Hepatogestoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä

Vieras
Hei kaikki hepatogestoosin sairastaneet äidit!

Olisi kiva kuulla miten muilla on mennyt vauvan kanssa ja uskallatteko yrittää toista lasta hepatogestoosin jälkeen? Aattelin laittaa asiani tälle palstalle, kun varmaan moni äiti lukee...

Mulla puolitoistavuotias tyttö ja heräileviä vauvahaaveita hepatogestoosista huolimatta. Miten muilla?

Ei sitä ilmene joka raskaudessa eli rohkeasti vaan yrittämään seuraavaa :)
Itselläni ei ollut ensimmäisessä raskaudessa merkkiäkään hepatogestoosista, mutta toisessa ilmeni joskus rv 30-31 tienoilla. Silloin alkoi kauhea kutina kämmenissä ja jalkapohjissa. Nyt on menossa kolmas raskaus (rv 15) ja maksa- ja sappiarvot on tähän mennessä kerran tarkistettu (oli ihan kunnossa). Ellen ihan väärin muista, niin hepatogestoosi alkaa oireilla vasta myöhemmässä vaiheessa eli just jossain rv 30 tms. Ainakin itselläni oli näin, korjatkoon joku, joka toisin tietää. :)
Samaten muuten äidilläni oli hepatogestoosi ensimmäisessä raskaudessa, mutta toisessa ei lainkaan.

Heippa

Minulla on kotona vasta reilu 5 vkon ikäinen tyttö. Hepatogestoosi ilmeni minulla vasta rv 38. Kuitenkin tuon sairauden mahdollisuus mahdollisissa seuraavissa raskauksissa jo itseänikin vähän mietityttää. No, sen vuoksi ei raskaushaaveita varmaan kenenkään kannata romukoppaan laittaa.

Onko teillä muilla tarkistettu maksa- ja sappihappoarvoja synnytyksen jälkeen? Itselleni sanottiin ettei tarvitse, normalisoituvat synnytyksen jälkeen.

Ehkäisyksi pitänee valita kierukka, kun yhdistelmäpillereitä ei nyt saa sitten alkaa enää napostelemaan. Ja toisaalta ei enää niiden syöminen muutoinkaan tuntuisi oikealta ehkäisymuodolta.

Täällä myös yksi hepatoosiäiti, jolla on terve tyttö ja haaveena toinen lapsi. Minuakin pelottaa taudin uusiutuminen. Jostain muistan lukeneeni, että 2. raskaudessa hepatoosin uusiutumisriski olisi peräti 70 prosenttia.

Vieläkö on voimassa suositus, että raskauksien välillä pitää olla taukoa 2 vuotta?

Jaa, se on kyllä totta, että hepatogestoosi alkaa yleensä rv 30 tai siitä eteenpäin. Tietojeni mukaan uusiutuu 50 % todennäköisyydellä. Mutta en ole kuullut, että raskauksien välillä pitäisi olla aikaa 2v... Siis meinaatko synnytyksestä seuraavan raskauden alkamiseen?

Miten olette synnyttäneet? Mulle tehtiin punktio rv 36+5 ja sektio 37+5. Pelkään ihan kamalasti uutta sairastumista ja lapsen menettämistä, vaikkei siis ole varmaa että uusisi toistamiseen. Itselläni ei ole edes suvussa ollut, joten en osannut ekassa raskaudessa odottaa.

Siskolle: Mulla tarkastettiin sappi- ja maksa-arvot n. puoli vuotta synnytyksen jälkeen, näin suositeltiin tehtäväksi ainakin Naistenklinikalta saamieni ohjeiden perusteella. Lähinnähän se arvojen tarkastus sulkee lopullisesti pois muut syyt kuin hepatogestoosin, joiden vuoksi arvot voisivat nousta. Pyydä siis omasta neuvolasta lähete labroihin, kun lapsesi on puolivuotias.

Niin piti vielä kysyä, että millaista hoitoa olette saaneet hepatogestoosin aikana? Oletteko käyneet vain labroissa ja käyrissä vai olleet sisällä osastolla? Jos osastolla niin kuinka kauan ja missä? Onko kukaan kuullut, että tauti voisi olla äidille hengenvaarallinen?

Itse olin Naistenklinikalla viisi viikkoa sisällä.

Tuo 2 vuoden tauko tarkoittaa taukoa raskauksien välillä. Normaalistihan äideille suositellaan 9 kk taukoa ennen uutta raskautta. Pidempi tauko on paikallaan siksi, että hepatoosiäidin maksa saa levätä kunnolla.

