Herpes-tartunta

  • Viestiketjun aloittaja Kauhuissaan
  • Ensimmäinen viesti
Kauhuissaan
Hei,
Olen hirvittävässä tilanteessa ja mietin voisiko täältä löytyä vertaistukea.

Sain miesystävältäni (jolla on huuliherpes) herpestartunnan viikko sitten genitaalialueelleni.

Nyt takana elämäni kipein ja huolesta sekaisin oleva viikko.
Eläissäni en ole ollut näin kipeä :(
Herpesrakkulat ovat peräaukossa ja ulostaminen erittäin kivuliasta.

Pieni tyttöni asuu luonani vuoroviikoin ja olen valtavan huolissani siitä etten tartuta herpestä häneen :(

Kenelläkään aiheesta kokemuksia?

Ja nyt ei kiitos vittuilua.
 
vierailija
Ootko sä käyny asian tiimoilta lääkärissä? Jos et, niin kannattais koska saat lääkäriltä lääkkeet(suun kautta otettavat) ja yleiset hoito-ohjeet mitkä helpottavat oloasi silloin kun virus on aktivoitunut.

Käsien pesut ovat arvossa arvaamattomassa.
 
vierailija
Ootko sä käyny asian tiimoilta lääkärissä? Jos et, niin kannattais koska saat lääkäriltä lääkkeet(suun kautta otettavat) ja yleiset hoito-ohjeet mitkä helpottavat oloasi silloin kun virus on aktivoitunut.

Käsien pesut ovat arvossa arvaamattomassa.


Tottakai olen käynyt lääkärissä ja sain ne tablettilääkkeet.
Silti olen niin huolissani :(
Kellään omakohtaista kokemusta?
 
vierailija
huuliherpes tarttuu kun se on aktiivisena.

muina aikoina se ei hattaa. Itselläni on huuliherpes, joka tuli usein ja oli pahan näköinen.
sain lääkäriltä lääkkeen, jonka kanssa se on nyt pysynyt kurissa.

lääkäriin hakemaan tablettimuodossa herpes lääke niin se alkaa paranemaan.

mutta eniten mietin sitä miestä jolta tuon sait.
jokainen tietää, että suutelu ja suuseksi on ehdottomasti kielletty kun herpes on aktiivinen.
kannattaisiko keskustella miehen kanssa, mitä hän mietti kun tartutti sen sinuun.

kun lapsi tulee kotiin, niin pese kädet hyvin vessareissun jälkeen ja käytä vaikka käsidesiä.

kyllä se siitä. Mutta käy hakemassa lääkettä
 
vierailija
Ootko sä käyny asian tiimoilta lääkärissä? Jos et, niin kannattais koska saat lääkäriltä lääkkeet(suun kautta otettavat) ja yleiset hoito-ohjeet mitkä helpottavat oloasi silloin kun virus on aktivoitunut.
Käsien pesut ovat arvossa arvaamattomassa.
huuliherpes tarttuu kun se on aktiivisena.

muina aikoina se ei hattaa. Itselläni on huuliherpes, joka tuli usein ja oli pahan näköinen.
sain lääkäriltä lääkkeen, jonka kanssa se on nyt pysynyt kurissa.

lääkäriin hakemaan tablettimuodossa herpes lääke niin se alkaa paranemaan.

mutta eniten mietin sitä miestä jolta tuon sait.
jokainen tietää, että suutelu ja suuseksi on ehdottomasti kielletty kun herpes on aktiivinen.
kannattaisiko keskustella miehen kanssa, mitä hän mietti kun tartutti sen sinuun.

kun lapsi tulee kotiin, niin pese kädet hyvin vessareissun jälkeen ja käytä vaikka käsidesiä.

kyllä se siitä. Mutta käy hakemassa lääkettä
Kiitos vastauksestasi.
Olen siis jo aloittanut lääkekuurin.
Mieystävän huuliherpes ei ollut aktiivisena ja tarttui silti. Sehän voi tarttua myös ei aktiivisessa vaiheessa.
Olen lukenut nyt 3 päivää herpeksestä. Pelkään kuollakseni esim herpeksen aiheuttamaa herpes enkefaliteettia.

