Henkkarin haussa tarviiko molempien vanhempien suostumus?

Pitäis hakea esikoiselle henkilökortti. Hankaluutena se, että isänsä kanssa meillä on yhteishuoltajuus. Pitääkö isältä olla valtakirja, että saadaan haettua, vai riittääkö vain minun eli lähivanhemman mukanaolo hakuhetkellä?

Jotenkin epäselvästi sanottu tuolla poliisin sivuilla, ensin puhutaan huoltajan ja sit huoltajien suostumuksesta, en saa selvää pitääkö molempien suostumus olla vai ei.
 
Muurarni vaimo
Mihin tarkoitukseen? Virallinen henkilökortti, joka kelpaa myös matkustusasiakirjana vaatii molempien huoltajien allekirjoituksen. En tiedä riittääkö että postin välityksellä allekirjoittaa vai pitääkö käydä paikanpäällä kirjoittamassa. Alaikäisen henkilökortin voi 15v. täyttänyt lapsi hakea itse ilman vanhempien nimmareita.
 
Mutta kannattaako tuo alaikäisen henkkari, poika jo 16v. Pitäs sitte taas parin vuoden päästä sen hakee uus, ku täyttää 18v. Ei tarttis näillä näkymin matkustusasiakirjaks vaan henkilöllisyyden todistamiseen pankeissa yms, sais opelella hoitamaan itse asioitaan.
 
Keittiönoita
Mihin tarkoitukseen? Virallinen henkilökortti, joka kelpaa myös matkustusasiakirjana vaatii molempien huoltajien allekirjoituksen. En tiedä riittääkö että postin välityksellä allekirjoittaa vai pitääkö käydä paikanpäällä kirjoittamassa. Alaikäisen henkilökortin voi 15v. täyttänyt lapsi hakea itse ilman vanhempien nimmareita.
Ei tarvitse käydä paikan päällä. Meillä sattui exä olemaan asioilla samaan aikaan, joten kirjoitti nimensä paikan päällä, mutta kuulemma valtakirjakin olisi riittänyt. Ts valtakirja, missä exä valtuuttaa mut hakemaan ja allekirjoittamaan paperit exän puolesta. Me käytettiin avointa valtakirjaa aikoinaan lapsen kouluasioissa.
 

Yhteistyössä