hevosen teurastus :(

  • Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Kai se voi riippua teurastamostakin, mutta mä vein meidän ponin viime syksynä ja kyllä sen sinne ihan itse talutin ja seisoin vieressä viimeiseen henkäykseen.
Siellä ainakin oli se kanta asiaan, että se on ponille reilumpaa jos pystyn siihen, ja henkilökunnalle helpompaa.
 
kerma
Hevosen raadon hävittäminen

Hevonen voidaan hävittää koko maassa hautaamalla.

Hautaamisen tulee tapahtua annettujen ohjeiden mukaisesti. Hautaaminen ei saa aiheuttaa vaaraa ihmisten tai eläinten terveydelle, eikä ruhoa saa haudata pohjavesialueelle. Eläinten omistajan olisi hyvä olla yhteydessä kunnaneläinlääkäriin ja kunnan ympäristösuojelusihteeriin, jotka antavat lisätietoja hautaamisesta ja mm. kunnan alueella sijaitsevista pohjavesialueista.

Tilalla kuollut tai lopetettu hevonen kuuluu sivutuoteasetuksen luokkaan 2. Hevosten hävittäminen on mahdollista myös polttamalla ruho hyväksytyssä poltto- tai rinnakkaispolttolaitoksessa. Kokonaisten ruhojen poltto tapahtuu sivutuoteasetuksen mukaisesti. Hevosten ruhot voidaan kuljettaa käsiteltäväksi luokan 1 tai luokan 2 käsittelylaitokseen.
http://wwwb.mmm.fi/el/art/sivutuote/havittaminen.html
 
loilo
miks ihmees rakas eläin pitäs teurastaa tai sitte antaa jonnekki ihmisille syötettäväks ei oo reiluu eläimiikää kohtaa sitäpaitsi miettikää ny jos ihmisille tehtäis samal taval ja syötettäis hepoille haluisitko rakkaalle ihmisellesi käyvän niin että näkisit hänet paloina jonkun hevosen naaman edessä syötävänä miettikää nyt ihmiset miten on julmaa!:( tv.hevosten teurastuksen lihaksi vastustaja!
 
Alkuperäinen kirjoittaja loilo:
miks ihmees rakas eläin pitäs teurastaa tai sitte antaa jonnekki ihmisille syötettäväks ei oo reiluu eläimiikää kohtaa sitäpaitsi miettikää ny jos ihmisille tehtäis samal taval ja syötettäis hepoille haluisitko rakkaalle ihmisellesi käyvän niin että näkisit hänet paloina jonkun hevosen naaman edessä syötävänä miettikää nyt ihmiset miten on julmaa!:( tv.hevosten teurastuksen lihaksi vastustaja!
Mitä järkeä on hyvää ruokaa heittää menemään? Jos laki vain sallisi niin minut ainakin saisi laittaa raatona villisioille haaskaksi josta kaverit pääsisi ampumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Minut saisi jauhaa ja kompostoida. Haluaisin mieluummin kukkapenkkiin kuin perunamaalle.
Mieluummin lonkkaluusta tuhkakuppi ja selkänahasta lampunvarjostin. Pitää vain hakkauttaa hieno kuva että tulee komeampi varjostin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja loilo:
miks ihmees rakas eläin pitäs teurastaa tai sitte antaa jonnekki ihmisille syötettäväks ei oo reiluu eläimiikää kohtaa sitäpaitsi miettikää ny jos ihmisille tehtäis samal taval ja syötettäis hepoille haluisitko rakkaalle ihmisellesi käyvän niin että näkisit hänet paloina jonkun hevosen naaman edessä syötävänä miettikää nyt ihmiset miten on julmaa!:( tv.hevosten teurastuksen lihaksi vastustaja!
Mulle henk.koht. on ihan sama, mitä esimerkiksi mun raadolle tapahtuu sen jälkeen, kun on henki pois.
Toivon, että mikäli jotain lain puitteissa käypiä osia vielä löytyy, ne ainakin irrotetaan ja käytetään hyödyksi.

Miten se ei ole reilua ts. miten eläin tietää mihin sen ruho menee kuoleman jälkeen? Ei niitä kuule teurastamossakaan elävältä nyljetä.

