Hermot menee ekaluokkalaisen läksyjen kans

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Nyt tuli läksyjä 2 sivua matikasta, 3 sivua kirjotus vihkosta ja 2 sivua ympäristöopista.
Ja tuo ympäristö oppi on kakkosluokan kirja kun on yhdistetty luokka. Tuo meidän ekaluokkalainen ei osaa vielä lukea saati itse kirjoittaa. Ihan jatkuvasti saa olla lukemassa tehtäviä ja neuvomassa miten kirjoitetaan.
Lapsella menee koko ilta läksyjen kans. Välillä luovuttaa ja alkaa leikkimään mutta silti miettii et ne läksytki on tekemättä.

Meijän ekaluokkalaisella ei oo ympän kirjaa ollenkaan vaikka yhdistetty luokka onkin, tekevät tehtäviä vihkoon, läksyä ko aineesta ei oo tullu ainakaan vielä.
Voisiko tilanne olla niin että ei ehdi koulussa tehdä tunnilla niitä hommia niin sitten loput pitää tehdä kotona, matikasta näillä tulee sellainen puolisivua kotitehtäviä, mutta ovat 2-3 sivua tehneet koulussa ja äidinkielestä aapisesta tulee 1-3 lukuläksyä riippuen siitä minkä verran lapsi osaa lukea + sivun verran kirjain harjoituksia

Onneksi "vaan" kaksi lasta meillä.
miten suurperheelliset hoitavat nämä ?

Joillakin eka vuosi on tosi helppo jos lapsi on oppinut sisarelta tai kyselemällä lukemaan. joillakin teettää työtä.
Meillä oli aluksi kova työ. Nyt helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meijän ekaluokkalaisella ei oo ympän kirjaa ollenkaan vaikka yhdistetty luokka onkin, tekevät tehtäviä vihkoon, läksyä ko aineesta ei oo tullu ainakaan vielä.
Voisiko tilanne olla niin että ei ehdi koulussa tehdä tunnilla niitä hommia niin sitten loput pitää tehdä kotona, matikasta näillä tulee sellainen puolisivua kotitehtäviä, mutta ovat 2-3 sivua tehneet koulussa ja äidinkielestä aapisesta tulee 1-3 lukuläksyä riippuen siitä minkä verran lapsi osaa lukea + sivun verran kirjain harjoituksia

Näihin menee kotona aikaa 10-30 min ja kaikesta ei tuu läksyä joka päivä. Nelosluokkalainen käyttää läksyihin päivästä riippuen 30 min -1h30min

Eikö kukaan ole huomauttanut opettajalle, että hänen todellisuudentajunsa lienee hämärtynyt?

Toisaalta, mistäpä minä tietäisin, ei tuolla 7.-luokkalaisellakaan ole läksyjä päivittäin. :whistle:

Tytöllä on 3 isompaa veljeä ja niiden kans ei oo ollu näin hankalaa vaikka sama koulu ja sama opettaja. Ja en kyllä sanois et nuo pojat on ollu mitenkään edellä tyttöä ekaluokalle menessä. Esim kukaan ei oo osannu lukea. Lukuläksyt on ollu yhtä itkua. Tuntuu että tyttö ihan paniikissa yrittää opetella sanoja ulkoa et varmasti osaa. Kun ei luota siihen että muistaa oikean äänteen sit tunnilla.
Pitää seurata vaik syyslomaan asti ja sit viimestään ottaa puheeksi nuo. On osa noista tehtvävistä varmaan niitäkin mitä tunnilla ei oo ehtiny. kyse kuitenki ekaluokkalaisesta joten ei voi olettaa että tajuaa että kotiin tulee sitte moninkertainen määrä läksyjä jos ei tunnilla pysy toisten vauhdissa. Ja se että jos aina tulee ne tunninkin tehtävät kotiin niin ei minusta ok. Ja viimeksi kun luettiin lukuläksyä niin ihmettelin et miten et yhtään osaa ja kysyin et luitteko tunnilla niin sano että ei luettu yhtään kertaa. Opeta siinä sitte ite oikea tapa lukea. Ja pakko se meidän suurperheellistenki on vaan revetä joka lapselle sen mitä lapsi vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Eikö kukaan ole huomauttanut opettajalle, että hänen todellisuudentajunsa lienee hämärtynyt?

