herkut pannaan kampanja!!!

Mie en tiedä tuosta sokerirasituksesta.

Eka raskaus meni sillä + 8 kg:lla, sillon ei ollu paino-ongelmia, eikä ollu turvotustaka ees loppuaikana. Lähtöpaino oli tosin sillon n. 6 kg enemmän mitä nyt, eli oon vielä pari-kolme kiloa kevyempi mitä esikoisen aikana samoilla viikoilla. Pitää lohduttautua sillä! :) Nyt ei ainaka vielä oo terkka mitään tuosta painonnoususta kommentoinu, pitää kattoa mikä on tuomio ens käynnillä. Sf-mitta oli ihan keskikäyrällä viimeks, esikoisen aikaan seki oli vähän suurempi.

Mitä kriteerejä tuohon sokerirasitukseen joutumisella on?

Hei!

Uusi ilmoittautuu mukaan "pannaan" =) .
Huomasin tämän mielenkiintoisen ketjun, kiva lueskella, ja vaihtaa mietteitä kun samassa tilanteessa ollaan!
Tuli vaan mieleen, että millä viikoille te olette menossa raskaudessa? Jossain vaiheessa kai niitä kiloja tuppaa tulemaan enemmän, ja sitten tasoittuu.
Minulla on reipas 20 viikkoa tällä hetkellä. Painoa on tullut n. 4kg. Eli minusta ei ollenkaan paha. Edelliseen raskauteen verrattun 3 kiloa vähemmän. Sf mittakin oli 15 B)

--H

Vielä, minulla menee viikko yleensä niin, että perjantai on se herkkupäivä. Eli silloin "saa" ostaa namia.
Kahvilla syön päivällä makeaa jotain.
Mutta sen yhden. ;) Tosin kesällä menee tuota jäätelöä!!
Liikuntaa yritän harrastaa joka päivä.

--h

juu tervetuloo vaan...

huomen olis viikkoja kasas 24...sokerirasitukseen joutuu yleensä kun BMI on yli 25 silloin ekalla neuvolakäynnillä....ainakin meillä tää käytäntö..

heinili..ei todellakaan paha toi 4kg, vaikka oletankin että et ainakaan noilla elämäntavoilla kamalan ylipainoinen olekkaan. mulla oli vielä ed. raskauden jälkeisiä ja sitä ed. raskauden jälkeisiä kiloja semmoset kymmenen pohjalla ja nyt jo vaaka näyttää ihan sikainhottavia lukemia ja sekös tässä ärsyttää viel enemmän kun tuntuu taas toi selkäranka olevan tosi kadoksissa, tai ainakin taas tällä viikolla tuntuu et on ollu.........olipas taas purkaus!! ja nyt on taas meneillään tää äipän huilihetki kun kuopus on kannettu vinttiin päikkäreille ja esikko on pihal leikkimäs et alkaa kummasti taas toi jääkaapin ovi houkuttelee !!!!!!!

Jep, ei jäänyt edellisestä painoa ollenkaan.
Mutta joitakin vuosia sitten jäi, ja jo siitä tietoisena, en halua enää samaa pudotusta raskauden jälkeen.
Näyttää toimivan tämä näin, liikuntaa, terveelistä syötävää pääasiassa, ruoka-ajat, herkkupäivä.
Jostain luin, ettei odotusaikana periaatteessa tarvisi syödä kuin yhden leivän päivässä enemmän, saadaksen sen mitä vauvakin tarvii. Lieneekö perää?
Totta kai kun liikkuu, on sitten enemmän "vara" syödä. ;)

Kesä on minusta hankalin tässä hommassa, epäsäännöllistä elämään, kuljetaan sinne tänne. Menossa ja tulossa.
Hankala pitää ruoka-aikoja, herkkuja tulee syötyä kyläillessä, ja vieraita passatessa.
Tosiaan tarvii sisua, että kunnialla selviää.
Mutta sortumisen jälkeen taas jatkellaan!

..H

Mulla on tänään rv 24+0, eli samoissa väitylin kans mennään!