Teen kaikkeni ettei se tarttuisi tyttööni.
Pitääkö wc-pönttö desifioida joka käynnin jälkeen?
Maanantaina menen vielä sukupuolitautien poliklinikalle saamaan tarkemmat toimintaohjeet.
Hirvittää se että kyseessä on loppuelämän virus, joka ei lähde elimistöstä.
 
vierailija
Minulla on huuliherpes enkä edes muista milloin se olisi ollut edellisen kerran aktiivinen. Ehkä kymmenen vuotta sitten? Silloinkin se oli pieni rupi joka oli suupielessä muutaman päivän ajan.

Käytännössä täysin harmiton sairaus.
 
vierailija
Minulla on huuliherpes enkä edes muista milloin se olisi ollut edellisen kerran aktiivinen. Ehkä kymmenen vuotta sitten? Silloinkin se oli pieni rupi joka oli suupielessä muutaman päivän ajan.

Käytännössä täysin harmiton sairaus.
Kiitos vastauksestasi.
Tämä on ollut elämäni kivuliain viikko ja olen ollut niin kauhuissani että olen pikeasti välillä toivonut kuolemaa.

Helpottaa kuitenkin kuulla muistakin joilla on herpes.
 
Harmitus
Hei,
Olen hirvittävässä tilanteessa ja mietin voisiko täältä löytyä vertaistukea.

Sain miesystävältäni (jolla on huuliherpes) herpestartunnan viikko sitten genitaalialueelleni.

Nyt takana elämäni kipein ja huolesta sekaisin oleva viikko.
Eläissäni en ole ollut näin kipeä :(
Herpesrakkulat ovat peräaukossa ja ulostaminen erittäin kivuliasta.

Pieni tyttöni asuu luonani vuoroviikoin ja olen valtavan huolissani siitä etten tartuta herpestä häneen :(

Kenelläkään aiheesta kokemuksia?

Ja nyt ei kiitos vittuilua.
Hei!
Sain herpeksen miesystävältäni. Se rauhoittuu vuosien myötä. Ei se herkästi tartu. Minun tyttäreeni ei se tarttunut eikä ole tarttunut seuraavaankaan miesystävään.

Ensimmäinen kerta on kipein. pidä varalla aina lääkettä. Heti,kun alkaa tuntua siltä,että uusii,niin lääkettä kehiin. Minä jouduin hankkimaan estolääkityksen. Se vaimenee ajanmyötä pois. Tsemppiä!
 
vierailija
Oma vaimoni tartutti minuun ja rakkulat tulevat peniksen juurelle. Mielestäni kondomikaan ei peitä niitä, koska juuri jää aina hieman paljaaksi. Oireet tulevat, kun tulen kipeäksi. Muutoin ei oireita ole. Kosmeettinen vaiva. Vähenee vuosien saatossa, mutta häpeän asiaa paljon...
 
vierailija
Sairastin genitaalialueen herpeksen juuri tuosta samasta syystä, huulesta tarttuneena, oli todella kipeä, lääkityksellä ja muistaakseni paikallisvoiteella parantui, ei ole uusinut ollenkaan, tartunta 15-20 vuotta sitten, huuliherpes virus on todella yleinen ja se on suurinpiirtein joka toisella elimistössä oireettomana, hyvä hygienia kotona, nyt kun oireet, tsemppiä, muistan, että oli inhottava kokemus
 
vierailija
Sairastin genitaalialueen herpeksen juuri tuosta samasta syystä, huulesta tarttuneena, oli todella kipeä, lääkityksellä ja muistaakseni paikallisvoiteella parantui, ei ole uusinut ollenkaan, tartunta 15-20 vuotta sitten, huuliherpes virus on todella yleinen ja se on suurinpiirtein joka toisella elimistössä oireettomana, hyvä hygienia kotona, nyt kun oireet, tsemppiä, muistan, että oli inhottava kokemus
Herpes ei parane ikinä. Se voi kyllä jäädä elimistöön oireettomattomaksi, mutta voit tartuttaa virusta eteenpäin...
 