Mulle ei viime vuonna Kätiöopistolla synnyttäessäni mainittu 2 vuoden tauosta mitään, mutta luin itse naistentautien ja synnytysten oppikirjasta, joka oli julkaistu joskus 1990-luvun alkupuolella. Mutta suositukset muuttuvat. Eli siksi kyselin, jos jollakulla olisi uutta tietoa.

mulla oli ekassa raskaudessa hepatoosi, toisessa ei. nyt 8 vuoden jälkeen olen taas raskaana ja pelko hepatoosin uusimisesta koko ajan päällä. kutittaa jo kun vaan pelkää että se tulee... nyt vko 20.

Mua ei pelota ne kutinat vaan mahdollisuus vauvan kuolemasta masuun, vaikka joka raskaudessahan se riski tietysti on. Kävin läpi niin ison h... tin ekassa raskaudessa, kun pelkäsin lapsen hengen puolesta! Ainakaan Naistenklinikalla ei enää noudateta sääntöä, että vauva pitäisi saada ulos ennen rv 38, jolloin sikiökuoleman riski kasvaa...

Mullekin sanottiin, ettei arvoja tarvitse synnytyksen jälkeen tarkistaa, koska synnytys ""korjaa"" arvot normaaleiksi. Ja minulla käynnistettiin synnytys ennen laskettua aikaa. Pari kertaa yritettiin käynnistää ensin rv 38 ja vielä rv 39 kun ei ekalla kerralla saatu mitään aikaiseksi. En minäkään pelkää itseni puolesta vaan vauvan. Meille äideillehän siitä ei ole vaaraa, ainoastaan joudumme kärsimään siitä kutinasta enemmän tai vähemmän. Itselläni oli onneksi vain lievää arvojen nousua ja kutinaa, joka puhkesi tässä ekassa raskaudessa rv 36. Onneksi on terve tyttö kotona ( nyt 3 kk). Mutta pieni pelko on seuraavaa raskautta varten, kun yleensä hepatoosi (jos puhkeaa) niin puhkeaa ennemmin ja ehkä myös rankemmin...

Minulla on kolme lasta, ja joka kerta on ollut hepatoosi. Se ei itseasiassa ole ollenkaan vaarallinen, jos synnytys käynnistetään heti kun vauva voidaan luokitella täysiaikaiseksi, tai siinä vaiheessa kun arvot nousevat liian korkeiksi. Keskosuutta ei tarvitse hepatoosin takia pelätä, mutta laskettuna päivänä olet todennäköisesti vauvan kanssa jo kotona.

Hepatoosin uusimisriski on kai jotain 50-90%, eli ei välttämättä uusi.

Minulla on seurattu maksa-arvoja ja sappihappoja jostain rv 30 tienoilta alkaen. Olen saanut hyvää tietoa hepatoosista äitiyspolin lääkäreiltä. Kannattaa ehdottomasti kysellä lääkäreiltä kaikkea, mikä pelottaa tai askarruttaa vaivaan liittyen.

Minulla oli hepatoosi ensimmäisessä ja kolmannessa raskaudessa. Keskimmäisestä jätti väliin.

Eka raskaudessa olin osastolla synnytykseen (rv.37+3) asti, kolmatta odottaessani kävin poliseurannassa synnytys rv.36+0.

Tuosta ehkäisystä sen verran, kun joku siitä mainitsi, että minulla oli erittäin menestyksekkäästi käytössä tuon toisen lapsen jälkeen hormonikierukka. Nyt käytössä Cerazette-minipillerit, jotka passanneet nekin. Yhdistelmäpillereitä tms. ei todellakaan enää voi hepatoosin jälkeen käyttää.

Minulla todettiin hepatogestoosi rv 40+6. Sekin ihan sattumalta kun kävin NKL:n päivystyksessä näyttämässä itseäni varmuudeksi pienen käsien kutinan vuoksi (luulin, että vauvan yliaikaisuus ""kutitteli"". Maksa-arvot huiteli 300 :ssa ja sappihapotkin plussalla. Jouduin silta istumalta äitiyspolille sisään ja samana iltana synnytys käynnistettiin. Lähtikin käyntiin yhdellä cytotecilla, mutta kesti 30 tuntia ensi supistuksista ennen kuin vauva oli maailmassa. Onneksi vauva oli terve - nyt 3 kk.

Mulla otettiin kontrollit jo vauvan 2 kk neuvolalääkärin yhteydessä. Maksa-arvot ja sappihapot olivat normalisoituneet.

Uutta vauvaa ajattelimme lähteä yrittämään ensi kesänä kun tämä neiti on vuoden vanha. Ehkä ensi raskaudessa pelkään hepatogestoosia....täsäs raskaudessa multa ei tosiaankin otettu maksa-arvoja kertaakaan raskauden aikana - ennen kuin minun pyynnöstäni tuolloin 40+6.

