Herneen kokoinen patti rinnassa...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyhmy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyhmy

Vieras
Eilen siis maatessa löysin rinnasta herneen kokoisen pienen patin, on tuossa nännipihan reunustalla niinkun, siis ihon alla tietenkin. Onko kokemusta?? Ei kai toi syöpää sentään ole. ,mulla todella pienet rinnat ja oon aina olettanut et ois pienempi riski saada rintasyöpä silloin. apua!!

Se voi hyvin olla ns. mastopatiaa. tutkippa molempia rintoja ihan joka puolelta. paina oikein lujaa, siellä saattaa olla kokonaisia hernemattoja, ihan vieretysten. Sitten voit testata mieheltäsikin, munkin miehellä on niitä. Ne on vaarattomia

Voihan se olla tosiaan ihan vaaratontakin, mutta suosittelisin kuitenkin käymään lääkärillä, koska äitilläni oli juurikin herneen kokoinen patti nännipihan alueella ihon alla hieman syvempänä (n. 1cm syvyydessä) ja hällä se oli ihan sit syöpäkasvain. Löysi tosiaan itse, ja oli puol vuotta aiemmin käynyt mammossakin ja ei ollut havaittu..

Lääkäriin, vaikka voi olla vaaratontakin. Itselläni on ollut fibroadenomia useita kertoja. Ne tuntuivat kovilta pateilta, ja ne ovat vaarattomia, mutta silti ne on aina poistettu.

Aina lääkäriin.

JA aina he ottavat vakavasti ja tutkivat, ei sieltä käännytetä pois ilman kuvauksia (mammografia ja ultra).

Se voi olla tai voi olla olematta, mutta aina ne pitää tutkia.
Rintojen koolla ei sinänsä ole mitään merkitystä, eikä sillä että onko imettänyt vai ei tms.

Miten erotatte onko kysessä joku patti tms, eikä luu? Itselläni niin pienet rinnat, että kun yritän tunnustella onko kyhmyjä tms, niin mielestäni tunnen aina luun? Välillä erehdyn luulemaan että se on joku kova kyhmy, mutta päädyn toteamaan että onkin luu? Mistä oikein voin olla varma onko tuntemani kovat kyhmyjä vaiko luuta ?

mulla todella pienet rinnat ja oon aina olettanut et ois pienempi riski saada rintasyöpä silloin. apua!!

Papa-seulonnan yhteydessä oli juttua lääkärin kanssa siitä, että rintojen koolla ei ole mitään merkitystä rintasyövän kannalta. Pienemmistä tai löysemmistä rinnoista patin voi löytää helpommin, muuta eroa ei ole.
Ikä oli suurin vaikuttava tekijä. 55-60 vuotiailla syöpäkasvainten määrä nousee radikaalisti, muttei poissulje sitä etteikö rintasyöpään voisi sairastua myös 18-vuotiaana.

Soitin lääkärille ja käski tarkkailla pattia maanantaihin asti, jos on viellä siellä silloin pitää soittaa omalle terveysasemalle ja varata aikaa (on nyt suljettuna) epäili myös sen olevan kuukautisiin liittyvää. Noh, katsellaan maanantaihin asti. Ikää minulla on päälle 20v

Onko patti kova? se on olennainen.. jos on pehmeä, on todennäköisesti hyvälaatuinen kysta, joita naiselle ilmestyy hormonikierron mukaan ja yleensä ne huomaa vasta jos tulehtuvat (vaatii hoitoa jos tulehtuu).
Jos patti on kova, voi olla ärtynyt maitorauhanen... älä puristele sitä! Tai sitten voi olla maitorauhanen johon on kehittymässä solumuutoksia (itsellä ollut kaikki edellä mainitut). Ole miten oli, hieno ja oikea ratkaisu hakeutua lääkärille! Siellä se vasta selviää..

Olisi hyvä tehdä oma tutkimus n.vko kuukautisten jälkeen (ennen ovista), jolloin rinnat ns.normaalitilassa ja muuten jättää ne rauhaan.. näin on mulle neuvottu :)

On kokemusta. Menin terveyskeskukseen, josta lähetettiin ohutneulanäytteeseen sairaalaan. Syöpää se oli. Rinta poistettiin ja kainalosta imusolmukkeet, koska sieltä löytyi etäpesäkkeitä. Poikani oli tuolloin 6- vuotias.

Mulla on pitkään jomottanut oikeaa rintaa. Mitään patteja en siellä tunne, vaikka olen tunnustellut. Ei myöskään tule mitään nestettä. Onko kellään muulla jomottanut ja mistä voisi johtua?

Itse kävin yksityisellä mammografiassa ja ultrassa, koska rintani ovat luonnostaan erittäin "kyhmyiset" ja minun on lähes mahdotonta huomata onko niissä jotain erilaista vai ei :/ Tuollaista jomotusta oli ollut rinnan ja kainalon alueella jonkun aikaa. Mammorafiassa ei näkynyt mitään, mutta rtg-lääkäri näki ultrassa useita vesikystia jotka ovat siis vaarattomia, mutta sanoi niiden olevan joillakin naisilla yleisiä ja jos niitä on rinnoissa, voi niitä todennäköisesti olla muuallakin kropassa. Näille ei tehty mitään mutta sain ohjeen käydä ultrassa jos kipuja tai jotain uutta rinnoissa ilmenee.

multaki tuli huomattua yks pieni herneenkokoinen patti rinnasta noin 2 vko sitten. liittyyk murrosikaan vai jotain vakavampaa... huolestuttaa kyl hieman. ja oon viel poika.

Uusimmat

Yhteistyössä