vierailija
Mulle lääkäri sanoi, että 95%:lla ihmisistä on herpesvirus (joko 1 tai 2) elimistössään. Osa pelkästään kantaa virusta.
Mutta onkohan tuo sittenkään huuliherpes, jonka miesystävältäsi sait? Oletko varma ettei hänellä ole genitaaliherpestä?
 
vierailija
Ensimmäinen kerta on kivuliain, sen jälkeen oireilun harvenee ja lievittyy. Itselläni tartunnasta on jo 10 vuotta, oireita tulee ehkä muutaman kerran vuodessa ja ne ohittuvat muutamassa päivässä. Raskausaikaa/synnytyksiä edeltävää aikaa lukuunottamatta en ole tarvinnut lääkitystäkään.

Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Herpes tarttuu limakalvoilta, joten kodin pintojen (esim. Wc-istuimen) kautta et pysty sitä levittämään. Ainakin oman kokemukseni mukaan genitaalialueella oireiden paranemista helpottaa wc-käynneillä suihkuttelu paperinkäytön sijaan - paperilla kun pystyy ärsyttämään umpeutumassa olevat rakkulat uudelleen kipeämmiksi.

Vaikka herpes on yleinen tauti, on sen tuottama häpeä ja leimautumisen tunne voimakas. Itse sain tartunnan tuoreessa parisuhteessa 10 vuotta sitten, kun kumppani ei itsekään tiennyt kantajuudestaan. Tartunnan toteaminen aiheutti jonkinlaisen kriisin, enkä 7 vuoteen kertonut asiasta missään, kunnes se oli pakko ottaa puheeksi äitiysneuvolassa esikoista odottaessa. Vielä silloinkin tunsin valtavaa tarvetta selitellä asiaa, kuinka olen saanut tartunnan vaikka olen aina ollut tarkka ehkäisyn suhteen ja harrastanut seksiä vain parisuhteissa. En vieläkään yleisesti puhu asiasta esim. kavereille, mutta olen muutoin sinut asian kanssa. Parisuhde jatkui kriisin jälkeenkin (ja jatkuu edelleen), eikä herpes vaikuta elämäämme juurikaan, voimme keskenämme keskustella aiheesta avoimesti. Sen kanssa oppii kyllä elämään ja asia unohtuukin :) sitä toki ajoittain harmittelee, että herpesvirus jää todella elimistöön pysyvästi, mutta toisaalta keksin kymmenittäin pahempiakin tauteja, johon sairastua.
 
vierailija
Ensimmäinen kerta on kivuliain, sen jälkeen oireilun harvenee ja lievittyy. Itselläni tartunnasta on jo 10 vuotta, oireita tulee ehkä muutaman kerran vuodessa ja ne ohittuvat muutamassa päivässä. Raskausaikaa/synnytyksiä edeltävää aikaa lukuunottamatta en ole tarvinnut lääkitystäkään.

Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Herpes tarttuu limakalvoilta, joten kodin pintojen (esim. Wc-istuimen) kautta et pysty sitä levittämään. Ainakin oman kokemukseni mukaan genitaalialueella oireiden paranemista helpottaa wc-käynneillä suihkuttelu paperinkäytön sijaan - paperilla kun pystyy ärsyttämään umpeutumassa olevat rakkulat uudelleen kipeämmiksi.

Vaikka herpes on yleinen tauti, on sen tuottama häpeä ja leimautumisen tunne voimakas. Itse sain tartunnan tuoreessa parisuhteessa 10 vuotta sitten, kun kumppani ei itsekään tiennyt kantajuudestaan. Tartunnan toteaminen aiheutti jonkinlaisen kriisin, enkä 7 vuoteen kertonut asiasta missään, kunnes se oli pakko ottaa puheeksi äitiysneuvolassa esikoista odottaessa. Vielä silloinkin tunsin valtavaa tarvetta selitellä asiaa, kuinka olen saanut tartunnan vaikka olen aina ollut tarkka ehkäisyn suhteen ja harrastanut seksiä vain parisuhteissa. En vieläkään yleisesti puhu asiasta esim. kavereille, mutta olen muutoin sinut asian kanssa. Parisuhde jatkui kriisin jälkeenkin (ja jatkuu edelleen), eikä herpes vaikuta elämäämme juurikaan, voimme keskenämme keskustella aiheesta avoimesti. Sen kanssa oppii kyllä elämään ja asia unohtuukin :) sitä toki ajoittain harmittelee, että herpesvirus jää todella elimistöön pysyvästi, mutta toisaalta keksin kymmenittäin pahempiakin tauteja, johon sairastua.
Kiitos vastauksestasi.
Minä yritän nyt päivä kerrallaan selvitä tästä shokista ja näistä kivuista, joihin edes suihkuttelu ei auta.
Sain lääkäriltä reseptin Xylocain-puudutteeseen, jota joudun käyttämään kun käyn vessassa.
 