Toisaalta, mistäpä minä tietäisin, ei tuolla 7.-luokkalaisellakaan ole läksyjä päivittäin. :whistle:

Nyt kyllä päästit suuren valheen. Seiskaluokkalaisilla on ihan joka päivä läksyjä, ellei sitten ole ollut koulupäivä jossa opiskeltu esim vain käsityötä, köksää ja liikuntaa.

Seiskaluokkalaisesi kusettaa, niillä on kyllä läksyjä ihan joka päivä-- Jos ei ole erikseen sanottu, niin seiskaluokkalaisen pitää ymmärtää, että jos koulussa on käsitelty kappaletta 3 bilsan tunnilla, se kappale pitää lukea kotona, vaikkei erikseen mainittaisikaan...

Huihhuh mitä todellisuudentajuttomuutta!

Alkuperäinen kirjoittaja aaa:

Nyt kyllä päästit suuren valheen. Seiskaluokkalaisilla on ihan joka päivä läksyjä, ellei sitten ole ollut koulupäivä jossa opiskeltu esim vain käsityötä, köksää ja liikuntaa.

Seiskaluokkalaisesi kusettaa, niillä on kyllä läksyjä ihan joka päivä-- Jos ei ole erikseen sanottu, niin seiskaluokkalaisen pitää ymmärtää, että jos koulussa on käsitelty kappaletta 3 bilsan tunnilla, se kappale pitää lukea kotona, vaikkei erikseen mainittaisikaan...

:laugh: :laugh:

Eipä vaan joka päivä ole. Hommat voidaan tehdä ihan kouluaikanakin.

:laugh: :laugh:

Eipä vaan joka päivä ole. Hommat voidaan tehdä ihan kouluaikanakin.

Älä naurata :laugh: Pyydäppä seiskaluokkalaista näyttämään läksyjä? Veikkaan että näyttää koulussa tehtyjä muistiinpanoja :whistle:

Meidän poitsu ainakin väittää monesti ehtineensä tehdä tehtävät jo koulussa, eikä minulla ole mitään syytä epäillä. Itsekin tein tosi vähän yläasteella läksyjä kotona, olin se luokan hyvämuistinen hikipinko =) Kielistä on yleensä jotain läksyä, mutta niitä ei ole joka päivä.

Ei Steiner-koulussa välttämättä ole ;)

Älä naurata :laugh: Pyydäppä seiskaluokkalaista näyttämään läksyjä? Veikkaan että näyttää koulussa tehtyjä muistiinpanoja :whistle:

Erilainen pedagogia, erilaiset toimintatavat. Toisinaan on läksyjä, mutta ei ihan joka päivälle.

Ja liki kaikissa aineissa on työvihko, johon itse kirjoitetaan teksti sen pohjalta, mitä on opetettu. Eli oppikirjoja ei juurikaan käytetä. Ja vihkot ovat koulussa, ellei sattumalta tarvitse kotona jatkaa tai ole koe tulossa. Nyt ei ole.

Meillä poika ei ainakaan jaksa keskittyä ja sillon ne mitä jää tunnilla tulee myös kotiin, mutta siitä on aina merkintä tai ilmoitus reppuvihossa tai kirjassa josta jäi tehtäviä. Laskuja tulee läksyksi yleensä puolisivua, aapisesta aukeama jota luettiin koulussa(ei joka päivä) matkaoppaasta yleensä sivu tai puolikas.. Poika ei pidä liiallisena läksyjä paitsi jos on tunti tehtävät lisänä..