Itseasiassa vierestä nähneenä sekä eläinlääkärin, että teurastajan tekemän hevosen lopetuksen sanoisin, että jälkimmäinen tapa on eläimelle huomattavasti armollisempi, tai ainakin ihmisen silmin armollisempaa katsottavaa.

Välitän ja pidän hevosistani, ja arvostan niitä enemmän kuin suurinta osaa ihmisistä. Silti ja jopa siitä syystä jos tiedän olevan sen aika, kuskaan omani mieluummin teurastamoon kuin soitan lääkärin lopettamaan.

Btw. Hevonen ei syö lihaa. Jos nyt kuitenkin teoriassa söisi, ja sen edessä möllöttäisi filepala ihmistä, niin tuskin se mua hetkauttaisi. Siellä teurastamossa ei niitä hevosenkaan ruhoja pilkota kirveellä kilon paloihin ja pakettiin karvoineen, nahkoineen. Ja kun sä sellaisen lihan palan näet, niin sä et edes tod.näk. tiedä, onko se lehmästä, lampaasta, siasta vai hevosesta, jos ei sulle kerrota etkä maista.
 
Siis mitäh? Mistäs heppapalstalta tänne on eksynyt porukkaa? :LOL:

Tottakai hevosenraato mieluummin teurastamoon hyötykäyttöön, kuin jonnekkin 'kaatopaikalle' mätänemään ja tuottamaan ties mitä kaasuja.
Yksi oma ponini on haudattu ja siinä olikin semmoin homma etsiä sopiva hautapaikka, kaivuri sun muut, että teurastamo on helpompi ja parempi.
 
"asiantuntija"
Hevosen lihaa käytetään tänäkin päivänä monissa liha tuotteissa ja myös palvi- ja suola lihana saa. Taljan saa takaisin sopimalla teurastamon kanssa etukäteen joko suolattuna valmiiksi tai tuoreena itse suolaten. Hevosen voi tuoda itse tainnutukseen tai henkilökunta ottaa vastaan ja itse voi tulla perässä katsomaan lopetuksen.
 
"vieras"
[QUOTE="miisa";22641911]Missä tuotteissa esimerkiksi käytetään hevosen lihaa? Että osaa välttää....[/QUOTE]

Osaat varmaan itsekin lukea tuoteselosteet. Aika vaikeaa sitä hevosenlihaa valitettavasti on löytää, aika etsimällä saa etsiä. Heppa on hyvää etenkin pihvinä, ja niin kauan kun pitää huolen siitä, että se on suomalaisesta hevosenlihasta valmistettua, aika lailla niin eettistä lihaa kuin voi olla. On tekopyhää vetää jotain tehotuotettua broileria (ts. syödä koko elämänsä kärsineen elukan lihaa) ja sitten moralisoida sitä, että hevosen lihat käytetään hyödyksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;19577232:
Ja esmes Argentiinassa hevosia kasvatetaan kuten täällä sikoja- syötäväksi.
Syntyvät ja kasvavat vain siksi että joutuvat lihoiksi.

Eli sillä(kin) periaatteella pataan vain :saint:
Tähän pitää kyllä sanoa että Suomessakin on kerran yritetty pitää hevosia lihakarjana, mutta kun ei hepat sovellu sellaiseksi. Jos niitä ei liikuta niin ne sairastuvat, ja liha ei kelpaa ruoaksi. Nautakarja voi seisoa koko talven navetassa, mutta hevonen ei.
 
[QUOTE="miisa";22641911]Missä tuotteissa esimerkiksi käytetään hevosen lihaa? Että osaa välttää....[/QUOTE]

Mä viimeeksi katsoi Cittarin metwurstihyllyä niin suurimmassa osassa oli hevosenlihaa. Katso tuoteselosteet.
 
en tajua
Itse olen hevosrakastan, itselläni on hevosia. Silti syön hevosen lihaa mm. meetwurstissa. Vanhemmillani on myös navetta ja siis lehmiä, syön silti naudanlihaa. Syön myös sikaa ja kanaa. En tajua näitä vouhottajia jotka ei syö hevosenlihaa koska hevoset on niin ihqui.