Mieki oon tuosta lukenu että ei se paljooka oo se lisäravinto mitä se vauva tarvii kasvaakseen. Mutta eikös se tarviikki isot määrät karkkia ja jäätelöä ja sipsejä! :D :whistle: ;) No joo...

Mieki tarkkailen painoa ihan sillä kun oon just ennen raskautumista saanu ylimääräset pudotettua ja pidettyäki poissa jonkun aikaa. Ois kiva että ei kauheesti jäis raskaudesta sit taas roikkumaan. Eka raskaudesta ei jäänykkä mitään, olipas helppoa! :)

väityli: miulla oli BMI jotain reilu 23, eli ei varmaan sit sokerirasitusta näillä näkymin ainaka tuu...

Mä liittyisin kanssa tähän pinoon..(kiitos anzkulin vikkauksen) =)
Eli oon nyt viikolla 24+6, painoa on tullut tähän mennessä n.6kg...mutta kauhistuttavinta on se että kun eilen punnitsin omalla vaa`alla niin oli tullut 3kg 3viikossa!!!! Tosin tiedän että turvotustakin on. Ensi viikolla on neuvola, ja tiedän myös sen että painosta saan kuulla :ashamed:
Mulla lähtöpainoa oli jo raskautuessa parikymmentä kiloa ylimääräistä, ja neuvolantäti sanoi että maks. sen 14kg saisi tulla, mitä esikoisestakin tuli. Tiukkaa tekee, jos tuota tahtia tulee painoa.
Mulla ongelmana on lähinnä se, että ruoka on niin hyvää!! :LOL: Ja nälkä on tällähetkellä pohjaton.. Lisäksi kaikkea makeeta tekee mieli. Ja iltaisin etenkin.
Johan siinä on kaikki ainekset liikakiloille. :whistle:
Lisäksi tiedän että vettä juon (oon aina juonut) aivan liian vähän!

Mutta nyt siis otan itteäni niskasta kiinni, ja kiinnitän huomioo, mitä suuhuni pistän. Nyt aamupalaksi kuppi kahvia ja pari siivua ruisleipää, kera leivitteen ja juuston. :p

Helmi
ps. ja sokerinrasitukseen menossa 2 viikon päästä :kieh:

Tervetuloa helmi! :)

Miullaki joku aika sitten oli tuo pohjaton nälkä, mutta sitä vaivaa ei oo nyt onneks ollu. Mutta hyvin kyllä muuten maistuu ruoka... :whistle: Miuta on auttanu se että oon opetellu tuon välipalan syönnin ja että syön lounasaikaanki ihan kunnon aterian - jos vaan on jääny ed. päivältä sen verran tähteeks. Vissiin sit verensokeri pysyy tasasempana niin ei tuu niitä nälän tunteita. Ja aterioilla syön aina ruisleipää, se pitää sit vähän paremmin nälän tunnetta pois. Ja vähäsokerista kotitekoista mehua oon ruvennu juomaan kans, maistuu paremmin kuin pelkkä vesi aina. Erityisesti iltapäivästä kun pikkumies on unilla niin sillon tekee jotain mieli, niin mehulasillinenki jo auttaa siinä kun saa vähän jotain makua suuhun...

Kävin muuten tänään vaa'alla kun ahisti niin se eilinen tulos. Tai oikeestaan ihmetytti että mistä se on tullu kun oon niin järkevästi syöny ja liikkunu. Nyt näytti 0,5kg vähemmän kuin eilen. :) Joo, vaihteleehan se paino ihan päivittäin, mutta tuli ainaki parempi mieli! :D

juu mukaan vaan helmi! must on ihan kiva et joku muukin kuuluu sit siihen "sokerirasitukseen joutuvien" porukkaan...kun on tuntunut täs viime aikoina et mä oon ainut ylipainoinen odottaja!! eihän se tietysti mikään ns leveilyn aihe oo, mut sainpahan ees vähä jotain mielihyvää siit et tiedän et kyllä sitä muuallakin vielä kilojen kanssa taistellaan...ei tässä muuta tarvita kuin sitä taistelun tahtoa!! ja mansikka ja ananas vie sitä turvotusta, et mehukeittokuurille vaan, niin ja sit se yks viipale sitä ruisleipää sitä vauvaa varten...

tsemppiä...kyllä mäkin jo tänään vähän ryhdistäydyin kun hienosti hillitsin itseni vaikka mummolan pöydäs oli aivan sikaihanan näkönen vanilija-mansikka-pullaviineri...kyl se olis varmaan ollu sika hyvää!!mut erävoitto tuli nappastua!!

