Mulla lapset 1v6kk ja 3v3kk ovat olleet perhepäivähoitajalla nyt tammikuun alusta. Itse teen 4 päiväistä viikkoa ja hoitopäivinä ovat hoidossa max 8h, yleensä vähemmänkin. Itse olen ollut hoitajaan tyytyväinen mutta usein tuntuu että vanhempi lapsi ei viihdy. Hän on selvästi herkempi ja arempi kuin nuorempi sisarruksensa. Yleensä jää itkemään hoitoon viedessä, päivisin saa ikäväkohtauksia ja aamuisin on paha olo ja vatsaa särkee kun ollaan lähdössä. On siis selvästi stressivatsainen kuten äitinsäkin
Nyt kuitenkin hoitajan lomalla lapset olivat päiväkodissa jossa viihtyivät ihan hyvin. Tämän jälkeen lapsi sanoo että ei halua hoitajalle vaan päiväkotiin, liekö kyseessä sitten uutuudenviehätystä... Nyt olisi ajankohtaista hakea siirtoa päiväkotiin mikäli niin haluamme. Kumpa tietäisin mitä tehdä, aatokset kun muuttuvat päivittäin. Välillä tuntuu että vanhempi kaipaisi enemmän leikkikavereita, nyt kun hoitokaverina on vaan vuotta vanhempi lapsi joka ilmeisesti on aika pomottava leikeissä, myös hoitajan mukaan. Nuorempi sisarrus taas on luonteeltaan reipas ja utelias joten tuntuu että hän pärjäisi kummassa vaan. Toisaalta nyt lapset ovat samassa ryhmässä, päiväkodissa olisivat eri ryhmissä. Ryhmäperhepäivähoitoa tällä paikkakunnalla ei ole, ikävä kyllä. Miten muiden herkät lapset ovat sopeutuneet päiväkotien isoihin ryhmiin?