Kissoja ja koiria en syö koska ne eivät täällä Suomessa kuulu teuraseläimiin eikä niiden lihaa myydä missään.
 
Hih, täällä taas jengiä liikkeellä jotka ei voi kuvitellakaan koskevansa raakaan lihaan mutta kun äiti sen paistaa niin namnam johan maistuu. Kasvissyöjiä ja eläintenoikeukisen puolesta puhujia jotka kulkee nahkakengissä...?

Tottakai hyötyeläin hyötykäyttöön myös kuoleman jälkeen.
 
poro metukkaa löytyy, siinä ei ole hevosen lihaa.

harmi että teurastamot ottaa hevosia harvoissa paikoissa, teurasmatkat pitenee pahasti. sitte on näitä kotiteurastajia jokak tulee kotia ja palottelee hevosen sulel valmiiksi. eikä siitä kauvoa ole ku näytettiin 45min ohjelmassa hevoskuljetuksista ympäri eurooppaa, oli rumannäköstä katottavvaa. parempi teurastaa hevonen ja ottaa käyttöön se mitä irti lähtee.
 
Tähän pitää kyllä sanoa että Suomessakin on kerran yritetty pitää hevosia lihakarjana, mutta kun ei hepat sovellu sellaiseksi. Jos niitä ei liikuta niin ne sairastuvat, ja liha ei kelpaa ruoaksi. Nautakarja voi seisoa koko talven navetassa, mutta hevonen ei.
Hmmm. Voishan ne soveltua ja siis soveltuukin, mutta kun ihmisillä on outo käsitys että sen elukan pitää seistä parressa läpi vuoden.
: /

Hevonen parempi ratsuna ja ravurina mun mielestä, ei sillä.

Syönkin kyllä vaikka ne onkin ihqui.
 
[QUOTE="asiantuntija";22640979]...Taljan saa takaisin sopimalla teurastamon kanssa etukäteen joko suolattuna valmiiksi tai tuoreena itse suolaten.[/QUOTE]

Hirviliiterillä vanhemmat miehet puhu että on muuten erittäin itaraa hommaa nylkeä hevosta. On kuulemma nahka todella tiukassa.
 
"Neith"
kyllä mä ymmärrän että viedään oma hevonen teuraaksi kun on aika,
hevoset ei ole ilmaisia ja jos heppa esim teloo koipensa niin ettei sitä ehjäksi saa (se on kallista ja yleensä turhaa eikä hevosesta ole välttämättä enää hyötyä siinä tarkoituksessa mihin se on hankittu) niin teuraaksi kun vie saa edes osan rahoista lihan muodossa takas..
äitee osti juuri 6€/kg paistia, tilanne juuri sellainen että kilpahepalla jalka meni paskaks, se vietiin lähi teurastamolle koska se oli parasta sille hevoselle.

mä kyllä syön hevosen lihaa jos sitä jossain on, ja äidillä ihan kastikkeessa.. mutta itse en kotiin osta, kun en syö juuri muutenkaan kokolihaa
 
"vaimo"
Todellinen hevosihminen nimenomaan kannattaa hevosten teurastusta ruuaksi. Onhan se eläimelle paljon armeliaampaa päätyä nopeasti lopetettavaksi kuin joutua kiertoon vaikka olisi vanha ja/tai kipeä. Enemmän pitäisi saada hevosia teuraaksi!
 
[QUOTE="vaimo";22642631]Todellinen hevosihminen nimenomaan kannattaa hevosten teurastusta ruuaksi. Onhan se eläimelle paljon armeliaampaa päätyä nopeasti lopetettavaksi kuin joutua kiertoon vaikka olisi vanha ja/tai kipeä. Enemmän pitäisi saada hevosia teuraaksi![/QUOTE]

olet aivan okeassa. kiertolaiseksi joutuneita on liikaa. ostetaan 2v ratsastaneelle tytölle ex ravuri jonko oletetaan osavaan kaikki. ja sitte sattuuki se pahin... hevonen kirtoon :(
 

Yhteistyössä