Tahtoo mukaan :)

Viikkoja takana 16+0 ja muutama kilo on tullut painoa. Neuvolassa eivät ole tuosta sokerirasituskokeesta puhuneet mitään, mutta aika oletettavaa on, että sinne tästä joudutaan. Alussa ylimääräistä painoa oli sellaiset 20kg. Tosin tästäkään ei tullut sanomista vaikka niin pelkäsinkin.

Kerran viikossa tulee hirmuinen naminälkä, muuten olen onneksi pystynyt pitämään näppini erossa herkuista.

tervetuloa myös jantulle! Sullahan on hyvä tilanne kun kerran viikossa vaan tulee naminälkä!! :D Ja ootpas väityli ollu reippaana kun et viineriin sortunu.

Meillä mies lähti käymään kaupassa enkä pyytäny tuomaan mitään herkkuja. Melko usein on perjantaina ollu herkuttelupäivä kun ollaan siivottu ja saunottu niin sit on kiva jotain hyvää syödä. Mutta enpäs syö - ellei nyt oo yllärinä jotain tuonu (salaisesti toivon että ois tuonu, eihän niistä herkuista sit voi kieltäytyä! ;) )

Lenkillä kävin tänään ja hyvin on syönnit menny. Kohtuudella. Ja välipalaks mansikoita ja viinirypäleitä! :) Hyvä päivä sen suhteen siis!

Hei kaikille. Täällä "entinen" herkuttelija. Raskaus on vienyt herkutteluhalut kokonaan, ainoastaan vesimelonia tekee mieli ja salmiakkia (mutta sitä pyrin välttämään). Herkuttelun vähyys on vaan hyvä, sillä mullakin melkein 20 kiloa ylimääräistä ennen tätä ensimmäistä raskautta. Mulla menossa 18+2 ja kiloja tullut 1,5 lisää. Sokerirasitus testi on parin viikon päästä, koska viime viikolla (17+4) sf mitta oli 20,5 cm!!! Neuvolan täti oli hieman ihmeissään. Moisia mittoja pitäisi siis olla joskus viikolla 24-25.

Onko kellään ollut moista mittaa jo näillä viikoilla? Onko mun aikaisemmat herkuttelut aiheuttanut mulle raskausajan diabeteksen?! :eek:
Enkö voi enää edes jäätelöä syödä?
Panniikkki iskee!

moro!
korppinen ilmoittautuisi kans mukaan... vihdoin ja viimein anzkuli sain itseäni niskasta kiinni edes tämän verran että liityn mukaan...:)

viikkoja siis 24+5 ja kiloja tullut jo yli 8kg... ekassa raskaudessa tuli 17kg joista 15kg lähti viikossa pois eli turvotusta oli paljon. poikakin tosin oli 4560g. oon tässä raskaudessa käynyt jo yhdes sokerirasituksen omasta halustani ja toiseen meen viikolla 30. poikaa odottaesa kävin myös kahdessa, eka "normaali" rasitus ja sitten viikolal 37 toinen kun huomattiin että poja niin iso. sokerit oli silloin ja nyt ok. lääkäri totes vaan että geenit syynä pojan kokoon Pojan isä ollut 4700g syntyessään) ja että mulla vaan kertyy kiloja raskausaikana. nyt toinen lääkäri totes kun olin huolissani painon nousustani, vaikka olin just silloin tarkkaillut mielestäni hyvin syömisiäni neuvolan välin, että tulee varmasti sama määrä kiloja kuin silloin... enkä ihmettelin vaikka 20kg menis rikki, toivottavasti ei... liikakiloja lähtötilanteessa vajaat 10kg, BMI jotain vajaa 27 lähtiessä.