vierailija
Olen selaillut paljon nettiä, hakenut tietoa ja ihmisten kokemuksia aiheesta. Nyt haluan jakaa oman tarinani täällä, jota on edelleen vaikea uskoa todeksi. Olen puhunut asiasta läheisimmille ystävilleni, mutta he eivät tunnu ymmärtävän tunteitani..heillä ei herpestä ole.

Tapailin vuodenvaihteen molemmin puolin miestä, jolta satuin suuseksin seurauksena saamaan genitaaliherpeksen (HSV1-viruksen). Olin tartunta-aikaan hyvin järkyttynyt, edelleenkin asia ahdistaa, vaikka tartunnasta on yli 6kk aikaa. Ensioireet olivat todella pahat, olin todella kipeä. Päivät tuntuivat hyvin pitkiltä, en uskaltanut kunnolla juodakaan, koska pissalla käyminen sattui niin paljon. Vesi onneksi auttoi selviytymään niistä kerroista, uskon myös lääkityksen auttaneen. Ensioireiden jälkeen tartunta-alueella on tuntunut välillä vain pientä jomotusta/kihelmöintiä/kutinaa, rakkuloita ei ole ilmennyt. Estolääkitystä en ole syönyt.

Olen miettiny paljon sitä, miten jatkan elämääni eteenpäin tämän suhteen jo loputtua? Miten pystyn tutustumaan uuteen ihmiseen ja kertomaan tästä ikävästä viruksesta? Tiedän, että asia tulisi kertoa tapailun alkuvaiheessa. Olen lukenut, että parasta olisi antaa aiheen tulla luonnollisesti keskustelussa, koska silloin se vaikuttaisi vähemmän järkyttävältä ja enemmän miltä tahansa asialta elämässäni. En vain ole asian kanssa sinut, se ei ole mitenkään luonnollinen asia elämässäni..häpeän sitä, ahdistun siitä. Miten siis voisin kertoa asian luonnollisena? Pelkään hylätyksi tulemistakin kertomisen jälkeen. Välillä ajattelen, etten voi enää tutustuakaan kehenkään, en halua tartuttaa ketään. Olen omassa mielessäni onnistunut rinnastamaan herpeksen hiviin, vaikka se ei yhtä paha virus olekaan.

Kerroin ensioireiden aikaan tälle tapailemalleni miehelle saamistani oireista ja epäilyksistäni, tämä mies ei tiennyt kantavansa mitään virusta. Tiedusteltuaan asiaa omalta äidiltään, tämän äiti oli kertonut tällä miehellä olleen huuliherpes lapsena. Lapsuuden jälkeen herpes ei ollut enää aktivoitunut, siksi mies ei tiennyt siitä. Mies kertoi myös, ettei kukaan minua aikaisempi nainen ole saanut oireita. Tuli oikein lottovoittajafiilis. Mies oli kyllä hyvin pahoillaan asiasta, mutta omaa oloa se ei helpottanut yhtään. Eihän hän tätä asiaa käy läpi, sen huuliherpeskin on hyväksytympi kuin minun saamani genitaaliherpes.. :(
 
vierailija
Itse en oikein ymmärrä tuota häpeää herpeksestä. Mikä siitä tekee häpeällisemmän sukupuolielimessä kuin huulessa? Tuntuu siltä kuin maailma kaatuisi monelta diagnoosin myötä. Maailmassa on sentään PALJON vakavampiakin sairauksia joiden kanssa ihmiset elävät täysipainoista elämää.
Käykää lääkärissä ja hankkikaa viruslääkeresepti, niin että tarvittaessa lääkityksen voi aloittaa heti oireiden ilmaantuessa.
 