Huh huh, kaikkea sitä voikin sattua. Kyllä varmaan osa hepatogestooseista jää kokonaankin huomaamatta. Kiitos, että kerroit tarinasi. Mitä ajattelet tuosta puhutusta 2 v tauosta raskauksien välillä? Voimia pikkuisen hoitoon! =)

Ekassa mun hepatoosi havaittiin viikolla 36 ja jouduin sairaalaan tarkkailuun ja rasvattomalle ruokavaliolle.En ymmärrä miks päästettiin yliaikaisesks,poika syntyi 40+5. En osannut itse vaatia käynnistystä,kai pieni aluesairaala halusi sairaalamaksuja tms.kun makuutti mua niin kauan.Tää vuonna -94

Kaksosista hepatoosi puhkes viikolla 22 ja se oli aika ruljanssi kun sairaalassa olin pitkiä aikoja.Viikonlopuiksi pääsin kotiin.Olin vähän kuin intissä!!!Kortisonia sain kuurina jossain vaiheessa kun arvot oli korkealla.Sappihapot huiteli 22 luokkaa ja kutina oli kamala.Raskaus lopetettiin viikolla 37 ja kaksoset syntyi ihan normaalisti käynnistyksellä ja kaikki ok.
Tämä -99 vuonna

Tä kolmas raskaus oli ihan erilainen,oli eri miehen kanssakin.Arvoja tarkkailtiin mutta tauti ei lyönyt itseään läpi.Tyttö syntyi 39+2,käynnistyksellä kylläkin,lääkärin mielestä oli paras että ei oteta riskiä ja ooteta hepatoosia kun se voi äkkiäkin nostaa arvot korkeiksi.
Tämä siis nyt kesällä -05

Arvot aina palannu ok:si ja kutina loppunut heti.En miettinyt yhtään,etten raskautuisi hepatoosin vuoksi.Tai mahdollisuuden että tauti puhkee.Joku lääkäri sanoi,että jos hepatoosi raskauden aikana,on taipumusta sappikiviin.Mene ja tiedä...

Hei ""minä""

Juu, tuo kuopus tulla tupsahti ihan oma-aloitteisesti maailmaan 36+0 viikolla. Seuraavalla viikolla oli kyllä suunniteltu käynnistettäväksi muutenkin.
Vauva oli kaikin puolin valmis, eikä mitään ongelmia sen puoleen ollut.

Esikoisella oli sektioaika varattuna myös samalle aamulle kun synnytys käynnistyi (37+3) ja leikkausta aikaistettiin parilla tunnilla. (vauva oli perätilassa, siksi sektio).

Minä muistelisin että ihan perään ei toista raskautta suositeltu, sen takia että oma kroppa saisi levätä lähinnä maksan rasituksesta....näin silloin 10 vuotta sitten kun tuon ykkösen sain=).

Totta on että varmasti monta hepatoosia jää diagnosoimatta, ykainkertaisesti sen takia että kutinoita ei oteta vakavasti ja siksi että oletetaan että sitä täytyy olla vain ja ainoastaan kämmenissä ja jalkapohjissa....

Minulla ensimmäinen hepatoosi alkoi ykskaks rajulla kämmenten ja jalkapohjien kutinalla. Seuraavana aamuna verikokeisiin ja tulosten saavuttua osastolle....

Toisessa hepatoosissa kutina oli hyvin lievää ja sitä oli oikeastaan vain vatsassa. Loppuvaiheessa iltaisin jonkin verran kutitteli jalkapohjia ja kämmeniäkin, mutta pääasiassa vatsaa.

Itse asiassa oireet olivat sen verran lieviä, että jos en olisi jo kerran tuon riesan läpikäynyt, olisin sitä luultavasti pitänyt vaan ihon venymisestä ja talviaikaisesta kuivumisesta johtuvana. Jouduin jopa vaatimalla vaatimaan verikokeisiin pääsyä.....Pitivät itsestään selvänä että kun toisessa raskaudessa ei tullut, ei tule nytkään....

Minulla nuo hepatogestoosi-raskaudet ovat sattuneet molempien tyttöjen kohdalla=)

Mulla alkoi tauti aivan hirveällä pahoinvoinnilla. Terkkari otti maksa- ja sappiarvot ihan vain varalta. Tauti diagnostisoitiin useita viikkoja ennen kuin kutina alkoi. Siinä vaiheessa olin jo sairaalassa. Kutinaa oli lähinnä käsivarsissa, reisissä ja säärissä.

Voiskohan mulla olla kyse tästä? Vatsaa syhyy välillä pikkaisen, tulee pari kertaa sit raavittua (tietenkin) ja kutina loppuu siihen. Jalkapohjia eikä kämmeniä syhy, keskiviikkona mulla ois neuvola, uskallanko oottaa sinne asti? Viikkoja nyt siis tasan 33.

Yhteistyössä