tosiaan nälkä vaivaa ja kova suolaisen ja salmiakin himo! ei niinkään suklaa tms. ja aivan liikaa tulee syötyä hyvää isojen ruoka annoksien lisäksi.

mutta nyt siis täytyy skarpata!:) tsemppiä kaikille tulevaaan viikonloppuun!

marita kyseli SF-mitasta. mulla oli joskus tuossa viikolla 19-20 19cm. tarkisaltan neuvolakortista tarkat viikot tuolle mitalle kun haen kortin autosta myöhemmin. nyt viimes ei mittaa otettukaan kun oli lääkäri neuvola, mielenkiinnolla odotan seuraavaa neuvolaa ja mittausta...

huomenta...ja tervetuloa taas uusille...mulla sf-mitta vk. 23 oli 23 ja joka raskaudessa ollaan menty ihan yläkäyrillä, jos ei ihan ylikin...tosin ihan tasasesti vaan.
tänään (taas*)on mun herkuttelupäivä kun olis häihin lähdettävä, mut yritän sit taas huomen paikkoa tän päivän nesteitä!!olis pihatöitä tiedossa, niin eihän sitä kamalasti ehdi edes huomen sit syömään...ja liikunta tulee ton rautaharavan käytöstä!!

hauskaa viikonloppua kaikille!!sattui viel tosi nätti päiväkin..

Mulla oli sf-mittä viimeks (eli vk 22) 18 cm, eli ihan keskikäyrällä. Esikoisen aikaan oli 20 cm samoilla viikoilla. Parin viikon päästä on seuraava mittaus.

Voi mie oon niin tyytyväinen itteeni. Eilen oli herkutteluhimo, mutta en sortunu mihinkä herkkuihin illalla. Juustoki on loppu niin ei ees juustovoileipää tullu puputettua. Pelkän kurkun kans leipää syö vaan just sen verran kun nälkä vaatii. :) Eikä ukkokultaka tuonu miulle herkkuja kaupasta. Vielä se illalla ehotteli, että entäs jos hän kävis tuossa lähikaupassa ja tois jotain hyvää (kun hänen ittensä teki vielä paria olutta mieli...). Mutta pysyin tiukkana. Tänä aamuna maha näytti ja tuntui ihanan timakalta aamumasulta (siitäpä se löpsähtää päivän kuluessa...) :)

Isäntä lähti nyt heti aamutuimaan ostamaan mansikkalaatikon ja teen sit ison kupin mansikkarahkaa niin sitä saan sit popsia illalla pikkumiehen kans. Täällä hyvä tsemppi päällä!

Ja hyvä korppinen kun sait aikaseks tänne tulla! :)

Huomenta!
Mulla oikeen hyvä mieli, kun kävin piruuttani vaa`alla tänään ja oli kilon vähemmän kuin toissapäivänä!! :D Ja ihan varmaan vaan siksi, että join esim. eilisen aikana n.2litraa vettä...ja huomasin että en oo aiemmin välttämättä juonut pari lasillista enempää, siis mitään (vettä, mehua) :eek: Eipä oo ihme jos turvottaa! Myös mulla jäi eilen makuunissa irttarit ostamatta, mikä mulle historiallista!

Voi miten olin kiltisti syömisien suhteen eilenki. :) Vaikka ois tehny herkkuja mieli ihan mahottomasti illasta. Ja kaupassaki käytiin, mutta en ostanu mitään. Hyvä mie!

Tänään tulee kaveri kahvittelemaan, sit ehkä pitää vähän jäätelöä ottaa ja juustosarvia aattelin tehä. Mutta jospa jätän sit lounaalla leipäpalan syömättä ja korvaan sen sit sillä sarvella ja jäätelö menee sit välipalasta. :)

Mutta määrähän se ratkaisee, että keskitytään siihen puoleen että en kauheen paljoa söis...

