamielisin kirkko ja suomalaiset tapakristityt ova maailman vapaamielisin kansa. Samaa ei voi sanoa muslimeista: Suomessa ei sentään kivitetä kuoliaaksi raiskattuja naisia.[/QUOTE]

Juu, vapaamielisin, niin kauan kun ei ole kyse maahanmuuttajista, muslimeista tai homoista. :D

Onhan tuo ihan hölmöö.
Itse olen uskovainen ja minun usko ei horju siitä jos joudun kuulemaan tai näkemään jotain uskoni vastaista. Vaikka ois minkälainen hevikonsertti tms. niin voisin kyllä olla paikalla!

Mä olen jutellut tästä suvivirsiasiasta (ja pk:n/koulun uskonnollinen joulujuhla-asiasta) muslimien kanssa useampaan otteeseen.

Joka ikisen toteamus on ollut tyyliä "no tota, kun meidän lapset ei edes sinne juhlaan mene, niin miksi meitä haittaisi jotkut laulut siellä?". Aivan.

Ainoat, joiden olen koskaan kuullut urputtavan juhlien uskonnollisesta sävystä juurikin pk:ssa tai koululla, on kyllä olleet ihan suomalaisia. Hupaisinta kyllä, osa heistä jopa ev.lut. kirkkoon kuuluvia...sitä en käsitä sitten ollenkaan. Miksi kuuluvat kirkkoon, jos uskonto on ihan yök?

Tämäkin asia, kuten esim. the kuuluisat betonipossut, kääntyy vaan kansan suussa taas siten, että mamut olisivat vaatineet sitä sun tätä.

Minä en ymmärrä mistä kohti suvivirsi on rasistinen? Voisiko joku valaista?

Minusta on typerää lähteä muuttamaan suvivirttä joksikin suvilauluksi jotta se ei loukkaisi ketään. Haloo on melko pienet murheet ihmisillä.
Ylipäänsä on typerää muuttaa juhla perinteitä päikyissä ja kouluissa siksi että jonkun irma-petterin tai muhammedin vanhemmat saa traumoja.

En ole kristitty mutta silti muistelen ilolla kuinka se suvivirren laulaminen kevätjuhlassa oli merkki omassa lapsuudessani/nuoruudessani siitä että koulu on loppu ja ihana kesäloma alkaa.

Onneksi minun lasteni koulussa suvivirsi huommenna lauletaan ja toivottavasti monenkaan oppilaan vanhemmat ei kovin suuria traumoja laulusta saa. Pitäisköhän kouluihin ja päiväkoteihin perustaa ihan omia kriisiryhmiä jotka sitten hoitaisivat näitä vanhempia jotka ovat järkkyttyneitä siitä että kouluissa näkyy suomalaiset perinteet.

no jos koulussa ei saisi olla uskonnollisia juttuja niin eikös muslimien huivitkin pitäisi kieltää? koska olen ainakin ollut siinä uskossa että ne liittyvät uskontoon? vai onko niin että näitä meuhkaajia "harmittaa" vain ihan kristinusko?

Yhteistyössä