hermo menee-päiväunet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumimamma77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

muumimamma77

Jäsen
12.08.2007
211
0
16
Kyllä menee hermot kun 10kk ei suostu menee nukkumaan vaikka olis kuin väsynyt. Äidillä alkaa olemaan pinna todella kireällä kun joka päivä menee hirveeks taisteluks toi unille meno. Siis normaalisti olen todella pitkäpinnainen mutta nyt alkaa kirosanat jo lentelemään... ja vauvakinvaistoo että nyt on jokin pielessä.

Ei tyyppi suostu edes sylissä makuuasentoon vaikka silmät vaan puolivälissä auki. hirvee meno tavallaan yltyy mutta valitus myös kun väsyttää niin.

Onks muilla tällästä? vinkkejä? Sama kuinillallakin nukkuminen ei ole enää niin itsestään selvä juttu iltarutiinien jälkeen.
Pitääkö tässä nyt odottaa niin että lapsi todellakin sammuu väsymyksestä matolle kesken leikkien??

Olen yrittänyt jo pikkusen väksisin ptää tyyppiä sylissä mutta huutohan siitä tulee, ja paha mieli kun toinen pinnistää pois koko ajan. Mutta joskus itkun jälkeen uni tulee helpommin... Tämä on ihan kauheeta kun tollanen pikkuinen ihminen mutta äti ei pysty enää kohtelemaan lasta niinkuin pitäisi, siis ilman hermostumista ja ärsytystä. Tulee siis kurja olo itselle vaikka vaan pään sisällä kiehuu ja lapsi ei ''tottele''. En tietenkään fyysisesti kurita lasta. Pahin tekoni on varmaan pistää lapsi lattialle mesoamaan...

Onko tuttua?

mun lapsilla kans joskus ollut noita päiviä.. ei voi pistää edes omaan huoneeseen kun sitten kaikilta menee rauha. Otan takaisin olkkariin tai omalle sängylle niin sammuvat ajallaan sitten siihen paremmin ja kannan myöhemmin yleensä sänkyyn.

joo ja sitten jätän tyypin itsekseen leikkimäään ja olen noteeraamatta, mutta eihän noin pieni voi ymmärtää tällaista ''kostoa''. Kurjuus. Tarkoitan siis hetkeksi ja sitten taas koitan uudelleen, ja usein onnistuukin niin, mutta silti tulee paha mieli tuostakin...

poika 8kk, päivä unet onnistuu usein, kun kävellään ulkona tai sit ite nukun vieressä.. eli jos ite haluis vaikka siivota, niin ei onnistu. poika heräs täytyy mennä.. nukku sen puol tuntii :)

Voisko olla korvat tulehtuneet? Meillä jätkä ei meinaa suostua unille eikä muutenkaan pitkälleen korvien vaivatessa.

Oli tosin tollanen vaikeen vaiheen käynyt muutama kuukausi sitten ja sillon nukutin syliin... Pidin hellästi mutta päättäväisesti sylissä ja hetken taisteltuaan rauhottu siihen, siitä sitten siirsin sänkyyn nukkumaan. Päikkäreille meno oli paljon helpompaa, mutta saattoi kitistä unta vastaan jonkin aikaa. En siihen reagoinut, itkuun vaan, ja sitten aikanaan nukahtikin. En nyt muista oliko tuohon vaiheeseen joku tietty syy vai mistä johtui. Kuukauden verran olisko kestänyt.

Kannattaa yrittää ennakoida väsymystä ja laittaa nukkumaan ennen yliväsymistä. Vaikeaa joskus, kieltämättä. Pieni rauhottumistuokio ja rutiinit ennen nukumaan menoa saattaa olla avuksi. Tilaisuuden tullen kannattaa myös totuttaa siihen, että sylistä siirretään omaan sänkyyn nukkumaan siinä vaiheessa, kun on rauhoittunut mutta ei vielä unessa... Että nukahtaisi siihen sänkyyn itsekseen eikä herätessään olis ihmeissään kun ei olekaan sylissä enää.

Voimia!

Niin, siis meillä on ennen ollut helppoa ja aina vaunuiin nukahtaa helposti, tai sitten sylissä (lempipaikka). Nykyään vaunuihin nukahtaa piiiiitkän lenkin jälkeen jos silloinkaan, syli ei kelpaa! Siis sylissä juuri yritän nukuttaa, mutta kun hulivili ei suostu edes makuuasentoon. Hirveä huuto tulee jos ei saa keikkua äidin olkapäillä!. Ja väsynyt on- sen tiedän. Ei ole yliväsymyksestä kyse, kun nukutetaan ensimmäisistä väsymerkeistä lähtien ja jopa kahteen tuntiin venyy.... siis taukojen kanssa.

