Herpes ja loppuraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton odottaja

Vieras
Onko täällä toisia äitejä kellä tämä sama kiusallinen vaiva? Mulla on nyt muutaman kerran ollut raskauden aikana (lähinnä alkuraskaudesta) ja nyt taas tuntuu että tulossa on. Mulla oireilee vain yhdellä näppylällä, mutta vaivana sitäkin suurempi. Onko herpeksestä jotain vaaraa sikiölle? Onko teillä estolääkitys auttanut, että synnytysajankohtana ei rakkuloita olisi? Mulla tämä on siirtynyt ylähuulesta alapäähän joten ilmeisesti sama estolääke auttaa jota ottaisin huuliherpekseenkin? Neuvolantäti on aika nihkeä kertomaan mitään joten siksi täällä kyselen. Neuvolalääkärille ei aikoja mielellään anneta kun säästetään.

Esikoista odottaessa neuvolassa oltiin sitä mieltä, että herkes ei ole este alatiesynnytykselle koska kätilö voi liinoilla suojata vauvaa ulostullessa( siis jos rakkuloita on). Mitään estolääkitystä en silloin saanut, outoa eikö?

Ehdottomasti vaadit neuvolassa päästä jutusille asiasta neuvolalääkärille. Mikäli alapäässä herpes, voidaan joissain tapauksissa laittaa loppuraskaudesta estolääkitys päälle niin ettei rakkuloita olisi synnytyksessä. Herpes todellakin voi tarttua pikkuiseen ja aiheuttaa vakavan aivotulehduksen joka ei ole mikään viaton juttu. Eli ei aiheuta vaara sikiölle kun vasta synnytyksessä, mutta ehdottomasti jonkun täytyy ottaa kantaa estolääkitykseen viimeistään loppuraskaudessa.

Itselläni oli tarkoitus pyytää estolääkitys loppuraskaudessa, vaikkei sitä neuvolassa hirveästi tarjoteltukaan. Kävi vaan niin, että synnytys käynnistyi yli kaksi kuukautta ennen aikojaan, joten en sitten lääkitystä ehtinyt kyselemään enkä saamaan. Kun sitten tosi toimet alkoivat niin kyselin, että mitä tämän herpeksen kanssa oikein tehdään. Lääkäri sanoi, että jos ei ole ensitartunta kyseessä vaan uusiminen, niin herpeksen ollessa aktiivisenakin synnytyksen aikana on vain alle 1% todennäköisyys että lapsi saa tartunnan. Ja näin ollen ei ryhdytty mihinkään toimenpiteisiin, eikä lapsi kyllä tartuntaa saanutkaan. Näin toimittiin OYS:ssa.

Olen myos karsinyt herpeksesta ja asia askarruttaa mielta koska suunnittelen raskautta. netissa on sanottu myos etta keisarinleikkaus on mahdollinen tartuntariskin valttamiseksi. en tosin tieda millaisin perustein siihen ryhdytaan. suosittelen hankkimaan tietoa asiasta ja keskustelemaan neuvolan kanssa.

Mulle ekassa raskaudessa kukaan ei puhunut mitään mistään estolääkityksistä (-04), mutta nyt asia otettiin heti ekalla neuvolakäynnillä esiin ja estolääkitys alkoi rv 36. Ja ekassa raskaudessa herpes aktivoitui parisen viikkoa ennen synnytystä. Ehti onneks mennä ohi ennen hoohetkeä. Lääkäri silloin tarkisti tilanteen ja totes, että ok.

On se kiva, että on niin monenkirjavaa käytäntöä näissä asioissa.. kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa!

Olen myös ymmälläni näistä. Sain itse kyseisen tartunnan ihmiseltä jolla se ei koskaan ole ollut aktiivinen (ei siis tiennyt asiasta lainkaan). Harvinaista mutta totta, että voi tarttua myös niin. Iso osa kanssaihmisistämme sitä kantaa. No ihmettelen lääkärien kantaa siihen että riskin pienuuden vuoksi estolääkitystä ei anneta tai synnytystapaan ei vaikuta, koska vauvalle herpes aiheuttaa erittäin vaarallisen sairauden. Ja jos voi tarttua ilman rakkulavaihetta aikuisesta toiseen, niin miksi ei muka vauvaankin. Mielestäni mikään riski ei ole tarpeeksi pieni jotta asia jätettäisiin huomiotta, kun kyse on vastasyntyneestä. Vaatikaa lääkäreitä huomioimaan asia!!!! Ja ps. ei sitä tartuntaa välttämättä kondomikaan estä (iho/limakalvokontaktia ei siinäkään voi täysin välttää, niin miten jotkut liinat sitten estäisivät vauvan tartunnan... ihmettelen! Ps. en halua ketään pelotella, ihmetyttää vaan tämä lääkäreiden välinpitämättömyys ja tietämättömyys näistä asioista.

Meillä taas neuvolalääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä, että ei mitään estolääkityksiä. Jos on aktiivisena synnytyksen aikana niin suoraan sektioon tai sitten jos on ulkosynnyttymissä niin teippaillaan.. Estolääkityisiä ei kuulema ole tarpeeksi tutkittu raskaana oleviin joten hän oli tätä mieltä . On kyllä pelottavan jännää miten tässäkin asiassa on niin montaa erimieltä olevaa lääkäriä. Että soitellen sotaan tässä mennään.

Kyllä meidän neuvolan täti kirjotuttaa lääkärillä estoreseptin vaikka 2 vuotta sitten ollut itsellä herpes,piti itsestään selvänä. Koska se on niin vakava asia jos tarttuu lapseen synnytyksessä,ennen syön lääkkeet kuin haluan vaarantaa lapsen tai keisarilla synnyttää.

Kannattaa kyllä miettiä vaihtoehtoja! Itse sain herpeksen synnytyksessä äidiltäni. Minulle se puhkesi suuhun todella pahana kun olin 9kk. En pystynyt syömään tai juomaan, letkuissa makasin sairaalassa useita viikkoja. Nyt aitinä voin kuvitella kuinka kauheata olisi jos oma lapsi olisi siinä tilanteessa:(

Minä kyselin tartunnasta ollessani raskaana ja minulle lääkäri sanoi, että tehdään sektio jos on rakkuloita. No minulle tehtiin sektio joka tapauksessa ihan muista syistä..

Kyllähän mä olen miettinyt vaihtoehtoja, mutta jos lääkäri ei kirjoita reseptiä niin hän ei kirjoita. Terveydenhoitajakin oli kuin olisi ensimmäistä kertaa asiasta kuullut. Ja kyseessä on kuitenkin ihan aika suurikin kaupunki, että en usko minun olevan ensimmäinen asiakas näissä asioissa. Nyt vain toivon, että ei ole aktiivisena synnytyksen hetkellä ja jos on niin sitten sektioon.