Hermot menee, kitinää työpaikasta!

Työssäni toimin hoitoalan yksikössä esimiehenä, alaisuuteeni kuuluu noin 30 henkeä. Äitiyslomalle jäädessäni kävimme sijaiseni kanssa läpi kaikki kesken jääneet asiat, projektit sekä kävimme myös jokaisen työntekijän asiat läpi. Asiat jäi ihan hyvälle mallille.

Nyt noin reilun puolentoista kuukauden ajan minulle on melkeinpä joka päivä soittanut joku alaisistani kysellen milloin mitäkin esim. lomista, palkanmaksuista, tessistä yms. Omaa henkilökohtaista puhelinnumeroa en ole milloinkaan yleiseen jakeluun antanut, mistä lie sen kaivaneet.

Alkaa ihan oikeasti kyrpimään tuo jatkuva soittelu. Ajattelevat vissiin että olen ihan joutava akka vastailemaan heidän kysymyksiinsä ja ratkomaan ongelmia. Myös työpaikalla ilmenevistä ristiriidoista on minulle valitettu. Työyhteisö on muutenkin ollut aika haasteellinen ja vaativa. Naiset ovat pariin otteeseen olleet ihan oikeasti toistensa kurkuissa kiinni.

Olen tähän asti ihan nätisti sanonut että en ota asioihin mitään kantaa sekä ongelmia ja kysymyksiä voi esittää sijaiselleni. Olen myös pyytänyt sijaistani ottamaan vähän näkyvämmän roolin työyhteisössä ja pyytänyt muistuttamaan muuttuneesta esimieasemasta.

Jatkossa jos vielä puhelin rallattaa niin aion kyllä aika tiukkaan sanoa että minulle ei tarvitse soittaa. Jotenkin minusta tuntuu että nykyään ei kunnioiteta enää mitään eikä ketään!? Ja että esimiehen pitää olla aina tavoitettavissa ja alttiina palvelemaan. Ilmeisesti pomon pitää myös olla se likasanko jonka päälle voi kaataa kaiken paskan, vaikka se ei olisi sillä hetkellä edes töissä.

Alan ihan oikeasti harkita alan vaihtoa. Tulevalla työllä ei ole muita vaatimuksia kuin se että ei tarvitse olla ihmisten kanssa missään tekemisissä...
 
"HeviäPRKLE"
Suosittelisin menemään käymään työpaikallasi ja puhumaan työntekijöiden kanssa siitä ettei sinulle pidä soitella!Ja myös sijaisesi kanssa siitä että kehottaa työntekijöitä kääntymään hänen puoleensa hankalissa asioissa. Eihän tuosta mitään tule ettet saa rauhassa olla edes äitiyslomalla! Täytyy olla hieman idiootteja alaisia etteivät moista ymmärrä itse!!
 
No jopas...sen ymmärtää että sijainen soittelee perään jos jokin asia on jäänyt käymättä läpi eikä vastausta itsenäisesti hakien löydä. Mutta työntekijöiden kysymykset lomista yms. on kyllä mielestäni melko paksua...saattaisin kysyä miksi työntekijä kuvittelee minun olevan oikea henkilö selvittämään asiaa.
 
tuhlaajatytär
Olen hoitoalalla. Ei tulisi mieleenkään soittaa esimiehelle hänen ollessa lomalla. Nyt vain viestiä sijaisellesi, että nostaa kissan pöydälle ja kieltää muita soittamasta sinulle. Tsemppiä!
 
Joo, aikomuksena on ens viikola mennä käymään työpaikalla ja puhua asiasta. Epäilen vaan että sillä ei mitään vaikutusta ole. Pitää varmaan huutaa se asia kaikkien päähän :)
Olen kyllä miettinyt sitäkin että tuli varmaan tehtyä väärä valinta sijaisekseni. Ei ilmeisesti saa naisia oikein ruotuun. Mielelläni häntä kyllä autan jos jotain kysyttävää tulee.
Hoitoalalla esimiehenä oleminen on välillä ihan helvettiä. Vaikka kuinka yrität pitää ohjat napakasti käsissäsi niin 30 naista saa halutessa keskenään aikaan aika mylläkän. Muutenkin käyttäytyminen on välillä ala-arvoista. Toisten työtä ja osaamista ei kunnioiteta yhtään sekä sille esimiehelle voi käyttäytyä ihan kuinka haluaa. Vittujen haistattelukin on kuulemma ihan sopivaa käyttäytymistä, pitäähän ihmisen itseään puolustaa.
Hyvä esimerkki siitä kuinka poissaolosta ilmoitetaan on se kun työntekijä ei ollut löytänyt numerotiedustelusta minun numeroa mutta mieheni numeron oli. Soitti hän mieheni puhelimeen kahden aikaan yöllä että sanotko vaimollesi etten tule aamulla töihin....
Toki olen vastannut huonoon käytökseen puhutteluilla, kirjallisilla varoituksilla ja jopa irtisanomisella.
 