Miun piti käydä tänä aamuna välipunnituksessa ihan tsemppausmielessä kun niin kauheesti tekis mieli kaikkee hyvää syödä. Oon kuitenki ollu tiukkana ja jättäny herkut syömättä. Ja ihan hyvää vaaka näytti, eli samaa mitä viime viikon torstaina (eli kaikkiaan +9kg). Kiva kiva, saa uutta intoa kun huomaa että kyllä tää oikeesti tulosta tuottaa kun vähän kattoo mitä suuhunsa laittaa. Tänään oon kyllä menossa jätskille kaverin kans, meinattiin ihan jäätelöannokset käydä syömässä. Mutta pyöräillen mennään, niin se hieman tasoittaa sit! :)

heippa...tänään taas uusi päivä ja uusi yritys!!ajattelin lähtä uimahallissa noiden muksujen kans käymään ihan vaan sadepäivän ratoksi. mä en oo uskaltanu ees puntaril käydä, mut viel olis viikko aikaa ennen sitä virallista puntaria!!
itse ostin kun tän alotin, niin soleropuikkoja pakastimeen koska on kuitenkin tosi hyvä jätski ja tosi kevyt...ihan vaan pahanpäivän varalle. ja kun tietää et siel on jos oikee hätä tulee, niin mä ainakin vitkuttelen tosi pitkään ennen kun sorrun. on kuitenkin aika iso puikko ja makea, että vie sen makeanhimon tosi hyvin....Piainonvartijat suosittelee!!!

Eilen oli miulla tän viikon herkuttelupäivä, joten hiljaa olen... ;) Mutta tänään jatketaan taas normaaliruokavaliolla ja aamulenkillä! Auronkoki paistaa ihanasti! Hyvillä mielin mennään, paino oli eilen samoissa kuin viime viikolla perjantaina, eli kaikkiaan +8,5kg. :) Nyt on siis kolmisen viikkoa pysyny paino ennallaan. Reilu viikko ois vielä neuvolakäyntiin, sinne saakka kun sais pidettyä painon tuossa samassa niin oisin toooosiiiii tyytyväinen!

Alkuperäinen kirjoittaja väityli:
noh...

onko kaikki sortuneet jo sipseihin kun on näin hiljaista??
:wave: YEP!
Ei kun oikeesti. Pitkästä aikaa teki mieli sipsejä ja sourcream&onion-dippiä ja niinpä sitten vetäisin puolet siitä jättipussista eilisen illan ja tämän päivän aikana. Hyvää oli.
Vaaka näytti aamulla että nyt olen ylittänyt plussauspainoni. Mutta siis sikäli edelleen hyvä tilanne, että painan nyt vain 400g enemmän kuin maaliskuussa plussatessani, sen verran se paino alkuraskaudesta laski. Ensiviikolla neuvolaan punnitukseen, mulla on ollut niin "kuivahko ja tylsä" terkkari ettei se ole kertaakaan tuosta painosta tuumannut mitään. En kyllä usko että sama linja jatkuu marraskuun loppuun asti.

Sokerirasitukseenkin olen pääsemässä tässä kesän aikana, BMI oli 33. SF-mitta viikolla 17+2 oli 14cm, mikä mahtui hyvin sinne normaalikäyrille. Nyt on viikkoja koossa 21+4.

peesaan kamomillaa, ja myönnän myös itse sortuneeni oiken sikaällöoloherkutteluun jo parin päivän ajan, ja kun tuo lomareissukin on vast tulollaan........kyllä jo masentaa valmiiks!!vaakallakin kävin, ja totesin taas semmosen reilun kilon turvotuksen tulleen ihan vaan kun vähä repsahdin!!
mutta kyllä se lihavuuskin jonkin verran geeneissä täytyy olla, koska itse kuitenkin syön normaalisti ihan normiruokaa, eikä esim jokapäivä oo ees mitää kahvipullaa...........kun taas kaveri voi vetää vaikka levyn suklaata päivässä ja käydä mäkissä vähintään kertaviikossa, ja sille ei sitä painoa tuu lisää ollenkaan...mulle kun taas tossa tapauksessa tupsahtaa heti se viis kiloo lisää........ET EI OO REILUU!!!
olihan taas vuodatus kun on huono omatunto omista repsahduksista!!

Yhteistyössä