vierailija
Itse en oikein ymmärrä tuota häpeää herpeksestä. Mikä siitä tekee häpeällisemmän sukupuolielimessä kuin huulessa? Tuntuu siltä kuin maailma kaatuisi monelta diagnoosin myötä. Maailmassa on sentään PALJON vakavampiakin sairauksia joiden kanssa ihmiset elävät täysipainoista elämää.
Käykää lääkärissä ja hankkikaa viruslääkeresepti, niin että tarvittaessa lääkityksen voi aloittaa heti oireiden ilmaantuessa.
Oletko itse saanut tartunnan? Asiat eivät ole aina noin mustavalkoisia. Kyllä sitä kyseisen taudin kantajana miettii mm. sitä, kuinka toinen (mahdollisesti oireeton) osapuoli tulee hyväksymään asian. On ihmisiä, jotka kammoksuvat tauteja. Kaikki eivät ole yhtä avarakatseisia, vaikka huuliherpes on 80%:lla väestöstä ja genitaaliherpes muistaakseni 25%:lla. Kaikki heistä ei vain oireile. Asiasta kertominen hylätyksi tulemisen pelossa on vaikeaa.
 
vierailija
Kun jättää kertomatta, ei voi valehtelusta syyttää ja elämä jatkuu..... toisella ainakin.
https://www.iltalehti.fi/tosielamaa/a/2016082222210216

Sunnuntai 9.12.2018
Ilona | Tosielämää
Naisen lohduton tarina: Sukupuolitauti tuhosi elämäni
23.08.2016 klo 6:30 (muokattu tänään klo 21:07)
Nainen menetti taudin seurauksena työnsä, asuntonsa ja terveytensä.

Yhdysvaltalainen Liz Crokin eli neljä vuotta sitten unelmaelämäänsä.

Liz työskenteli esimiehenä lehdessä, sai hyvää palkkaa ja asui luksusasunnossa Hollywoodissa. Hän juhli julkkisten kanssa ja matkusteli ympäri maailmaa. Kaiken kruunuksi keväällä 2012 hän tapasi täydellisen miehen: hauskan, älykkään, komean, rikkaan ja seikkailunhaluisen.

– Hän vei minut jahdilla San Diegoon, hiihtämään Lake Tahoalle ja maistelemaan viinejä Santa Barbaraan. Treffimme olivat kuin Unelmien poikamies -ohjelmasta, Liz kertoo Marie Claire -julkaisuun kirjoittamassaan jutussa.

Pian Liz tuli kuitenkin sairaaksi.

– Aluksi luulin, että minulla on hiivatulehdus tai paha virtsatieinfektio. Mutta sitten oireet muuttuivat vakavammiksi: minulla oli pahoinvointia, päänsärkyä, kuumetta, sekavaa oloa. Tiesin, että jokin oli pahasti pielessä.

Lizin poikaystävä näki, kuinka sairas Liz oli.Silti mies vakuutti, että kyseessä oli todennäköisesti vain flunssa.

”Hän väitti ilmekään värähtämättä olevansa puhdas”
Syksyllä Lizillä diagnosoitiin aivokalvontulehdus. Todellinen pommi oli se, että lääkäreiden mukaan tulehduksen aiheuttaja oli genitaaliherpes. Tartuttaja oli Lizin silloinen poikaystävä, vaikkakaan mies ei asiaa myöntänyt.

– Hän istui kanssani lääkärin vastaanotolla ja väitti ilmekään värähtämättä olevansa ”puhdas”. Jostain syystä minä uskoin häntä.

Lääkäreillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin tehdä lisää testejä ja miettiä uudelleen Lizin diagnoosia. Poikaystävän valheen takia Lizin tila vain paheni. Hän sairastui meningoenkefaliittiin, hengenvaaralliseen aivojen ja aivokalvojen tulehdukseen.