soita sun pomolle ja kerro hälle

se on pomon homma järjestää asia niin, että sijainen ottaa sen vastuun joka hänelle kuuluu
Minun pomo on mies, hyvä tyyppi, mutta sitä ei vähempää voisi kiinnostaa :D Sen suosikki kommentteja on "Pitäähän naisilla puhumista olla", "ota tila haltuun", "sun pitää oppia delegoimaan", "mutta hei, kaikki muut asiathan on tosi hyvin". Se katsoo vain numeroita mitä jää kun tuloista vähennetään menot :)
 
pomo minäkin
Ilmeisesti vastaat sitten jotain niin älykästä, että sulle soitetaan uudestaankin. Vähän tuo nyt vaatii sinultakin asenteen muutosta.

Voithan vastata puhelimeen mutta olla ottamatta kantaa kysyttyyn asiaan. Toteat, että sä nyt olet niin etääntynyt näistä työasioista, käsket ottaa yhteyttä esimieheen/palkkatoimistoon/joulupukkiin asian eteenpäin viemiseksi, ja tämän jälkeen alat puhua vauvasi pukluista. Nehän ne nyt on se asia joka kai sua pitäisi eniten kiinnostaa, ja kyllä ne työkaveritkin sen sitten tajuaa.

Eli älä välitä paskaakaan mitä siellä työssä tapahtuu, kaatukoon vaikka pulju, tuskin kuitenkaan kaatuu...
 
Minun pomo on mies, hyvä tyyppi, mutta sitä ei vähempää voisi kiinnostaa :D Sen suosikki kommentteja on "Pitäähän naisilla puhumista olla", "ota tila haltuun", "sun pitää oppia delegoimaan", "mutta hei, kaikki muut asiathan on tosi hyvin". Se katsoo vain numeroita mitä jää kun tuloista vähennetään menot :)
no kaikki toistaitoiset ne pomon hommiin pääsee, taitaa lajitoverin mottona olla että:

herrana on heleppo olla mutta vaikea päästä
 
vierass
Mä en vaan käsitä, että otetaan ja haetaan vastuullinen työ ja sitten sen jälkeen ruvetaan pukkaamaan mukuloita............!!!! Kyllä työntekijöilläkin ois hippasen paremmat oltavat jos ihmiset ei olis noin itsekkäitä työtä hakiessaan. Ei millään pahalla.
 
"alma"
Alkuperäinen kirjoittaja pomo minäkin;26418954:
Ilmeisesti vastaat sitten jotain niin älykästä, että sulle soitetaan uudestaankin. Vähän tuo nyt vaatii sinultakin asenteen muutosta.

Voithan vastata puhelimeen mutta olla ottamatta kantaa kysyttyyn asiaan. Toteat, että sä nyt olet niin etääntynyt näistä työasioista, käsket ottaa yhteyttä esimieheen/palkkatoimistoon/joulupukkiin asian eteenpäin viemiseksi, ja tämän jälkeen alat puhua vauvasi pukluista. Nehän ne nyt on se asia joka kai sua pitäisi eniten kiinnostaa, ja kyllä ne työkaveritkin sen sitten tajuaa.

Eli älä välitä paskaakaan mitä siellä työssä tapahtuu, kaatukoon vaikka pulju, tuskin kuitenkaan kaatuu...
Näinpä, ap on ihan liian kiltti. Niille soittajille pitää sanoa suoraan, että ei kiinnosta. Ne ihan selvästi pitää pomoa kaverinaan.
 
"vai niin"
Mä en vaan käsitä, että otetaan ja haetaan vastuullinen työ ja sitten sen jälkeen ruvetaan pukkaamaan mukuloita............!!!! Kyllä työntekijöilläkin ois hippasen paremmat oltavat jos ihmiset ei olis noin itsekkäitä työtä hakiessaan. Ei millään pahalla.
Ne vastuulliset työt usein TYÖNNETÄÄN pätevimmille. Sinustako fiksuimmat eivät saisi lisääntyä ollenkaan?

Eläköön geenideprivaatio. Tyhmät ja yksinkertaiset sekä vastuunkantokyvyttömät, lisääntykää te ja täyttäkää maa.
 