Että poika vaan taistelee!! Pahimmillaan taistelee niin pitkään että sammuu kesken leikin.0 Siis jää istumaasentoon ja minä huomaanhetken kuluttua että herranjestas, poikahan nukkuu!! Tämä siis alkanut viimeviikkojen aikana. Taitaa olla uusi vaihe joka on elettävä!

Taas jälleen.. silmät sirrillään, ei jaksa edes auki pitää välillä, mutta ei suostu sylissäkään makaamaan! Hirveemeno alkaa heti perään. Sängyssä pomppaa heti ylös.. GRRRRRRRRRR. Ei muuta ku lähdetään vaunulenkille! Mut pitää lapsen pystyä muutenkin nukatamaan ku vaan 5 tunnin vaunulenkillä! JOo, nyt liioitellaan mutta kun hermo menee...
Anteeks valitusvirsi mutta en jaksa tällasta.
Tulee vaan huono omatutno siitä kun pistän pojan ihan väsyneenä yksin olohuoneen lattialle leikkimään kun odotellaan että se oikea hetki nukkua tulis... En jaksa edes huomiota nyt osoittaa. Natiskoon...

Hei, Miten paljon teidän lapsi nukkuu? Meidän 10 kk nukkuu yöllä n. 10 h maksimissaan, välillä vain 9 h ja päivällä 2 n. 40 min unet. Minusta ne tuntuvat kamalan vähäisiltä, mutta luin täältä jostain ketjusta, että monella muullakin 10 kk ne ovat samaa luokkaa. Itse olen huomannut, että viimeisten päiväunin ja yöunien välin on meillä hyvä olla n. 4 h, silloin iltarutiinien jälkeen malttaa ihan kivasti nukahtaa, jos on vain 3 h, niin sängyssä rauhoittumiseen menee huomattavasti kauemmin. Ilmeisesti näitä nukahtamisrutiineja voisi soveltaa myös päiväuniin (erilaiset kuin illalla)? Ja vaikka lueskella kirjoja ja muutenkin rauhoittua ennen päiväuniaikaa. Meillä ongelmana on, että mitään kellontarkkaa päiväunirytmiä ei ole, koska jos yöllä on kovasti konttailtu, niin haluaa aikaisemmin päiväunille, mutta osaan suurinpiirtein arvioida, milloin rupeaa väsyttämään. Itse heiluttelen vaunuja omalla pihalla, olen huomannut, että haluaa olla istuma-asennossa, ja nukahtaa paremmin jos käännän heittoaisan, eli ei näe minua. Jos n. 10 min ei nukahda, otan sisälle ja kokeilen sitten uudestaan myöhemmin. Joku täällä nimitti tätä kauniisti "vauhti-iäksi", eli ei ihme jos on välillä vaikeaa malttaa nukahtaa. Toivottavasti pian helpottaa!

Korvatulehdushan se oli! Kiitos vinkistä, vaikka en aluksi oikein uskonutkaan, mutta onneksi mietin asiaa ja menin lääkärille. Huomasin nimittäin että kaikki makuullemenot ovat huudon takana, jopa vaipan vaihto vaikka olisi uinka kivoja leluja mukana. Voi pientä reppanaa, kun äiti ei aikaisemmin tajunnut!

Ja KAIKILLE tiedoksi: sanoin lääkärille että tuntuu aina niin nololta tulla lääkäriin kun ei oikeasti kipeä, niin lääkäri sanoi että pienillä lapsilla ei turhia lääkärireissuja olekaan! Äiti tietää aina kun lapsi alkaa käyttäytyä jollain tapaa poikkeavasti ja silloin on aina hyvä näyttäytyä lääkärillä. Tuli hyvä mieli tuosta:)
Ja viimeeksi kun en totellut neuvolan ja sairaahoitajan neuvoa odotella 1vrk kotona mahatautisen lapsen kanssa, niin tämä samainen lääkäri passitti heti sairaalaan ja sinne jäimme kolmeksi päiväksi tiputukseen. Että kyllä äiti tietää :)

Tuo kuulosti ihan miedän tarinalta... Ollaan nyt pari viikkao oltu enemmän ja vähemmän korvatulehduksessa...

Laitoin oikeastaan sen takia tän viestin, että jos ei ala helpottamaan niin mene uudestaan ja vaadi kuurin vaihtoa.. Me syötiin reilu viikkoa turhaan antibiottia kun ei siitä ollut mitään apua... Itsellä koko ajan tunne että kaikki ei kunnossa....

Minkä kuurin saitte?

Yhteistyössä