Tule katsomaan meidän seiskalaisen, kasilaisen, ysiläisen ja lukiolaisen kotitehtäviä?
Muistiinpanoja, kyllä ja sivu tolkulla.. ei käy kateeksi:(

Riippuu millaisessa löpsökoulussa käydään jos ei ole läksyjä. Meillä ainakin kaikki 6 koululaista tekevät joka ilta läksyjä, muista en tiedä:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tule katsomaan meidän seiskalaisen, kasilaisen, ysiläisen ja lukiolaisen kotitehtäviä?
Muistiinpanoja, kyllä ja sivu tolkulla.. ei käy kateeksi:(

Riippuu millaisessa löpsökoulussa käydään jos ei ole läksyjä. Meillä ainakin kaikki 6 koululaista tekevät joka ilta läksyjä, muista en tiedä:)

Meilläkin siis 4 koululaista ja on jokaisen kanssa väliin saanu tapella noiden läksyjen kanssa. Mutta siis kuten sanoin ei ekaluokan alku ole noin hankalaa ollu. En tiedä onko vaikutusta sillä että suurinosa ekaluokkalaisista osas lukea koulun alkaessa ja vain muutama jotka ei osanneet. Mutta siis pitää opettajaan ottaa yhteys. Harmittaa jokatapauksessa.

En itse koe suurta läksyjen määrää negatiivisena asiana. Ja minusta on suorastaan mukavaa olla mukana läksyjen teossa. Parasta ajanvietettä muksujen kanssa! Läksyjen määrä ei kerro koulusta tai koulumenestyksestä vielä mitään. Itse tein läksyjä todella harvoin, jos koskaan, sillä ehdin aina saada kaiken valmiiksi koulussa. Esikoisen koulussa opettaja antaa mielellään lisätehtäviä likalle niissä aineissa, joissa hän on nopea.

Aika harva oppii mitään harjoittelematta. Siksi läksyt ovat hyvä tapa pureutua syvemmälle. Koulupäivätkin ovat niin lyhyitä, että tunti päivässä läksyihin ei kuulosta ylimitoitetulta.

Kyllä niitä läksyjä on ihan liikaa... Koulua on 30-32 tuntia viikossa (vaihtelee jakson mukaan ja vuodessa meillä on kolme jaksoa) . Nyt meillä neljänä päivänä 9-15 yhtenä päivänä 9-16 koulua. Joka päivälle on jotain läksyä, joskus vain yhdestä aineesta joskus jopa viidestä-kuudesta aineesta...sitten on vielä mahdollisesti kolmekin koetta samalla viikolla(koealue joskus n. 60 sivua) + sanakokeita.. Ja kysymys kuuluu että kuka jaksaa?? Ei me nuoretkaan olla mitään yli-ihmisiä joiden pitäis jaksaa kaikki, ja opettajat usein sanoo että "kyllä te jaksatte kun nuoria olette" vaan ei jakseta mekään kaikkea.. hirveä stressi on välillä läksyistä ja kokeista ja kaikesta.. Onneksi minulla on kuitenkin kannustavat ja ymmärtäväiset vanhemmat, he kannustavat mutta eivät pakota :-)

En lukenut koko viestiketju, joten kommentoin vaan ap:n aloitusta. Ei ekaluokkalaiselle todellakaan kuulu tulla tuollaista määrää läksyjä. Huh! Onko lapsesi opettaja pätevä? Kannaattaa kysyä vähän läksyjen määrästä. Vai voiko olla kyse siitä, että lapsesi ei suostu jostain syystä tekemään hommia tunnilla ja saa sitten myös tuntien tehtvät läksyksi? Itse annan korkeintaan kahdesta aineesta läksyä päivässä esim. matematiikan kotitehtävälaatikon (alle puoli sivua) ja lukuläksyn tai 3-5 rivin kirjoitusharjoituksen.

Meillä ainakin opettaja sanoi vanhemman vartissa että pitää kertoa jos läksymäärä tuntuu liian isolta. Meillä myös tuo ekalla oleva on varmaan aika "hidas" tekemään tunnilla että sitten jää enemmän kotiin tehtäväksi. Alkuun varsinkin oli vähän tappelua tuo läksyjen teko mutta nyt on alkanut sujumaan. Tänäänkin teki reippaasti 2 sivua kirjoitustehtäviä ja sivun verran matikantehtäviä ja vähän vielä lukuläkysyä päälle. Oli tänään poissa koulusta sairauden takia niin nuita tehtäviä oli. Sanoin kyllä ettei ole pakko kaikkea just tänään tehdä mutta itse halusi tehdä. Huomasin että tuo läksyjen teko takkuili varsinkin silloin kun lapsi ei oikein osannut tehtäviä niin se opettelu oli vaikeeta.