– Poikaystäväni jatkoi valehtelemista kuukausia ajan, vaikka tiesin jo totuuden.Jatkoin suhdetta, sillä halusin hänen myöntävän totuuden – myöntävän, että hän oli valehdellut ja tiennyt kaiken aikaa, miksi olin sairas. Lopulta hän myönsi kantavansa sekä huuli- että genitaaliherpestä. Se oli viimeinen pisara.

”Nyt haluan oikeutta”
Diagnoosin ja hoidon viivästyminen oli saanut aikaan tuhoa Lizin aivoissa. Tuloksena oli pysyvä aivovamma. Hän ei pystynyt lukemaan, kirjoittamaan, muistamaan tai näkemään, kuten ennen.

Aivovaurion tuloksena Liz menetti työnsä.Eikä hänellä ollut sairasvakuutusta.

– Olin kaulaani myöten veloissa sairaanhoitomaksujen takia. Kun tajusin, ettei minulla enää ollut varaa pitää asuntoani, romahdin täysin. Minulla ei ollut paikkaa, mihin mennä.

Liz tajusi tarvitsevansa taloudellista apua.Hän joutui turvautumaan vähäosaisille, sairaille ja työttömille tarkoitettuihin tukiin.

– Tukien hakeminen tuntui petokselta.Mielestäni ne kuuluivat ihmisille, jotka elivät paljon vaikeammissa olosuhteissa. Mutta minulla ei ollut muita vaihtoehtoja.

Pitkään kestäneen paperisodan jälkeen Liz hyväksyttiin tuen piiriin. Hiljalleen hän alkoi saada elämäänsä takaisin raiteilleen.

– Nyt, neljä vuotta myöhemmin, alan selvitä tästä taloudellisesta helvetistä. Ja haluan oikeutta. Olen nostanut syytteen exääni vastaan, sillä hän tartutti herpeksen minulle tietoisesti ja vaikeutti diagnoosin tekemistä ja myöhästytti hoidon aloittamista.

Liz haluaa kertoa tapauksestaan avoimesti, sillä hän toivoo, ettei kukaan muu joutuisi kokemaan samaa. Hän on myös kirjoittanut kokemuksestaan Malice-nimisen kirjan.

– Nyt taistelen saadakseni oman elämäni takaisin ja aion tehdä kaikkeni, jotta muiden nuorten naisten elämä ei menisi samalla tavalla pilalle. Ja olen hyvässä vauhdissa molemmissa tavoitteissani.

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 23.08.2016.

Lähde: Marie Claire
 
vierailija
Kyllä kantaa, hpv-1 on käytännössä melkein jokaisella suomalaisella. Ja kyllä, se voi tarttua suusta vaikka perseeseen! (onko pakko nuolla sitä persettä, onkin toinen kysymys)
Hpv on eri kuin herpes.
Käytännössä ei ole jokaisella suomalaisella, koska molemmat (hpv sekä hsv-1 genitaalialueella ja hsv-2) luokitellaan sukupuolitaudeiksi. Tämä tarkoittaa siis tartunnan mahdollistamiseksi yleensä seksiä.
Hpv-rokote suojaa joiltakin virustyypeiltä, mutta ei kaikilta.
 
vierailija
Hei,
Olen hirvittävässä tilanteessa ja mietin voisiko täältä löytyä vertaistukea.

Sain miesystävältäni (jolla on huuliherpes) herpestartunnan viikko sitten genitaalialueelleni.

Nyt takana elämäni kipein ja huolesta sekaisin oleva viikko.
Eläissäni en ole ollut näin kipeä :(
Herpesrakkulat ovat peräaukossa ja ulostaminen erittäin kivuliasta.

Pieni tyttöni asuu luonani vuoroviikoin ja olen valtavan huolissani siitä etten tartuta herpestä häneen :(

Kenelläkään aiheesta kokemuksia?

Ja nyt ei kiitos vittuilua.
Veikkaan kyllä, että miehellä on herpes kyrvässä! Ei vain kerro. Ja jälleen, miksi pitää yhtyä sinne peräaukkoon.. tässä jälleen kerran surullinen tulos.
 

Yhteistyössä