Mä en vaan käsitä, että otetaan ja haetaan vastuullinen työ ja sitten sen jälkeen ruvetaan pukkaamaan mukuloita............!!!! Kyllä työntekijöilläkin ois hippasen paremmat oltavat jos ihmiset ei olis noin itsekkäitä työtä hakiessaan. Ei millään pahalla.
:LOL: Tuota mistäs sinä tiedät kuinka kauan olen jo kyseistä työtä tehnyt?! Suosittelen että teet omalle kansanedustajallesi ehdotuksen lakialoitteesta jossa koulutetuilta ihmisiltä kielletään lisääntyminen ;)
 
[QUOTE="alma";26418984]Näinpä, ap on ihan liian kiltti. Niille soittajille pitää sanoa suoraan, että ei kiinnosta. Ne ihan selvästi pitää pomoa kaverinaan.[/QUOTE]

En varmaan liian kiltti ole mutta olettaisin että töissä ei nyt oikein hommat toimi sijaisen kanssa. Toki minun virhearvio oli hänen nostaminen esimieheksi. Kaveri en todellakaan alaisteni kanssa ole.
 
Pähkinäaivo
Omalla alallani on tullut vastaan lukemattomia pikkupomoja jotka olettavat että työntekijä on heidän henk.koht. orjansa ja työkalunsa jolla Firmaa ja Omaa Uraa viedään eteen päin. Eli ihan samalla lailla pomot soittelee perään asiantuntijoillekin. Kunnioitatko itse muiden lomia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinäaivo;26419129:
Omalla alallani on tullut vastaan lukemattomia pikkupomoja jotka olettavat että työntekijä on heidän henk.koht. orjansa ja työkalunsa jolla Firmaa ja Omaa Uraa viedään eteen päin. Eli ihan samalla lailla pomot soittelee perään asiantuntijoillekin. Kunnioitatko itse muiden lomia?
Koskaan en ole työntekijän ollessa lomalla soittanut hänelle. Vapaillakin vain äärimmäisestä pakosta. Omaa uraani osaan viedä kyllä ihan omin avuin eteenpäin. Kyllähän siihen firman eteenpäin viemiseen tarvitaan mitä suurimmissa määrin työtekijöiden hyvää ja asiallista työpanosta sekä tasa-arvoista ja avointa johtamista, jossa itselläni on vielä kehittymistä.
 
Viimeksi muokattu:
pähkinäaivo
Koskaan en ole työntekijän ollessa lomalla soittanut hänelle. Vapaillakin vain äärimmäisestä pakosta. Omaa uraani osaan viedä kyllä ihan omin avuin eteenpäin. Kyllähän siihen firman eteenpäin viemiseen tarvitaan mitä suurimmissa määrin työtekijöiden hyvää ja asiallista työpanosta sekä tasa-arvoista ja avointa johtamista, jossa itselläni on vielä kehittymistä.
Olet soittanut vapailla, mutta vain äärimmäisessä tilanteessa. Entä jos työntekijäsi kokevat että tilanne on äärimmäinen eikä sijaisesi kykene sitä hoitamaan?

Sun urasi eteenpäin vieminen vaatii oman esimiehesi/johtoryhmän/joku_muu_vastaava_instanssi asettamien tuloksien ja tavoitteiden täyttymistä. Keinot asian edistämiseksi ovat suht vapaasti valittavissa. Millä saat irti alaisistasi hyvän ja asiallisen työpanoksen? Mikä on hyvä ja asiallinen työpanos? Riittääkö että tekee mitä käsketään? Sallitaanko oma-aloitteisuus ja itsenäinen asioiden funtsailu? Jos ei sallita, niin kai ohjeistit alaisesi lähtiessäsi, että jos ei sijaisesi tiedä niin omaan pomoosi saa ottaa yhteyttä ja kysyä.

Sillä että alaisesi riitelevät keskenään ei varmaan oo positiivista vaikutusta mihinkään asiaan. Hakemasi pomon paikka nyt vaan sisältää sellaisen velvoitteen, että juuri sun pitäisi setviä nuo alaistesi väliset riidat jollain konstilla ja saada heidät tekemään töitä yhdessä. Et voi olettaa että itse asettamasi sijainen (joka on varmaan aiemmin ollut työntekijäsi?) tekisi tuon homman.

Tuo vikan lauseen loppuosa on häkellyttävää tekstiä. Hyvä jos oot sisäistänyt, että sulla on suosikkeja työpaikallasi, mutta muuta nyt ihmeessä asenteesi. Muuten susta ei ole esimiestyöhön. Toivoa on, koska olet asian oivaltanut.
 

Yhteistyössä